Kattugla Skrevet 29. mai 2018 #1 Skrevet 29. mai 2018 Ja, hva er deres yndlings scifi og fantasy bokserier? Snart er det sommerferie, så tips i vei! 🤗📗
Kattugla Skrevet 29. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2018 26 minutter siden, Duckie skrev: Hva har du lest og likt? Jeg har egentlig lest veldig mye og har god kunnskap om temaet, men synes alltid det er gøy med nye impulser og plutselig oppdage noe som jeg ikke kjente til fra før, eller ville ikke funnet på å lese selv. Man kan fort bli litt "satt" i sine lesevaner Robin Hobb er stor favoritt, leser nå Abercrombie og synes han er bra.
282_NaughtySpark Skrevet 29. mai 2018 #4 Skrevet 29. mai 2018 Abercrombie er dødskul, lest alt hans, kjempebra, Abercrombie er litt sånn "sverd og sandaler", og det er kult, men om du liker sci-fi vil jeg sterkt anbefale Alastair Reynolds. Jeg liker det mest han har skrevet, men "Poseidon's Children" trilogien er noe av det nyeste, og noe man fint kan hoppe inn i uten å ha lest mye av han fra før, men han har mye bra sånne "one-offs" også, blant annet "House of Suns" og "Terminal World", den siste går litt inn på steampunk også. Og, når vi først snakker om steampunk så vil jeg på det varmeste anbefale Chris Wooding sine bøker (Tales of The Ketty Jay) og ikke minst Scott Lynch og hele Locke Lamora-greia..! 1
Lurium Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 Hvis du likte Robin Hobb's Elderling-serie anbefaler jeg Elisabeth Moon's Deed of Paksenarrion og Paladin's Legacy, 8 bøker som forteller en sammenhengende historie, litt som de 17 bøkene i Elderling-serien. 1
282_NaughtySpark Skrevet 29. mai 2018 #6 Skrevet 29. mai 2018 Ååååå, og ikke glem Brent Weeks, Night Angel Trilogy og Lighbringer, det er gull i skrevet form..! 2
Duckie Skrevet 29. mai 2018 #7 Skrevet 29. mai 2018 15 minutter siden, Kattugla said: Jeg har egentlig lest veldig mye og har god kunnskap om temaet, men synes alltid det er gøy med nye impulser og plutselig oppdage noe som jeg ikke kjente til fra før, eller ville ikke funnet på å lese selv. Man kan fort bli litt "satt" i sine lesevaner Robin Hobb er stor favoritt, leser nå Abercrombie og synes han er bra. Ok, da har du sikkert lest det samme som meg siden jeg er ganske mainstream (så jeg går ut i fra at GRRM og Tolkien er på lista di), men liker godt Raymond Feist (spesielt Riftwar og Empire trilogiene, sistnevnte skrevet med Janny Wurtz) og Erikson og Malazan serien. Følger med her, kanskje jeg kan plukke opp noen gode tips selv. 1
282_NaughtySpark Skrevet 29. mai 2018 #8 Skrevet 29. mai 2018 Og selvfølgelig må Patrick Rothfuss nevnes, les, leeeees, he he.. 2
Kattugla Skrevet 29. mai 2018 Forfatter #9 Skrevet 29. mai 2018 Mange gode tips her! Takk alle 🤗 Fleste kjenner jeg til men det er mange av de jeg ikke har lest og hyggelig å se hva andre mener om de seriene! Mange av de har jeg lyst til å lese som Feist og Erikson, men blir litt skremt av hvor mange bøker det er. Apropos, har noen lest Shannara av Terry Brooks? Jeg har egentlig hatt lyst, men etter å sett noen episoder av "Shannara High" på HBO ble jeg litt skeptisk.. Chris Wooding liker jeg, elsket The Fade! Jeg kan også anbefale Senlin Ascends av Josiah Bancroft og Children of Time av Adrian Tchaikovsky. Jeg liker også Martha Wells og Liz Williams Scifi har jeg ikke lest så mye av, mest klassikere som Clarke og LeGuin, men har lyst til å lese mer. Skal sjekke ut Reynolds.
Occulta Skrevet 29. mai 2018 #10 Skrevet 29. mai 2018 (endret) Ingenting slår wheel of time serien (Robert jordan og Brandon Sanderson). Min all time favourite! Det er en stooor serie da (14 bøker) men en fantastisk historie. The first law serien (joe Abercrombie) er også enormt bra edit: legger til stormlight archive av Brandon Sanderson også Endret 29. mai 2018 av Occulta 1
282_NaughtySpark Skrevet 29. mai 2018 #11 Skrevet 29. mai 2018 4 minutter siden, Kattugla said: Mange gode tips her! Takk alle 🤗 Fleste kjenner jeg til men det er mange av de jeg ikke har lest og hyggelig å se hva andre mener om de seriene! Mange av de har jeg lyst til å lese som Feist og Erikson, men blir litt skremt av hvor mange bøker det er. Apropos, har noen lest Shannara av Terry Brooks? Jeg har egentlig hatt lyst, men etter å sett noen episoder av "Shannara High" på HBO ble jeg litt skeptisk.. Chris Wooding liker jeg, elsket The Fade! Jeg kan også anbefale Senlin Ascends av Josiah Bancroft og Children of Time av Adrian Tchaikovsky. Jeg liker også Martha Wells og Liz Williams Scifi har jeg ikke lest så mye av, mest klassikere som Clarke og LeGuin, men har lyst til å lese mer. Skal sjekke ut Reynolds. I så fall tror jeg du vil like Reynolds, spesielt noe av det senere han har skrevet, men jeg har veldig feels for Revelation Space-verkene også, det er veldig sentralt i forhold til å liksom lage "settingen" for mye av det han skriver. Jeg har Shannara i bokhylla mi, jeg har begynt på den et par ganger, men ikke kommet ordentlig i gang med den (takk skal du faen meg ha, adhd). Jeg var ikke klar over at den var filmatisert. Og jeg visste ikke at Chris Wooding hadde skrevet annet, nå har jeg også noe nytt og spennende å lese i sommer, he he.. 1
Olava Skrevet 29. mai 2018 #12 Skrevet 29. mai 2018 Jeg liker stort sett alt av Sarah J Maas, nesten bare lest hennes bøker det siste året. Ellers liker jeg også Daughter of Smoke and Bone trilogien og Delirium trilogien. His dark materials. Graceling trilogien. 1
Kattugla Skrevet 29. mai 2018 Forfatter #13 Skrevet 29. mai 2018 9 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev: I så fall tror jeg du vil like Reynolds, spesielt noe av det senere han har skrevet, men jeg har veldig feels for Revelation Space-verkene også, det er veldig sentralt i forhold til å liksom lage "settingen" for mye av det han skriver. Jeg har Shannara i bokhylla mi, jeg har begynt på den et par ganger, men ikke kommet ordentlig i gang med den (takk skal du faen meg ha, adhd). Jeg var ikke klar over at den var filmatisert. Og jeg visste ikke at Chris Wooding hadde skrevet annet, nå har jeg også noe nytt og spennende å lese i sommer, he he.. Shannara er blitt til en HBO serie, men dessverre er den mer en highschool ungdomsserie og mindre en voksen fantasyserie 😣
Occulta Skrevet 29. mai 2018 #14 Skrevet 29. mai 2018 31 minutter siden, Kattugla skrev: Shannara er blitt til en HBO serie, men dessverre er den mer en highschool ungdomsserie og mindre en voksen fantasyserie 😣 Enig. Den er veldig fjortis 1
Auri Skrevet 29. mai 2018 #15 Skrevet 29. mai 2018 Wheel of time Alt av Neil Gaiman (hovedsakelig enkeltstående bøker, men du bør lese American Gods før Anansi Boys) Discworld Alt av Brandon Sanderson, start med Elantris (enkeltstående) eller Mistborn (en triologi, Final Empire er første boka). Trudi Canavan, Black Magician serien er best. Lunar Chronicles av Marissa Meyer, utrolig kul versjon av de klassiske eventyrene satt langt frem i fremtiden. Patrick Rothfuss, men jeg ville venta, siden han skriver i ca samme tempo som George R.R. Martin og vi var venta på tredje boka i sånn åtte år nå. 2
Gjest Senil Skrevet 29. mai 2018 #16 Skrevet 29. mai 2018 The dark tower serien fra Stepen King. Discwolrd av Terry Pratchett.
Zoey Skrevet 29. mai 2018 #17 Skrevet 29. mai 2018 Rothfuss er spesielt fantastisk på engelsk. Det språket ❤️ 2
282_NaughtySpark Skrevet 29. mai 2018 #18 Skrevet 29. mai 2018 11 minutter siden, Auri said: Wheel of time Alt av Neil Gaiman (hovedsakelig enkeltstående bøker, men du bør lese American Gods før Anansi Boys) Discworld Alt av Brandon Sanderson, start med Elantris (enkeltstående) eller Mistborn (en triologi, Final Empire er første boka). Trudi Canavan, Black Magician serien er best. Lunar Chronicles av Marissa Meyer, utrolig kul versjon av de klassiske eventyrene satt langt frem i fremtiden. Patrick Rothfuss, men jeg ville venta, siden han skriver i ca samme tempo som George R.R. Martin og vi var venta på tredje boka i sånn åtte år nå. Ja, fy f*, jeg mister jo interessen for hver bok som kommer ut, samme med Scott Lynch, men allikevel er hele opplegget så godt at jeg tilgir dem til slutt allikevel... :) 1
282_NaughtySpark Skrevet 29. mai 2018 #19 Skrevet 29. mai 2018 8 minutter siden, Zoey said: Rothfuss er spesielt fantastisk på engelsk. Det språket ❤️ Har de i det hele tatt blitt oversatt ennå? Og om de ikke har, så burde de ikke. Bøker er som oftest best på orginalspråket, og jeg er så utrolig glad for at jeg kan lese problemfritt på engelsk, det åpner for en hel del materiale som ikke er tilgjengelig for oss ellers. 1
Zoey Skrevet 29. mai 2018 #20 Skrevet 29. mai 2018 1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev: Har de i det hele tatt blitt oversatt ennå? Og om de ikke har, så burde de ikke. Bøker er som oftest best på orginalspråket, og jeg er så utrolig glad for at jeg kan lese problemfritt på engelsk, det åpner for en hel del materiale som ikke er tilgjengelig for oss ellers. Ja, de har litt oversatt.. Mor mi kjøpte to på norsk og jeg bladde litt. Favorittdeler med og om Kvothes skarpe tunge og fortellerstil var platte og banale. Trist. Men på engelsk er de skikkelig språklige godbiter. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå