Gjest Espera Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 Hadde nettopp lunsjbesøk av en venninne og sønnen hennes på 14 mnd. Hun hadde da med en halvliter H-melk, for hun regnet med at jeg kun hadde lett-melk (greit nok) - hun mente da at det ikke var bra å gi småbarn annet enn H-melk til brødmat, da f eks lett-melk kunne sidestilles med et light-produkt og det gir man da ikke til småttiser! Må si jeg ble litt overrasket jeg, bør småbarn få H-melk i stedet for lettmelk????
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #2 Skrevet 28. februar 2005 hm...jeg har alltid fått høre på helsestasjonen at det er lettmelk som er tingen, IKKE h-melk. Lettmelk er jo ikke et "light-produkt" ala cola light og funlight og slikt. Den er jo ikke full av kunstige tilsetningsstoffer, bare redusert fettinnhold. I dag tror jeg det anbefales å bruke ekstra lett melk med ekstra d-vitamin... tror den venninna di er litt "hysterisk" men la henne holde på, det gir seg nok etterhvert
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2005 #3 Skrevet 28. februar 2005 H-melk er ikke så bra hverken for voksne eller barn. Det som er tatt bort i lettere melk, er kun melkefett, som er mettet fett ingen har godt av. Jeg ville heller latt mine (hypotetiske ) barn drukket ekstra lett melk (den grønne), nettopp fordi den er beriket med D-vitamin i tillegg til at den inneholder kalsium. D-vitamin og kalsium er begge essensielle for et sterkt skjelett.
Gjest Espera Skrevet 28. februar 2005 #4 Skrevet 28. februar 2005 Synes også det var litt snodig da, lettmelk er da ikke mindre sunt enn h-melk bare fordi det er lavere fettprosent? Ristet på hodet for meg selv jeg da, og tenkte hva vet vel jeg Tankene mine gikk til min gamle bestefar, odelsgutt og attpåklatt, som ble flasket opp på fløte av sin mor og sine eldre søstre. Pluggen sin det!
Dagoberta Skrevet 28. februar 2005 #5 Skrevet 28. februar 2005 H-melk blir man frarådet å bruke til overvektige barn, ivertfall. Har man tynne barn står man jo litt friere til å velge, men helsestasjonen anbefaler vel alle å gi barna sine lett-melk. Jeg har konsekvent gitt datteren min H-melk siden hun sluttet med morsmelk, men hun er slank fra naturens side, så jeg tenkte det ikke kunne skade med litt ekstra fettinnhold. Men synes logikken til venninnen din var litt rar, det er vel ellers ikke noen forskjell på mengde næringsstoffer i de forskjellige melketypene.. men heldigvis er det neppe noen fare for helseskader selv om hun kanskje har misforstått litt
Kittykat Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Barna våre får h-melk og det har vi brukt i alle år. Jeg har fått vite at barn skal ha h-melk pga melkefettet o.l. Men jeg kan ikke forstå venninnen din som kan sammenligne lettmelk med lightprodukter. Lettmelk inneholder jo bare mindre melkefett, ikke alt det andre som andre lightprodukter ala cola light, funlight osv.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #7 Skrevet 28. februar 2005 Da vi vokste opp skulle i alle fall barn opp til en viss alder ha H-melk, ikke lettmelk. Meget mulig disse anbefalingene har endret seg, men din venninne viderefører vel bare det som var normalt da hun vokste opp da, noe som ikke er videre rart. Jeg ville ikke akkurat tatt med H-melk på besøk, men jeg trodde også at små barn skulle drikke H-melk (kanskje ikke om de var overvektige. Men jeg var naturlig veldig slank som barn, og det er jeg enda, så den problemstillingen var ikke aktuell i min barndom. Jeg husker bare at vi skulle drikke H-melk mens vi var små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå