Gå til innhold

Hvordan fungerer tvangstrekk fra lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør av nysgjerrighet.

Jeg har ei venninne som nylig fortalte at hun plutselig hadde blitt trekt noen tusen kroner i tvangstrekk på de 2-3 siste lønningene sine. Det virket som det kom helt uventet på hun. Så jeg lurer på om man får beskjed om at det vil skje? Og man får vel noen purringer først? Syns det virker så rart å bli overrasket over noe sånt, men jeg har heldigvis aldri vært i situasjonen. 

Anonymkode: 79d43...fcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

purringer? 
Ja, man får purring, deretter inkassovarsel, deretter inkasso, før saken blir sendt videre til namsmannen, som igjen tar kontakt for inndrivelse, deretter blir det sendt varsel om tvangsinndrivelse/lønnstrekk, deretter tar det enda noen uker før det trer i kraft. 

Så om dette kom uventet på henne, så kan hun neppe ha åpnet posten på minst ett halvt år. Lønnstrekk blir ikke foretatt før det er grovt og langvarig mislighold av gjeld. 

Anonymkode: 1d39d...c86

Skrevet

Ja, man får beskjed før tvangstrekk iverksettes. Det går brev til arbeidsgiver om at man skal trekke i lønn, og da er den som skylder penger kopimottaker. Det er bare det at de som får tvangstrekk ofte sliter med å åpne posten sin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spør av nysgjerrighet.

Jeg har ei venninne som nylig fortalte at hun plutselig hadde blitt trekt noen tusen kroner i tvangstrekk på de 2-3 siste lønningene sine. Det virket som det kom helt uventet på hun. Så jeg lurer på om man får beskjed om at det vil skje? Og man får vel noen purringer først? Syns det virker så rart å bli overrasket over noe sånt, men jeg har heldigvis aldri vært i situasjonen. 

Anonymkode: 79d43...fcd

Den typen trekk kommer ikke uventet på noen. De har før lønnstrekk iverksettes fått postkassen full av purringer og inkassosaker. Velger de bort postkassen eller innboksen fordi de har brevåpningsskrekk så hjelper ikke det. 

Når noen får tvangstrekk så har ting gått på skeive lenge, veldig lenge. De har fått mengder av muligheter til å ordne opp. Arbeidsgiver blir varslet, noe som er lite flaterende for den det gjelder, og pengene trekkes direkte fra lønn eller trygd før denndet gjelder får utbetalt lønn/trygd. Personen skal ha til livsopphold m.m. igjen av trygden/lønnen etter trekk. 

Det verste er at denne "blindheten" for faktura og purring er fører til at regningene mangedobles med gebyrer og renter. Verdens dårligeste løsning for den det gjelder.

Anonymkode: 7a9c9...39e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...