AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Er nysgjerrig på hvordan folk ender opp i slike situasjoner, og hva pengene egentlig har blitt brukt på? Tenker vi ekskluderer boliglån og studielån. Høy kredittkort/forbrukslån/osv. med rente over 10-15%, og lånebeløp på minimum et par hundretusener. Anonymkode: a5770...ece
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Et familiemedlem opparbeidet seg kredittkortgjeld på rundt 130 000 i løpet av et par år. Mener at renten var på nærmere 20 %. Det begynte fordi hun trengte penger til en konfirmasjon, et lavt beløp på et par tusen kroner. Grunnet ekstremt dårlig forståelse for økonomi, et høyt forbruk av dagligvarer, sponsing av barn (kjøp av klær, mobilregninger, mat osv) ble behovet for mer kredittkortgjeld større og større. Endte opp med å måtte selge bilen og inventar for å betale ned på gjelda. Anonymkode: 920a9...e7b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 En venninne har betalt restskatt og skjønnhetsbehandlinger til seg og elskeren fra Tyrkia. Så fort pengene tok slutt, forsvant tyrkeren. Hun har ikke oversikt over hvor mye, men har lønnstrekk på flere tusen kroner. Låner og snylter stadig på meg. Man skulle tro at hun har lært men hun refiller stadig leppene sine og tror at jeg ikke ser det🙈 Jeg har kjent henne siden barneskolen og leppene hennes har plutselig ikke svulmet opp for å si det sånn. Anonymkode: ceeb1...91b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 Jeg har brukt 60.000 på PC'er som driver kryptomining. Foreløpig får jeg inn 2000-3000 pr mnd på dette og det har allerede betalt seg inn. Hvis jeg i tillegg får en verdiøkning på kryptoen så blir det stas. Anonymkode: 3256e...b29 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 Ble permitert, var arbeidsledig. Hadde flere kredittkort jeg ikke hadde problemer med å betalte med engang jeg fikk lønn, da jeg jobbet. Mannen min og sønnen gikk bort med 2 års mellomrom. Jeg ble nødt til å ta opp forbrukslån for å betale gjeld. Sitter nå med ett lån, har ok. avtale. 3 års nedbetalingstid. Har mer å rutte med i måneden med ett lån, i stedet for mange «lån» og mye gjeld. Det er en bra løsning. Får alltid faktura etter billigste renta. Har mulighet til å spare på si, og betale inn ekstra når skatte og feriepenger kommer, uten at det koster meg noe eksta, eller at jeg taper på det. Aldri fått purring, eller inkasso, noensinne. Solgte hytter, solgte hus, bor i en leilighet som er betalt med resterende penger etter huslån er nedbetal, og hytter solgt. Har fast jobb, i dag. Er 37 år gammel. Anonymkode: 0b00c...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #6 Skrevet 31. mai 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt 60.000 på PC'er som driver kryptomining. Foreløpig får jeg inn 2000-3000 pr mnd på dette og det har allerede betalt seg inn. Hvis jeg i tillegg får en verdiøkning på kryptoen så blir det stas. Anonymkode: 3256e...b29 Men du betaler 20% rente i året på disse 60 000? Anonymkode: 622ea...4fc
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 Ja, altså... Eksen min brukte personnummeret mitt på å ta opp lån via Santander, for å kjøpe annlegg til kompisen min. Han tok også opp lån for å kjøpe seg en båt. Han kjøpte filmer for 10.000,- fra CDON. Var sånn "bestill nå, betal i februar" greier... Til slutt ble det så ille at jeg ikke hadde råd til å betale legeregninger (var under utredning den gangen, så var mye hos legen, psykolog osv). Han brukte forresten også Mastercardet mitt på å kjøpe en hund (mine penger, hunden i hans navn selvfølgelig), kjøleskap, svær TV osv. osv... Det finnes mange ulike grunner til at folk havner i de situasjonene de gjør, ikke bare høyt forbruk i matbudsjettet 🙂 Anonymkode: efd17...8b5
Sarah1991 Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 (endret) p Endret 31. mai 2018 av Sarah1991 Ingen
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 Hadde nesten 500 000 i forbruksgjeld, opparbeidet i løpet av 15 år. Det aller meste av disse pengene er brukt på gebyrer til inkassobyråer. Jeg har vel det noen kaller pengefobi, av en eller annen grunn lar jeg være å betale regninger, selv om jeg har penger på konto. Det er omtrent som en tvangslidelse tror jeg. Det er både fortvilende og ikke minst utrolig dyrt, skulle gjerne hørt fra andre som har klart å komme ut av en slik situasjon, altså bli kvitt dette hanslingsmønsteret. Gjelden er i der kontroll nå, men det er bare flaks. Etter at jeg måtte slutte å jobbe pga sykdom for noen år siden eskalerte det vanvittig og veldig veldig fort. Anonymkode: 47579...9c1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, altså... Eksen min brukte personnummeret mitt på å ta opp lån via Santander, for å kjøpe annlegg til kompisen min. Han tok også opp lån for å kjøpe seg en båt. Han kjøpte filmer for 10.000,- fra CDON. Var sånn "bestill nå, betal i februar" greier... Til slutt ble det så ille at jeg ikke hadde råd til å betale legeregninger (var under utredning den gangen, så var mye hos legen, psykolog osv). Han brukte forresten også Mastercardet mitt på å kjøpe en hund (mine penger, hunden i hans navn selvfølgelig), kjøleskap, svær TV osv. osv... Det finnes mange ulike grunner til at folk havner i de situasjonene de gjør, ikke bare høyt forbruk i matbudsjettet 🙂 Anonymkode: efd17...8b5 Eksen min fikk en fraværsdom i forliksrådet og ble tvangsdømt til å betale alt sammen tilbake til meg. Rundt 180 000 kroner som han hadde brukt på crap. Han hadde ikke en gang gjort noe i nærheten av hva din eks har gjort. Han bare manipulerte dumsnille meg og faren min til å ta opp et refinansieringslån for han. I mitt navn og med min far som kausjonist. Dette lånet gikk da bare til tull. Da vi gjorde det slutt og ville prøve å inngå en gjeldsavtale fikk jeg bare "den som ler sist ler best" slengt i trynet. Nå, en god del år senere, er hele lånet nedbetalt. Det var verdt alt av blod, svette og tårer. Du kan gjøre det samme! Skulle tro det fantes en måte for deg også...! Anonymkode: 8ac8d...845 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #11 Skrevet 31. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble permitert, var arbeidsledig. Hadde flere kredittkort jeg ikke hadde problemer med å betalte med engang jeg fikk lønn, da jeg jobbet. Mannen min og sønnen gikk bort med 2 års mellomrom. Jeg ble nødt til å ta opp forbrukslån for å betale gjeld. Sitter nå med ett lån, har ok. avtale. 3 års nedbetalingstid. Har mer å rutte med i måneden med ett lån, i stedet for mange «lån» og mye gjeld. Det er en bra løsning. Får alltid faktura etter billigste renta. Har mulighet til å spare på si, og betale inn ekstra når skatte og feriepenger kommer, uten at det koster meg noe eksta, eller at jeg taper på det. Aldri fått purring, eller inkasso, noensinne. Solgte hytter, solgte hus, bor i en leilighet som er betalt med resterende penger etter huslån er nedbetal, og hytter solgt. Har fast jobb, i dag. Er 37 år gammel. Anonymkode: 0b00c...d3a Hjertes. Vil sende deg millioner av klemmer og ønske deg masse lykke til!! ❤️ Anonymkode: 8ac8d...845 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 Jeg er uføretrygdet og hadde god tid til å sitte hjemme på dagene og shoppe på nettet. Opparbeidet meg 150.000 i forbruksgjeld i form av kredittkort (Mastercard), tre stykker, som jeg makset. Absolutt alt sammen ble brukt på nettkjøp, og 90% gikk til to hobbyer jeg hadde. De siste 10% gikk til klær. Kunne handle for tusenvis av kroner hver måned og betale med kredittkort hver gang. Sånn holdt det på i noen år. Jeg fikk aldri en purring, var aldri for sen med noen betaling av fakturaer og betalte punktlig. Men en dag så satt jeg og så over papirene mine, virkelig SÅ på dem, og så at alle kortene var makset og hvor store fakturaene faktisk var.... Kom til å summere sammen all gjelden og summen slo meg som en hammer; 150.000 kr! Jeg vet ikke hva som skjedde med meg der og da, men jeg ble revet ut av en transe der jeg hadde shoppet blindt og ikke sett på pengene som ble brukt. Jeg VÅKNET kan man si. Fra den dagen sluttet jeg å bruke penger på hobbyene mine, og la dem ned istedet. Solgte unna massevis av hobbyartikler, og hver krone jeg fikk inn, gikk til å betale kredittkortgjelda. I tillegg betalte jeg minst 5000 kr i måneden av inntekten min på gjelden også, noen ganger mer. Det tok meg ca 2 år å nedbetale de 150.000 kronene. Nå er det gått flere år siden dette, og jeg har ikke en krone i kredittkortgjeld. Det lovet jeg meg selv den gangen, aldri mer. Jeg bruker kredittkort, men fornuftig, og aldri for mer enn at jeg vet jeg kan betale HELE fakturaen når den kommer. Gjelden min i dag er kun boliglånet, ikke noe annet. Anonymkode: ed46a...6c4 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjertes. Vil sende deg millioner av klemmer og ønske deg masse lykke til!! ❤️ Anonymkode: 8ac8d...845 Hjertelig takk ❤️😊 Anonymkode: 0b00c...d3a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 Min samboer hadde mye gjeld da vi møttes (ingen bil, bolig eller utdanning). Pengene hadde ikke gått til noe spesielt, han bare hadde ikke betalt regningene sine. Barnebidrag, treningsstudio, lege, telefonregninger, online shopping... 100 kr her og 2000 kr der ble til slutt over 200.000 kr. i gjeld. Over 50 prosent av dette var renter. Totalt unødvendig gjeld! Heldigvis for han møtte han meg, og jeg har fått fornuft i han Nå er det 40.000 resterende av den gjelda, så om noen få måneder er han gjeldsfri. Så til dere som ikke får sove om nettene på grunn av mye gjeld, det er ikke så vanskelig som en skulle tro å komme seg ut av det! Anonymkode: b3706...55a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå