Gå til innhold

Må gå ned 3 kg på 2 uker. Måltidserstatter eller proteinshakes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier:
jeg må ned 3-4 kg i løpet av 2 uker. Det haster.
Jeg har ingen peiling, men kan man bruke proteinshakes f.eks diet protein chicks for å gå ned i vekt eller må det være måltidserstatter?
Og evnt hvilken måltidserstatter anbefaler dere? En som ikke er så dyr og heller ikke smaker dritt :)

Anonymkode: 6107c...603

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gå ned 3-4 uker på 2 uken utenom å sulte deg, dvs spise kanskje 2-300 kcal om dagen eller mindre, men det er ikke bra for deg, spesielt over såpass lang tid som to uker så dette anbefaler jeg absolutt ikke!

Anonymkode: f0008...4df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor MÅ du det? Bedre å ta lærdom av det og begynne tidligere neste gang😊

Anonymkode: e2ff7...1b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

3-4 kg er jo peanuts, det er omtrent hva de fleste kan variere i vannvekt pr. DAG.

Mer interessant er det å vite om du trenger å gå ned disse kiloene i kun vekt, eller i fettvekt. Hva er målet og hensikten her?

Hvis kun vekt så bare dra ned på karbohydrater, drastisk, så dropper du disse kiloene i løpet av noen få dager, samtidig som du spiser, bare ikke karbo.

Hvis fettvekt, gjør det samme, bare gjør det lenger. Eller, enda bedre, bare kjør en god gammeldags faste, drikk bare vann, og ta litt salt, helst mineralsalt, aka Seltin for å opprettholde salt/mineralbalansen, sånn kjapt forklart, men sett deg mer inn i dette hvis du ønsker å ta denne veien.

Anonymkode: f3569...fee

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke gå ned 3-4 uker på 2 uken utenom å sulte deg, dvs spise kanskje 2-300 kcal om dagen eller mindre, men det er ikke bra for deg, spesielt over såpass lang tid som to uker så dette anbefaler jeg absolutt ikke!

Anonymkode: f0008...4df

Jeg vet det ikke er bra, men jeg tenker mer som å bytte ut 2 måltider med shakes også spise sunt og mettende til f.eks middag.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg vil gå ned fort løpet av kort tid kjører jeg en lavkalori -  moderatlavkarbo diett på meg selv. 

Da blir det proteinshake med mindre enn 5 karbohydrater til frokost, eller en acai smoothie til frokost (acai har svært få karbo)

(Hvis jeg spiser lunsj blir det salat som er lagd hjemme)

Og kylling/kjøtt/fisk til middag, med salat/spinat eller brokkoli eller asparges ved siden av.

Drikker mye vann eller "zero calorie" væske løpet av dagen, saft uten kalorier f.eks.

Det er ikke enkelt i starten, men magesekken din krymper jo og blir vant til dette etter 2-3 dager. 
Må også understreke at jeg er ganske tynn uavhengig av diett eller ikke , og at hverdagen min ikke består av så altfor mye mer enn dette fra før av. 

Anonymkode: 7b512...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Du klarer maks en kilo på den perioden uten å kriseslanke deg. 

Anonymkode: 9058b...5e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-4 kg er jo peanuts, det er omtrent hva de fleste kan variere i vannvekt pr. DAG.

Mer interessant er det å vite om du trenger å gå ned disse kiloene i kun vekt, eller i fettvekt. Hva er målet og hensikten her?

Hvis kun vekt så bare dra ned på karbohydrater, drastisk, så dropper du disse kiloene i løpet av noen få dager, samtidig som du spiser, bare ikke karbo.

Hvis fettvekt, gjør det samme, bare gjør det lenger. Eller, enda bedre, bare kjør en god gammeldags faste, drikk bare vann, og ta litt salt, helst mineralsalt, aka Seltin for å opprettholde salt/mineralbalansen, sånn kjapt forklart, men sett deg mer inn i dette hvis du ønsker å ta denne veien.

Kun vekt. Må bare ned i vekt. Dersom jeg slutter å spise karbohydrater, spiser kun fisk, kylling osv.. Vil jeg klare å gå ned så mye i vekt? 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg vil gå ned fort løpet av kort tid kjører jeg en lavkalori -  moderatlavkarbo diett på meg selv. 

Da blir det proteinshake med mindre enn 5 karbohydrater til frokost, eller en acai smoothie til frokost (acai har svært få karbo)

(Hvis jeg spiser lunsj blir det salat som er lagd hjemme)

Og kylling/kjøtt/fisk til middag, med salat/spinat eller brokkoli eller asparges ved siden av.

Drikker mye vann eller "zero calorie" væske løpet av dagen, saft uten kalorier f.eks.

Det er ikke enkelt i starten, men magesekken din krymper jo og blir vant til dette etter 2-3 dager. 
Må også understreke at jeg er ganske tynn uavhengig av diett eller ikke , og at hverdagen min ikke består av så altfor mye mer enn dette fra før av. 

Anonymkode: 7b512...bdd

Kan du forklare litt mer hva lavkalori-moderatlavkarbo diett inneholder?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker:
Ikke spise karbohydrater, kun protein og fett som kylling, fisk, avokado osv.
Gå turer og trene styrke hver dag- 2 fridager i mellom øktene.
Spise utrolig sunt og lite. Spise mat som inneholder lite kalorier.

Vil jeg klare å gå ned 4 kg innen da?
beklager de dumme spørsmålene, jeg har ingen peiling innenfor dette

AnonymBruker
Skrevet

Bruk myfitnesspal.

Anonymkode: 60f6a...4c5

Skrevet

Ved å gå ned ca 2 kg i uken, vil du miste muskelmasse (som vil påvirke negativt på sikt). Dvs du går lett opp igjen - fordi det er muskler som forbrenner mest. Anbefaler å gå ned maks 1 kg per uke. Helst halv kilo.

Du må se på mengden kalorier du gjennomsnittlig spiser hver dag - og redusere det med ca 500 kalorier hver dag. Da går du ned ca 0.5 til 1 kg i uken. Last gjerne ned appen MyFitnessPal for å kontrollere hvor mye du spiser/forbrenner. Fungerer veldig fint for min del.

Hvis du ikke trener - anbefaler jeg at du jogger eller tar lange gåturer annenhver dag. Det hjelper med å forbrenne mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker:
Ikke spise karbohydrater, kun protein og fett som kylling, fisk, avokado osv.
Gå turer og trene styrke hver dag- 2 fridager i mellom øktene.
Spise utrolig sunt og lite. Spise mat som inneholder lite kalorier.

Vil jeg klare å gå ned 4 kg innen da?
beklager de dumme spørsmålene, jeg har ingen peiling innenfor dette

Trening er ikke nødvendig, i verste fall kan det være med på at musklene holder på vann, spesielt hard styrketrening. Hvis du føler du absolutt må trene, kun hvis du vil, så gå lange turer eller lignende, tøm glykogenlagre i muskler og lever. Det vil uansett skje av seg selv med et lavkarbokosthold over noen dager, men for å få fortgang i det kan det hjelpe med *noe* fysisk aktivitet, men ikke begi deg ut på harde eller lange økter med ren styrke.

Og tenkt på måltidsfrekvens, prøv å begrense spisevinduet ditt til kun deler av dagen, får en god, lang periode med faste på minimun 12-14 timer med kun inntak av kalorifri drikke i lpet av denne perioden.

Noen syns det er best å utsette frokosten, andre syns det funker bedre med tidlig middag. Tilpass etter eget behov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, matrobot said:

Ved å gå ned ca 2 kg i uken, vil du miste muskelmasse (som vil påvirke negativt på sikt). Dvs du går lett opp igjen - fordi det er muskler som forbrenner mest. Anbefaler å gå ned maks 1 kg per uke. Helst halv kilo.

Du må se på mengden kalorier du gjennomsnittlig spiser hver dag - og redusere det med ca 500 kalorier hver dag. Da går du ned ca 0.5 til 1 kg i uken. Last gjerne ned appen MyFitnessPal for å kontrollere hvor mye du spiser/forbrenner. Fungerer veldig fint for min del.

Hvis du ikke trener - anbefaler jeg at du jogger eller tar lange gåturer annenhver dag. Det hjelper med å forbrenne mye.

Dette er veldig gode råd, om man har mye vekt man vil gå ned, over lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp sykehusdietten

Anonymkode: 329f5...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ender opp med suppediett.
Drikke masse suppe, ikke noe karbohydrater ogsånt.

Skrevet

Hvis du kun må ned i vekt er der jo bare å slutte å drikke /spise dagen før. 2 kg er ingenting. Du kan fint svette deg ned 5 kg på et døgn uten problem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen vits i proteinshakes. De inneholder jo kalorier de også og gir ikke følelsen av å spise skikkelig mat. Og som de sier over her så er det ikke mye med 3 kg på 2 uker hvis du ikke allerede spiser lite og har lav kroppsvekt. Over tid vil det ikke funke og du kan miste muskelmasse osv, men to uker dauer du ikke av hvis det er til innveiing e.l. Vekten kommer ikke til å holde seg så lav da. En reell nedgang i fettprosent må du bruke mer tid på.

Anonymkode: db11b...896

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier:
jeg må ned 3-4 kg i løpet av 2 uker. Det haster.
Jeg har ingen peiling, men kan man bruke proteinshakes f.eks diet protein chicks for å gå ned i vekt eller må det være måltidserstatter?
Og evnt hvilken måltidserstatter anbefaler dere? En som ikke er så dyr og heller ikke smaker dritt :)

Psmf!

Anonymkode: abfca...d9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror jeg ender opp med suppediett.
Drikke masse suppe, ikke noe karbohydrater ogsånt.

Karbo/kalorifattig suppe er et veldig godt hjelpemiddel, det smaker godt og hvis man kjører ferdigvarianter så har de mer enn nok salt, og saltinntak har etter min erfaring en stor innvirkning på hvor hardt man opplever "cravings" under diett. Det er dog få ferdigvarianter som inneholder lite karbo, så ren buljongsuppe/buljongvann er det beste, avhengig av hvor streng man er.

Tenk allikevel på spisevindu, hvis du kjører på jevnlig hver 3-4 time med kaloriinntak, uansett form, så vil det opprettholde et jevnt høyt insulinnivå og dermed motvirke frigjøring av fett. Jo lengre perioder man kan gå uten insulinutskillelse, jo bedre fettfrigjøring.

AnonymBruker
Skrevet

Glem erstatninger og barer og shakes. Skal du ned fort må du få i deg veldig lite kalorier og det er bortkastede penger å spise noe annet enn vanlig mat. Spis så lite som mulig og helst bare proteiner og fett. Drikk masse vann og gå lange turer.

Jeg har gått ned 8 kg til nå bare i mai, så jeg vet det funker. Men det er ikke noe man kan holde på med i alle verdens tid.

Anonymkode: 9e612...bcc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...