Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet en bok, og den skal trykkes snart.
Boka blir litt rar, akkurat som meg.
Man ser i boka at forfatteren ikke er helt ved sine fulle fem, men jeg håper det er en styrke, og ikke en svakhet.

Det jeg trenger hjelp til, er at noen kan lese diktene jeg har skrevet? Jeg tenkte å flette diktene inn i boka på en smart og relevant måte.
Jeg er nybegynner på dette området. Jeg vet jeg har masse å lære. Diktene er vel middels gode, tenker jeg.. Men håper noen kan ta seg tid til å lese og komme med tilbakemeldinger. Jeg tåler å høre din ærlige mening! Bare på den måten kan boka/diktene bli bedre.

Jeg legger ved en link til diktene. På bloggen har jeg copyright, men jeg mister den retten hvis jeg limer det inn på denne siden. (har lest det en plass, om det stemmer, vet jeg ikke.)

http://polarekspressen.blogg.no/bokprosjekt.html

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel best å ta konsultasjoner med forlaget, ikke tilfeldige internettfolk?

Anonymkode: 8b8c5...527

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke en redaktør? Hun/han er jo eksperter på dette, det er jobben deres.

Anonymkode: c8712...c8b

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vel best å ta konsultasjoner med forlaget, ikke tilfeldige internettfolk?

Anonymkode: 8b8c5...527

Jeg gir ut på eget forlag :) Jeg har funnet en norsklærer som tar seg av språkvask og kommer med tilbakemeldinger. Men jeg er utålmodig, og tenkte kanskje det fantes noen på KG som har litt peiling på sånt da...

Skrevet

Får opp «siden eksisterer ikke»..

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du ikke en redaktør? Hun/han er jo eksperter på dette, det er jobben deres.

Anonymkode: c8712...c8b

Tjo, jeg har en norsklærer som tar seg av språkvask og kommer med tilbakemeldinger. I tillegg har jeg en som tar seg av alt med boka, men han skal ikke lese i dybden på boka og komme med feedback. Det tenkte jeg at norsklæreren ska få gjøre :) Men jeg er utålmodig, og tenkte at det kanskej var noen her på KG som hadde litt peiling på sånt :)

Skrevet
1 minutt siden, veggteppe said:

Får opp «siden eksisterer ikke»..

Det var merkelig.. jeg prøvde samme link, det virka til  meg. 😕

Hvis du ønsker å lese, så er bloggadressen www.polarekspressen.blogg.no.. trykk deretter på "bokprosjekt" under kategorier :)

Skrevet
7 minutter siden, lindatetlimo skrev:

Det var merkelig.. jeg prøvde samme link, det virka til  meg. 😕

Hvis du ønsker å lese, så er bloggadressen www.polarekspressen.blogg.no.. trykk deretter på "bokprosjekt" under kategorier :)

Jeg kom inn på bloggen din. Finner fortsatt ikke diktene. 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke publisere noe av boken på internett før den er gitt ut. 

Anonymkode: 9d5f4...c84

• Liker 10
Skrevet

hvis du trykker på "kategorier" deretter på bokprosjekt..så ligger alle diktene samlet der :) takk for at du prøver :))

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg liker "Nyt Elementene" godt. Det har potensial. Ideen er god, den underliggende tanken er god og det gjennomtenkte budskapet kommer godt frem. Dog synes jeg kanskje at det virker litt uferdig. En så bra ide burde virkelig tas på alvor og foredles enda mer, jeg ser et potensial der som er foreløpig uforløst. Men virkelig bra, altså, jeg følte jeg fikk et innblikk i hvem du er. 

Det jeg la merke til ved flere av diktene, er at du har valgt å bruke kunstig setningsbygging for å få til rim. Jeg vet ikke om det er en skrivestil som du føler er deg, eller om du bare har gjort det kun for rimets skyld. Hvis syntaksen og ordstillingen ikke egentlig er den du er, så ville jeg forsøkt å skrive mer uten å tenke på at det skal rime, og derfor med mer naturlig ordstilling. 

F.eks. uhyret fremdels i meg bor. Er det viktig med enderim der? For i blant blir ordstillingen så kunstig at det skygger over for de vakre poetiske ideen som du legger til grunn for det du skriver. Og jeg synes at ideene dine er så bra at de ikke bør overskygges av påtvunget rim. 

Jeg synes det er helt tydelig at du har mange tankevekkende budskap, og jeg håper du lykkes med prosjektet!

Endret av Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg likte også den overrasket nevner og synes «avmaga fjellgeit» var veldig morsom.

Sånn grovt sett vil jeg si:

1.) du berører tema mange kan identifisere seg med, og du formidler dette fint

2.) det er en blanding av både styrke og svakhet i diktene, og man får mye sympati med skribenten 

3.) du er flink til å «male bilder» og bruker er metaforisk språk som er lett å forstå.

4.) jeg anbefaler deg å kutte ned på lengden på de fleste av diktene. Det er kanskje tre,fire avsnitt som er knallgod, også tre, fire som er middels og gjentagende. Tenk «kort og presist». Det gode drukner i det middelmådige om teksten blir for lang 

5.) ikle utlever for mye av degselv. Jeg ville anbefalt deg å skille mellom disse to bloggene, den faglige og den alt for private. Jeg likte å lese diktene men det ble litt «too much» når jeg kommer for å lese dikt og plutselig sitter å ser på barnebilder av ungene dine. Da føler jeg at jeg invaderer noens privatliv uten egentlig å ønske det, og jeg synes kanskje det blir forvirrende å forholde meg til at barn utleveres i en blogg, (noe jeg i utganspunktet er kritisk til) - når du også utleverer så mange private ting, som psykiske lidelser, innleggelser osv. Ikke alle mennesker er snille, dessverre. Jeg synes åpenhet er supert, og applauderer deg for å være modig MEN!! - (og dette er et stort men..) - Er du psykisk sårbar kan det volde deg langt mer skade enn hjelp, å eksponere degselv slik du gjør. 

6.) jeg synes du er kjempeflink og mener du har talent, men du må «rydde opp» litt, både i diktene og bloggen, om jeg skulle valgt å lese mer eller engasjert meg ytterligere som leser på et seriøst nivå.

Lykke til! 💜

Endret av veggteppe
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du burde ikke publisere noe av boken på internett før den er gitt ut. 

Anonymkode: 9d5f4...c84

Tusen takk for tips! Kan jeg spørre hvorfor ikke? Tenker kanskje at å legge ut noe av innholdet i boka kan vekke interesserte kjøpere? Får et lite innblikk i hva boka vil handle om osv? :) Ikke vet jeg, jeg er helt fersk på dette :)

Skrevet
5 hours ago, Overrasket said:

Jeg liker "Nyt Elementene" godt. Det har potensial. Ideen er god, den underliggende tanken er god og det gjennomtenkte budskapet kommer godt frem. Dog synes jeg kanskje at det virker litt uferdig. En så bra ide burde virkelig tas på alvor og foredles enda mer, jeg ser et potensial der som er foreløpig uforløst. Men virkelig bra, altså, jeg følte jeg fikk et innblikk i hvem du er. 

Det jeg la merke til ved flere av diktene, er at du har valgt å bruke kunstig setningsbygging for å få til rim. Jeg vet ikke om det er en skrivestil som du føler er deg, eller om du bare har gjort det kun for rimets skyld. Hvis syntaksen og ordstillingen ikke egentlig er den du er, så ville jeg forsøkt å skrive mer uten å tenke på at det skal rime, og derfor med mer naturlig ordstilling. 

F.eks. uhyret fremdels i meg bor. Er det viktig med enderim der? For i blant blir ordstillingen så kunstig at det skygger over for de vakre poetiske ideen som du legger til grunn for det du skriver. Og jeg synes at ideene dine er så bra at de ikke bør overskygges av påtvunget rim. 

Jeg synes det er helt tydelig at du har mange tankevekkende budskap, og jeg håper du lykkes med prosjektet!

Tusen takk for et utfyllende svar! Og så artig at du likte diktet. Jeg skal absolutt ta til meg dette her :) Å skrive med rim, er litt meg ja :) Men jeg skal se om jeg får til å gjøre om enkelte dikt, slik at ordstillingen blir mer naturlig, er enig i at noen virker kunstig:)  Kan jeg spørre hva du tenker jeg skal skrive mer om i diktet "nyt elementene" ? Hva "savner" du der, ettersom du syns det virket litt uferdig? :)
Igjen,tusen tusen takk for feedback! =D

Skrevet
5 hours ago, veggteppe said:

Jeg likte også den overrasket nevner og synes «avmaga fjellgeit» var veldig morsom.

Sånn grovt sett vil jeg si:

1.) du berører tema mange kan identifisere seg med, og du formidler dette fint

2.) det er en blanding av både styrke og svakhet i diktene, og man får mye sympati med skribenten 

3.) du er flink til å «male bilder» og bruker er metaforisk språk som er lett å forstå.

4.) jeg anbefaler deg å kutte ned på lengden på de fleste av diktene. Det er kanskje tre,fire avsnitt som er knallgod, også tre, fire som er middels og gjentagende. Tenk «kort og presist». Det gode drukner i det middelmådige om teksten blir for lang 

5.) ikle utlever for mye av degselv. Jeg ville anbefalt deg å skille mellom disse to bloggene, den faglige og den alt for private. Jeg likte å lese diktene men det ble litt «too much» når jeg kommer for å lese dikt og plutselig sitter å ser på barnebilder av ungene dine. Da føler jeg at jeg invaderer noens privatliv uten egentlig å ønske det, og jeg synes kanskje det blir forvirrende å forholde meg til at barn utleveres i en blogg, (noe jeg i utganspunktet er kritisk til) - når du også utleverer så mange private ting, som psykiske lidelser, innleggelser osv. Ikke alle mennesker er snille, dessverre. Jeg synes åpenhet er supert, og applauderer deg for å være modig MEN!! - (og dette er et stort men..) - Er du psykisk sårbar kan det volde deg langt mer skade enn hjelp, å eksponere degselv slik du gjør. 

6.) jeg synes du er kjempeflink og mener du har talent, men du må «rydde opp» litt, både i diktene og bloggen, om jeg skulle valgt å lese mer eller engasjert meg ytterligere som leser på et seriøst nivå.

Lykke til! 💜

heidu! Tusen tusen takk for god feedback! Jeg skal absolutt ta til meg det du skriver, setter stor pris på det du skrev :)
Jeg vurderer å slette alle innleggene på bloggen, foruten diktene..slik at jeg ikke utleverer meg så mye på nett. Men boka mi kommer til å handle i grove trekk om innleggelsene mine, terrorangst, bipolar lidelse og schizofreni, egne erfaringer :) Så jeg håper den blir tatt i mot bra, og at ingen gjør livet surt for meg. Jeg tåler selvsagt å få høre kritikk av boka, men det jeg frykter aller mest, er jo om noen mener jeg ikke duger som mor, og melder meg til barnevern. Det er den største risikoen med boka, som jeg kommer på. Mulig det er mye annet jeg ikke har tenkt over. Derfor er det fint at jeg har 2-3 stk som skal lese boka før den blir utgitt:) Nå skriver jeg my til deg.. beklager det :)

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, lindatetlimo skrev:

heidu! Tusen tusen takk for god feedback! Jeg skal absolutt ta til meg det du skriver, setter stor pris på det du skrev :)
Jeg vurderer å slette alle innleggene på bloggen, foruten diktene..slik at jeg ikke utleverer meg så mye på nett. Men boka mi kommer til å handle i grove trekk om innleggelsene mine, terrorangst, bipolar lidelse og schizofreni, egne erfaringer :) Så jeg håper den blir tatt i mot bra, og at ingen gjør livet surt for meg. Jeg tåler selvsagt å få høre kritikk av boka, men det jeg frykter aller mest, er jo om noen mener jeg ikke duger som mor, og melder meg til barnevern. Det er den største risikoen med boka, som jeg kommer på. Mulig det er mye annet jeg ikke har tenkt over. Derfor er det fint at jeg har 2-3 stk som skal lese boka før den blir utgitt:) Nå skriver jeg my til deg.. beklager det :)

Ikke beklag, bare koselig at du svarer.

Du har mye kreativitet og mange eventyr inn i deg, og mye å fortelle. Fortsett, fordi du er veldig flink til det, du skal bare finslipes litt. 

Skrevet

Tusen takk ❤️ betyr mye at du tok deg tid til å lese diktene og komme med tilbakemelding :) Ha en fin sommer :)

Skrevet

Om du er antatt får du da redaktør fra forlaget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...