AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #1 Skrevet 31. mai 2018 Finne ip nummer og eier av en nettprofil, hvordan gjøres det? Er så det enkelt som noen skal ha det til? Kan en person finne ut dette selv, uten datakyndig bakgrunn? Anonymkode: 99d26...11c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #2 Skrevet 31. mai 2018 Nei. Men for en svært datakyndig person er det fullt mulig å finne IP adresse ved å dekryptere kildekode og/eller hacke seg inn på driftsserverne. Men ingen kan finne identiteten til noen bak en IP adresse uten informasjon fra nettleverandøren, så enten må en sak politianmeldes eller så må man ha gode kontakter som bryter personvernsreglene som jobber i nettselskapet som kan fortelle deg. Anonymkode: cd69e...2ec 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 Det finner du ikke ut av på lovlig vis. Anonymkode: 7e681...8d9 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #4 Skrevet 31. mai 2018 Takk for svarene! Hva skal til for at politi er behjelpelige med å finne personer bak nettprofiler? Anmeldelse er første steg. Hva skjer etter det? Min bestekamerat har blitt hengt ut på nettet med personlige opplysninger. Gjort av en anonym profilbruker. Det skal vel mye til for at ressurser blir brukt på en slik sak? Kameraten min vil vite hvem som står bak dette. Ikke for hevn, men for å vite hvem som ikke kan stoles på. Synd det skulle være så vanskelig å finne ut av. Ville hjelpe kameraten min, med å høre her inne. Det er ikke et alternativ for verken han eller meg å finne ut dette på ulovlig vis. Anonymkode: 99d26...11c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #5 Skrevet 31. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svarene! Hva skal til for at politi er behjelpelige med å finne personer bak nettprofiler? Anmeldelse er første steg. Hva skjer etter det? Min bestekamerat har blitt hengt ut på nettet med personlige opplysninger. Gjort av en anonym profilbruker. Det skal vel mye til for at ressurser blir brukt på en slik sak? Kameraten min vil vite hvem som står bak dette. Ikke for hevn, men for å vite hvem som ikke kan stoles på. Synd det skulle være så vanskelig å finne ut av. Ville hjelpe kameraten min, med å høre her inne. Det er ikke et alternativ for verken han eller meg å finne ut dette på ulovlig vis. Anonymkode: 99d26...11c Er dette et norsk nettforum eller uten noen nasjonal tilhørighet, eventuelt engelskspråklig? Dersom det er et norsk nettforum ville jeg kontaktet politiet, eierne av nettsiden for å få slettet det og politiet vil nok ta det derfra. Ikke en spesielt vanskelig sak så lenge personen ikke benytter seg av en lite samarbeidsvillig VPN. Anonymkode: 8a9ae...b83 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #6 Skrevet 31. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette et norsk nettforum eller uten noen nasjonal tilhørighet, eventuelt engelskspråklig? Dersom det er et norsk nettforum ville jeg kontaktet politiet, eierne av nettsiden for å få slettet det og politiet vil nok ta det derfra. Ikke en spesielt vanskelig sak så lenge personen ikke benytter seg av en lite samarbeidsvillig VPN. Anonymkode: 8a9ae...b83 Dette skjedde på instagram. Kameraten min går på vgs siste året, og har høy moral vedrørende skoleresultater. Noen har laget en anonym profil, og lagt ut blant annet hans fulle identitet og koblet han til et karakterresultat som ikke stemmer. Høres kanskje ut som en ikke sak for noen. Dette trykker kameraten min ned, fordi dette går på hans ære i forhold til hva han har gitt uttrykk for til noen personer, som har betydning for han videre. Denne falske avsløringen på nettet, ødelegger ikke bare for noe som er ment til å skje videre, men ødelegger også mye sosialt for han. Kameraten min vil som sagt ikke ha hevn, bare få det vekk og informere noen parter om at dette var fake opplysninger, og få vite hvem som stod bak dette. Jeg ser hvor vondt han får av dette, og vil så gjerne hjelpe han. Anonymkode: 99d26...11c
Horge Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Men for en svært datakyndig person er det fullt mulig å finne IP adresse ved å dekryptere kildekode og/eller hacke seg inn på driftsserverne. Men ingen kan finne identiteten til noen bak en IP adresse uten informasjon fra nettleverandøren, så enten må en sak politianmeldes eller så må man ha gode kontakter som bryter personvernsreglene som jobber i nettselskapet som kan fortelle deg. Anonymkode: cd69e...2ec Hva mener du med å "dekryptere kildekode"? I hvilket språk er det vanlig at kildekode blir kryptert? For at kildekode skal kunne kjøres, så må den kompileres, og det er naturligvis mulig å dekompliere filene du "hacker ut" fra en server. Like fullt vil aldri en brukers IP-adresse ligge i kildekoden - da bortsett fra hvis utvikleren av sikkerhetsmessige årsaker har hardkodet hvilke IP-adresser som skal kunne bruke (eller ikke bruke!) tjenesten, og i så tilfelle vil det jo ofte bli ganske åpenbart hvem som benytter den aktuelle IP-adressen. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skjedde på instagram. Kameraten min går på vgs siste året, og har høy moral vedrørende skoleresultater. Noen har laget en anonym profil, og lagt ut blant annet hans fulle identitet og koblet han til et karakterresultat som ikke stemmer. Høres kanskje ut som en ikke sak for noen. Dette trykker kameraten min ned, fordi dette går på hans ære i forhold til hva han har gitt uttrykk for til noen personer, som har betydning for han videre. Denne falske avsløringen på nettet, ødelegger ikke bare for noe som er ment til å skje videre, men ødelegger også mye sosialt for han. Kameraten min vil som sagt ikke ha hevn, bare få det vekk og informere noen parter om at dette var fake opplysninger, og få vite hvem som stod bak dette. Jeg ser hvor vondt han får av dette, og vil så gjerne hjelpe han. Anonymkode: 99d26...11c Jeg ville kontaktet instagram (mulig at de har et norsk kontor?) og spurt om det er mulig å spore vedkommende opp og få ip-adressen og generelt forklart saken. Personen som henger ut kameraten din er mest sannsynligvis norsk og da er det enklere å ta tak i. Ikke det at jeg er spesielt godt satt inn i lovverket, men dersom denne anonyme personen lager en falsk profil i hans navn er det vel identitetstyveri. Ville kontaktet politiet etter at dere har fått hjelp fra instagram, men jeg ville også tatt bilder av profilen i tilfelle instagram tror at dere ønsker å få profilen stengt med en gang. Anonymkode: 8a9ae...b83
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 Det eneste han kan gjøre er å rapportere instagramkontoen til instagram hjelpeforum. Alt annet du beskriver at du ønsker å gjøre krever anmeldelse og mye mer alvorligere saker enn dette for at politi skal lete opp ipadresser. Og ja det skjer ikke. Så lenge han har papirer som viser hans reelle karakterresultater kan han vifte med det om noen stiller spørsmål. Videre må han faktisk lære seg å heve seg over slike ting. Anonymkode: 97a44...772 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville kontaktet instagram (mulig at de har et norsk kontor?) og spurt om det er mulig å spore vedkommende opp og få ip-adressen og generelt forklart saken. Personen som henger ut kameraten din er mest sannsynligvis norsk og da er det enklere å ta tak i. Ikke det at jeg er spesielt godt satt inn i lovverket, men dersom denne anonyme personen lager en falsk profil i hans navn er det vel identitetstyveri. Ville kontaktet politiet etter at dere har fått hjelp fra instagram, men jeg ville også tatt bilder av profilen i tilfelle instagram tror at dere ønsker å få profilen stengt med en gang. Anonymkode: 8a9ae...b83 Det skjer ikke. Instagram har ikke lov til å gi ut ipadresser til andre enn politiet. Anonymkode: 97a44...772 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #11 Skrevet 31. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville kontaktet instagram (mulig at de har et norsk kontor?) og spurt om det er mulig å spore vedkommende opp og få ip-adressen og generelt forklart saken. Personen som henger ut kameraten din er mest sannsynligvis norsk og da er det enklere å ta tak i. Ikke det at jeg er spesielt godt satt inn i lovverket, men dersom denne anonyme personen lager en falsk profil i hans navn er det vel identitetstyveri. Ville kontaktet politiet etter at dere har fått hjelp fra instagram, men jeg ville også tatt bilder av profilen i tilfelle instagram tror at dere ønsker å få profilen stengt med en gang. Anonymkode: 8a9ae...b83 Nettsted kan ikke engang gi ut ip-adresser til politiet med mindre de har rettskjennelse, så de gir det absolutt ikke ut til privatpersoner. Anonymkode: 7e681...8d9 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #12 Skrevet 31. mai 2018 Nett trakassering er noe politiet absolutt tar tak i. Det er flere nordmenn som har blitt dømt for dette og de siste par årene har politiet satt inn mer ressurser på dette området. Er derimot usikker på om det som har skjedd i ditt tilfelle er nett trakassering. Spredning av rykter er ikke ulovlig, men det er fullt mulig å gå til injuriesøksmål mot noen som svekker ryktet ditt eller krenker deg. Da må man betale advokat og saksomkostninger selv med mindre motparten blir dømt til å betale hele sakens kostnader. Det beste her er nok å rapportere profilen som har postet det, og få alle vennene dine til å rapportere den sånn at den blir slettet av instagram Anonymkode: cd69e...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 Du kan jo forsøke å anmelde til politiet. Men jeg tviler på at de kommer til å bry seg om slike saker.. Anonymkode: d6cb0...bab 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svarene! Hva skal til for at politi er behjelpelige med å finne personer bak nettprofiler? Anmeldelse er første steg. Hva skjer etter det? Min bestekamerat har blitt hengt ut på nettet med personlige opplysninger. Gjort av en anonym profilbruker. Det skal vel mye til for at ressurser blir brukt på en slik sak? Kameraten min vil vite hvem som står bak dette. Ikke for hevn, men for å vite hvem som ikke kan stoles på. Synd det skulle være så vanskelig å finne ut av. Ville hjelpe kameraten min, med å høre her inne. Det er ikke et alternativ for verken han eller meg å finne ut dette på ulovlig vis. Anonymkode: 99d26...11c Bare glem at politiet vil ta i noe sånt. Slå det i fra deg først som sist. Anonymkode: c2b97...3db 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #15 Skrevet 1. juni 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svarene! Hva skal til for at politi er behjelpelige med å finne personer bak nettprofiler? Anmeldelse er første steg. Hva skjer etter det? Min bestekamerat har blitt hengt ut på nettet med personlige opplysninger. Gjort av en anonym profilbruker. Det skal vel mye til for at ressurser blir brukt på en slik sak? Kameraten min vil vite hvem som står bak dette. Ikke for hevn, men for å vite hvem som ikke kan stoles på. Synd det skulle være så vanskelig å finne ut av. Ville hjelpe kameraten min, med å høre her inne. Det er ikke et alternativ for verken han eller meg å finne ut dette på ulovlig vis. Anonymkode: 99d26...11c Glem det. Helt seriøst, glem det. Anonym mobbing, i alle former, er noe dritt, mye på grunn av at den som blir mobbet blir mistenksom på alt og alle. Men det er dessverre lite å gjøre med det, så lenge det ikke helt klart er snakk om lovbrudd. Alvorlighetsgraden i denne saken er alt for liten til at det er noen vits i å prøve å ta den videre. Det mest nærliggende her er å konfrontere de som kan mistenkes, og sjekke reaksjonen. Anonymkode: 69f75...08b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå