Gjest Arbeidsledig Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 Jeg har et spørsmål ang. dagpenger og kurs, jeg blir nemlig arbeidsledig nå. Samtidig har jeg startet på en videreutdanning, dvs det er et fag (10stp) som er fordelt på tre samlinger, med innlevering av gruppeoppgave i april og muntlig eksamen i mai. Jeg har allerede gjennomført to av samlingene og vi er godt igang med skriving av oppgaven, noe vi gjør på kveldstid etter jobb. Var på Aetat idag og de sier at når jeg tar denne utdanninga så har jeg ikke rett på dagpenger fordi "da er jeg student, og studenter må forsørges av lånekassen". Jeg prøvde å argumentere med at dette kurset er noe man tar ved siden av jobben, noe man gjør på fritida normalt, og at jeg allerede har gjennomført 2/3 av det. Men det nytter sannsynligvis ikke ifølge de jeg traff på Aetat idag. Jeg kunne prøve å skrive en begrunnelse og forklaring og dokumentasjon med søknaden om dagpenger, men det ville sannsynligvis ikke hjelpe. Er det noen av dere som har fått innvilget dagpenger og som tar kurs/utdanning på fritida? Har dere noen gode argumenter til meg?
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #2 Skrevet 1. mars 2005 Hvis du tar 10 studiepoeng kan du ikke få støtte fra lånekassa. Du må ta minst 15 studiepoeng i semesteret for å få støtte derfra. Det kan du jo si på aetat!
Colargol Skrevet 1. mars 2005 #3 Skrevet 1. mars 2005 Aetat sine regler er sånn at du ikke kan ta utdanning eller ha jobb mens du går på dagpenger. Dette gjelder ALL utdanning uansett hvor liten den er. Det eneste du kan gjøre er å ta privatistfag (eller brevkurs) så vidt jeg har forstått. Det du også kan ta er disse AMO-kursene til Aetat som er kurs for å forberede deg til å starte i jobb igjen! Der kan du ta f.eks. truckførerbeviset! Noen ganger lønner det seg å ringe uten å presantere seg ved navn hvis du skal spørre om slike ting. Da kan det hende at du ikke blir "oppdaget" og du får fortsette med dagpengene. Det er vel umoralsk, men har du ingen andre alternativer til lønn utenom Aetat så...
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #4 Skrevet 1. mars 2005 Noen ganger lønner det seg å ringe uten å presantere seg ved navn hvis du skal spørre om slike ting. Da kan det hende at du ikke blir "oppdaget" og du får fortsette med dagpengene. Det er vel umoralsk' date=' men har du ingen andre alternativer til lønn utenom Aetat så...[/quote'] Det er ikke bare umoralsk, det er straffbart. Om en blir oppdaget må en betale pengene tilbake, pluss at man risikerer en straff.
Cata Skrevet 1. mars 2005 #5 Skrevet 1. mars 2005 Joda, med god begrunnelse og en velvillig saksbehandler kan det gå. For en del år tilbake var jeg i AETAT's klør. Hadde søkt på en jobb som jeg hadde ganske gode utsikter til å få, men søkte dagpenger i ventetiden. Samtidig startet et høyskolekurs som var direkte relevant for den jobben jeg hadde søkt. Så jeg skrev en søknad til AETAT om å få ta dette kurset og begrunnet det med at kurset ville styrke mine muligheter til å få en stilling som var relevant for min utdannelse. Jeg fikk søknaden innvilget (faktisk). Men det hører kanskje med til historien at jeg hadde krav på veldig lite dagpenger etter flere år som student (rene svelt-i-hjel) så det kan vel ha hjulpet på velviljen hos saksbehandleren.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #6 Skrevet 1. mars 2005 Takk for svar. Det var spesielt nyttig opplysning om lånekassen, at den ikke støtter et så lite studie. Det er jo også et poeng at jeg tar dette kurset for å bedre sjansene mine på jobbmarkedet. Og som sagt har jeg allerede fullført to tredjedeler av det, litt teit å slutte midt i kurset, og særlig etter å ha betalt flere tusen i studieavgift og bøker.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #7 Skrevet 2. mars 2005 Jeg pratet med en fra Aetat for etpar uker siden, hun sa at dagpenger under utdanning kom an på bl.a. når på døgnet man studerte (at man ikke bruker arb.tida til lesing, for da skal man lete etter jobb..) og hvor fort man ble ferdig med studiene. Jeg forsto det sånn at man ikke har lov til å bli ferdig like fort som de som studerer på heltid, kansje det er en grense for hvor mange vekttall du kan ta pr semester? Kanskje det går an å argumentere for at du både har søkt jobb på heltid, og i tillegg jobbet på spreng for å kvalifisere deg til flere jobber?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå