Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er utdannet sosionom og trives godt med faglig utvikling og det å gjøre godt faglig arbeid.
Hvilken karriere kan man klare å få etter endt sosionomutdanning. Jeg har tatt videreutdanninger som ikke man får økt lønn for og kjenner jeg er litt i stampe her. Jeg kunne godt tatt mastergrad, men ser ikke heller at jeg der vil kunne få uttelling.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Karriereveien for en sosionom er vel gjerne omtrent slik:

saksbehandler - rådgiver - seniorrådgiver - seksjonsleder - avdelingsleder (eller andre former for mellomleder) - sosialsjef/NAV-leder ....

Nå vet ikke jeg hva slags videreutdanninger du har, men du er bedre kvalifisert til mellomlederstillingene hvis du tar fag innen administrasjon, organisasjon, økonomi og ledelse. 

Anonymkode: d1595...c14

• Liker 1
Skrevet

Den karrierestigen du henspeiler til er at man etter hvert går fra å arbeide som fagperson og over til å arbeide som leder med administrative og økonomiske spørsmål. Jeg er nok mer interessert i å komme høyest mulig rent faglig og ikke som en leder. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med professor i sosialt arbeid?

Anonymkode: 7670b...824

Skrevet

Det kommer jo helt ann på hva slags arbeid det er du ser for deg, og hvilket felt du jobber innenfor. 

Det vanligste vil jeg jo tro er at du begynner "på gulvet" for så å videreutdanne, kurse og bygge opp erfaring slik at når det åpner seg stillinger "høyere opp" så er du kvalifisert til å søke. 

Ellers kan du jo ta administrasjon og ledelse fag for å satse på lederstilling. 

Så er det alltid mulig å ta mastergrad og bli klininsk sosinom, eller å ta en mastergrad i en annen retning (dette åpner jo for å for eksempel jobbe med familierådgivning eller BUP). 

Så er det ikke det verste feltet å få muligheten til å ta en phd hvis det kunne ha vært interessant. Da får du jo muligheten til å forske på feltet ditt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to videreutdanninger nå. Vurderer kontinuerlig å bygge på den ene videreutdanningen til en master i psykisk helsearbeid.

Ellers ser jeg flere små videreutdanninger som jeg kan tenke meg og som jeg hele tiden vurderer å ta. Jeg kommer trolig til å ta en videreutdanning til på sikt om ledelsen dekker utdanningen for meg slik de har gjort tidligere.

Det er hele tiden en balanse for meg for jeg ønsker å arbeide tett på klienter slik at jeg har størst mulig påvirkningskraft samtidig som jeg kan se fremdriften over tid. Jeg ville nok kjedet meg og ikke hatt arbeidsglede over å ikke se forbedringer hos klienter. Jeg har blitt brukt mer og mer på tvers av ulike avdelinger og det er kjempespennende. En kombinasjon mellom det å være en ressurs på tvers av avdelinger samtidig som jeg hadde miljøvakter hadde vært interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...