Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg jobber i en bedrift nå inn under prøvetid. Jeg har kun jobbet med det konkrete i 3 mnd, da jeg var i påvente av det jeg egentlig skulle jobbe med, som var tt ventende prosjekt. Det jeg jobbet med har ikke samme relevans. Nå ble jeg innkalt til et såkalt drøftelsesmøte dagen før de 6 mnd har gått. Jeg aner ikke utfallet, men spørsmålet mitt er: Kan jeg sies opp dagen før prøvetiden er over? Da vil jeg jo jobbe mens opsigelsen fremdeles pågår måneden etter prøvetiden, da det er 14 dagers oppsigelse. 

Jeg vet jeg jobber hardt med god arbeidsmoral, og jeg har ingen dager fravær. Dette hjelper selvsagt ikke, men det hadde vært godt med noe juridisk ballast i ryggen 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det bare ikke er brukt feil ord? Jeg ville spurt hvis du ikke har fått noen negative tilbakemeldinger. Du må kreve å tilbakemelding på det du gjør. 

Anonymkode: 25480...6bb

Skrevet

Teknisk sett kan du sies opp nå og jobbe 14 dager etter prøvetiden. Men selv om man er på prøvetid skal arbeidsgiver ha en god grunn for å si deg opp. Det holder ikke å plutselig komme nå og si at du ikke gjør en god nok jobb for å si deg opp rett før prøvetidens slutt. Du skal ha hatt veiledning og tilbakemeldinger underveis slik at du skal ha hatt muligheten til å forbedre deg. 

• Liker 4
Skrevet

En oppsigelse skal være saklig begrunnet, og den skal være skriftlig. Som Traktor sier så har arbeidsgiver et ansvar for å veilede og gi tilbakemeldinger hvis arbeidsgiver ikke er fornøyd med jobben du har gjort. 

Vil anbefale deg å organisere deg. Hvis du faktisk blir sagt opp nå så er det nok begrenset hvor mye hjelp du kan få, det blir litt som å forsikre huset mens det brenner. 

Skrevet

Jeg har hatt ett møte hvor jeg fikk ris og ros. Risen gikk på mine tenkiske mangeflullheter, noe jeg på alle måter har trengt tid for og rette opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare et formelt møte hvor de enten finner ut st de vil ha deg på en lengre kontrakt, spørre om du er fornøyd med jobben, kollegaer, leder. Hva fungere bra IG mindre bra. 

Anonymkode: 3bda3...ff0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har fått tilbakemelding om at du gjør en dårlig jobb tidligere, vil jeg tro det er et helt standard møte om at prøvetiden er over blablabla, vi vil gjerne gi deg fast jobb. Jeg har også hatt mulighet til å forhandle om lønn en gang. 

Anonymkode: 6c1ff...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på...om de vurderer deg på ting du egentlig ikke skulle ha jobbet med (da har man jo gjerne ikke kompetansen, og ville jo heller ikke søkt seg til den jobben om man visste at man skulle jobb med det man ikke behersker i det hele tatt), så vil jeg si en eventuell oppsigelse er usaklig. 

Men siden du har hatt et møte nå, og det tilsynelatende ikke var nevnt noe om oppsigelse (Kun ris og ros), så har du nok ikke blitt sagt opp. 

Anonymkode: 834d9...f3a

Skrevet

Jeg har vært i sånne møter ved et par anledninger, ved prøvetidens slutt. Opplevde det egentlig bare som en slags medarbeidersamtale, og fikk i begge tilfellene tilbud om kontrakt på fast stilling. Jeg tror nok det er i den retningen du bør tenke, så lenge det ikke har vært negative tilbakemeldinger på jobben du har gjort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...