AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #1 Skrevet 31. mai 2018 Jeg vurderer å kjøpe meg en tervuren eller groendahl men er usikker på hunden om den får ferten av en katt eller ekorn og om jeg skal klare å holde hunden igjen? Jeg er en dame på 65 kilo og ikke noe sterk. Hva klarer dere andre kvinner på kvinneguiden å holde igjen? Anonymkode: 0d1f8...9ca
Portvinpiken Skrevet 31. mai 2018 #2 Skrevet 31. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å kjøpe meg en tervuren eller groendahl men er usikker på hunden om den får ferten av en katt eller ekorn og om jeg skal klare å holde hunden igjen? Jeg er en dame på 65 kilo og ikke noe sterk. Hva klarer dere andre kvinner på kvinneguiden å holde igjen? Anonymkode: 0d1f8...9ca 8 hunder og ca 120 kg til sammen. Fordi en må trene de til å gå greit i bånd og ikke dra etter katter o.a. Litt som en hest. Ingen hadde klart å holde igjen en hest. 4
Trollmora Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å kjøpe meg en tervuren eller groendahl men er usikker på hunden om den får ferten av en katt eller ekorn og om jeg skal klare å holde hunden igjen? Jeg er en dame på 65 kilo og ikke noe sterk. Hva klarer dere andre kvinner på kvinneguiden å holde igjen? Anonymkode: 0d1f8...9ca Hvorfor skal du klare å holde igjen? Ha kustus på hunden, tren lydighet og kontakt istedet for å bli dratt på tur! 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #4 Skrevet 31. mai 2018 Gå på kurs. Da lærer du å lære hunden å gå pent i bånd, passering, kontakt osv. Jeg er en liten dame med stor hund og min største bekymring er at hunden skal bli syk eller skadet på fjelltur og må bæres til bilen 😆 Anonymkode: 148ad...762 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #5 Skrevet 31. mai 2018 Men hvis instinktene tar over da? Anonymkode: 0d1f8...9ca
Sukkerbi Skrevet 31. mai 2018 #6 Skrevet 31. mai 2018 Trener du hunden rett tar ikke instinktene over. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 Hvis du er så redd for at den skal dra så finnes det seler som gir deg kontroll. Anonymkode: 9fb35...508
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 Jeg er ei lita jente på rett under 60 kg, og dette har mest med teknikk og trening å gjøre. Har holdt igjen en hannhund på nesten 60 kg, har også gått mye tur med to ville hunder på hver seg ca 25 kg, som gjerne drar hver sin vei, og det går det også. Anonymkode: dda6e...6b5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 Pinglete dame på 45 kg holder lett igjen en på 35 kg, hunden går pent i bånd til vanlig, men møter vi en katt er all lærdom borte. Det har utrolig mye med å ha riktig teknikk å gjøre. Anonymkode: 34b9a...b3a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 Jeg er litt tyngre enn deg, men holder fint igjen to malamuter; til sammen omtrent min kroppsvekt. Mine hunder har jaktinstinkt så det holder, og selv erfarne hundetrenere som vet hva de snakker om vet at det ikke er «bare å trene så instinktene ikke tar over» slik et par verdensmestere i denne tråden synes å mene. Det handler, som andre sier, om teknikk, og ikke minst om å være i forkant av enhver situasjon. Det dreier seg om samspill mellom hund og eier, og at eieren må lese enhver situasjon slik at man kan forebygge uønskede hendelser. Du ser selvsagt ikke katten, ekornet eller rådyret før det plutselig er der, men du må alltid være obs på at det kan komme omtrent når som helst. Anonymkode: aa66e...203 6
Portvinpiken Skrevet 31. mai 2018 #11 Skrevet 31. mai 2018 5 timer siden, Sukkerbi skrev: Trener du hunden rett tar ikke instinktene over. Hmmm... det er ikke helt riktig da. Det er en grunn til at det heter instinkter og ikke kan trenes helt bort. Men man kan lære seg teknikker i forhold til hva man bør gjøre. 9
Sukkerbi Skrevet 31. mai 2018 #12 Skrevet 31. mai 2018 6 minutter siden, Portvinpiken skrev: Hmmm... det er ikke helt riktig da. Det er en grunn til at det heter instinkter og ikke kan trenes helt bort. Men man kan lære seg teknikker i forhold til hva man bør gjøre. Joda altså, instinktene vil jo alltid være der, men en skikkelig lydig hund vil «snap out of it» om eigeren sier nei, ber den komme eller noe lignende. Instinktene kan ikke trenes VEKK, men du kan lære hunden å undertrykke/ ignorere de:-) Har selv en fuglehund som ikke lenger reagerer på fugler når vi er ute på tur. 1
Portvinpiken Skrevet 31. mai 2018 #13 Skrevet 31. mai 2018 9 minutter siden, Sukkerbi skrev: Joda altså, instinktene vil jo alltid være der, men en skikkelig lydig hund vil «snap out of it» om eigeren sier nei, ber den komme eller noe lignende. Instinktene kan ikke trenes VEKK, men du kan lære hunden å undertrykke/ ignorere de:-) Har selv en fuglehund som ikke lenger reagerer på fugler når vi er ute på tur. Jeg vet hva en lydig hund er. Og jeg vet også at man aldri skal stole på at hunden er 100 % "lydig". Rett og slett pga instinktene. Selvfølgelig kan vi trene slik at de ikke overstyrer alt - og det er det du har vært flink å gjøre og som vi alle til en viss grad må gjøre. Men ting kan alltid skje. Uforutsette hendelser. Men dette blir litt OT. 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 Ikke bare handler det om teknikk, men utstyret kan også være viktig Det hjelper med en god sele, et ordentlig bånd og eventuelt et magebelte du kan feste båndet i for ekstra sikkerhet. Har du en løs sele hunden kan vrenge seg ut av, hjelper det lite at du er supersterk nemlig! Jeg tenker det uansett er mye viktigere å velge en rase som passer til din livsstil. Anonymkode: 92c83...80a 1
Bonusmammaen Skrevet 1. juni 2018 #15 Skrevet 1. juni 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å kjøpe meg en tervuren eller groendahl men er usikker på hunden om den får ferten av en katt eller ekorn og om jeg skal klare å holde hunden igjen? Jeg er en dame på 65 kilo og ikke noe sterk. Hva klarer dere andre kvinner på kvinneguiden å holde igjen? Anonymkode: 0d1f8...9ca Du må ihverfall klare å holde igjen 35 kilo. Det er jo vesentlig. Selv om du får en super trent hund så kan naturinstinktene alltid ta overhånd og det kan komme uforutsette situasjoner. Tervuren og groendahl er fantastisk smarte og nydelige hunder, men de krever enormt stimuli både mentalt og fysisk. Du må være forberedt på at det ikke er en lett hund å trene. De blir koko av å ikke bli trent/får stimuli hele livet. Ingen førstegangs hund. Jeg har 70 kilo hunder til sammen og har selv full kontroll, men andres hunder har jeg jo ikke koll på. Ting kan skje. Løshunder som er aggresive osv kan trigge situasjoner uansett om du har stål kontroll. Det skumleste jeg ser er eiere som er usikre på rollen. Det ligger nok mye i at myndighet og styrke er en stor fordel når du har større hunder. Alle hunder bør trenes. Mine skaper aldri en situasjon, de knøttsmå nøstene derimot opplever jeg ofte som aggressive. Hva med å tenke rundt 15 kilos hund Ts? Hva slags livsstil har du? Passer hunden til livet du lever? 2
Sukkerbi Skrevet 1. juni 2018 #16 Skrevet 1. juni 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare handler det om teknikk, men utstyret kan også være viktig Det hjelper med en god sele, et ordentlig bånd og eventuelt et magebelte du kan feste båndet i for ekstra sikkerhet. Har du en løs sele hunden kan vrenge seg ut av, hjelper det lite at du er supersterk nemlig! Jeg tenker det uansett er mye viktigere å velge en rase som passer til din livsstil. Anonymkode: 92c83...80a Sele er faktisk ikke anbefalt om du ikke vil at hunden skal trekke. Nettopp fordi at selen var laget for trekkhunder:-) Selen ligger plassert over brystet på hunden fordi det er der den får mest trekk-kraft. Altså vil det å plassere en sele på en hund som trekker gi motsatt effekt, for du gjør bare hunden sterkere. Et halti-bånd fjerner styrken til hunden og den blir heller ikke kvelt. Og er det som anbefales til hunder som trekker mye:-) Endret 1. juni 2018 av Sukkerbi 2
Gjest -Willow Skrevet 1. juni 2018 #17 Skrevet 1. juni 2018 Syns en i teorien skal klare å holde igjen hunden sin uansett om den er godt trent til å gå pent eller ikke. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om noe hadde skjedd med hunden min eller andre om jeg valgte å stole 100% på den og treningen. Min er 25 kg og det går helt fint, men tror jeg hadde hatt problemer om det gikk over 30.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #18 Skrevet 1. juni 2018 Jeg klarte så vidt å holde tilbake dachsen til typen min😂 Den er over gjennomsnittet stor da. Anonymkode: 98c8b...b75
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #19 Skrevet 1. juni 2018 6 hours ago, Sukkerbi said: Sele er faktisk ikke anbefalt om du ikke vil at hunden skal trekke. Nettopp fordi at selen var laget for trekkhunder:-) Selen ligger plassert over brystet på hunden fordi det er der den får mest trekk-kraft. Altså vil det å plassere en sele på en hund som trekker gi motsatt effekt, for du gjør bare hunden sterkere. Et halti-bånd fjerner styrken til hunden og den blir heller ikke kvelt. Og er det som anbefales til hunder som trekker mye:-) Trening anbefales gjerne dersom du ikke vil at hunden skal trekke. Det er da masse ulike seler med ulik hensikt og funksjon, og trening er mye viktigere når det kommer til om hunden trekker eller ikke. Jeg har sett nok av hunder som peser rundt og trekker i halsbånd, og haltibånd er ikke en magic bullet. Anonymkode: 92c83...80a 2
Portvinpiken Skrevet 1. juni 2018 #20 Skrevet 1. juni 2018 8 timer siden, Sukkerbi skrev: Sele er faktisk ikke anbefalt om du ikke vil at hunden skal trekke. Nettopp fordi at selen var laget for trekkhunder:-) Selen ligger plassert over brystet på hunden fordi det er der den får mest trekk-kraft. Altså vil det å plassere en sele på en hund som trekker gi motsatt effekt, for du gjør bare hunden sterkere. Et halti-bånd fjerner styrken til hunden og den blir heller ikke kvelt. Og er det som anbefales til hunder som trekker mye:-) Feil. Sele anbefales alltid! Og det er en gammel myte at hunder trekker mer med sele. Her er hvorfor:https://www.freedogz.be/equipment/image/data/pdfs/Brochure_NO.pdf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå