Gå til innhold

Hvordan ta opp billån med kjæresten? Ulemper/fordeler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ta billån sammen med kjæresten. Men hvordan gjør vi det slik begge står ansvarlig for innbetalingene? Noen fordeler/ulemper ved å gjøre det på ene eller andre måten?

Anonymkode: 8d80e...856

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal dere det? Bilen blir jo kun din eller hans. Den som bilen står på, tar opp lånet. Så kan heller den andre være med på å betale de daglige utgiftene

Anonymkode: 7a252...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Gå i banken. De ordner det for dere.

Anonymkode: a66de...ee6

Skrevet

Bilforhandleren kan ordne det for dere. De gir dere også mest sannsynlig en god rente. Den ene blir stående som eier på bilen, den andre som medeier.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler det ikke. Jeg tok opp billån med eksen, når det ble slutt ba jeg han ordne slik at lånet kun ble hans så lenge bilen sto på han. Han sa at alt var i orden. 1 1/2 år senere fikk jeg inkasso varsel fordi han ikke hadde betalt. Så da ringte jeg banken som fortslte at ingen kunne fjernes fra lånet ettersom vi begge var medlånetakere. 

Den som bilen skal stå på burde være den eneste som tar opp billånet.

Anonymkode: a4e1f...393

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har billånet på meg, Så har vi papirer oss i mellom på at begge betaler likt på alt, begge bruker den og begge eier den. Ved salg deles pengene på likt også. Kanskje litt annet ettersom vi har barn, hund og leilighet sammen i tillegg.

Anonymkode: 5a25c...dec

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta billån sammen med kjæresten. Men hvordan gjør vi det slik begge står ansvarlig for innbetalingene? Noen fordeler/ulemper ved å gjøre det på ene eller andre måten?

Anonymkode: 8d80e...856

Billån og bilkjøp på fellesen bør dere ikke gjøre. Den ene kjøper og låner og betaler ned. I en kontrakt skrives det at den andre er ansvsrlig for x antall kroner å betale til eier og lånansvarlig på bilen. Forsikringen må den andre også betale på. Forutsetningen er at begge bruker bilen. 

Å ha bil på fellesen uten å være samboere er risikosport. Selv som samboere kan det være risikosport. 

Anonymkode: f8b67...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller satt i en samboerkontrakt at dere betaler lik andel på lånet (som en er ansvarlig for) og at bilen eies 50/50 dersom dere deler lånet på den måten. 

Anonymkode: 33fe5...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...