AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Jeg lurer på hvilke investeringer man må gjøre for å komme godt ut av det. Hvordan lykkes man med investeringer og hvilke områder bør man investere på ? Jeg ønsker å kunne slappe av når jeg pensjonerer meg og ikke leve på et minimumsbudsjett. Anonymkode: fee9a...916
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Det er ingen som har krystallkule å kan svare på slikt med sikkerhet. Jeg leser meg opp, hører på økonominyheter, å gjør så godt jeg kan med mine investeringer. Ofte er det jo at man har tiden på sin side, og at markeder går oppover/verden går fremover. Anonymkode: 71347...8fa 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvilke investeringer man må gjøre for å komme godt ut av det. Hvordan lykkes man med investeringer og hvilke områder bør man investere på ? Jeg ønsker å kunne slappe av når jeg pensjonerer meg og ikke leve på et minimumsbudsjett. Anonymkode: fee9a...916 Sparing i IPS feks? Du velger selv om du vil ha lav middels eller høy risiko. Du kan også velge å selv avgjøre hvilke fond du vil spare i. Anonymkode: 2aa0c...8c4 2
Illuminatum Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvilke investeringer man må gjøre for å komme godt ut av det. Hvordan lykkes man med investeringer og hvilke områder bør man investere på ? Jeg ønsker å kunne slappe av når jeg pensjonerer meg og ikke leve på et minimumsbudsjett. Anonymkode: fee9a...916 På lang sikt er det ikke mye som slår indeksfond 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 3 hours ago, Illuminatum said: På lang sikt er det ikke mye som slår indeksfond Utenom aktive forvaltede aksjefond. Anonymkode: bb764...a8e
Isambard Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Sorry, men jeg ser bare to fornuftige muligheter : 1. Indeksfond 2. Investere i en unotert bedrift som en aktiv eier, og sørge for at det går bra. Det er praktisk talt en myte at man blir rik av ren spekulasjon på børsen. Det finnes få eksempler på at folk blir rike som passive investorer. Alle kjente, rike nordmenn er aktive eiere.
Illuminatum Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Utenom aktive forvaltede aksjefond. Anonymkode: bb764...a8e Mange er nok uenig med deg. For mange forvaltere klarer ikke å slå indekser i tillegg så spiser kostnadene opp eventuelle meravkastninger https://www.smartepenger.no/nyheter/1934-velg-aksjefond-som-folger-en-indeks 2
Xcase33 Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer på hvilke investeringer man må gjøre for å komme godt ut av det. Hvordan lykkes man med investeringer og hvilke områder bør man investere på ? Jeg ønsker å kunne slappe av når jeg pensjonerer meg og ikke leve på et minimumsbudsjett. Anonymkode: fee9a...916 Det er ingen som forteller deg om gode investeringer ...hadde du ringt på til naboen og gitt han\henne et kart over hvor gullet er nedgravd når du bare kunne hente det selv? Du må bruke tiden mens du er ung...ta risiko, jobbe deg opp noen millioner i pluss..bruke hjernen. Du kan ikke velge å leve et A4 liv samtidig som du skal oppnå det ...det blir enten eller. Kanskje du kan gå tilbake til et A4 liv når du er 30+ og har kommet greit ut av det ved å ha skapt noen millioner og er det i ++.. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 3 hours ago, Illuminatum said: Mange er nok uenig med deg. For mange forvaltere klarer ikke å slå indekser i tillegg så spiser kostnadene opp eventuelle meravkastninger https://www.smartepenger.no/nyheter/1934-velg-aksjefond-som-folger-en-indeks Jeg tar heller 20 K pluss i året med 1,5 forvaltningshonorar enn 0,25 i indeksfond og et par kr. i pluss hvert 10. år, ja. Men det er jo bare en fordel for meg som satser aktivt forvaltet: hvis ingen andre gjør det: mer til meg! Anonymkode: bb764...a8e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 Pass på kostnadene. Vær i hvert fall veldig sikker på at kostnadene kan forsvares hvis du kjøper investeringer med høye kostnader. Og viktigere enn selve investeringene: hvor mye du sparer/investerer. Anonymkode: 12f41...9e5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #11 Skrevet 31. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar heller 20 K pluss i året med 1,5 forvaltningshonorar enn 0,25 i indeksfond og et par kr. i pluss hvert 10. år, ja. Men det er jo bare en fordel for meg som satser aktivt forvaltet: hvis ingen andre gjør det: mer til meg! Anonymkode: bb764...a8e Statistikken er klar på at gårsdagens vinnere blant aktive aksjefond ikke er morgendagens vinnere. 2/3 av aktive aksjefond taper mot indeks i løpet av 10 år. Kjøper du blant den 1/3 av fond som slo indeks forrige 10 år, har du fortsatt bare 1/3 sjanse for å slå indeks neste 10 år. Anonymkode: 12f41...9e5 1
Gullik Skrevet 31. mai 2018 #12 Skrevet 31. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo bare en fordel for meg som satser aktivt forvaltet: hvis ingen andre gjør det: mer til meg! Anonymkode: bb764...a8e Det er ikke sånn at om få personer kjøper et fond, desto mer gevinst blir det på disse få. Det er ikke slik det fungerer. 2
Illuminatum Skrevet 31. mai 2018 #13 Skrevet 31. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar heller 20 K pluss i året med 1,5 forvaltningshonorar enn 0,25 i indeksfond og et par kr. i pluss hvert 10. år, ja. Men det er jo bare en fordel for meg som satser aktivt forvaltet: hvis ingen andre gjør det: mer til meg! Anonymkode: bb764...a8e Erfaringer viser vel at aktivt forvaltede fond gjerne har lavere avkastning i forhold til indeksfond i tillegg til høyere kostnader. Veldig mange har blitt pushet forvaltede fond av sin bank og funnet ut at det ga veldig dårlig avkastning. Ellers finnes det selvsagt fond som DNB teknolog som har slått indeksen veldig godt. Skal en som TS tenke langsiktig og ikke følge aktivt med så anbefaler jeg indeksfond. Så får man gjerne laste opp med ulike bransjefond etc senere. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #14 Skrevet 31. mai 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Statistikken er klar på at gårsdagens vinnere blant aktive aksjefond ikke er morgendagens vinnere. 2/3 av aktive aksjefond taper mot indeks i løpet av 10 år. Kjøper du blant den 1/3 av fond som slo indeks forrige 10 år, har du fortsatt bare 1/3 sjanse for å slå indeks neste 10 år. Anonymkode: 12f41...9e5 Ja, også har du de som sitter på gjerde fordi de er usikre på fremtiden: så går det bra i 10-20 år, SÅ hiver de seg på: SÅ går det ned. Yey! Gøy for oss som har sett at et fond har gjort det bra i 3 år: vært optimistiske: og hatt en fantastisk reise siden oppstarten, ja! 5 hours ago, Gullik said: Det er ikke sånn at om få personer kjøper et fond, desto mer gevinst blir det på disse få. Det er ikke slik det fungerer. Aldri sagt det heller. 4 hours ago, Illuminatum said: Erfaringer viser vel at aktivt forvaltede fond gjerne har lavere avkastning i forhold til indeksfond i tillegg til høyere kostnader. Veldig mange har blitt pushet forvaltede fond av sin bank og funnet ut at det ga veldig dårlig avkastning. Ellers finnes det selvsagt fond som DNB teknolog som har slått indeksen veldig godt. Skal en som TS tenke langsiktig og ikke følge aktivt med så anbefaler jeg indeksfond. Så får man gjerne laste opp med ulike bransjefond etc senere. Yes. Så utrolig enig: det er DNB Teknologi jeg investerer i. Trives fint med 20 K i pluss vs. minusrente på sparekonto, takk! Anonymkode: bb764...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå