AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Del Skrevet 30. mai 2018 Hver eneste kveld fra klokka 22:00 til alt fra 02:00 til 06:00 hylskriker babyen min og jeg aner ikke hva jeg skal gjør. Går snart fra vettet. Får så fryktelig dårlig samvittighet som ikke klarer å hjelpe henne når hun har det sånn :-( Føler vi har prøvd alt.... Mer amming, mindre amming, bæring, byssing, vipping, bading, massasje, kiropraktor, morsmelkerstatning, smokke, sukkervann, sykling med beina, kolikkgrep, svøping, stryking, kosing, synging, kjøre bil, mer stimulering, mindre stimulering... INGENTING funker :-( en natt var det så ille om naboen i blokka kom å banket på kl 03 (!!!!) for å spørre om jeg ville ha hjelp fordi hun ikke fikk sove. Føler meg vanvittig mislykket. Og nå tørr jeg nesten ikke være hjemme i frykt for å holde naboene våkne (sitter på hytta i skrivende stund). Så er det noen som har noen råd her? Hun er 6 uker og dette startet for nesten 2 uker siden Anonymkode: b2073...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Del Skrevet 30. mai 2018 Kan det være kolikk? Eller allergi som forårsaker magesmerter? Min lille hadde en slik periode fra 3 uker til 6 uker. Vi prøvde morsmelkerstatning uten kumelk (pepticate). Tok rundt 3 dager så var han ett nytt barn. Smilte og lo og sov veeeldig lenge! Sier ikke det er løsningen for deg, men absolutt verdt å prøve😊 Anonymkode: 60fa5...7a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Del Skrevet 30. mai 2018 Første du gjør: kutt ut melkeprodukter! Tilsvarende effekt som det brukeren over her sier. Anonymkode: 59547...83a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 30. mai 2018 #4 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Ville forsøkt å kutte alt som inneholder melkeprotein, det er alt fra smør, pålegge til tannkrem, fluor og hygieneartikler. Meld deg inn i facebook gruppen barn med melkeproteinallergi for mer og veldig god informasjon. Ved amming kan det ta hele 6 uker før man merker bedring, så ikke gi opp etter 1-2 uker. Dette fordi det tar tid før melkeproteinet er ute av kroppen. Om du ikke merker bedring overhodet ville jeg også forsøkt å kutte soya, disse kan ligne veldig så mange reagerer også på soya. Endel kan også reagere på egg, men der har jeg lite til ingen erfaring. Vår hadde melkeproteinallergi og har vokst det av seg nå ved 6.5 måned. Melkefri mme kan testes. Ville forsøkt pepticate først, den er best på smak, mange reagerer på denne. Da finnes det flere. Althera og nutramigen dha kan også testes, men lukter og smaker vondt. Vår tålte kun nutramigen dha, og vi gir fortsatt det i samråd med barnelege. Alle disse inneholder imidlertid melk, men de er spaltet så godt at veldig mange ikke kjenner igjen allergenet. Kan du ha det helt melkefritt man nutrnigen puramino og neocate prøves. Disse er basert på frie aminosyrer. Endret 30. mai 2018 av Minlillelykke Mer informasjon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 30. mai 2018 #5 Del Skrevet 30. mai 2018 Stakkars stor og liten! Støttet forslaget om å prøve melkefritt. Kontakt gjerne lege eller helsesøster for oppfølging, og sett deg godt inn i hva som inneholder melk. Husk at det tar en stund før en eventuell effekt vises. Har dere vært hos lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #6 Del Skrevet 30. mai 2018 10 minutter siden, Minlillelykke skrev: Ville forsøkt å kutte alt som inneholder melkeprotein, det er alt fra smør, pålegge til tannkrem, fluor og hygieneartikler. Meld deg inn i facebook gruppen barn med melkeproteinallergi for mer og veldig god informasjon. Ved amming kan det ta hele 6 uker før man merker bedring, så ikke gi opp etter 1-2 uker. Dette fordi det tar tid før melkeproteinet er ute av kroppen. Om du ikke merker bedring overhodet ville jeg også forsøkt å kutte soya, disse kan ligne veldig så mange reagerer også på soya. Endel kan også reagere på egg, men der har jeg lite til ingen erfaring. Vår hadde melkeproteinallergi og har vokst det av seg nå ved 6.5 måned. Melkefri mme kan testes. Ville forsøkt pepticate først, den er best på smak, mange reagerer på denne. Da finnes det flere. Althera og nutramigen dha kan også testes, men lukter og smaker vondt. Vår tålte kun nutramigen dha, og vi gir fortsatt det i samråd med barnelege. Alle disse inneholder imidlertid melk, men de er spaltet så godt at veldig mange ikke kjenner igjen allergenet. Kan du ha det helt melkefritt man nutrnigen puramino og neocate prøves. Disse er basert på frie aminosyrer. Men siden vi har problemet kunn sent på kvelden og natten kan det vell ikke være melkeproteiner eller lignende som er problemet?😊 Hun ammes jo også på dagtid... 🤔 Ts Anonymkode: b2073...8b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #7 Del Skrevet 30. mai 2018 2 minutter siden, Sisti skrev: Stakkars stor og liten! Støttet forslaget om å prøve melkefritt. Kontakt gjerne lege eller helsesøster for oppfølging, og sett deg godt inn i hva som inneholder melk. Husk at det tar en stund før en eventuell effekt vises. Har dere vært hos lege? Ikke vært hos lege.. Var på helsestasjonen men der ble vi fort avvist med at dette var normalt. Som jeg svarer over her så syns jeg det er rart om melk skal være problemet siden hun er helt fin på dagtid? 😊 Anonymkode: b2073...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 30. mai 2018 #8 Del Skrevet 30. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke vært hos lege.. Var på helsestasjonen men der ble vi fort avvist med at dette var normalt. Som jeg svarer over her så syns jeg det er rart om melk skal være problemet siden hun er helt fin på dagtid? 😊 Anonymkode: b2073...8b7 Det kan være mange ting som spiller inn og gjør at hun på kvelden har dårligere toleranse for magevondt. Dere bør oppsøke lege. Det er sant at magevondt er normalt, men ved kolikk/mistanke om kolikk skal barnet likevel undersøkes grundig, i tilfelle det er noe som faktisk kan fikses! Refluks er også en mulig synder. https://ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-unormal-spedbarnsgrat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 30. mai 2018 #9 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men siden vi har problemet kunn sent på kvelden og natten kan det vell ikke være melkeproteiner eller lignende som er problemet?😊 Hun ammes jo også på dagtid... 🤔 Ts Anonymkode: b2073...8b7 Vår gråt mye, men du har også babyer som ikke gråter av mpa. Min yngste niese var blid som dagen lang men hadde også allergi. Hun kastet opp. Jeg ville gitt det ett forsøk. Det kan også vøre umoden tarm, for mange hjelpe melkefritt også da. Evt så har du fått ett kolikk barn. Det er slitsomt, vår første hadde det. Men det går over. Som Sisti ohså skrev over kan mpa være synderen selvom hun har det fint på dagtid. Vår hadde det reltivt bra på dagtid så sant hun fikk ro, men kvelden og natten var ett mareritt. Ingen sov noe særlig på 4 uker. Endret 30. mai 2018 av Minlillelykke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #10 Del Skrevet 30. mai 2018 Jenta mi var også sånn en liten måned fra ca 6 uker. Startet i 23 tiden på kvelden og kunne vare til 04-05 om natta! Hver kveld!! Eneste som hjalp var å være oppe med henne og ikke prøve å legge henne🙈 hun hadde jo ingen døgnrytme så tidlig. Men så snudde det! Etter en mnd med dette begynte hun å sove hele natta. Sov 7 timer i strekk. Har ikke så mye tips dessverre, tenkte bare det var greit å høre fra noen som har opplevd det samme hvor det har bedret seg veldig😊 Anonymkode: 3acd5...fc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #11 Del Skrevet 30. mai 2018 Min baby fikk kolikk og skrek i timesvis hver dag/kveld/natt fra hen var tre uker til 10,5 uke med en topp i uke åtte. Det å bære barnet opp og ned trappa kunne lindre litt eller virke søvndyssende, så jeg gjorde det flere timer hver dag etter at jeg fant det ut. Stoppet ikke alltid å skrike, men skrek som regel mindre intenst. Lyden av støvsugeren eller hvit støy (white noise i Spotify) kunne også virke beroligende. Babyen sov veldig dårlig, og sov alltid oppå meg/faren på dagtid og om morgenen fra rundt kl. fem. Lå tett inntil meg om natta. Mye kroppskontakt, nærhet, trøst, forståelse o.l. tror jeg er viktig. Selv om barnet fortsatt skriker, så merker hun/han at du er nær. En dag stoppet skrikingen helt plutselig. Det var som å skru av en bryter med masse skriking en dag, og ingenting neste dag. Jeg fullammet og prøvde systematisk å kutte ut matvarer fra kosten (inkl. Melkeprodukter) for å se om det hjalp, men det hadde ingen effekt. Prøv å kutte ut absolutt alt av melkeprodukter i minst 4-5 dager. Gir du morsmelkerstatning, må du gå på apoteket og kjøpe spesiell morsmelkerstatning som gis disse dagene. Merker du litt mindre gråt, så vær melkeproteinfri i en uke før du gjeninnfører det. Blir det mye bedre, og så mye skriking igjen når melkeproteinene gjeninnføres, så vet du hva som er årsaken. Jeg tror ikke det er det som er årsaken, men det er absolutt verdt å forsøke. Da kan du i det minste utelukke det Hold ut. Det går mest sannsynlig over av seg selv, men det er kjempetøft når det står på Anonymkode: de9a3...7be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #12 Del Skrevet 30. mai 2018 Kontakt fastlegen og be om en hastetime. Tenk over om du spieser noe som gir mageknip på ettermiddag eller kveldstid. Det vil legen spørre deg om. Anonymkode: d89f1...3c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #13 Del Skrevet 30. mai 2018 Overtrøtt eller overstimulert? Ene min hylte besatt hver kveld fra kl 19-23 i 6 uker(fra han 2 til 8 uker). Men var ikke noe som tydet på at han hadde mageknip. Han var veldig våken og nysgjerrig, skulle ha med seg alt som skjedde rundt seg, så vi konkluderte til slutt med at han var overstimulert og mulgens også overtrøtt(for han sov svært lite). Det gikk gradvis over av seg selv, ikke fordi han sov mer eller ble mindre nysgjerrig, men han tolererte det vel bedre. Anonymkode: 5e5e1...0e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 30. mai 2018 #14 Del Skrevet 30. mai 2018 2 timer siden, Minlillelykke skrev: Ville forsøkt å kutte alt som inneholder melkeprotein, det er alt fra smør, pålegge til tannkrem, fluor og hygieneartikler. Meld deg inn i facebook gruppen barn med melkeproteinallergi for mer og veldig god informasjon. Ved amming kan det ta hele 6 uker før man merker bedring, så ikke gi opp etter 1-2 uker. Dette fordi det tar tid før melkeproteinet er ute av kroppen. Om du ikke merker bedring overhodet ville jeg også forsøkt å kutte soya, disse kan ligne veldig så mange reagerer også på soya. Endel kan også reagere på egg, men der har jeg lite til ingen erfaring. Vår hadde melkeproteinallergi og har vokst det av seg nå ved 6.5 måned. Melkefri mme kan testes. Ville forsøkt pepticate først, den er best på smak, mange reagerer på denne. Da finnes det flere. Althera og nutramigen dha kan også testes, men lukter og smaker vondt. Vår tålte kun nutramigen dha, og vi gir fortsatt det i samråd med barnelege. Alle disse inneholder imidlertid melk, men de er spaltet så godt at veldig mange ikke kjenner igjen allergenet. Kan du ha det helt melkefritt man nutrnigen puramino og neocate prøves. Disse er basert på frie aminosyrer. Kan jeg spørre hvordan dere fant ut at barnet hadde vokst det av seg? Reintroduksjon eller prikktest? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #15 Del Skrevet 30. mai 2018 Kan være masse nye inntrykk som er grunnen til at baby gråter:-) skader jo ikke lese denne:-) https://www.aftenposten.no/norge/i/9mQ5p/Dette-er-babyens-10-vanskeligste-perioder Anonymkode: 3e5e0...9cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #16 Del Skrevet 30. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men siden vi har problemet kunn sent på kvelden og natten kan det vell ikke være melkeproteiner eller lignende som er problemet?😊 Hun ammes jo også på dagtid... 🤔 Ts Anonymkode: b2073...8b7 Jo, det kan være det. Fordøyelsen er verst på kveld/natt. Anonymkode: 59547...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 30. mai 2018 #17 Del Skrevet 30. mai 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min baby fikk kolikk og skrek i timesvis hver dag/kveld/natt fra hen var tre uker til 10,5 uke med en topp i uke åtte. Det å bære barnet opp og ned trappa kunne lindre litt eller virke søvndyssende, så jeg gjorde det flere timer hver dag etter at jeg fant det ut. Stoppet ikke alltid å skrike, men skrek som regel mindre intenst. Lyden av støvsugeren eller hvit støy (white noise i Spotify) kunne også virke beroligende. Babyen sov veldig dårlig, og sov alltid oppå meg/faren på dagtid og om morgenen fra rundt kl. fem. Lå tett inntil meg om natta. Mye kroppskontakt, nærhet, trøst, forståelse o.l. tror jeg er viktig. Selv om barnet fortsatt skriker, så merker hun/han at du er nær. En dag stoppet skrikingen helt plutselig. Det var som å skru av en bryter med masse skriking en dag, og ingenting neste dag. Jeg fullammet og prøvde systematisk å kutte ut matvarer fra kosten (inkl. Melkeprodukter) for å se om det hjalp, men det hadde ingen effekt. Prøv å kutte ut absolutt alt av melkeprodukter i minst 4-5 dager. Gir du morsmelkerstatning, må du gå på apoteket og kjøpe spesiell morsmelkerstatning som gis disse dagene. Merker du litt mindre gråt, så vær melkeproteinfri i en uke før du gjeninnfører det. Blir det mye bedre, og så mye skriking igjen når melkeproteinene gjeninnføres, så vet du hva som er årsaken. Jeg tror ikke det er det som er årsaken, men det er absolutt verdt å forsøke. Da kan du i det minste utelukke det Hold ut. Det går mest sannsynlig over av seg selv, men det er kjempetøft når det står på Anonymkode: de9a3...7be Dette er ikke helt riktig. Man skal være melkefri i minst 6 uker før man reintroduserer. Som bruker over skriver kan proteinene sitte i lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #18 Del Skrevet 30. mai 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi var også sånn en liten måned fra ca 6 uker. Startet i 23 tiden på kvelden og kunne vare til 04-05 om natta! Hver kveld!! Eneste som hjalp var å være oppe med henne og ikke prøve å legge henne🙈 hun hadde jo ingen døgnrytme så tidlig. Men så snudde det! Etter en mnd med dette begynte hun å sove hele natta. Sov 7 timer i strekk. Har ikke så mye tips dessverre, tenkte bare det var greit å høre fra noen som har opplevd det samme hvor det har bedret seg veldig😊 Anonymkode: 3acd5...fc5 Takk 🙏 det hjalp veldig mye 😊 ts Anonymkode: b2073...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #19 Del Skrevet 30. mai 2018 1 minutt siden, Mnjah skrev: Dette er ikke helt riktig. Man skal være melkefri i minst 6 uker før man reintroduserer. Som bruker over skriver kan proteinene sitte i lenge. Ok. Lege og helsestasjonen sa at det var slik vi skulle gå fram, og at man etter noen dager ville merke en bedring (altså ikke at det blir helt bra, men at det blir mindre gråt/magevondt) dersom det var det som var årsaken. Videreformidler kun det jeg ble fortalt. Anonymkode: de9a3...7be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 31. mai 2018 #20 Del Skrevet 31. mai 2018 Anbefaler disse 😊 https://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden Og https://www.babyverden.no/blogg/ammehjelperbloggen/hvorfor-er-den-lille-sa-urolig-pa-kvelden/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå