AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Hei! Sommeren kom fort i år!😂 Etter mitt første år som student har jeg lagt på meg mye de siste 5 månedene. Opp 5,4 kg på denne perioden. Var gaaanske trent før studentlivet så har egt bedre kunnskaper enn dette, men! For en rask vektnedgang, kommentarer til ProPud til 3 måltider med 20 gram havregryn og så middag bestående av laks eller svinekjøtt med «innafor» makroner. Hvor mye og hvor fort tror dere disse kiloen faller av? Går 45 min hver dag, lav til middels intensitet pga. hund. Anonymkode: a3cd6...0c8
Pringle Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Hvor fort du kan gå ned, avhenger for det første av hvor mange færre kalorier du tar inn, enn du forbrenner. For det andre av hvor mye fett du har på kroppen - du kan gå ned opptil 1% av din kroppsvekt per uke i fett hvis du har fedme, og det har ikke du, så det blir mindre enn det; hvis det er snakk om 5-6 overflødige kilo, er 300-500 gram per uke, realistisk, forutsatt du holder deg trofast til et kaloriunderskudd på 300-500 per dag. Å regne ut hvordan du skal få i deg akkurat mange nok kalorier til å gå ned 300-500 gram per uke, er ikke så vanskelig, matdagbøker og matvaretabeller er tilgjengelig gratis på nett. Det hele står og faller med om du klarer å spise mindre, lenge nok, og hvis du ikke vil gå opp igjen, ikke falle tilbake til gammelt mønster. Uansett hvor tent du er nå, kommer ikke en diett som du skisserer, til å føles ny og spennende særlig lenge. Og hold deg unna makroner, ihvertfall til hverdags 😁
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 Har brukt propud som supplement til vanlig kost for å få nok proteiner. Starter forrige torsdag og vekten viser nå 56,1 kg (startet på 57)🎉 Målet mitt er ned til 52 kg - da føler jeg meg best😊 Propud hjelper forresten veldig på søtsug! Stiller saltsuget med hamburgerrygg😅 så salt at 3 skiver er mer enn nok. Anonymkode: a3cd6...0c8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 Til deg over her, haha: makroner😂 Sånn går det på telefonen🙊 Anonymkode: a3cd6...0c8 1
Trollmora Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 Er det IFFYM du følger? Hvilken fordeling har du må makroene? 45 min med lav/middels intensitet er for lite. Legg inn litt styrketrening og husk en kcal = en kcal uansett om det kommer fra protein eller fett om du ikke øker intensiteten og vedlikeholder muskelmasse. Man må ligge I kcalunderskudd men ikke for mye da går kroppen I sparebluss. Har du mye vann I kroppen kan det å kutte ned på karbs for å slippe vann være en mulighet - men tenk sånn at de ikke anbefaler å gå ned (I snit) 0,5kg pr uke. Det siste - propud 3 ganger for dag?? I alle dager! Spis heller magre proteiner med salat, grønnsaker og en liten karbokilde. ProPud blir man lei, man kan reagere på søtningserstatningen og det blir svindyrt I lengden. 1
matrobot Skrevet 7. juni 2018 #6 Skrevet 7. juni 2018 Det er mulig å gå ned 5 kg på 1 måned, men endringen blir ikke synlig for andre før 2-3 måneder etterpå. Kroppen bruker en stund på å stramme seg inn. Det er altså altfor sent å tenke på det nå hvis du vil ha en sommerkropp. Jeg anbefaler at du heller tar et langsiktig mål mot sommer 2019. Begynn gjerne nå
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 2 minutter siden, Trollmora skrev: Er det IFFYM du følger? Hvilken fordeling har du må makroene? 45 min med lav/middels intensitet er for lite. Legg inn litt styrketrening og husk en kcal = en kcal uansett om det kommer fra protein eller fett om du ikke øker intensiteten og vedlikeholder muskelmasse. Man må ligge I kcalunderskudd men ikke for mye da går kroppen I sparebluss. Har du mye vann I kroppen kan det å kutte ned på karbs for å slippe vann være en mulighet - men tenk sånn at de ikke anbefaler å gå ned (I snit) 0,5kg pr uke. Det siste - propud 3 ganger for dag?? I alle dager! Spis heller magre proteiner med salat, grønnsaker og en liten karbokilde. ProPud blir man lei, man kan reagere på søtningserstatningen og det blir svindyrt I lengden. Vet ikke hva IFFYM er for noe, så tror ikke det. Problemet er at jeg ikke liker typiske proteinkilder som kjøtt og bønner🙄 Har hørt at proteinene gjør at man ikke mister så mye muskelmasse... Følger så her (se bilde). Men spiser rundt1400 kcal. Anonymkode: a3cd6...0c8
Trollmora Skrevet 7. juni 2018 #8 Skrevet 7. juni 2018 IFFYM = If it fits your macros. Du som ikke trener styrke trenger ikke så mye proteiner! Tips til andre proteinkilder hvis du ikke liker kjøtt eller bønner kan være: Kylling, Svin, Torsk, Cottage Cheese, melk, ost, kesam, egg etc etc. Et vanlig menneske klarer å få I seg nok proteiner I kostholdet så 3 propud pr dag er ikke nødvendig. Hva er basalforbrenningen din? Og hvor mange kalorier forbrenner du på "trimmen" din?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #9 Skrevet 7. juni 2018 17 minutter siden, Trollmora skrev: IFFYM = If it fits your macros. Du som ikke trener styrke trenger ikke så mye proteiner! Tips til andre proteinkilder hvis du ikke liker kjøtt eller bønner kan være: Kylling, Svin, Torsk, Cottage Cheese, melk, ost, kesam, egg etc etc. Et vanlig menneske klarer å få I seg nok proteiner I kostholdet så 3 propud pr dag er ikke nødvendig. Hva er basalforbrenningen din? Og hvor mange kalorier forbrenner du på "trimmen" din? Ente foresten ikke opp med å spise 3 stk per dag, spisse 1 eller 2. Har et ganske ensidig kosthold, så jeg får ikke i meg nok proteiner. Hva tenker du er nok proteiner da? Inbody-testen viser at jeg forbrenner 1340 kcal per dag. Du må ikke sette trimmen i gåsetegn, husk at helsedirektoratet anbefaler minimum 30 min gåtur hver dag som trim. Men for å svare på spørsmålet dit; aner ikke, går ut fra standarden på nett som sier 240 kcal per time man går. Så regner med 150-200 kcal. Anonymkode: a3cd6...0c8 1
Trollmora Skrevet 7. juni 2018 #10 Skrevet 7. juni 2018 Ang proteinet (tatt fra trening.no) Utholdenhetsutøvere og utøvere i styrke- og kraftidretter bør på generelt grunnlag innta 1.2-1.8 g/kg/dag. Det er noen individuelle variasjoner i anbefalingene i forhold til treningsmengde der utholdenhets utøvere med moderate treningsmengder bør få i seg 1.2 g/kg/dag, mens utøverne med stor treningsmengde skal ha 1.6 g/kg/dag. Med din treningsmengde trenger du altså ikke mer enn 1,2g pr dag. Så hvis du regner kjapt at du I snitt forbrenner 1490 kcal pr dag vil du ikke gå ned noe særlig ved å spise 1400 - men heller vedlikeholde vekten. (Du sier ingenting om annen aktivitet, job etc) Jeg anbefaler deg å trene styrke, du kan godt begynne med kroppsvektsøvelser som knebøy, glutebridge, utfall, burpees, situps, pushups, pullups etc for å komme igang og ØKE basalforbrenningen din. Muskler forbrenner mer fett.
Inwe Skrevet 7. juni 2018 #11 Skrevet 7. juni 2018 (endret) Tror ikke det er superbra å leve på propud, samme som at man ikke vil være sunn når man lever på questbars. Hørte en podcast med Silje Mariela og Børge Fagerli ang det der. Liker du egg? Egg er en super proteinkilde. Selv prøver jeg å bygge uten å være i overskudd for tiden (vil ikke se stor ut i sommer, men litt mer muskler hadde vært fint) og spiser mye protein grunnet det (tett oppfølging av pt/kostholdsveileder da det er min samboer). Starter dagen med en dobbel proteinshake og 2 egg. Får lunsj på jobb, men fyller på med skinke og ost om mulig. En banan før trening og en dobbel proteinshake etter. Og en vanlig middag, men tar mer kjøtt enn karbohydrater. Ligger vel på rundt 150-200 gram dagen nå og veier 68 kg. Trener tung styrke 4 ganger i uken, yoga en gang i uken og sykler hvor enn jeg skal. Går ned i vekt og opp i muskelmasse samtidig ☺️ Endret 7. juni 2018 av Inwe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå