Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere bank- eller forsikringsansatte her? Hva tror dere, blir det streik? Og hva blir isåfall konsekvensen for folk flest/kundene?

Jeg må si jeg er veldig spent. Blir vi nok en gang stoppet av tvungen lønnsnemd har vi vel ingen reell streikerett? 

Jeg er litt lei av at vi som jobber innen Finans av mange blir omtalt som lønnsvinnere. Det er vi virkelig ikke. Det er riktignok en del inne bransjen som tjener svært godt, men det er veldig mange innen bank og forsikring som har helt middelmådig lønn. Jeg jobber i bank og har en selvstendig stilling med mye ansvar og over 10 års ansiennitet i bedriften. Likevel tjener jeg en god del under hva de fleste av mine venninner gjør (lærere, sykepleiere, ingeniører, it, div innen administrasjon og kontor mm)

https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/bank--og-forsikringskunder-bes-forberede-seg-pa-eventuell-streik/3423493604.html

Anonymkode: c7899...bff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bankstreik har vi hatt en gang før i nyere tid. Den ble ikke langvarig, for å si det enkelt. 

Anonymkode: 3c93b...d13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når var det bankstreik sist? Finans streiket i 2006, men da bare forsikring. I det de bankansatte også skulle ut i streik ble det vel tvungen lønnsnemd umiddelbart. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det blir streik så blir den nok ikke langvarig. Det blir vel tvungen lønnsnemnd rimelig fort

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når var det bankstreik sist? Finans streiket i 2006, men da bare forsikring. I det de bankansatte også skulle ut i streik ble det vel tvungen lønnsnemd umiddelbart. 

Det husker jeg ikke. Men jeg husker at minibankene gikk tom for penger, vi hadde rikelig med kontanter hjemme for å sikre oss. Så ble der klaget på at butikkene ikke fikk levert kontanter i nattsafe/til bankene og tvungen lønnsnemd ble resultatet. 

Kan det ha vært Nokas kanskje som streiket? Husker ikke. 

Men tidlig på 1990 tallet var det også snakk om bankstreik, og folk ble anbefalt å skaffe seg postsparebankbok for å ha penger i bakhånd. Posten streiket nemlig ikke selv om bankene kunne komme til å streike. 

• Liker 2
Skrevet

Åh f... Men har snakket med banken min, streiken blir kortvarig hvis det blir noen streik. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig de skal gå ut i streik for? Hvilke punkt er det arbeidsgiver og arbeidstaker er uenige om??

Anonymkode: 04b20...5d7

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det husker jeg ikke. Men jeg husker at minibankene gikk tom for penger, vi hadde rikelig med kontanter hjemme for å sikre oss. Så ble der klaget på at butikkene ikke fikk levert kontanter i nattsafe/til bankene og tvungen lønnsnemd ble resultatet. 

Kan det ha vært Nokas kanskje som streiket? Husker ikke. 

Men tidlig på 1990 tallet var det også snakk om bankstreik, og folk ble anbefalt å skaffe seg postsparebankbok for å ha penger i bakhånd. Posten streiket nemlig ikke selv om bankene kunne komme til å streike. 

Jeg hadde ikke fått med meg at det kan bli bankstreik nå, jeg. 

Men, når jeg leste det jeg har uthevet der så kom jeg også på det, og det er vel ikke så fryktelig lenge siden heller? Husker det var lange køer utenfor hver eneste minibank og så ble det slutt på kontanter ganske kjapt og nye kom ikke til.

Kanskje det hadde vært greit med en sånn streik sånn at de som sverger til elektroniske penger og vil ha bort kontanter ser at vi MÅ fortsette med kontanter. 

Anonymkode: 1a877...25f

• Liker 2
Gjest Sjokoladeknask
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det hadde vært greit med en sånn streik sånn at de som sverger til elektroniske penger og vil ha bort kontanter ser at vi MÅ fortsette med kontanter. 

Man trenger vel ikke kun en streik for det - er vel andre ting som kan føre til problemer med elektronikken og da sliter man om man ikke har kontanter. Jeg har faktisk tenkt å ta ut litt i dag slik at jeg har litt. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke fått med meg at det kan bli bankstreik nå, jeg. 

Men, når jeg leste det jeg har uthevet der så kom jeg også på det, og det er vel ikke så fryktelig lenge siden heller? Husker det var lange køer utenfor hver eneste minibank og så ble det slutt på kontanter ganske kjapt og nye kom ikke til.

Her har du virkelig et dårlig og uforstandig argument for både å fjerne kontanter og for en eventuell fordel med streik. 

Under den over nevnte streiken, når jeg tenker meg om så mener jeg det var Nokas som streiket den gangen og ikke bankene, så ble folk oppfordret til å bruke elektroniske betalingsmidler og ikke kontanter fordi butikkene ikke fikk levert kontanter til bankene. Nokas frakter penger mellom butikk og bank, fyller på på minibanker m.m. 

Nå har mange butikker lukkede betalinssystemer for kontanter. Men disse må jo også håndteres, tømmes og etterfylles. Ved bankstreik vil jeg tro det blir stans i disse systemene også? 

Uansett bruk av kort er nå så normalt at de som sliter ved en bankstreik er bestemor uten kort og andre som har bare kontanter til å gjøre oppp for seg med. Og ingen streiker varer til evig tid. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her har du virkelig et dårlig og uforstandig argument for både å fjerne kontanter og for en eventuell fordel med streik. 

Under den over nevnte streiken, når jeg tenker meg om så mener jeg det var Nokas som streiket den gangen og ikke bankene, så ble folk oppfordret til å bruke elektroniske betalingsmidler og ikke kontanter fordi butikkene ikke fikk levert kontanter til bankene. Nokas frakter penger mellom butikk og bank, fyller på på minibanker m.m. 

Nå har mange butikker lukkede betalinssystemer for kontanter. Men disse må jo også håndteres, tømmes og etterfylles. Ved bankstreik vil jeg tro det blir stans i disse systemene også? 

Uansett bruk av kort er nå så normalt at de som sliter ved en bankstreik er bestemor uten kort og andre som har bare kontanter til å gjøre oppp for seg med. Og ingen streiker varer til evig tid. 

Ja, det var nok ikke helt gjennomtenkt det jeg skrev i forrige innlegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det blir streik. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det vil påvirke meg og samfunnet når banken slutter å jobbe :) Man ser sjeldent hvor viktig et yrke er før de streiker en stund... Håper dere får streike til dere blir hørt. :) 

Anonymkode: d3d91...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...