AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 To betalingsanmerkninger (på to mindre beløp) som ble innfridd hhv i 2016 og 2017 var begrunnelsen for avslag på lån. Hva gjør man med det? Vil det hjelpe å bytte bank? Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Hør med banken din om det er noe du kan gjøre? Noe må du jo endre på. Om du ikke klarer å betale tilbake mindre beløp, hvordan skal du klare å betale tilbake et større et? Anonymkode: 0fd46...278 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: To betalingsanmerkninger (på to mindre beløp) som ble innfridd hhv i 2016 og 2017 var begrunnelsen for avslag på lån. Hva gjør man med det? Vil det hjelpe å bytte bank? Anonymkode: f48ee...630 Ja! Hvis du kun har prøvd en bank ville jeg forsøkt andre. Hvordan lån søker du om? Anonymkode: b52b4...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 Betalingsanmerkninger som er helt oppgjort skal slettes og ikke tas med i beregningen. Her ligger det nok mer til grunn som du ikke vet eller ikke forteller. Anonymkode: 6a269...8ea 21
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 Det er snakk om huslån. Det er ikke meg som fikk avslag men min mann. Jeg eier bolig som skal selges, da får jeg ut 7-800 tusen som skal være egenkapital i ny bolig. Ny bolig koster 1,9 millioner og Max lånebeløp vil ligge på 1,3 millioner. Dette opplyste vi banken om. Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er snakk om huslån. Det er ikke meg som fikk avslag men min mann. Jeg eier bolig som skal selges, da får jeg ut 7-800 tusen som skal være egenkapital i ny bolig. Ny bolig koster 1,9 millioner og Max lånebeløp vil ligge på 1,3 millioner. Dette opplyste vi banken om. Anonymkode: f48ee...630 Er meningen at vi begge skal stå på lånepapirene. Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #7 Skrevet 30. mai 2018 Nei, det hjelper ikke å bytte bank.I norge er det klin umulig å få (forbrukslån) med betalingsanmerkning, men du kan prøve å søke i utenlandske banker. Betalingsanmerkning, om det så bare er 1 som opprinnelig var et krav på 400 kroner , står på deg i 3 eller 5 år, så etter du har betalt all gjeld på disse så tar det 3 (eller 5) år før du blir klarert for lån (hvertfall forbrukslån) igjen. Anonymkode: 00d82...217
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #8 Skrevet 30. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betalingsanmerkninger som er helt oppgjort skal slettes og ikke tas med i beregningen. Her ligger det nok mer til grunn som du ikke vet eller ikke forteller. Anonymkode: 6a269...8ea Det er det jeg ikke forstår hva skal være. Jeg hørte selv hva hun i banken sa og hvilke beløp hun viste til samt hvem kreditor var. Alt er som jeg visste om fra før. Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #9 Skrevet 30. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg ikke forstår hva skal være. Jeg hørte selv hva hun i banken sa og hvilke beløp hun viste til samt hvem kreditor var. Alt er som jeg visste om fra før. Anonymkode: f48ee...630 Men er dette saker som han hadde i den aktuelle banken? Er han kunde i denne banken fra før? Sånn at de ser i sine egne registre hvilken historikk han har? For så lenge han er kredittverdig nå så er jo alt slettet. Og det skal ikke følge han nå. Jeg ville tatt en ny prat med banken og evn byttet bankforbindelse om de skal være så vanskelige! Anonymkode: b52b4...bf2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #10 Skrevet 30. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det hjelper ikke å bytte bank.I norge er det klin umulig å få (forbrukslån) med betalingsanmerkning, men du kan prøve å søke i utenlandske banker. Betalingsanmerkning, om det så bare er 1 som opprinnelig var et krav på 400 kroner , står på deg i 3 eller 5 år, så etter du har betalt all gjeld på disse så tar det 3 (eller 5) år før du blir klarert for lån (hvertfall forbrukslån) igjen. Anonymkode: 00d82...217 Hvorfor uttale seg om noe du helt klart ikke har peiling på? Før var det slik at en anmerkning ble stående en viss tid. Nå er det slik at når gjelden er oppgjort i sin helhet går det ca en uke til anmerkningen er slettet og borte. Anonymkode: 6a269...8ea 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #11 Skrevet 30. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor uttale seg om noe du helt klart ikke har peiling på? Før var det slik at en anmerkning ble stående en viss tid. Nå er det slik at når gjelden er oppgjort i sin helhet går det ca en uke til anmerkningen er slettet og borte. Anonymkode: 6a269...8ea Takk. Ja slik skal det være så min mistanke er derfor at banken har en egen liste over hvem de vil låne til og ikke. Håper det kan hjelpe å bytte bank (jeg har en annen bank enn han). Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #12 Skrevet 30. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er dette saker som han hadde i den aktuelle banken? Er han kunde i denne banken fra før? Sånn at de ser i sine egne registre hvilken historikk han har? For så lenge han er kredittverdig nå så er jo alt slettet. Og det skal ikke følge han nå. Jeg ville tatt en ny prat med banken og evn byttet bankforbindelse om de skal være så vanskelige! Anonymkode: b52b4...bf2 Ja det er hans bank. Han har vert kunde der i alle år. Det må bli bytte nå. Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #13 Skrevet 30. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor uttale seg om noe du helt klart ikke har peiling på? Før var det slik at en anmerkning ble stående en viss tid. Nå er det slik at når gjelden er oppgjort i sin helhet går det ca en uke til anmerkningen er slettet og borte. Anonymkode: 6a269...8ea Det stemmer at anmerkningen er slettet og blir borte, men banken som var involvert i den (her forutsetter jeg at det faktisk var en bank...) vil fortsatt ha algoritmer som sier at vedkommende har dårlige lånehistorikk, noe som påvirker hans kredittverdighet. Så høyst sannsynlig vil det ha en effekt å gå til en annen bank ja. Anonymkode: af336...7d5 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #14 Skrevet 30. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer at anmerkningen er slettet og blir borte, men banken som var involvert i den (her forutsetter jeg at det faktisk var en bank...) vil fortsatt ha algoritmer som sier at vedkommende har dårlige lånehistorikk, noe som påvirker hans kredittverdighet. Så høyst sannsynlig vil det ha en effekt å gå til en annen bank ja. Anonymkode: af336...7d5 Det blir bytte. Han får komme til min bank, der har jeg aldri hatt problemer til tross for lav inntekt og eneansvar for barn. Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #15 Skrevet 30. mai 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: To betalingsanmerkninger (på to mindre beløp) som ble innfridd hhv i 2016 og 2017 var begrunnelsen for avslag på lån. Hva gjør man med det? Vil det hjelpe å bytte bank? Anonymkode: f48ee...630 Neppe. Bankene kredittsjekker alle lånekunder før de innvilger lån. Kredittsjekk går mellom 3 til 5 år bakover i tid, så betalingshistorikken din følger deg uansett om det er snakk om ti kroner eller en million du har misligholdt. Anonymkode: 7f50f...b5e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #16 Skrevet 30. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det hjelper ikke å bytte bank.I norge er det klin umulig å få (forbrukslån) med betalingsanmerkning, men du kan prøve å søke i utenlandske banker. Betalingsanmerkning, om det så bare er 1 som opprinnelig var et krav på 400 kroner , står på deg i 3 eller 5 år, så etter du har betalt all gjeld på disse så tar det 3 (eller 5) år før du blir klarert for lån (hvertfall forbrukslån) igjen. Anonymkode: 00d82...217 Nordmenn får ikke lån i utenlandske banker til kjøp av fast eiendom i Norge. 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betalingsanmerkninger som er helt oppgjort skal slettes og ikke tas med i beregningen. Her ligger det nok mer til grunn som du ikke vet eller ikke forteller. Anonymkode: 6a269...8ea Lær deg forskjellen på betalingsanmerkninger og kredittsjekkens betalingshistorikk. Den første slettes den andre følger med den dårlige betaleren i flere år ette at anmerkningen er slettet. Anonymkode: 7f50f...b5e 5
Million Skrevet 31. mai 2018 #17 Skrevet 31. mai 2018 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det hjelper ikke å bytte bank.I norge er det klin umulig å få (forbrukslån) med betalingsanmerkning, men du kan prøve å søke i utenlandske banker. Betalingsanmerkning, om det så bare er 1 som opprinnelig var et krav på 400 kroner , står på deg i 3 eller 5 år, så etter du har betalt all gjeld på disse så tar det 3 (eller 5) år før du blir klarert for lån (hvertfall forbrukslån) igjen. Anonymkode: 00d82...217 Det er forferdelig mange som er feilinformert om dette her og fortsetter å utbasunere og gi feilinformasjonen videre til andre! NEI, en oppgjort betalingsanmerkning blir ikke lenger stående i årevis etter at den er gjort opp. Dette er flere år siden nå. De siste årene har regelverket vært slik at når en inkassosak eller annen anmerkning er oppgjort, så slettes den og syns ikke lenger på en kredittsjekk! Det som derimot syns, er bankens egen historikk på en kunde. Hvis kunden har hatt f.eks. kredittkort i sin egen bank, og kanskje et forbrukslån, og deretter misligholdt dette ved et par tilfeller, vil selvsagt denne interne historikken være tilgjengelig for banken i alle år. Det banken også kan gjøre, er å se hvilke regningsmottakere en kunde har betalt regninger til de siste årene. Plutselig popper navnet til et par velkjente inkassoforetak opp på kundens kundekonto over transaksjoner..... det er derfor lett for banken å finne ut at man har hatt inkassosak likevel, HVIS man ikke bytter bank da. Så dette er det bare din egen gamle bank som kan se over interne kundetransaksjoner. Bytter man bank, starter man med blanke ark, og ikke som du hevder. Endret 31. mai 2018 av Million stavefeil 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #18 Skrevet 31. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Betalingsanmerkninger som er helt oppgjort skal slettes og ikke tas med i beregningen. Her ligger det nok mer til grunn som du ikke vet eller ikke forteller. Anonymkode: 6a269...8ea I de offentlige registrene er anmerkningene slettet. Bankene har sine egne systemer det ikke snakkes så høyt om. Er man svartelistet en gang i livet, vil bankene vite dette. Anonymkode: e7b4f...f69
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #19 Skrevet 31. mai 2018 Jeg ringte min bank i dag, skal sende inn min og hans skattemelding i kveld og snakke med de i morgen igjen. De var positive til å låne ut så jeg fikk beskjed om å gi ett bud med forbehold frem til i morgen, bare for å forsøke å holde på selger (selger hadde ett lavere bud inne). Dessverre ble huset solgt rett før jeg kom inn døra hos megler til en pris under det vi skulle by. Anonymkode: f48ee...630
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #20 Skrevet 31. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: I de offentlige registrene er anmerkningene slettet. Bankene har sine egne systemer det ikke snakkes så høyt om. Er man svartelistet en gang i livet, vil bankene vite dette. Anonymkode: e7b4f...f69 Ja, men dette er bankens egne, interne system. Som kunde i en bank vet selvsagt denne banken alt om deg, hvem man betaler til osv. Og har man hatt retninger til Lindorf eller andre inkassoselskaper, som noen andre i tråden nevner, så vet jo banken dette uavhengig av hva som står eller tidligere stod i det offentlige registeret for betalingsanmerkninger. Derfor: Bytt bank: Gjerne en av de mindre, som må konkurrere om sine kunder, og som ikke kan flyte på voldsom kundemasse slik de store kan. Anonymkode: d923e...161
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå