AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Er på utkikk etter hund og tittet innom finn.no for moro skyld. Der dumpa jeg borti en valp til salgs, med en lang rekke krav fra eiers side. Hunden skulle ikke chippes, for rasen er så lojal at den aldri stikker av fra eieren sin (!). Den skal heller ikke vaksineres, for det å bruke en vaksine preventivt bare er tull (for ikke å snakke om alle de hundene som får vaksineskader). Vaksiner er som antibiotika, kun ved behov. Stamtavle medfølger ikke, valpen har en bittfeil (som selvsagt bare er sjarmerende) og den som våger å vise interesse vil bli avhørt, for eier har selvsagt god erfaring med mennesker som vil ha hund og er en riktig menneskekjenner i så måte. Det ramses opp mennesker som ikke vil bli vurdert i prosessen, som unge mennesker, par som er fruktbare, familier med barn under 10 år, folk som jobber 9-4 for å nevne noen, og ny eier skal helst være hjemmeværende. I det minste skal de første tre ukene tilbringes med valpen døgnet rundt. Oppdretter skal til en hver tid ha mulighet til å høre hvordan det går, og skal ha kontinuerlig kontakt i begynnelsen. Det loves referanser fra hele Norge, fordi eier har drevet "oppdrett" av populær luksusblanding tidligere. Ingen stamtavle, kjent bittfeil og crazy lady med på kjøpet, og likevel skal eier ha 20 000 spenn? Galskap. Anonymkode: 3d994...87a 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Jeg hadde ikke kjøpt den hunden. Da jeg var på utkikk etter hund selv kom jeg over mange liknende annonser med helt vanvittige krav til hvem som var "bra nok" til å få kjøpe hunden. Jeg skjønner at noen vil det beste for hunden, men enkelte (som den dama der) er bare helt crazy Anonymkode: da6d3...48b 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er på utkikk etter hund og tittet innom finn.no for moro skyld. Der dumpa jeg borti en valp til salgs, med en lang rekke krav fra eiers side. Hunden skulle ikke chippes, for rasen er så lojal at den aldri stikker av fra eieren sin (!). Den skal heller ikke vaksineres, for det å bruke en vaksine preventivt bare er tull (for ikke å snakke om alle de hundene som får vaksineskader). Vaksiner er som antibiotika, kun ved behov. Stamtavle medfølger ikke, valpen har en bittfeil (som selvsagt bare er sjarmerende) og den som våger å vise interesse vil bli avhørt, for eier har selvsagt god erfaring med mennesker som vil ha hund og er en riktig menneskekjenner i så måte. Det ramses opp mennesker som ikke vil bli vurdert i prosessen, som unge mennesker, par som er fruktbare, familier med barn under 10 år, folk som jobber 9-4 for å nevne noen, og ny eier skal helst være hjemmeværende. I det minste skal de første tre ukene tilbringes med valpen døgnet rundt. Oppdretter skal til en hver tid ha mulighet til å høre hvordan det går, og skal ha kontinuerlig kontakt i begynnelsen. Det loves referanser fra hele Norge, fordi eier har drevet "oppdrett" av populær luksusblanding tidligere. Ingen stamtavle, kjent bittfeil og crazy lady med på kjøpet, og likevel skal eier ha 20 000 spenn? Galskap. Anonymkode: 3d994...87a Jøss, jeg trodde det var litt sent med vaksine etter at hunden er smittet. Litt som å låse døra etter at noen har tømt huset ditt for verdier.Hvorfor noen betaler i dyre dommer for en hund uten stamtavle er for meg et mysterium, muligens fordi jeg er katteoppdretter selv, og for meg er en katt uten papirer en huskatt, uansett om begge foreldre har stamtavle. Helt ærlig, jeg kan nesten skjønne at unge folk, særlig unge par ikke blir vurdert. Bare se på finn, alle dyra som omplasseres fordi folk har fått tobeinte avkom, ikke finner leilighet der de kan ha dyr, fordi de ikke har tid, gjerne med påfølgende atferdsproblemer osv osv. Mange hunder tilbringer timevis hver dag/natt i bur, for der er de "trygge", dvs eierne har ikke klart å få dem trygge nok til å gå løse inne i hjemmet, og småbarnsforeldre er vel enda mer opptatt enn barnløse. "Tvungen" kontakt etter overtagelse er det jo vanskelig å kreve, solgt er solgt, enten det er en hund, katt, eller bil... Så jeg er vel nesten like crazy som henne, siden jeg ikke selger katt til hvem som helst... Men jeg har bare et par kull i året, og de vokser opp i stua mi, og flytter ikke før de er 15-16 uker, så jeg blir jo knytta til dem, og det betyr veldig mye at de får gode, stabile hjem. Den største forskjellen er vel at jeg avler på friske dyr, ungene får stamtavle, chip og to vaksiner før flytting. Og jeg sier til kjøperne at de *kan* ta kontakt når som helst hvis de lurer på noe, og at de gjerne kan sende bilder. Men det er ikke noe *krav*' om stadig kontakt. Anonymkode: 12ecb...39e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #4 Skrevet 31. mai 2018 Den aprikos puddelen? Annonsen er helt krise. Har vurdert å melde den til finn. En veterinær som påstår vaksiner ikke et forebyggende, men brukes ved behov? En veterinær kan mer fysiologi enn som så. Ikke chippet eller stamtavle? Er hunden stjålet? Anonymkode: 6bdbe...ae4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #5 Skrevet 31. mai 2018 Jeg har forøvrig selv puddel. Den er lojal. Men selvsagt chippet likevel. Anonymkode: 6bdbe...ae4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #6 Skrevet 31. mai 2018 Det er aprikospuddelen ja. Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal selge til hvem som helst, man bør ha en viss formening om mennesket som skal ta hånd om et dyr du har satt inn i verden i mange, mange år fremover. Det er likevel noe som bør komme frem underveis i prosessen, ikke som en maskingeværtirade i en annonse. Men en hund til 20 000,- uten stamtavle, chip og vaksine, med en kjent feil? Aldri. Anonymkode: 3d994...87a 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 Annonsen er forøvrig borte nå. Anonymkode: 3d994...87a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 Jeg kjøpte en hund for mange år siden, faktisk en puddel det også. Dama virket ikke gal før vi skulle opp å hente hunden. OMG! Hun var sprø! Og da var det jo for sent. Alle skulle bli hentet samtidig, alle valpeeierne skulle bli kjent med hverandre (selv om man bodde på hver sin kant av landet). Valpene skulle fotograferes denne dagen av en kjent fotograf også fikk vi kjøpe bildene etterpå. (under mer eller mindre tvang). Det var et intervju av verste slag når vi kom til henne. Men det verste var jo at hun sluttet ikke å mase etter vi hadde kjøpt valpen. Hun ringte, sendte mail, skrev meldinger h e l e tiden! Hun la ut på nettsidene sine om alt, absolutt alt. En ting er om dyrene hun hadde (bare tre forskjellige hunderaser + noen katteraser), men hun la ut om personlige problemer, på nettsiden. Til slutt måtte jeg ignorere nummeret hennes. Selv etter hunden var død (døde av alderdom, så vi snakket om mange år), så maste hun. Men hun nektet ikke chip og vaksine da, heldigvis. Så fornuftig var hun. Anonymkode: 6a69d...b77
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Annonsen er forøvrig borte nå. Anonymkode: 3d994...87a Kanskje eieren leser her inne. 😄 Høres ut som en veldig dårlig deal. Elsker pudler, men ville aldri kjøpt en slik du beskriver. Anonymkode: 9c9bc...7e7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 Heldigvis kan ikke selger nekte ny eier noe som helst. Har man kjøpt en hund (en vare) så bestemmer man selv hva msn gjør med den uavhengig av hva en kontrakt sier 😛 men hu dama virka jo totalt crazy, jeg hadde aldri kjøpt av henne 😅 Anonymkode: eaf51...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #11 Skrevet 2. juni 2018 På 31.5.2018 den 8.11, AnonymBruker skrev: Jøss, jeg trodde det var litt sent med vaksine etter at hunden er smittet. Litt som å låse døra etter at noen har tømt huset ditt for verdier.Hvorfor noen betaler i dyre dommer for en hund uten stamtavle er for meg et mysterium, muligens fordi jeg er katteoppdretter selv, og for meg er en katt uten papirer en huskatt, uansett om begge foreldre har stamtavle. Helt ærlig, jeg kan nesten skjønne at unge folk, særlig unge par ikke blir vurdert. Bare se på finn, alle dyra som omplasseres fordi folk har fått tobeinte avkom, ikke finner leilighet der de kan ha dyr, fordi de ikke har tid, gjerne med påfølgende atferdsproblemer osv osv. Mange hunder tilbringer timevis hver dag/natt i bur, for der er de "trygge", dvs eierne har ikke klart å få dem trygge nok til å gå løse inne i hjemmet, og småbarnsforeldre er vel enda mer opptatt enn barnløse. "Tvungen" kontakt etter overtagelse er det jo vanskelig å kreve, solgt er solgt, enten det er en hund, katt, eller bil... Så jeg er vel nesten like crazy som henne, siden jeg ikke selger katt til hvem som helst... Men jeg har bare et par kull i året, og de vokser opp i stua mi, og flytter ikke før de er 15-16 uker, så jeg blir jo knytta til dem, og det betyr veldig mye at de får gode, stabile hjem. Den største forskjellen er vel at jeg avler på friske dyr, ungene får stamtavle, chip og to vaksiner før flytting. Og jeg sier til kjøperne at de *kan* ta kontakt når som helst hvis de lurer på noe, og at de gjerne kan sende bilder. Men det er ikke noe *krav*' om stadig kontakt. Anonymkode: 12ecb...39e Sånne som deg gjorde at jeg var nervøs og redd for at ingen oppdrettere ville selge til oss. Par i tidlig 20-årene, han i jobb og jeg hadde et år igjen på høgskolen. Heldigvis var oppdretter fornuftig og hørte på planene våre. Tror det hjalp at jeg har drevet med hest i åresvis og derfor er ansvarsbevisst, i tilegg til utdanningen jeg tok innen helse. Valpen fikk vi til min bachelorskriving så jeg var hjemme 5 mnd på fulltid da. Nå går jeg turnus, og hunden er hjemme Max 1-2 dager i uka med 8 timer alene, er ofte innom i pausen å lufter. Ellers har jeg seinvakt og samboer kommer hjem noen timer etter jeg har dratt. Eller så er hunden på kontoret med samboer om jeg har mange dagvakter på rad. Bor i eget hus "på landet". Og ja, mulig vi får barn en dag, men er da likevel mulig å gi hunden en god hverdag. Og ja, risikoen for at samboerskapet ryker er også til stede, men vi er så glade i hunden at vi hadde funnet en ordning på hvem som skulle hatt henne. Det finnes mange ansvarsfulle "unge vokse" par som er gode hundeeiere, men holdringer som de over gjorde at jeg var liveredd på første besøket hos oppdretter, redd for å ikke bli sett på som god nok til å få kjøpe hund. Anonymkode: 80e51...126
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå