Gå til innhold

Makaroni og ost:)

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I mange amerikanske filmer så skal de alltid lage seg "macaroni and cheese" og sier det er så godt osv.

Er det noen som har oppskrift på dette? Blir jo veldig nysgjerrig :ler: Er det godt?!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Macaroni cheese er helt enkelt kokt makaroni blandet med ostesaus (hvit saus med ost i, aller helst en god cheddar, evt annen ost med mye smak), gjerne gratinert i ovnen. Du kan også tilsette finhakket løk og selleri samt litt rømme i, for mer smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste versjonen er med smør, melk og mel. Du smelter 2 ss smør/margarin og rører inn 2-3 ss hvetemel. Så sper du med ca 4 dl melk, litt etter litt mens du visper hele tiden. Smak til med salt og pepper. La småkoke 5 minutter for å få bort den rå melsmaken. Så har du i ca 2 dl revet ost som du lar smelte ned i sausen.

Vil du ha en magrere variant kan du bruke meljevning istedet for smør. Du bruker samme mengder, men kutter ut smøret. Rør melket ut i litt av melken. Resten av melken varmer du opp til kokepunktet. Visp inn jevningen og la småkoke og tykne 5 minutter. Smak til med salt og pepper og rør inn osten.

Dette er altså samme type hvit saus du bruker til fiskeboller (her kan du tilsette karri, reker, et beger rekeost). Og til lasagne (med ost i), for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De amerikanere jeg kjenner lager dette med bare makaroni og ost. Jeg synes ikke det smakte så veldig godt. Sterke oster anbefales..

Ostesaus er hvitsaus med ost, alt fra 50-100 gram ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg lager mac and cheese, gjør jeg det veldig enkelt.

Koker først opp ønsket mengde med makaroni, siler av vannet og legger den i en ildfast-form, strør deretter revet ost over, (eller innimellom om ønskelig), heller så over litt melk. Etter en tur i stekeovnen, krydrer jeg med pepper. Namnam! :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

macaroni & cheese er omtrent som makaronistuing med ost. Det beste er å bruke en gul amerikansk cheddar ost. Det er svært vanskelig å få tak i her i norge. MEN man kan i mange delikatessedisker få tak i engelsk gul cheddar ost. Den kan fint brukes. Man lager makaronistuing og har i revet ost - som får smelte. *ta-dah* - man har mac & cheese. (Eller man kan kjøpe halvfabrikat som her i Oslo ofte fås kjøpt på Ultra på bryn og av og til på smartclub)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne koker bare makaroni og tilsetter cheeze whiz - en ekkel gul ostesaus på tube.

Mye bedre er det å tilsette revet gräddost til nykokt makaroni - la det stå over varmen og rør mens osten smelter. Gräddosten er så fet at den smelter fort og danner en fin saus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det gjelder hvit ostesaus som Arkana beskriver så pleier jeg å ha i noen egg også dersom den ikke trenger å være helt hvit. Bruker dette i Moussaka og diverse gratenger. Vil tro at det passer godt sammen med makaroni også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg bodde i USA lagde vertsfamilien min Macaroni and Cheese med ferdigpakke, en slik som man bare skulle tilsette vann og koke opp.

Mener jeg har sett sånn på Ultra-butikker her i Norge.

Ikke spesielt godt, spør du meg, men jeg likte ikke smaken av smeltet cheddarost. Gräddost hørtes nydelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Varianten de har på Hard Rock Cafe er superduper god vet jeg, annen verson har jeg aldri smakt. Noen som vet sånn ca hvordan de gjør det der? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Mac & Cheese er kjempeenkelt og godt :)

Sett ovnen på 200, og kok opp makaroni, ca 1 cup per pers. Samtidig lager man ostesausen, 1/4 cup smør smeltes, rør inn noen spiseskjeer mel, trekk til siden og rør inn 1 cup melk. Tilsett salt, pepper, sennep, ulike krydre du liker, samt 1 cup revet smaksrik gulost.

Hell makaronien i en smurt form, og ha sausen over. Smell inn i ovnen og ta den ut 20-30 min senere når det bobler og overflaten er fin og gyllen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk gjerne parmesan som topping! Det er godt å blande litt fleste ostetyper, men som en annen bruker nevnte, det skal være oster med mye smak!

Anonym poster: 04c0e46db482a32e990937ae1c501ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...