Gå til innhold

Broren på 17 med stor mengde cannabis!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en lille bror på 17 år som bor sammen med mor. Jeg bor alene, er 23 år g. Mor er varig syk. Både vi,  politiet og barnevernet er klare over det. Jeg og mor har funnet ut at han hadde cannabis, flere ganger og meldt opp til både kontakt personen hans i barnevernet og politiet, men de gjør ikke mye. Idag fant jeg at han hadde en stor menge av cannabis med en sånn type liten vektmåler. Jeg har meldt opp ifra til barnevernet igjen.

Jeg har prøvd åhjelpe han enormt, men han er sånn type folk som er glad kriminalitet osv. Vår familie er ikke glad i sånt, jeg har selv vært i FSK og dette her er helt utafor for meg.😔 Virkelig skuffende.

Anonymkode: db914...e9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja vel, hva ønsker du egentlig å diskutere her? :P 

Anonymkode: 16f46...cdf

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han rett og slett er nødt til å bare leve dette kriminelle livet, ende opp i fengsel og havne litt utpå. Og da håpe han ser hvor dum han faktisk er, modnes litt og tar ansvar for sitt eget liv. 

Om noen ikke ønsker hjelp, er det ikke så veldig mye man kan gjøre, dessverre. Foruten å fortsatt støtte han og være der fullt ut den dagen han vil ta i mot hjelpen. 

Anonymkode: 859fa...bd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Ok.. takk for informasjonen I guess. 

Fuck off er du snill. Orker ikke sånne som deg nå. Passer dårlig. 

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.5.2018 den 21.35):

Fuck off er du snill. Orker ikke sånne som deg nå. Passer dårlig. 

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok tøft å se at han ryker utpå såpass kraftig som han gjør. Dessverre er det lite å gjør hvis ikke han vil det selv. Du gjør det eneste du kan og det er å melde ifra. 

Anonymkode: 8a454...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet hver gang han har noe oppbevart og be de komme og hente det. Han blir tatt til slutt når antall overtedelser blir mange nok og straks han er 18 år.

Er han dum nok til å satse på kriminalitet er det ikke mye du kan gjøre. Din mor må kaste han ut. Ellers blir hjemmet hennes åsted en dag andre kriminelle er etter han.

Anonymkode: 8744f...4eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som nytter er at din mor ber han om å finne en annen plass å bo. Å huse en sønn som ikke ønsker endring er dødfødt. Jeg er svært klar over at dette er lettere sagt en gjort. 

Anonymkode: 43feb...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er en frustrerende situasjon for dere. Av erfaring vil jeg dele at kjefting og dømmelser ikke hjelper. Saboterer dere han så vil han sabotere dere enda mer. Politiet bruker ikke ressurser på å ta en tenåring med hasj med mindre det dreier seg om 2 kilo (uttrykning) eller tilfeldig ransakelse av andre årsaker der de også i tillegg finner hasj på han. Å behandle han som en fæl rusmisbruker eller et problembarn (selvom han evn er det) vil gjøre at han føler på skillet mellom seg og dere enda mer, og seg og andre sunne ungdommer. Å omfavne han som en som blir verdsatt, sett, forsøkt forstått, og respektert som menneske selvom dere ikke respekterer de dårlige valgene hans, er viktig. Ellers vil han bare tenke "fuck de, de skulle ønske jeg ikke var i familien dems, jeg kan likegjerne røyke hasj hver dag nå siden de hater meg for å røyke i helgene"(you catch my drift)

Det er viktig at han blir fulgt opp mer av barnevernet med samtaler og terapi og hjelp til planlegging av fremtiden.
Bruk gjerne noen hundrelapper på et par timer hos en coach som kan hjelpe han å kartlegge interessene hans, og hva han kan tenke seg å jobbe med, og stegene han må ta for å komme dit. Så han får lagt en plan han selv liker for livet sitt og som han ser at er fullt mulig å gjennomføre så lenge han er rusfri og ikke havner i fengsel, og med en motiverende coach (og helst familie) bak seg kan det endre kursen hans mer enn noe annet :) Har sett ungdommer bli et nytt menneske av det.
Det er også viktig at han aktiviseres med sunne hobbyer, f eks en sport,eller et musikkinstrument som kan oppta fritiden hans og la han kjenne endorfiner og naturlig rus av mestring og utvikling av talent, og hvor han kan få nye venner så han ikke bare har det hasjrøykende miljøet å føle seg tilpass i.

Anonymkode: b4048...7a5

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det finner du ikke ut før du spør 😂

En ung kvinne er bekymret for mindreårrig lillebror som ruser seg, og muligens til og med selger.

Og ditt bidrag er å le så det griner?

Tid for å tenke over hvordan en møter andre, kanskje?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bry seg? Er jo bare litt cannabis... 

Er jo ikke akkurat snakk om amfetamin eller kokain... 

Anonymkode: 16f46...cdf

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er større mengder og vekt, så ring politiet. Han selger! 

Jeg har ikke tro på at det hjelper å dulle med han. Han har tatt noen valg her, og din syke mor kommer ikke til å få han til å endre seg. Han endrer seg når han er klar for det selv. Be barnevernet overta omsorgen for han da hun ikke strekker til. 

Hun skal ikke trenge å ha han boende hjemme og skape ekstra utfordringer for seg! Stakkars dame! 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Biloba skrev (På 31.5.2018 den 6.57):

En ung kvinne er bekymret for mindreårrig lillebror som ruser seg, og muligens til og med selger.

Og ditt bidrag er å le så det griner?

Tid for å tenke over hvordan en møter andre, kanskje?

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Det at han har vekt er ikke ensbetydende med at han nødvendigvis selger. Det er ikke uvanlig å ha vekt for å veie at det man har kjøpt er den vekten man betalte for, eller for å veie opp brukerdoser til seg selv. 

Det er heller ikke helt uvanlig at en som røyker hasj daglig har mengder på 100-200 gram , for det er billigere å kjøpe 100 gram hver tredje måned enn 2 og 2 gram hver dag.  

Men ja det er selvfølgelig godt mulig at han selger det også. 

Kanskje det vil fungere å snakke med han? Ta fra han hasjen og spørre hvorfor han har så mye, gi han en sjanse til å innrømme han selger og si at det at hasjen blir konfiskert må skape gjeld for han (vanlig at man får hasjen på lån og betaler summen når man har solgt ut nok av den). Si at hvis han er ærlig nå og lover å holde seg unns dette og dette miljøet i fremtiden kan dere betale gjelden hans. For hvis ikke vil en sånn gjeld bare føre til at han må selge mer, og ofte oppgradere til stoffer av mer verdi som mdma eller kokain for å få nedbetalt gjelden. Og begynner man å selge det begynner man også å bruke det og i så tilfelle kan han hvertfall være sikker på å havne i fengsel og ødelegge livet sitt mentalt pga rusbruken og miljøet og alt presset og stresset. 

Anonymkode: b4048...7a5

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Papirfly, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...