Gå til innhold

"Vi er ikke perfekte, men vår kultur er overlegen andres"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Dessverre syntes jeg endel nordmenn har en holdning hvor de oppfører seg overlegent andre. Vi har mye å lære av andre kulturer når det kommer til åpenhet, ta vare på andre/eldre, ta hensyn i offentligheten, være høflige og ikke minst ikke tro at hele verden sirkulerer rundt oss. Det er klart mange positive ting med norsk kultur også men at vi er overlegne på noen måte syntes jeg virkelig ikke.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Ja, i forhold til gjennomsnittet i verden. Vil ikke påstå vi er bedre enn Tyskland, Japan eller Finland. Norge scorer nesten høyest i verden på "tillit". Altså at man i bunn og grunn stoler på andre mennesker, stat, politi etc. Det er fundamentalt for å få et samfunnet til å henge sammen.

Morsomt at Sverige plasserer seg selv langt ned. De mener vel at de har en underlegen kultur. De kjenner seg selv best, så jeg skal ikke si imot dem.

Endret av Isambard
  • Liker 12
Gjest GiftMann38
Skrevet

Vi er definitivt langt fremme på verdensbasis. 

Skrevet

Ser ikke på det som norsk kultur, men vestlig kultur. Og ja vestlig kultur er langt foran andre kulturer når det gjelder likestilling og frihet.

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva de mener med dette. Lurer litt på hvordan spørsmålet ble tolket eller fremstilt i undersøkelsen.

"Norsk kultur" er uansett ikke populær blant nordmenn. Folk hater nynorsk, nesten ingen danser folkedans. Dugnad er noe vi deltar i med motvilje. Fjellturer? Helgefylla? Jeg lever fint med denne norske kulturen, men det er vel få som hever seg over andre av den grunn??

Skal man heller tolke spørsmålet som om vestlig tenkemåte/demokrati er bedre enn andre tenkemåter og styresett? Men det er jo i så fall det samme for Sverige og andre vestlige land.

Synes det er så teit av media å slå opp dette, de har funnet en setning som er litt "sjokkerende" (vi mener at vår kultur er bedre enn andres), og så blir det overskrifter og janteloven kommer og gjør at vi må unnskylde oss for å eksistere, og kompensere med å snakke om hvor fæle/hoverende/rasistiske vi er.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes ikke vår kultur er særlig bedre enn andres. Vi har likestilling, mye frihet og NAV tar seg av de som faller utenfor, men jeg synes ikke det har forandret oss kun til det bedre. Nordmenn er blitt enormt kravstore, uansvarlige, bortskjemte og selvsentrerte. Familiebånd og strukturer løser seg opp. Det fødes færre barn enn noen gang og alderen på førstegangsfødende stiger. Skilsmisseraten er høy, seksualmoralen lav, og barna og ungdommene våre sliter med depresjoner og angst.

Skrevet

Tja både og. På de fleste områder er vår kultur overlegen, men når det gjelder f.eks. sosial åpenhet er vi helt på bunnivå. Det er helt ekstremt å f.eks oppleve forskjellen på å ferdes i offentligheten i Norge hvor alle er totalt innelukket mot å f.eks gjøre det samme i en sørstat i USA hvor villt fremmede helt naturlig kan begynne å snakke med deg og folk generellt er veldig hyggelige. Et annet område vi kunne forbedret oss er janteloven og misunnelighets og klage kulturen her i landet. Igjen er flere stater i USA overlegene oss på dette området hvor de heller gratulerer folk som har fått suksess og gjort det bra.

• Liker 1
Skrevet

I Norge bør norsk kultur være overlegen alle andre. I Europa bør europeisk kultur være overlegen alle ikke-europeiske kulturer.

Skrevet (endret)
3 hours ago, moroklompen said:

Absolutt ikke. Dessverre syntes jeg endel nordmenn har en holdning hvor de oppfører seg overlegent andre. Vi har mye å lære av andre kulturer når det kommer til åpenhet, ta vare på andre/eldre, ta hensyn i offentligheten, være høflige og ikke minst ikke tro at hele verden sirkulerer rundt oss. Det er klart mange positive ting med norsk kultur også men at vi er overlegne på noen måte syntes jeg virkelig ikke.

Det du sier baserer seg på at døtre og svigerdøtre er hjemme og tar vare på de eldre. I slike kulturer har du en sameksistens med brudepris, foreldre som velger ektefelle og generell undertrykkelse av kvinner.

Ta hensyn i offentligheten.... vel, den høflige mannen kan like gjerne plassere sin datter i dekkende klær som han pusler om deg, dumme turist som du er. (deg generelt, ikke bare posteren) Menn i andre kulturer har generell høyere status.

Bare se til USA. Selv om en sørstatsgentleman bukker for deg, holder døra åpen og betaler resturantregningen, så er holdningen oftest at kvinnen kan skylde på seg selv, hvis hun er flørtete. Og synet på hva som er tilgjengelig, kan være ganske så spesielt...

Våre politikere oppfører seg ganske blærete når de snakker til stormakter som om de er uskikkelige unger. Politikerene lider absolutt av et storhetskompleks. Og mange nordmenn tror alle andre kulturer er dumme, men de skulle prøve å bli spurt om land på den andre siden av jordkloden med 4-5 millioner innbyggere, så se hva de vet. En del av storhetskomplekset er at nordmenn skråsikkert mener at alle andre land skal vite detaljer om Norge som nordmenn ikke vet om andre land.

Generelt sett så lever vi i et bra land, og vår kultur er overlegen alle land som er religiøst styrt, styrt av regimer, lider av korrupsjon og plaget av kvinnefientlige holdninger. Vi er bra, og skal ikke skamme oss over det.

Endret av ops2
  • Liker 7
Gjest Rosetelys
Skrevet
1 time siden, hocane skrev:

Ser ikke på det som norsk kultur, men vestlig kultur. Og ja vestlig kultur er langt foran andre kulturer når det gjelder likestilling og frihet.

Mener du at vi ikke har norsk kultur? eller at vestlig kultur generelt sett og ikke bare den norske er foran andre?

Hvis det er det siste så er jeg enig med deg. Det er vanskelig å påstå at norsk kultur er overlegen britisk eller italiensk eller gresk feks. De er heller jevngode og har alle en rik historie.

Skrevet
24 minutter siden, Rosetelys skrev:

Mener du at vi ikke har norsk kultur? eller at vestlig kultur generelt sett og ikke bare den norske er foran andre?

Hvis det er det siste så er jeg enig med deg. Det er vanskelig å påstå at norsk kultur er overlegen britisk eller italiensk eller gresk feks. De er heller jevngode og har alle en rik historie.

Den tradisjonelle norske kulturen dominerende av kristendom har vært død lenge ja, nordmenn går mer og mer over til atheisme og det er ikke en trend jeg tror vil stoppe med det første.

Noe jeg kunne lart meg uten er velferden. Så mye skatt vi har i Norge for at velferdsystemet skal gå opp er rett og slett latterlig, det går utover særlig de rike. Er akkurat som du blir straffet i Norge får å gjøre det bra i livet.

Skrevet (endret)

The west is the best. Folk emigrerer (generelt) ikke til Afrika eller muslimske land i midtøsten, de kommer her til vesten. Vesten er ikke perfekt, og vi står i fare for å råtne opp innenfra pga materialisme og narsissisme. Men som en helhet så står vesten i særstilling på områder som ytringsfrihet, likestilling og religionsfrihet.

Endret av KimKamTang
  • Liker 6
Skrevet
4 timer siden, angara skrev:

Jeg skjønner ikke hva de mener med dette. Lurer litt på hvordan spørsmålet ble tolket eller fremstilt i undersøkelsen.

Jeg lurer også veldig på hva man egentlig har spurt om og hvordan man har definert kultur.

Vi bor i et av verdens rikeste og lykkeligste land, med høy levestandard, lite kriminalitet, høy grad av likestilling og likhet, et velfungerende samfunn med en godt utviklet velferdsstat og sosial og økonomisk trygghet. Det ville jo vært pussig om flertallet ikke var fornøyde og mente at vi har det bra sammenliknet med de fleste land, uten at det nødvendigvis er ensbetydende med at man føler seg overlegen og ser ned på alle andre.

• Liker 2
Gjest Rosetelys
Skrevet
25 minutter siden, Gjestinnom skrev:

Hva er «norsk kultur»?

Jeg må vite det, før jeg svarer på om den er overlegen.

Det blir litt som å be en fisk legge merke til vann. Det er rundt oss hele tiden. Det er hvordan folk oppfører seg, hvordan samfunnet vårt er, verdiene våre, tradisjoner, osv. Noe av kulturen vår er veldig lik eller helt lik veldig mange andre vestlige land og noe er helt særegent norsk. Jeg har blitt veldig mye mer oppmerksom på egen kultur i det siste, og det er veldig mange småting som er veldig typisk norsk. Søndag/helligdagsfred, feks det at man ikke kan bråke og klippe plen på søndager det er visst veldig merkelig for de som ikke er norske. Bunader, 17. mai, russefeiring, maten, det å spise masse brød, matpakke, eventyrene våre, at vi har to (tre) skriftspråk, mange dialekter, osv. (noen få eksempler)

Jeg syns også at spørsmålet som ble stilt var merkelig formulert, og det må ha vært flere spørsmål som kanskje viser mer hva de er ute etter med spørsmålet tenker jeg. Men ved å velge den overskriften de gjorde så får de vel mer klikk antagelig?

Skrevet

Hvilke kulturer er bedre enn Norge da? 

Skrevet

Folk som ikke vet hva norsk kultur er har aldri bodd i utlandet. De omgir seg med norsk kultur hver dag og de tenker ikke over det. 

• Liker 1
Gjest Gjestinnom
Skrevet
20 minutter siden, Rosetelys skrev:

Det blir litt som å be en fisk legge merke til vann. Det er rundt oss hele tiden. Det er hvordan folk oppfører seg, hvordan samfunnet vårt er, verdiene våre, tradisjoner, osv. Noe av kulturen vår er veldig lik eller helt lik veldig mange andre vestlige land og noe er helt særegent norsk. Jeg har blitt veldig mye mer oppmerksom på egen kultur i det siste, og det er veldig mange småting som er veldig typisk norsk. Søndag/helligdagsfred, feks det at man ikke kan bråke og klippe plen på søndager det er visst veldig merkelig for de som ikke er norske. Bunader, 17. mai, russefeiring, maten, det å spise masse brød, matpakke, eventyrene våre, at vi har to (tre) skriftspråk, mange dialekter, osv. (noen få eksempler)

Jeg syns også at spørsmålet som ble stilt var merkelig formulert, og det må ha vært flere spørsmål som kanskje viser mer hva de er ute etter med spørsmålet tenker jeg. Men ved å velge den overskriften de gjorde så får de vel mer klikk antagelig?

Jo visst. Alle har sin historie og tradisjoner. 

Slik jeg ser det er enhver kultur overlegen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...