Gå til innhold

Kan jeg kreve dette av barnefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnefar har ikke et bra forhold . Det som er problemet er han ikke liker at jeg har egen meninger og han ikke er verden mitt punkt.  Vi bor selvølgelig ikke sammen lengre.   Vi har et barn som går på barne skolen. Og han har samvær med henne 1 til 2  helger i mnd. Sånn litt når det passer han osv.  

Men nå kommer jeg til poenget. Han har en kompis som har gjort noe alvorlig galt og er dømt for det. Han kommer  aldri å få jobb i barnehage for å si det sånn. Men han har sona ferdig.  Kan jeg kreve at den  mannen ikke er på besøk når barnet vårt er der.  

Xen mener jeg ikke har noen som helst rett å kreve noe.  Og han som bestemmer over sitt hus og hvem som er der. Jeg tenker bare på ungen sikkerhet osv. Kan jeg kreve det eller er jeg som xen sier ei idiot kjæring.

Vil nevne han er ok far. Han skader ikke ungen bevist. Og som regel kommer ungen fornøyd hjem.

Anonymkode: 73e73...6e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner veldig godt bekymringen din, men tror nok ikke du kan nekte han å komme på besøk på grunnlag av hva han har gjort, ettersom han har sonet ferdig. 

Anonymkode: 2bb33...b0d

• Liker 4
Skrevet

Det spørs vel om du kan kreve det, faktisk - men jeg håper virkelig far er oppegående nok til å ikke la barnet være alene med denne personen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Desverre ikke . Han bodde sammen med xen før han skulle inn til soning . Uten at jeg viste dette. Ble fortalt av ungen det . Sånn må ikke si dette til pappa at jeg så det til deg.   For han tror kompis er uskyldig er bare mange som var ute etter å ta han.  Jeg mener ungen ser han bare 6 dager i mnd . Er det da for mye å be om at han er alene med ungen da. 

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Jeg tenker at faren antagelig er like opptatt av barnets ve og vel som du er så det går nok helt fint :)

Skrevet
2 minutter siden, HanenIFlokken skrev:

Jeg tenker at faren antagelig er like opptatt av barnets ve og vel som du er så det går nok helt fint :)

Virker ikke slik hvis han tar sjansen på å ha slike menn i  huset.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, HanenIFlokken skrev:

Og godta at min barn sover på samme sted som en mann som er dømt for misbruk av barn. Selv om han har sonet ferdig så er jeg redd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om han har vært dømt for det jeg tror du hinter til, så synes jeg det er veldig bekymringsfullt at han har bodd og hatt tilgang til barnet ditt, og at far i tillegg ikke ser problemer med å ha mannen rundt barnet. 

Anonymkode: 79944...53d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Desverre ikke . Han bodde sammen med xen før han skulle inn til soning . Uten at jeg viste dette. Ble fortalt av ungen det . Sånn må ikke si dette til pappa at jeg så det til deg.   For han tror kompis er uskyldig er bare mange som var ute etter å ta han.  Jeg mener ungen ser han bare 6 dager i mnd . Er det da for mye å be om at han er alene med ungen da. 

Jeg synes det kommer an på om kompisen er dømt for handlinger som kan skade barnet dersom de gjentas med barnet tilstede.

Anonymkode: b5bf6...896

Skrevet

Spørs om ikke en advokat må kontaktes.

AnonymBruker
Skrevet

Ferdig å sone vil bare si at han er ferdig med å sone, det forteller ingenting om han er en fare for andre barn i fremtiden. Den sjansen tar man bare ikke når det kommer til barna sine. 

Anonymkode: 79944...53d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og godta at min barn sover på samme sted som en mann som er dømt for misbruk av barn. Selv om han har sonet ferdig så er jeg redd

Akkurat. 

Men er han dømt for seksuelt misbruk av barn av begge kjønn? Jeg tenker det kan være formildende eller skjerpende for måten du håndterer dette på om kompisen er dømt for misbruk av barn med samme kjønn som ditt og exens barn.

Hvis det er tilfellet så ville nok en advokat, eller først familievernkontoret være rett instans. Gode råd fra barnevernet kan også komme godt med.

Skrevet

Hvis han er dømt for misbruk av barn så er han jo pedofil. Det skal en del beviser til for å bli dømt i slike saker. Og pedofile er ikke akkurat kjent for å gi seg med det første...

Hvis noen hadde latt mitt barn sove i samme hus som en kjent pedofil, så hadde jeg satt himmel og helvete i gang. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. 

Men er han dømt for seksuelt misbruk av barn av begge kjønn? Jeg tenker det kan være formildende eller skjerpende for måten du håndterer dette på om kompisen er dømt for misbruk av barn med samme kjønn som ditt og exens barn.

Hvis det er tilfellet så ville nok en advokat, eller først familievernkontoret være rett instans. Gode råd fra barnevernet kan også komme godt med.

"Hvorfor lot du det skje, mamma? Du visste jo at han var pedofil!"

"Sorry ass. Trodde han bare likte jenter."

Anonymkode: 319ab...d65

• Liker 9
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det da for mye å be om at han er alene med ungen da. 

Det er stor forskjell på å la barnet være i nærheten av overgrepsdømte menn, og å være alene med barnet når man har samvær. Du kan og skal selvfølgelig ikke kreve at far skal være alene med barnet i sine samværsperioder...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hva man har rett på og kan kreve i en sånn sak, men for å si det sånn (og sitere en lenger oppe her):

Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse! 

Hadde rett og slett ikke takla at barnet mitt skulle være i nærheten av en pedofil. Hvis han i tillegg er dømt og har sona, så er det jo ikke bare løse rykter på bygda (men det kunne nok vore nok for meg bare det 🙈)

Synes X-en din viser svært dårlig dømmekraft om han mener folk bare var ute etter å ta han. Det er altfor vanskelig å dømme for seksuelt misbruk, så når det skjer er det ikke på sviktende grunnlag. 

Anonymkode: 3d80a...27c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, dette må du til familievernkontoret med. Om du sender ungen din bevisst til ett hjem med en overgriper så vil barnevernet blande seg ganske kraftig. Om jeg var deg så ville jeg ringt de for å få de til å prate med barnefar. Det er temmelig alvorlig det her.

Anonymkode: 4c923...31a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan du nok ikke. Dette er ikke usa. Her i norge så er du «frikjent» når du har sonet straffen din, selv om det står på rullebladet. 

Skulle ønske du kunne det da, men med mindre bf går med på det, så tror jeg ikke du kunne ha fått igjennom noe når det kommer til retten.

Anonymkode: 7d90f...f58

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. 

Nei. Når det kommer til overgrep mot / misbruk av barn finnes det ingen verdens ting som er formildende. Samme hvilket kjønn.

Anonymkode: 37e15...4e6

• Liker 4
Gjest Marillia
Skrevet

Riktignok har han sonet straffen sin, og har betalt sin straff til samfunnet (juridisk, men ikke moralsk i mine øyne) men alle som har blitt dømt for overgrep mot barn får IKKE lov å jobbe i ettertid  med barn, være trener på fotballaget osv, og jeg hadde virkelig satt meg på bakbeina om min eks omgikk en som hadde begått overgrep på barn.

Vi kjenner ikke annen side enn det ts forteller, men varsellampene blinker når eksen ikke tar dette så nøye. Det tar ikke lange stunden å begå overgrep om feks faren bare stikker en tur på butikken.....

Jeg hadde kontaktet Familievernkontoret og advokat asap! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...