AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Om noen? Vi er en kompisgjeng i alderen 29-32, og økonomien er veldig forskjellig innad - men stort sett er det snakk om null sparepenger, ingen karriere, ingen egen bolig (leier rom i kollektiv / roomies) og konstant blakke - men folk lever livet ellers; Mye Tinder og dating. Her om dagen begynte vi å diskutere hvorfor de fleste enda er single, mens nesten alle jevnaldrende er godt i gang med livet (samboer, barn, karriere, bolig, bil, osv.) ? Jeg var kanskje litt skarp, men sa det rett ut: Min teori er at så fort kvinnfolka blir bedre kjent med gutta, og ser hvor skakkjørt økonomien deres er, så rømmer de med en gang. Nei, det ble for dumt. Kvinnfolk bryr seg ikke om slikt - så lenge de ser noe i deg, så driter de i slike ting; Slikt kan uansett fikses på når man blir i lag. Det var stemningen fra resten. Men jeg tenker nå som så; Man kunne komme unna med å være en slask når man var 20 år, men det fungerer dårlig når en har passert 30. Hva mener egentlig dere? Har dere noen slike krav? Anonymkode: 5303a...83f 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Når man er 30 år bør man ha fått til noe mer. Sykt turn off med folk som ikke har ting i orden. Anonymkode: fd25c...478 16
FluffyJuggernaut Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 Så lenge han jobber og ikke er nedlasset i gjeld, så har jeg ikke hatt så store krav. Jeg er mer opptatt at man skal trives med å jobben man har, selv om man ikke tjener kjempe mye. Jeg tjener mine egne penger, så jeg trenger ingen forsørger. Men når jeg var singel så ville jeg ha noen jeg kunne bygge en fremtid med. Om han hadde så mye gjeld at vi ikke kunne gjøre så lite som å gå på kino og spise middag en gang i blant, eller spare til ferie og kjøpe leilighet eller hus sammen, så hadde jeg sett mørkt på det. For om han ikke har orden på økonomien i det hele tatt, å ignorerte regninger og annet ansvar for fyll og annet tull, så hadde jeg ikke sett en fremtid med han. Jeg syns også at det er litt spesielt å enda bo i kollektiv når man er over 30 år. Det er er jo en fin måte å spare penger på, så det går mer på at jeg liker mitt privatliv og ville tidlig ha mitt eget. Og så snart jeg var ferdig med skole og tjente nok til å skaffe meg egen leilighet så var livet i kollektiv over. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 Han bør bo for seg selv, trener ikke eie bolig. Bør ha en bil og det er ok om det er lån på den bare det ikke er en stor kredittlån utenom. Litt møbler bør han eie. Så er det viktig at han trives i jobben, ikke så viktig hva han tjener. Det var mine krav. Ble ikke helt slik men...han bodde hjemme hos mamma fordi han hadde stelt sin kreftsyke far i to år frem til han døde. Så ble moren ensom og han fortsatte å bo der frem til hun ble seg selv igjen og så at det beste var å flytte i leilighet. Edelt motiv for å bo hjemme det. Bil hadde han men ingen møbler. Anonymkode: c870d...323 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 4 minutter siden, FluffyJuggernaut said: Så lenge han jobber og ikke er nedlasset i gjeld, så har jeg ikke hatt så store krav. Jeg er mer opptatt at man skal trives med å jobben man har, selv om man ikke tjener kjempe mye. Jeg tjener mine egne penger, så jeg trenger ingen forsørger. Men når jeg var singel så ville jeg ha noen jeg kunne bygge en fremtid med. Om han hadde så mye gjeld at vi ikke kunne gjøre så lite som å gå på kino og spise middag en gang i blant, eller spare til ferie og kjøpe leilighet eller hus sammen, så hadde jeg sett mørkt på det. For om han ikke har orden på økonomien i det hele tatt, å ignorerte regninger og annet ansvar for fyll og annet tull, så hadde jeg ikke sett en fremtid med han. Jeg syns også at det er litt spesielt å enda bo i kollektiv når man er over 30 år. Det er er jo en fin måte å spare penger på, så det går mer på at jeg liker mitt privatliv og ville tidlig ha mitt eget. Og så snart jeg var ferdig med skole og tjente nok til å skaffe meg egen leilighet så var livet i kollektiv over. Kollektiv er vel noe en bare ser i større byer? Vet om mange utleiere som tar ågerpris på leiligheter, da de tenker at 2-3 stk. kommer til å leie den som kollektiv. Selv tjener jeg rundt 520000 i året, og er kanskje litt gnien, men kunne aldri ha betalt 15000 - 20000 kr i mnd. leie på en helt ordinær leilighet...da betaler man jo faktisk ned hele boliglånet til utleier, og mer. Boligmarkedet er et helvete i større studentbyer, og det er ikke uvanlig å finne voksne folk som bor i kollektiv der. Kjenner folk i begynnelsen av 30-åra som deler leilighet da det prisene er så høye ellers. Anonymkode: 5303a...83f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Økonomien har ingen betydning, det er det at de lever som slasker som er turn off. Anonymkode: a9443...b57 1
Tøytigern Skrevet 30. mai 2018 #7 Skrevet 30. mai 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om noen? Vi er en kompisgjeng i alderen 29-32, og økonomien er veldig forskjellig innad - men stort sett er det snakk om null sparepenger, ingen karriere, ingen egen bolig (leier rom i kollektiv / roomies) og konstant blakke - men folk lever livet ellers; Mye Tinder og dating. Her om dagen begynte vi å diskutere hvorfor de fleste enda er single, mens nesten alle jevnaldrende er godt i gang med livet (samboer, barn, karriere, bolig, bil, osv.) ? Jeg var kanskje litt skarp, men sa det rett ut: Min teori er at så fort kvinnfolka blir bedre kjent med gutta, og ser hvor skakkjørt økonomien deres er, så rømmer de med en gang. Nei, det ble for dumt. Kvinnfolk bryr seg ikke om slikt - så lenge de ser noe i deg, så driter de i slike ting; Slikt kan uansett fikses på når man blir i lag. Det var stemningen fra resten. Men jeg tenker nå som så; Man kunne komme unna med å være en slask når man var 20 år, men det fungerer dårlig når en har passert 30. Hva mener egentlig dere? Har dere noen slike krav? Anonymkode: 5303a...83f Dere demonstrerer jo at dere er store barn ennå. Du har rett i det der med 20-åringene. Ti år etter bør det være et tilbakelagt stadium for folk flest. 5
Tøytigern Skrevet 30. mai 2018 #8 Skrevet 30. mai 2018 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kollektiv er vel noe en bare ser i større byer? Vet om mange utleiere som tar ågerpris på leiligheter, da de tenker at 2-3 stk. kommer til å leie den som kollektiv. Selv tjener jeg rundt 520000 i året, og er kanskje litt gnien, men kunne aldri ha betalt 15000 - 20000 kr i mnd. leie på en helt ordinær leilighet...da betaler man jo faktisk ned hele boliglånet til utleier, og mer. Boligmarkedet er et helvete i større studentbyer, og det er ikke uvanlig å finne voksne folk som bor i kollektiv der. Kjenner folk i begynnelsen av 30-åra som deler leilighet da det prisene er så høye ellers. Anonymkode: 5303a...83f Man bor ikke i kollektiv der man leier rom, når man er 30.... Endret 30. mai 2018 av Tøytigern 1
Tøytigern Skrevet 30. mai 2018 #9 Skrevet 30. mai 2018 Å ha kjøpt og eier en leilighet sammen med en nær venn, der man deler på plassen i huset/leiligheten og eier den sammen er en ting. Særlig hvis det er to single venner som ikke kommer seg inn på boligmarkedet ellers. Da kan man avtale noe sånt og skrive en kontrakt med hverandre. Eller at man bor i en leilighet man eier og leier ut ett rom til en annen (nøye utplukket) person, som blir en venn. Men man bor ikke i kollektiv som 30 + åring, hvis man har ting på stell. Med mindre man lever i en religiøs sekt.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #10 Skrevet 30. mai 2018 2 timer siden, Tøytigern skrev: Man bor ikke i kollektiv der man leier rom, når man er 30.... Jeg kjenner ingen som bor i kollektiv jeg da men jeg synes ikke noe om å dømme noen for det. Smartere å bo billig i 1-3 år for å bygge opp egenkapital slik at man raskere kan kjøpe, enn på død og liv leie eget sted i 3-6 år før man kan kjøpe selv.. Anonymkode: eed72...210 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #11 Skrevet 30. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om noen? Vi er en kompisgjeng i alderen 29-32, og økonomien er veldig forskjellig innad - men stort sett er det snakk om null sparepenger, ingen karriere, ingen egen bolig (leier rom i kollektiv / roomies) og konstant blakke - men folk lever livet ellers; Mye Tinder og dating. Her om dagen begynte vi å diskutere hvorfor de fleste enda er single, mens nesten alle jevnaldrende er godt i gang med livet (samboer, barn, karriere, bolig, bil, osv.) ? Jeg var kanskje litt skarp, men sa det rett ut: Min teori er at så fort kvinnfolka blir bedre kjent med gutta, og ser hvor skakkjørt økonomien deres er, så rømmer de med en gang. Nei, det ble for dumt. Kvinnfolk bryr seg ikke om slikt - så lenge de ser noe i deg, så driter de i slike ting; Slikt kan uansett fikses på når man blir i lag. Det var stemningen fra resten. Men jeg tenker nå som så; Man kunne komme unna med å være en slask når man var 20 år, men det fungerer dårlig når en har passert 30. Hva mener egentlig dere? Har dere noen slike krav? Anonymkode: 5303a...83f Jeg ser det snakkes mye om sparepenger. Det er faktisk ikke alle som er i stand til å ha en smellfeit sparekonto selv om man er 30 år. Selv man har en fast jobb med god lønn, er det jo svindyrt å bo for de fleste. Så skal man jo leve i tillegg. Jeg mener det er viktig å nyte livet også, og ikke spare seg til fant. Men hvis man ikke har noen utdannelse, tar strøjobber og nærmest bor på gutterommet eller i kollektiv som 30-åring, hadde jeg blitt skeptisk ja. Jeg forventer ikke at man skal ha høyskole- eller universitetsutdannelse og være rik. Men en viss stabilitet er jo nødvendig om man ønsker å stifte familie og å få barn (som er målet for de fleste). Anonymkode: 0f6fb...b67 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #12 Skrevet 30. mai 2018 Ingen karriere og konstant blakk ville vært en dealbreaker for meg ja (kvinne, 27). Og teorien din stemmer nok bra - det man slipper unna med som 20-åring, slipper man ikke nødvendigvis unna med som 30-åring. En 30-åring trenger ikke ha alt på plass, men noe må være igang. De viktigste grunnsteinene til videre karriere og videre økonomisk trygghet, legges faktisk i 20-årene. Og grunnen til at de fleste menn vil slå seg til ro litt senere enn kvinner, er jo fordi de har brukt 20-årene på utdannelse og de første årene av karrieren - i tillegg til å date forskjellige jenter, reise osv. Hvis man som 30-åring er blakk før neste lønning, så vil jeg regne med at det forblir slik også i fremtiden, ellers hadde det allerede snudd. Anonymkode: 3f9b6...075 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #13 Skrevet 30. mai 2018 Tja, nå er ikke 30 så veldig gammelt, og om en har tatt f.eks master er det jo ikke så lenge siden man er ferdig utdannet. Det jeg derimot krever av deg som 30-åring er at du har fast stilling, både betaler litt ned på lån og sparer penger hver måned, og at du ikke bor hos foreldra dine (som nevnt ovenfor er ikke kollektiv veldig attraktivt heller). Anonymkode: be77c...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #14 Skrevet 30. mai 2018 Sunn fornuft krever jeg. At man ikke har høyere utgifter enn inntekter over tid. Men det er ikke viktig hvor og hvordan man bor. Det er helt greit å bo i kollektiv så lenge man kan og trives. Men det er flott hvis man har litt sparepenger og at man planlegger større innkjøp, samt at man er litt stabil og klarer noen overraskende situasjoner. Generelt at man tenker før man gjør noe viktig. Anonymkode: ce9af...b9d 2
Ariadne# Skrevet 30. mai 2018 #15 Skrevet 30. mai 2018 Er man i 30-åra så er det faktisk turn-off å leve som man gjorde i 20-åra. Er ikke nødvendig å eie egen bolig, høres ut som dere bor i en storby, vanskeligere boligmarked der. Men de fleste kvinner i den alderen ser etter en mann, ikke en gutt. Så ja. Tror det er hold i teorien din. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #16 Skrevet 30. mai 2018 Ikke karriere, konstant blakk, ingen sparepenger, bo i kollektiv som voksen. Ja der var det fem dealbreakere på en gang! Og nei det er ikke det at dere ikke eier leilighet som er dealbreakeren men at dere har valgt å kaste bort livet på fylla, tinder og roomielife og ikke evnet å ebablere dere. Det sier mye om verdiene og manglende modenhet og hvor lite ansvarsfulle dere er. Har dere ingen verdier for livet? Livet er brolife og tinder og pizzaesker på gutterommet liksom? Livet er å drikke opp alle penga og snylte på kompiser eller føle meningsløs hverdag når penga er drukket opp? Vedder på det er gult og grønt nedi doskåla deres og lag med møkk under sofaen der gulvet ikke har blitt vasket siden dere flytta dit. Blir et helvete for den 30 år gamle dama som innser at typen hennes er som en 8 åring! Sånne menn som dere er så turnoff! Kjenner flere og skjønner seriøst ikke an at det går an å ha så dårlig selvinnsikt når de sier de ikke skjønner hvorfor de ikke får dame og alltid blir friendzonet eller bare får hjemløse narkisdamer interessert i seg. Dere bor jo i et høl og lever som en boms. Anonymkode: 134f1...68e 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #17 Skrevet 30. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ingen som bor i kollektiv jeg da men jeg synes ikke noe om å dømme noen for det. Smartere å bo billig i 1-3 år for å bygge opp egenkapital slik at man raskere kan kjøpe, enn på død og liv leie eget sted i 3-6 år før man kan kjøpe selv.. Anonymkode: eed72...210 Ja smart å bo billig 1-3 år når man er 21 år. Ikke fortsatt når man er 30. På tide å vokse opp og vise at man kan ta vare på seg selv og et hjem. Om en fyr ber meg på date og bor med andre er det dealbreaker på flekken med mindre han skal flytte innen 2 mnd. Pleide å mislike det når jeg var i tyve årene også og det er standard at sånne menn begynner å snylte på dama og utnytte det at hun har egen bolig og plutselig bare "bor" der gratis fordi ingen syntes det er hyggelig å henge hjemme hos han og kompisene hans i møkka og gutteprompen Anonymkode: 134f1...68e 1
matrobot Skrevet 30. mai 2018 #18 Skrevet 30. mai 2018 Jeg er en mann på over 30 år i en fast jobb. Hvis jeg skal noensinne bli sammen med en ny dame, vil jeg helst at hun har en jobb og økonomien sin i orden. Når man er over 30 år, er det forventet at man er voksen og tar ansvar (iallfall i mine øyne). 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #19 Skrevet 30. mai 2018 Og disse gutta sparer ikke egenkapital engang. Bor man i kollektiv og fester bort penga man kunne spart er man ikke anlagt for forhold. Da er man for umoden Anonymkode: 134f1...68e 1
annebanane Skrevet 30. mai 2018 #20 Skrevet 30. mai 2018 Jeg forventer at økonomien går rundt og litt i pluss i form av sparing når en er i den alderen. Å bo i kollektiv er helt greit, men at dere ikke klarer å spare en gang når dere bor rimeligere i den ordningen er ikke greit. "Konstant blakk" er et varselstegn for meg. Jeg har klart meg selv siden jeg var 16 år, og har ingen planer om å la en annen person sin økonomi gå ut over meg nå. Greit nok at mye kan endres når dere blir sammen med noen, men er dere klar over hvor mye arbeid det er for begge parter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå