AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #1 Skrevet 29. mai 2018 Etter 5 år med studier begynner jeg nå i min første jobb som utdannet. Jeg får 40.000 per måned før skatt, noe som virker som utrolig mye penger etter å ha levd på studielån de siste årene! Jeg kjenner at jeg er nervøs for å «gå amok» og bli uansvarlig med pengene, fordi jeg føler at det er så utrolig mye penger sammenliknet med de knappe 8.000 jeg er vant til! Samtidig er jeg også redd for å bli alt for gnien og aldri unne meg noe (slik som jeg har levd i studietiden). Jeg kommer ikke fra noen rik familie så har for det første aldri hatt mye penger å bruke, og for det andre ingen forbilder som viser meg hvordan jeg bør bruke pengene. Så mitt spørsmål er: hvordan skal jeg forholde meg til det å for første gang få (i mine øyne) mye penger? Er det noen gode leveregler jeg bør følge? Kommer det til å bli mye dyrere å leve nå som jeg ikke er student? Mvh, nyutdannet Anonymkode: 762cb...3ff
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #2 Skrevet 29. mai 2018 Blir ca 28tusen utbetalt pr mnd etter skatt, så har du vel husleie, strø, internett, mobil, tv, spiser mat mm.Så i realiteten blir det ikke stort til overs. Men betal ned studielån eller spar til kjøp av bolig. Anonymkode: 98bae...201 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #3 Skrevet 29. mai 2018 Først og fremst må du jo sette deg opp et budsjett. Anonymkode: f1dbd...b98 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #4 Skrevet 29. mai 2018 Angående det med om det blir dyrere å leve når du ikke er student kommer vel litt an på. Hvis du for eksempel har bodd i studentbolig eller hybel/kollektiv med mye inkludert og nå skal flytte til evt. en større by eller leie leilighet alene kan det bli dyrere leie. Jeg tenker at du kan fortsette å leve slik du har gjort, men kanskje unne deg litt mer en gang i blant. Så kan du se an hvor mye du bruker på mat/klær/strøm/leie/transport/fritid osv.. i måneden. Så kan du justere litt etterhvert når du vet hvor mye du bruker i måneden og hvor mye du har til overs. Og slik personen over sa, legge av hver måned til å nedbetale studielånet (om du har det) og legge av til sparing! (og buffer) Anonymkode: d2a2f...12d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 Sett opp et budsjett over faste kostnader, deretter setter du av en sum til mat og forbruk/kos. (De siste kan du alltids justere underveis når du ser hvordan det går) Differansen mellom budsjett og lønning setter du opp til fast trekk til sparekonto på lønningsdag. Da vil du aldri se noe til de pengene, og blir ikke fristet til å bruke de. Bruk 2-3mnd på å finjustere på budsjettet når du ser hvordan det går, og derfra lar du det bare rulle og gå til du har en flott sparekonto 🙂 Anonymkode: b1d3b...930 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #6 Skrevet 29. mai 2018 Det som er så fint med at du har vært student, er at du har lært deg verdien av penger! Mitt råd er, nå som du er vandt til å leve på 8000 hver måned, hvorfor ikke tenke at du nå har 10 000 hver måned. Så sparer du resten i et halvt år/ett år. Så etter at du har spart, kan du ta en gjennomgang igjen på forbruket ditt, og om du skal flytte eller andre ting som kan koste mer. Da har du buffer, og er litt mer bevisst på at du har mer penger å rutte med, uten å gå bananas. Anonymkode: 15292...39d 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #7 Skrevet 29. mai 2018 Mitt beste tips: Lev som en student de første månedene og bygg deg opp en god buffer. Så kan man heller slappe litt mer av etterhvert. Tre månedslønner er en god buffer. Anonymkode: 2cbe8...886 10
havfruen91 Skrevet 29. mai 2018 #9 Skrevet 29. mai 2018 Som mange seier, vær litt hard i starten. Bygge opp ein buffer på 2-3 månedes lønninger og deretter i bsu eller andre langsiktig sparinger. Voksenlivet er mye dyret enn student livet 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #10 Skrevet 29. mai 2018 Dette avhenger jo virkelig av hvilken plan du har fremover. Du får en helt vanlig lønn - kanskje til og med litt over medianen - så dette er virkelig ikke noe problem. Eier du allerede leilighet, eller er det noe du må spare til? I så fall er det jo bare å leve omtrent slik som du gjorde som student. Bo gjerne fortsatt i kollektiv mens du sparer opp egenkapital. Alle er også forskjellig, så det er veldig ulikt hva folk ønsker å bruke pengene sine på. Jeg var nyutdannet i desember, og begynte å jobbe i februar. Bruker ikke mer enn 2000,- i måneden på mat (kan egentlig kuttes enda lenger ned), betaler ikke for TV-pakke og låner Netflix av venner. Bruker ikke penger på kinoturer, og om jeg en sjelden gang spiser ute går jeg for noe billig. Men dette er fordi jeg ønsker å spare opp egenkapital så raskt som mulig. Andre venner i samme situasjon bruker kanskje mer penger enn meg på hobbier, eller mer penger på å spise ute. Det viktigste er at du lager deg et budsjett. Uansett om du skal spare til egenkapital eller ei bør du spare deg opp en buffer på noen månedslønner. Det er virkelig ikke store forskjellen mellom studentlivet og voksenlivet. Ja, man har mer i inntekt, og kan gjerne unne seg litt mer, men man får samtidig mye mer som man føler man må spare til. Egenkapital, må kanskje for første gang betale NRK-lisens, trenger en sofa eller en TV, kanskje må man ha bil pga. dårlig kollektivtilbud der man får jobb? Anonymkode: dfa25...1c0
HenrikFosse Skrevet 30. mai 2018 #12 Skrevet 30. mai 2018 Lag en budsjett, og finn ut hva du vil spare til Sett av penger slik at du har hvis noe skulle skje
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #13 Skrevet 30. mai 2018 Fortsett å lev på 8.000 som du er vant til. Spar resten i boliger. Unn deg en tur til Las Vegas en gang i året og kos deg med damer, sprit og gambling. Anonymkode: 10d9a...e72
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #14 Skrevet 30. mai 2018 Har du bolig, bil? Er dette noe som skal spares til? Voksenlivet er mye dyrere enn studentlivet, i tanken om at voksne folk har bolig og bil, faste utgifter på 10-20-30 tusen pr mnd og så videre... avdrag og renter på lån på bolig og bil, mobil/tv/netflix/viasat abonnement, kommunale avgifter, nrk-lisens, veiavgift, bompenger, bensin, service på bil, mat og hobbier, forsikringer osv osv Spar opp en 2-3 mnd lønnsinntekt buffer til å ha stående først og fremst, men lag budsjett, legg opp fast sparing. Du kan gå litt bananas, du trenger sikkert ny garderobe til den nye jobben?! Anonymkode: 8bb92...c15
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #15 Skrevet 30. mai 2018 BSU hvis du ikke allerede har! Du trenger all egenkapital du klarer å skrape sammen. Om du ikke klarer maksbeløpet hver måned, så prøv i hvert fall å spare litt til bolig. Anonymkode: 1167b...0bb
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #16 Skrevet 30. mai 2018 Jeg og mannen (var samboere allerede den gang) levde fortsatt litt som studenter, og litt ikke. Vi fortsatte å bo i den billige leiligheten vår, vi var jo så vant til det, og vi sparte da 10 000 i husleie i måneden. Samt strøm, internett, etc. og alt en større bolig trekker med seg. Vi la litt penger i ok jobbklær, men handlet ikke det dyreste. Jeg unnet meg et Sats abonnement. Syntes selv et Elle abonnement var sløsing (jada, er nesten 14 år siden nå). Vi unnet oss gradvis litt finere ferier. Reiste oftere, men bodde fortsatt rimelig. Kjøpte bruktbil til 100 000, selv om vi fint kunne fått billån. Tok med termokoppen i stedet for å kjøpe kaffe på veien. Resultatet ble at vi på nulltid hadde flere hundretusen i egenkapital, og kunne kjøpe eget. Så tok vi det gradvis derfra, Anonymkode: c410d...d3b 2
Gjest Linaria Skrevet 31. mai 2018 #17 Skrevet 31. mai 2018 Skulle nesten tro jeg hadde skrevet dette. Jeg er i nøyaktig samme situasjon. har studert i fem år og levd på studielån, og har nettopp fått min første ordentlige jobb. Får litt mer utbetalt enn deg i mnd. Altså, jeg hører hva folk sier om at "voksenlivet" er så mye dyrere enn studielivet, men jeg klarer ikke å skjønne hva jeg skal bruke alle pengene på. Kjæresten min og jeg leier sammen i et bysentrum, og jeg har fint betalt leie og mat og alt annet med studielånet. Førsteprioriteten min er å ta lappen, da jeg ikke hadde råd/behov for det som student, og i tillegg er det kanskje billig her i Storbritannia. Men det å spare opp til en bufferkonto tror jeg er lurt. Leve nesten som man gjorde som student en liten stund, men kanskje unne seg litt mer enn First Price og kanskje et restaurantbesøk eller en konsert. Men den der "ja, men voksenlivet er dyrt, nå kommer faste avgifter og lån osv osv" og jeg tenker... Når kommer de? Er det sånt som bare dukker opp når man har jobb? For hvis man ikke får hus og bil og TV og baby og hund og hytte med én gang, så er jo utgiftene de samme som de var før. Unntatt å betale tilbake studielån da. Og Council Tax for meg Flere enn meg som blir slitne av "bolig bolig bolig. Trodde du at du skulle nyte livet NÅ? Nei, når er det investeringer som gjelder. Du får nyte livet når du er 60, og da skal du helst spare da også så barna dine arver nok." Når er egentlig livet?!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #18 Skrevet 31. mai 2018 1 time siden, Linaria skrev: Skulle nesten tro jeg hadde skrevet dette. Jeg er i nøyaktig samme situasjon. har studert i fem år og levd på studielån, og har nettopp fått min første ordentlige jobb. Får litt mer utbetalt enn deg i mnd. Altså, jeg hører hva folk sier om at "voksenlivet" er så mye dyrere enn studielivet, men jeg klarer ikke å skjønne hva jeg skal bruke alle pengene på. Kjæresten min og jeg leier sammen i et bysentrum, og jeg har fint betalt leie og mat og alt annet med studielånet. Førsteprioriteten min er å ta lappen, da jeg ikke hadde råd/behov for det som student, og i tillegg er det kanskje billig her i Storbritannia. Men det å spare opp til en bufferkonto tror jeg er lurt. Leve nesten som man gjorde som student en liten stund, men kanskje unne seg litt mer enn First Price og kanskje et restaurantbesøk eller en konsert. Men den der "ja, men voksenlivet er dyrt, nå kommer faste avgifter og lån osv osv" og jeg tenker... Når kommer de? Er det sånt som bare dukker opp når man har jobb? For hvis man ikke får hus og bil og TV og baby og hund og hytte med én gang, så er jo utgiftene de samme som de var før. Unntatt å betale tilbake studielån da. Og Council Tax for meg Flere enn meg som blir slitne av "bolig bolig bolig. Trodde du at du skulle nyte livet NÅ? Nei, når er det investeringer som gjelder. Du får nyte livet når du er 60, og da skal du helst spare da også så barna dine arver nok." Når er egentlig livet?! Du velger jo selv hva du vil bruke pengene dine på, men da må du ikke komme og syte om et par år om at det er så vanskelig å komme inn på boligmarkedet... Anonymkode: c0372...266 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #19 Skrevet 31. mai 2018 Det er først med barn og hus at de store utgiftene kommer. Nå er du i den lille luksusglipa i livet der du har student/ungdomsutgifter men vokseninntekter! Åhhhh, det var en herlig tid da jeg selv var i den fasen Her er mine råd: 1. Bo billig, og spar litt hver mnd til egenkapital når den tid kommer. Eventuelt invester i en liten leilighet med relativt små månedlige kostnader, slik at du kan selge når du kommer i en annen fase av livet, med verdiøkning. 2. Ha samme forbruk som under studenttiden (selvsagt kan du unne deg litt flere utskeielser nå, men vær fornuftig). 3. Har dere drømmeferier dere skulle ha dratt på, så er dette tiden for det. Go for it! Hvis det blir huslån og studielån og kommunale avgifter og eiendomsskatt og barnehage og SFO-avgifter om noen år, kan dere se langt etter drømmeferien. Nå i småbarnsfasen og tidsklemma er jeg *sjeleglad* for at jeg og mannen tok den transsibirske jernbanen med mange stopp underveis på en laaang og spennende ferie. Dette hadde ikke vært mulig, verken økonomisk eller praktisk/tidsmessig i dag. Anonymkode: 5b2d8...72e
Knirke Skrevet 31. mai 2018 #20 Skrevet 31. mai 2018 3 hours ago, Linaria said: Flere enn meg som blir slitne av "bolig bolig bolig. Trodde du at du skulle nyte livet NÅ? Nei, når er det investeringer som gjelder. Du får nyte livet når du er 60, og da skal du helst spare da også så barna dine arver nok." Når er egentlig livet?! Ja, jeg!😵Jeg tenker sånn at det er mange ting jeg har lyst på, men en knøttliten toroms på Grorud er ikke en av dem. Når man ser hvor store lån folk tar, og hvor lite de får for pengene, så kan man jo virkelig begynne å lure... Sette seg i gjeld i 20-25 år fremover, og betale mesteparten av lønna til renter, fellesutgifter, avgifter, vedlikehold etc. Ikke tjener man penger på dette sirkuset heller. Alt er jo bundet opp i boligen, og hvis man selger kjøper man jo gjerne i samme marked, så vinninga går opp i spinninga. Nei... Jeg tenker ihvertfall å fortsette å bo billig, og kanskje på sikt spare til egenkapital i et utleieobjekt. Før det skal jeg ha en fet bil, dyr klokke og masse spennende reiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå