AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 https://www.dagbladet.no/mat/ny-billig-matkasse-tar-helt-av-na-kaster-lavpriskjedene-seg-inn-i-krigen/69785304 Hvem bestiller en ferdig matkasse med toroprodukter? Er det bare for å slippe å gå på butikken? Må innrømme akkurat denne varianten av matkasser satte meg litt ut. Anonymkode: 0741e...5b6 18
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 Huff, helt greit med matkassene som har gode råvarer. Men toro produkter da. Jeg er selv kronisk syk, verst på vinteren, og bestiller da mye mat på døren, men da fra Meny og Kolonial, jeg lager all mat fra bunnen av. Det er ikke så krevende. Anonymkode: 6671c...76d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #4 Skrevet 31. mai 2018 Hadde vært en effektiv slankekur for min del, får akutt diaré av 9 av 10 Toro-produkter (kan spise tilsvarende produkt fra andre produsenter uten problemer). Anonymkode: c60b6...d19 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #5 Skrevet 31. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, helt greit med matkassene som har gode råvarer. Men toro produkter da. Jeg er selv kronisk syk, verst på vinteren, og bestiller da mye mat på døren, men da fra Meny og Kolonial, jeg lager all mat fra bunnen av. Det er ikke så krevende. Anonymkode: 6671c...76d Er i grunnen enig i at bare Toro mat er litt drøyt. Men. Selv om du ikke synst det er krevende å lage mat så kan andre være sykere enn deg og klare mindre enn deg. Jeg klarte ikke å lage Toro mat engang i en periode på 2år Anonymkode: 03729...f76 17
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #6 Skrevet 31. mai 2018 Også er det det med å ikke dømme ting man ikke vet noe om, da. Her er en standard matkasse for en uke av det dere kaller «Toro-kassa»: Pakkeliste (3-4 personer): Middager: Jasminris 150 g Jasminris 250 g Sweet Chili saus 85 g Kikerter økologisk 380 g Salat og grytebønner økologisk 380 g Mandelpoteter 1200 g Potet 1400 g Hakkede tomater 400 ml Kjøttdeig svin 350 g Stekepølse 200 g Svinekam u/ben i skiver 350 g Basilikum og Oregano 5 g Tacokrydder 12 g Fiskekaker 640 g Grønne erter 250 g Chorizodeig 350 g Brokkoli 1 stk Gulrot 1000 g Hvitløk, kinesisk 23 g Løk, rød 1 stk Purreløk 300 g Sjampinjong 100 g Wokmiks m/grønnkål 500 g Seterrømme 150 g Eggnudler 300 g Jegergryte 107 g Tomatsuppe Meksikansk 100 g Bacon, ternet 200 g Linguine fullkorn 400 g Kylling lårfilet 400 g Frokost/Lunsj/Kvelds: Wasa Husman knekkebrød 260 g Grovbrød 1 stk Bogskinke bøkrøkt 100 g Egg 4 stk Ovnsbakt Leverpostei 200 g Salami 100 g Eplejuice Sydtyrol 1 l Lettmelk 1 l Norvegia 27% i skiver 150 g Anonymkode: ad6c4...206 28
Ulzzang Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 Hvor står det i artikkelen at det kun er Toro-produkter? 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 Akkurat nå, Ulzzang skrev: Hvor står det i artikkelen at det kun er Toro-produkter? Ingen steder, folk liker bare å generalisere og se litt ned på andre. Som du ser i innlegget mitt over deg er det ganske lite ferdigprodukter - faktisk er det bare to produkter, Jegergryte og Meksikansk tomatsuppe, som er av typen Toro-produkter på en hel uke. Anonymkode: ad6c4...206 24
MarianneE Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Også er det det med å ikke dømme ting man ikke vet noe om, da. Her er en standard matkasse for en uke av det dere kaller «Toro-kassa»: Pakkeliste (3-4 personer): Middager: Jasminris 150 g Jasminris 250 g Sweet Chili saus 85 g Kikerter økologisk 380 g Salat og grytebønner økologisk 380 g Mandelpoteter 1200 g Potet 1400 g Hakkede tomater 400 ml Kjøttdeig svin 350 g Stekepølse 200 g Svinekam u/ben i skiver 350 g Basilikum og Oregano 5 g Tacokrydder 12 g Fiskekaker 640 g Grønne erter 250 g Chorizodeig 350 g Brokkoli 1 stk Gulrot 1000 g Hvitløk, kinesisk 23 g Løk, rød 1 stk Purreløk 300 g Sjampinjong 100 g Wokmiks m/grønnkål 500 g Seterrømme 150 g Eggnudler 300 g Jegergryte 107 g Tomatsuppe Meksikansk 100 g Bacon, ternet 200 g Linguine fullkorn 400 g Kylling lårfilet 400 g Frokost/Lunsj/Kvelds: Wasa Husman knekkebrød 260 g Grovbrød 1 stk Bogskinke bøkrøkt 100 g Egg 4 stk Ovnsbakt Leverpostei 200 g Salami 100 g Eplejuice Sydtyrol 1 l Lettmelk 1 l Norvegia 27% i skiver 150 g Anonymkode: ad6c4...206 Krysser fingrene for at man er glad i poteter! 😏 1
Violetta Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 Mange bruker Toro, det er derfor det selges. Jeg bruker en del selv, synes det er helt greit. Jeg er glad i god mat, men gidder ikke å bruke timesvis på mat i hverdagen, så da går jeg ofte for lettvinte løsninger. Fri meg for matsnobberi og dømming av andre! 18
Arkana Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 Jeg antar at de synes det er godt eller lettvint eller begge deler. Personlig er det ikke noe for meg og jeg synes det er altfor lite grønnsaker for en hel uke. På siden deres har de satt opp et eksempel på hva man får i en kasse (ser noen har gjengitt den her). Jeg har sett bilder av kassens innhold flere uker og det som står på listen er ikke veldig representativt for det faktiske innholdet. Det er veldig mye Toro/halvfabrikata. Det er litt som at hoteller alltid viser bilder av sine beste rom på siden deres, men de fleste kundene får helt vanlige rom som ikke er så flotte. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 1 time siden, Arkana skrev: På siden deres har de satt opp et eksempel på hva man får i en kasse (ser noen har gjengitt den her). Jeg har sett bilder av kassens innhold flere uker og det som står på listen er ikke veldig representativt for det faktiske innholdet. Det er veldig mye Toro/halvfabrikata. Nå ligger jo oversikten over innholdet i kassa for alle ukene ute på sidene deres, og det er ikke veldig mye ferdigprodukter i noen av ukene jeg har sett på. Det er like mye friske grønnsaker som i eksempeluka og på ingen måte bare farseprodukter på proteinfronten. En ferdigsuppe, en posesaus, en buljongterning og et glass med red curry-saus i løpet av en uke er ikke enormt mye. Med mindre man forventer at folk skal lage fiskepuddingen sin fra bunnen av og kverne kjøttdeigen sin selv. Dette er nemlig ikke ment å være en kasse for de som liker å lage all maten fra bunnen av av kortreiste ingredienser. De er ikke interessert i kasser. Dette er en kasse for travle og slitne mennesker som ikke har fantasien helt på topp når de brøyter seg vei gjennom matbutikken klokka halv fem på ettermiddagen med en sulten og sutrende 3-åring på slep. Ja, den inneholder ferdigprodukter. Nei, slett ikke alle produktene er økologiske. Ja, den inneholder farseprodukter. Men vet du hva? Den inneholder langt mer grønnsaker, langt mindre ferdigprodukter og langt mere fisk enn det gjennomsnittsbefolkningen spiser. Jeg synes det er en bra ting at mennesker som ellers ville basert hele familiens kosthold på grandiosa og posesuppe og knapt en grønnsak i sikte, får et insentiv til å lage noe annet og mer næringsrikt. Hvis ikke denne kassa fantes ville neppe alternativet vært sunne og fantasifulle kjøkkenkreasjoner laget helt fra bunnen av. Og ingen som per i dag lager alt fra bunnen av kommer til å tenke «Dæven, kanskje vi skal kaste oss på disse kassegreiene?! Jeg synes den fiskepuddingretten hos proviant.no ser så fantastisk ut at jeg vil binde meg til dette kasseabonementet og kaste hele matlagingsinteressen min over bord!» Så hva er egentlig problemet med at denne kassa finnes? Hvorfor skal den snakkes så innmari ned? Er det ikke bra at de får ferdigmatfolket til å tilsette ekstra bønner i posegryta, ekstra grønnsaker i posesuppa, å spise fisk to ganger i uka og å lære seg å lage hvit saus fra bunnen av? Jeg lager alt fra bunnen av selv og har ikke hatt et Toro-produkt i huset siden 90-tallet, men all klaginga og sutringa (og fordommene og løgnene) om denne kassa blir bare pinlig. Og ikke minst kontra-produkt dersom målet er å få nordmenn til å spise sunnere. Anonymkode: ad6c4...206 27
Arkana Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå ligger jo oversikten over innholdet i kassa for alle ukene ute på sidene deres, og det er ikke veldig mye ferdigprodukter i noen av ukene jeg har sett på. Anonymkode: ad6c4...206 Ok. Da har de endret en del siden jeg sjekket sist, da var det mye Toro og lite grønnsakerr. Det er jo i så fall veldig bra. Nå har ikke jeg snakket ned kassen, men jeg mener det må være greit å mene at man lager sunnere og bedre mat selv uten at det betyr at man er matsnobb eller ser ned på bruk av hel-/halvfabrikata. At kassen passer for mange eller at noen faktisk ville spist sunnere ved hjelp av kassen er det da ikke noe galt i. 3
hjertesukka Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 Dere som klager på toroprodukter, har det slått dere at omtrent alle produkter kan "pimpes" opp? - Bare et tips; Når jeg lager feks fiskesuppe, så starter jeg alltid med olje, smør og løk i gryta, deretter fyller jeg på med grønnsaker, vann og krydder.- står og småputrer til jeg har fløte eller kokosmelk oppi.- SÅ rører jeg ut toropulveret til passe konsistens og lar det småputre, smaker underveis. - Fisk og reker i helt tilslutt.- Mine supper blir alltid fyldige og smakfulle. og minner lite om torosuppe slik den er i utgangspunktet. 10
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #15 Skrevet 1. juni 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ligger jo oversikten over innholdet i kassa for alle ukene ute på sidene deres, og det er ikke veldig mye ferdigprodukter i noen av ukene jeg har sett på. Det er like mye friske grønnsaker som i eksempeluka og på ingen måte bare farseprodukter på proteinfronten. En ferdigsuppe, en posesaus, en buljongterning og et glass med red curry-saus i løpet av en uke er ikke enormt mye. Med mindre man forventer at folk skal lage fiskepuddingen sin fra bunnen av og kverne kjøttdeigen sin selv. Dette er nemlig ikke ment å være en kasse for de som liker å lage all maten fra bunnen av av kortreiste ingredienser. De er ikke interessert i kasser. Dette er en kasse for travle og slitne mennesker som ikke har fantasien helt på topp når de brøyter seg vei gjennom matbutikken klokka halv fem på ettermiddagen med en sulten og sutrende 3-åring på slep. Ja, den inneholder ferdigprodukter. Nei, slett ikke alle produktene er økologiske. Ja, den inneholder farseprodukter. Men vet du hva? Den inneholder langt mer grønnsaker, langt mindre ferdigprodukter og langt mere fisk enn det gjennomsnittsbefolkningen spiser. Jeg synes det er en bra ting at mennesker som ellers ville basert hele familiens kosthold på grandiosa og posesuppe og knapt en grønnsak i sikte, får et insentiv til å lage noe annet og mer næringsrikt. Hvis ikke denne kassa fantes ville neppe alternativet vært sunne og fantasifulle kjøkkenkreasjoner laget helt fra bunnen av. Og ingen som per i dag lager alt fra bunnen av kommer til å tenke «Dæven, kanskje vi skal kaste oss på disse kassegreiene?! Jeg synes den fiskepuddingretten hos proviant.no ser så fantastisk ut at jeg vil binde meg til dette kasseabonementet og kaste hele matlagingsinteressen min over bord!» Så hva er egentlig problemet med at denne kassa finnes? Hvorfor skal den snakkes så innmari ned? Er det ikke bra at de får ferdigmatfolket til å tilsette ekstra bønner i posegryta, ekstra grønnsaker i posesuppa, å spise fisk to ganger i uka og å lære seg å lage hvit saus fra bunnen av? Jeg lager alt fra bunnen av selv og har ikke hatt et Toro-produkt i huset siden 90-tallet, men all klaginga og sutringa (og fordommene og løgnene) om denne kassa blir bare pinlig. Og ikke minst kontra-produkt dersom målet er å få nordmenn til å spise sunnere. Anonymkode: ad6c4...206 Jeg mente naturligvis kontreaproduktivt, ikke kontra-produkt. Ser det har falt ut litt. Anonymkode: ad6c4...206
Hulderen Skrevet 1. juni 2018 #16 Skrevet 1. juni 2018 På 30.5.2018 den 12.08, AnonymBruker skrev: https://www.dagbladet.no/mat/ny-billig-matkasse-tar-helt-av-na-kaster-lavpriskjedene-seg-inn-i-krigen/69785304 Hvem bestiller en ferdig matkasse med toroprodukter? Er det bare for å slippe å gå på butikken? Må innrømme akkurat denne varianten av matkasser satte meg litt ut. Anonymkode: 0741e...5b6 Alle matkasser bestilles vel for å slippe å gå i butikken? 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #17 Skrevet 1. juni 2018 1 time siden, hjertesukka skrev: Dere som klager på toroprodukter, har det slått dere at omtrent alle produkter kan "pimpes" opp? - Bare et tips; Når jeg lager feks fiskesuppe, så starter jeg alltid med olje, smør og løk i gryta, deretter fyller jeg på med grønnsaker, vann og krydder.- står og småputrer til jeg har fløte eller kokosmelk oppi.- SÅ rører jeg ut toropulveret til passe konsistens og lar det småputre, smaker underveis. - Fisk og reker i helt tilslutt.- Mine supper blir alltid fyldige og smakfulle. og minner lite om torosuppe slik den er i utgangspunktet. Jeg synes faktisk det høres ut som du lager en fullgod fiskesuppe fra bunnen av, og av en eller grunn tilsetter en pose Toro-pulver. Om du mener suppa absolutt trenger å tilsettes noe halvfabrikata hadde jeg heller brukt en terning fiskebuljong. Anonymkode: 129f8...7b5 13
hjertesukka Skrevet 1. juni 2018 #18 Skrevet 1. juni 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes faktisk det høres ut som du lager en fullgod fiskesuppe fra bunnen av, og av en eller grunn tilsetter en pose Toro-pulver. Om du mener suppa absolutt trenger å tilsettes noe halvfabrikata hadde jeg heller brukt en terning fiskebuljong. Anonymkode: 129f8...7b5 Ja, det kan virke sånn, men pulveret er mer for å få litt tykkelse på suppa. Istedet for mel eller maizena. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #20 Skrevet 1. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå ligger jo oversikten over innholdet i kassa for alle ukene ute på sidene deres, og det er ikke veldig mye ferdigprodukter i noen av ukene jeg har sett på. Det er like mye friske grønnsaker som i eksempeluka og på ingen måte bare farseprodukter på proteinfronten. En ferdigsuppe, en posesaus, en buljongterning og et glass med red curry-saus i løpet av en uke er ikke enormt mye. Med mindre man forventer at folk skal lage fiskepuddingen sin fra bunnen av og kverne kjøttdeigen sin selv. Dette er nemlig ikke ment å være en kasse for de som liker å lage all maten fra bunnen av av kortreiste ingredienser. De er ikke interessert i kasser. Dette er en kasse for travle og slitne mennesker som ikke har fantasien helt på topp når de brøyter seg vei gjennom matbutikken klokka halv fem på ettermiddagen med en sulten og sutrende 3-åring på slep. Ja, den inneholder ferdigprodukter. Nei, slett ikke alle produktene er økologiske. Ja, den inneholder farseprodukter. Men vet du hva? Den inneholder langt mer grønnsaker, langt mindre ferdigprodukter og langt mere fisk enn det gjennomsnittsbefolkningen spiser. Jeg synes det er en bra ting at mennesker som ellers ville basert hele familiens kosthold på grandiosa og posesuppe og knapt en grønnsak i sikte, får et insentiv til å lage noe annet og mer næringsrikt. Hvis ikke denne kassa fantes ville neppe alternativet vært sunne og fantasifulle kjøkkenkreasjoner laget helt fra bunnen av. Og ingen som per i dag lager alt fra bunnen av kommer til å tenke «Dæven, kanskje vi skal kaste oss på disse kassegreiene?! Jeg synes den fiskepuddingretten hos proviant.no ser så fantastisk ut at jeg vil binde meg til dette kasseabonementet og kaste hele matlagingsinteressen min over bord!» Så hva er egentlig problemet med at denne kassa finnes? Hvorfor skal den snakkes så innmari ned? Er det ikke bra at de får ferdigmatfolket til å tilsette ekstra bønner i posegryta, ekstra grønnsaker i posesuppa, å spise fisk to ganger i uka og å lære seg å lage hvit saus fra bunnen av? Jeg lager alt fra bunnen av selv og har ikke hatt et Toro-produkt i huset siden 90-tallet, men all klaginga og sutringa (og fordommene og løgnene) om denne kassa blir bare pinlig. Og ikke minst kontra-produkt dersom målet er å få nordmenn til å spise sunnere. Anonymkode: ad6c4...206 Fordi den koster mer enn den smaker? Anonymkode: 796e8...943 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå