Gjest Valhalla Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 I tillegg har mange av representantene aldri hatt noe annet arbeid enn politikken. Det forklarer jo en del... http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/28/424712.html 15 av dagens 165 stortingsrepresentanter har ingen annen yrkeserfaring enn politikken. Etter valget til høsten blir andelen enda større. ...... Forsker Iver B. Neumann ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt hevder Stortinget er Europas lavest utdannede nasjonalforsamling, og at det særlig skorter på kunnskap innen utenriks- og forsvarspolitikk.
Gjest Melk Skrevet 28. februar 2005 #2 Skrevet 28. februar 2005 Her surres det sammen to ting: -utdanning -yrkeserfaring Jeg tror utmarket godt vi kan ha et ok storting selv om 10 % ikke har jobbet som rørlegger/lærer/sosionom. Det samme gjelder mht utdanning. Stortinget bør reflektere et mangfold, slik landet er. Da ønsker jeg ikke kun akademikere på plassene, heller folk med erfaring fra irl.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 28. februar 2005 #3 Skrevet 28. februar 2005 Er det ikke både utdanning og arbeidserfaring det snakkes om? Forøvrig en kjent sak at det finnes mange broilere på Stortinget.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #4 Skrevet 28. februar 2005 Nei, her er jeg jaggu enig med Valhalla: Ikke stol på folk uten solid yrkeserfaring!
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #5 Skrevet 28. februar 2005 Vi har et ganske komplisert samfunn og det er tragisk at enkelte politikere ikke har skikkelige forutsetniger for å forstå konsekvensene av sine beslutninger. Det er haugevis av eksempel på at Stortinget har vedtatt talentløse lover uten å følge ekspertenes råd. Resultatet har blitt at de har vært nødt til å reversere vedtakene i ettertid. Jeg vil ikke at hele samfunnet skal være representert på Stortinget, der skal de (ideelt sett) skarpeste folkene sitte, disse bør også ha erfaring fra livet utenfor Stortinget og de vil være i stand til å ivareta alles interesser. Det er ikke attraktivt nok å være Stortingspolitiker, men vi får de politikerne vi fortjener…
Gjest Valhalla Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Grensen for å få sitte i stortinget bør være 25 år. Jeg synes ikke det holder at man har vokst opp in die partei med erfaring fra Utøya.
Gjest Seleena Skrevet 28. februar 2005 #7 Skrevet 28. februar 2005 Kva vil du fram til? Syntes du stortinget styrer landet dårleg?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #8 Skrevet 28. februar 2005 erfaring fra Utøya. Mange barne- og familieministre har faktisk gjort sine første erfaringer på Kjærlighetsstien på Utøya, lille venn...
Gjest Valhalla Skrevet 28. februar 2005 #9 Skrevet 28. februar 2005 Kva vil du fram til? Syntes du stortinget styrer landet dårleg? I et ord, ja.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #10 Skrevet 28. februar 2005 Er det noen som tror at yrkeserfaring og utdanning ikke er et pluss når man skal sitte på Stortinget?
Gjest Melk Skrevet 28. februar 2005 #11 Skrevet 28. februar 2005 Er det noen som tror at yrkeserfaring og utdanning ikke er et pluss når man skal sitte på Stortinget? Jeg tror det er et pluss. Jeg tror også at en med erfaring fra helsevesenet og politikken uten utdanning kan ha vel så mye fornuftig å si om helsepolitikk som en som er høyt utdannet og har jobbet som eks lektor i matte og naturfag.
toflus Skrevet 28. februar 2005 #12 Skrevet 28. februar 2005 Det er en enkel grunn til at det er få med høy utdanning på Stortinget. Det er pga LØNN. Det skal mye motivasjon til for å gå ned til en lønn på 550 000 hvis du har en toppjobb!
toflus Skrevet 28. februar 2005 #13 Skrevet 28. februar 2005 I tillegg har mange av representantene aldri hatt noe annet arbeid enn politikken. Det forklarer jo en del... De har jo på den måten veldig kunnskap om det de driver med! Men hvis man har lyst å komme på Storinget må man nødvendigvis nomineres av et politisk parti, være medlem og drive valgkamp! Den delen er ikke akkurat så populær i store deler av befolkningen.....
Cherubino Skrevet 1. mars 2005 #14 Skrevet 1. mars 2005 :fy: Lav utdannelse? Mulig at det stemmer men det de har av utdannelse tyder på at altfor mange av dem er økonomer av et eller annet slag. Røde og svarte tall er det som betyr noe, og med null erfaring fra vanlig yrkesliv blir det mye rare beslutninger av slikt. For å bli valgt inn på stortinget burde minstekravet være at man hadde 10 års erfaring fra det vanlige arbeidslivet i alle kategorier.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #15 Skrevet 1. mars 2005 Når man sitter på Stortinget skal man være i stand til å vurdere og analysere mange flere felt enn det man selv har erfaring fra. De som har høyere utdanning har lært mer analyse og drøfting enn de som ikke ikke har utdanning. Jeg mener at folk med høyere utdanning, i de aller fleste tilfeller, vil være bedre egnet til å vurdere nye fagområder og derfor bedre stortingsrepresentanter.
Gjest Melk Skrevet 1. mars 2005 #16 Skrevet 1. mars 2005 For å bli valgt inn på stortinget burde minstekravet være at man hadde 10 års erfaring fra det vanlige arbeidslivet i alle kategorier. Mao om man er akademiker, så bør man ikke få sitte på tinget før man er nærmere 40? Narr meg ikke til å le.
Gjest Melk Skrevet 1. mars 2005 #17 Skrevet 1. mars 2005 Skjønner godt hva du mener, men mener like fullt at en politisk aktiv bonde i landbrukskommiteen kan gjøre svært god nytte for seg.
Cherubino Skrevet 2. mars 2005 #18 Skrevet 2. mars 2005 Mao om man er akademiker, så bør man ikke få sitte på tinget før man er nærmere 40? Narr meg ikke til å le. Kunne ikke falle meg inn å narre deg til noe som helst Melk. Men hvorfor ikke ha et storting bestående av voksne mennesker med yrkeserfaring, gjerne akademikere også selvfølgelig og ikke bare "Partibroilere" som ikke har filla peiling på hvordan vanlige mennesker lever av vanlige inntekter.
Gjest Melk Skrevet 2. mars 2005 #19 Skrevet 2. mars 2005 Kunne ikke falle meg inn å narre deg til noe som helst Melk. Men hvorfor ikke ha et storting bestående av voksne mennesker med yrkeserfaring, gjerne akademikere også selvfølgelig og ikke bare "Partibroilere" som ikke har filla peiling på hvordan vanlige mennesker lever av vanlige inntekter. Og hva mener du 40-50 og 60-åringer vet om hvordan det er å være nyutdannet og i 20-årene i dag? Det er et uttalt problem på stortinget i dag at det er for mange veteraner over 50, partiene har selv sagt at de ønskewr seg flere yngre folk. Og hvor i all verden har jeg sagt at jeg kun ønsker meg partibroilere?? I dag er det 10 % partibroilere (herav en del unge), er det virkelig så himla ille? Jeg syne sikke det, men tror det er sundt å ha et fokus på det.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #20 Skrevet 2. mars 2005 Broilere er folk som har valgt politikk som karrierevei, og gått partiskolen siden tenårene. Å beherske det politiske spillet er vanskelig. Det er ikke rart det er i ferd med å bli en egen karrierevei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå