Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor ble jeg oppringt av Kraft1. Først av en mannlig selger, jeg sa jeg skulle tenke på tilbudet over helgen. Jeg rakk ikke se på det og han var sint når han ringte på mandag morgen og ikke hadde fått vurdert det enda. Jeg gadd ikke undersøke mer.

Så ringte ei fra samme selskap senere og jeg godtok å snakke med de. Vi brukte faktisk en time på å gjennomgå alle strømregningene ett år tilbake i tid og de var billigere på alle. Vi snakker 10-20% billigere. Så langt, så bra. I tillegg, sa damen, selv om kraftprisen skulle øke fremover, så vil du i worst-case kun betale strømtaket på 49 øre (såkalt strømtak).

Dette hørtes jo flott ut: Kunne vise til historisk lavest strømpris - og en garanti om at det forblir slik.

Det hun IKKE sa, var at de satte strømprisen til 49 øre (strømtaket) fra første regning og deretter har jeg nå betalt minst 20-30% mer enn jeg noensinne har betalt til tidligere leverandør. I praksis er altså "worst-casen" som jeg ble fortalt på telefon, standardbeløpet/fastpris. I kontrakten er dette skrevet som "strømtak". Her lurer jeg på om de har trådt utover sin grense. Strømtak burde være strømtak og et unntak fra vanlig. Ikke at man alltid betaler det.

I tillegg, er fakturaene deres på 2.5 måneder forskudd og nær umulig å lese/holde oversikt. Fører eget regnskap og jeg må regne meg frem til grunnbeløp og lignende.

Det er også 3 års binding. I motsetning til de fleste andre, så løper en oppsigelse hos Kraft1 fra man sier opp avtalen. Dvs, det holder ikke å si opp avtalen etter ett år og tro man bare har 2 år igjen. Neida. Avtalen har 3 års oppsigelsestid, dvs. selv om du sier opp rett før den automatisk fornyes for 3 år, så løper den uansett for 3 nye år.

Avtalen fra Kraft1 kom med lenke på sms og fikk aldri vilkårene på mail (før måneder i ettertid, når jeg etterlyste). Så nå får jeg egentlig ikke sjekket om de vilkårene jeg godtok, virkelig er de som jeg leste eller om de er endret i ettertid. Vilkårene ligger på en webside og jeg ser at småting uansett blir endret fra tid til annen der.

Noen som har prøvd vilkårene til Kraft1 innenfor norsk rett? For å bryte avtalen, må jeg ut med flere titusen. Det er nesten verdt det, for jeg må bruke mye tid på å tyde fakturaene og a-konto faktureringen dems. Mye surr!

For ordens skyld er jeg et firma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...