Saga85 Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Hei. Vi er en liten familie som er på utkikk etter en valp. Vi vil ha tispe (pga senere avl) ,det skal være dverg/toy puddel og vi vil ha en som er brun/aprikos/fawn. Om jeg reserverer dette til en oppdretter pga de sier "sjanser for brunt i kullet" og det etterpå viser seg at alle er sorte? Er det akseptabelt å si den fra seg? Vanlig? Jeg har Ingen tvil på hunden hadde blitt like mye elsket uansett farge men det er akkurat denne fargen vi har forelsket oss i...
Nobile Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Ja, det synes jeg hvis du kan begrunne det med videre avl selv. I min rase så er det enkelte farger jeg ikke ville hatt, så jeg har spesifisert at jeg vil ha en brun eller sort tispe for eksempel. 5
Gjest Carressa Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 Du kan vel reservere en valp med en spesifikk farge og kjønn, og blir det ikke født en slik en så kan dere vente på neste kull. Jeg hadde reservert en puddelgutt i annen farge enn den som ble født, valgte likevel å beholde. Har ikke angret et sekund. 😍
Gjest -Willow Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Vår oppdretter selger konsekvent ikke til folk med fargepreferanser og lar ikke valpekjøpere velge hund annet enn kjønn selv. Det er fordi oppdretter kjenner hundene best og prøver etter beste evne å plassere riktig hund hos riktig eier. Dette syns jeg er en fin praksis. Hvis jeg var dere ville jeg møtt valpene og sett om dere fikk god kjemi med en valp av "riktig" farge. Hvis ikke dere får godfølelsen etter møtet og i samtale med oppdretter om h*n tror dere ville vært riktig familie, vent til et annet kull. Ikke kjøp en valp utelukkende pga fargen. Greit å ha preferanser, men det skal ikke komme i første rekke.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 Er du aktiv i puddelmiljøet? Dverg/toy puddel tispe i nevnte farge er populære, og ikke nødvendigvis lett å få bestilt. Om du kjøper hund for å starte oppdrett, ville jeg kjøpt en voksen hund. Du vet ikke om valpen vokser opp til å tilfredsstille norsk puddelklubb sine avlskrav. Forresten er puddelfolket samlet i Drammen i morgen, den årlige utstillingen på Østlandet. Om du bor i nærheten kan du muligens møte på oppdrettere der. Anonymkode: a8caf...f60 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 29 minutter siden, -Willow said: Vår oppdretter selger konsekvent ikke til folk med fargepreferanser og lar ikke valpekjøpere velge hund annet enn kjønn selv. Det er fordi oppdretter kjenner hundene best og prøver etter beste evne å plassere riktig hund hos riktig eier. Dette syns jeg er en fin praksis. Hvis jeg var dere ville jeg møtt valpene og sett om dere fikk god kjemi med en valp av "riktig" farge. Hvis ikke dere får godfølelsen etter møtet og i samtale med oppdretter om h*n tror dere ville vært riktig familie, vent til et annet kull. Ikke kjøp en valp utelukkende pga fargen. Greit å ha preferanser, men det skal ikke komme i første rekke. Samme gjelder oppdretteren min. Det står det respekt av, hun selger ikke til hvem som helst bare for å tjene penger. Anonymkode: 8fe60...089 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 Vet også om oppdrettere som ikke selger til folk med fargeønske, men synes selv det blir useriøst. Om noen ønsker seg en hund i en farge, og de er villige til å vente til den som passer hos de dukker opp synes jeg det vitner om tålmodige eiere som vet hva de vil ha. Slike oppdrettere synes gjerne det er helt greit om noen ønsker seg de vanlige fargene, men ikke de uvanlige da er eierne plutselig overfladiske. Har vært der selv og det var vært ventetiden Farge skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av helse, god kjemi med oppdretter osv men det er faktisk mulig å få alt. Anonymkode: 3c398...602 6
Gjest Newroz Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 Ja, hvis dere har satt det som forutsetning for at dere skal kjøpe valpen er det helt ok å avbestille når kullet ikke viste seg å være den fargen dere ønsket.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Helt greit. Har ikke puddel, men en annen rase som kommer i flere farger. Vi bestilte hann i en bestemt farge, og det var helt i orden for oppdretter (alle hannene i kullet var «riktig» farge, ellers hadde vi ventet på neste kull). Anonymkode: e49f9...560
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 Oppdrettere er jo spesielle folk ofte, og jeg ville ikke blitt overrasket om du fikk nei. Men jeg mener det er helt rimelig. Du skal betale mye penger for valpen og da bør du kunne stille noen krav, og ville gjort det samme selv. Jeg har fått avslag til å kjøpe valp med rasefeil fordi jeg ønsket prisavslag. Helt teit spør du meg. Valpen ville jo blitt elsket, men jeg ønsket ikke betale full pris fordi det ble noen begrensninger på fremtidig bruk. Anonymkode: 163e4...968
Elaine Marley Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 Helt sykt og vanvittig at folk dumper en hund pga "feil "farge. De som adoptere dyr tenker helt annerledes og det er moralsk tusen ganger mer riktig. Anonymkode: e3ae4...a18 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt sykt og vanvittig at folk dumper en hund pga "feil "farge. De som adoptere dyr tenker helt annerledes og det er moralsk tusen ganger mer riktig. Anonymkode: e3ae4...a18 Helt enig... Helt jævlig at en hund ikke er god nok pga fargen.. (Jo den er ikke god nok når man ikke vil ha den fordi den har "feil" farge..) Anonymkode: 4c616...a77 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 Adopt dont shop. Så mange hjemløse hunder, mens dere skal lage nye etter design🤢 Anonymkode: 16045...5e6 5
Brunhilde Skrevet 2. juni 2018 #15 Skrevet 2. juni 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Helt sykt og vanvittig at folk dumper en hund pga "feil "farge. De som adoptere dyr tenker helt annerledes og det er moralsk tusen ganger mer riktig. Anonymkode: e3ae4...a18 Det å la være å kjøpe en hund pga av farge vil jo ikke si at hunden blir dumpet. Det går an å nyansere uttalelser en smule 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #16 Skrevet 2. juni 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Helt sykt og vanvittig at folk dumper en hund pga "feil "farge. De som adoptere dyr tenker helt annerledes og det er moralsk tusen ganger mer riktig. Anonymkode: e3ae4...a18 Å ikke kjøpe er ikke synonymt med å dumpe, herre fred da. Anonymkode: 8fe60...089 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #17 Skrevet 2. juni 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt sykt og vanvittig at folk dumper en hund pga "feil "farge. De som adoptere dyr tenker helt annerledes og det er moralsk tusen ganger mer riktig. Anonymkode: e3ae4...a18 Som flere har påpekt, det er ikke dumping når man bare velger å vente til riktig hund dukker opp. Pudler er populære og blir lett solgt til nestemann på oppdretters venteliste. Kom deg ned fra din høye hest og slutt å vær så dømmende. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig... Helt jævlig at en hund ikke er god nok pga fargen.. (Jo den er ikke god nok når man ikke vil ha den fordi den har "feil" farge..) Anonymkode: 4c616...a77 Se over. Dessuten, om ts bestiller en brun hund og det er kun svarte som blir født i neste kull så betyr ikke det at de hundene ikke er gode nok, det betyr bare at hennes bestilling ikke er født ennå. Makan. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Adopt dont shop. Så mange hjemløse hunder, mens dere skal lage nye etter design🤢 Anonymkode: 16045...5e6 Piss fra ende til annen. Puddel er ikke en «designhund». Man kjøper puddel på grunn av dens flotte egenskaper, ikke kun utseende. Farge er bare kronen på verket. Flott å adoptere, men det er veldig sjelden pudler ender opp som omplasseringshunder. Tro meg, jeg trålet Finn i årevis. Anonymkode: 6e3fd...457 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #18 Skrevet 2. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Piss fra ende til annen. Puddel er ikke en «designhund». Man kjøper puddel på grunn av dens flotte egenskaper, ikke kun utseende. Farge er bare kronen på verket. Flott å adoptere, men det er veldig sjelden pudler ender opp som omplasseringshunder. Tro meg, jeg trålet Finn i årevis. Anonymkode: 6e3fd...457 Piss å greier?😂👏 Puddel er vel ikke kun den hunden som har flotte egenskaper? Ville ha labrador jeg (oppvokst med dem), men fant ingen så endte opp med en chihuahua, klarte ikke vente med å få hund. Aldri hatt en bedre hund! Husk at hunden blir «verdens beste», uansett hva, så fort den er din😉 Uansett, nei puddelrasen er ikke en designrase, det er det samme som å si at chihuahua er det, men det ER design når man skal ha spesifikk farge på huden sin når man på død og liv må avle frem flere hunder til denne verden. Anonymkode: 16045...5e6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #19 Skrevet 2. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Piss å greier?😂👏 Puddel er vel ikke kun den hunden som har flotte egenskaper? Ville ha labrador jeg (oppvokst med dem), men fant ingen så endte opp med en chihuahua, klarte ikke vente med å få hund. Aldri hatt en bedre hund! Husk at hunden blir «verdens beste», uansett hva, så fort den er din😉 Uansett, nei puddelrasen er ikke en designrase, det er det samme som å si at chihuahua er det, men det ER design når man skal ha spesifikk farge på huden sin når man på død og liv må avle frem flere hunder til denne verden. Anonymkode: 16045...5e6 Hvor har jeg sagt at puddel er den eneste rasen med flotte egenskaper? Hva så om man vil ha en brun puddel fremfor svart, verden går virkelig ikke under av den grunn. Jeg er så lei denne misjoneringen folk holder på med hele tiden, og dere innser ikke engang at det er det dere gjør. Alle bør adoptere hund i stedet for å kjøpe. Flott at du tok det valget, men det gir deg ingen rett til å dømme andre for at de har valgt annerledes. Anonymkode: 6e3fd...457 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #20 Skrevet 2. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Piss å greier?😂👏 Puddel er vel ikke kun den hunden som har flotte egenskaper? Ville ha labrador jeg (oppvokst med dem), men fant ingen så endte opp med en chihuahua, klarte ikke vente med å få hund. Aldri hatt en bedre hund! Husk at hunden blir «verdens beste», uansett hva, så fort den er din😉 Uansett, nei puddelrasen er ikke en designrase, det er det samme som å si at chihuahua er det, men det ER design når man skal ha spesifikk farge på huden sin når man på død og liv må avle frem flere hunder til denne verden. Anonymkode: 16045...5e6 For noe sprøyt du kommer med. Har man et ønske om en spesiell hund så tar man ikke en annen «bare fordi man ikke kan vente». Chihuahua er i mine øyne ikke brukbar hund for meg. Å det er heller ingen som har sagt at puddel er den eneste med gode egenskaper. Skal man ta hvilken som helst hund? Er det det du mener? Anonymkode: 6eae9...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå