Gå til innhold

Hva reknes som bo og boligareal?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
  \ skrev:
Ja' date= alle rom med godkjent takhøyde (240, evt 220), utgang/fluktvei og vinduer[/quote

Hva med de rom du har skråtak, der blir det jo ikke så høyt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det vet jeg dessverre ikke. Men det er skråtak på loftet til foreldrene mine, og alle disse rommene regnes som boareal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg trodde boareal var alle rom man kan oppholde seg, minus boder ol. evt. bad og.

Og at bruksareal er alle rommene med boder ol.

Men er mulig jeg tar feil her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Jeg trodde boareal var alle rom man kan oppholde seg, minus boder ol. evt. bad og.

Og at bruksareal er alle rommene med boder ol.

Men er mulig jeg tar feil her altså.

Det er visse krav som gjelder før man regner rommet som boareal, det er de kravene jeg nevnte før her. Det har først og fremst med sikkerhet å gjøre, f.eks. at det skal være minst to rømningsveier (døren og minst ett vindu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så må det være en viss takhøyde, når det er skråtak så blir ikke det under en viss høyde tatt med i målet, hvor høyt det er vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på dette også!

I min leil. er det et bta på 55 kvadrat, mens det er et boareal på 51.

Men det er ingen boder, eller skråtak, eller noe.

I min fantasi later jeg som det er gulvarealet der kjøkkenbenken står, som er de "forsvunne" tre kvadrat, men hvis noen har en annen teori hører jeg det gjerne!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTA er vel bruttoareal, altså inkludert vegger etc. Er det også med isolering, altså yttervegg til yttervegg?

BRA er bruksareal - alt inneareal og boder. Samt trappe'hull' (-oppgang/-nedgang)?

BOA er det godkjente boarealet. Jeg kan ikke kriteriene, men det stemmer nok det de andre sier over her; alle godkjente rom med tanke på rømningsveier og alle rom med godkjent takhøyde. Også er det da egne regler for takhøyde ved skråtak.

Derfor kan BRA og BOA sprike stort når det er snakk om fx loftsleilighet.

Jeg tror ikke kjøkkeninnredning 'spiser' BOA, så dine tre forsvunne kvm er nok innervegger, nyibyen. Om det er BTA du snakker om da, og ikke BRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Jeg er usikker på dette også!

I min leil. er det et bta på 55 kvadrat, mens det er et boareal på 51.

Men det er ingen boder, eller skråtak, eller noe.

I min fantasi later jeg som det er gulvarealet der kjøkkenbenken står, som er de "forsvunne" tre kvadrat, men hvis noen har en annen teori hører jeg det gjerne!

:)

Balkong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjøkkeninnredning og f.eks skyvedørsgarderobe spiser opp boareal. Dette er verdt å merke seg, og er mye av grunnen til at mange nybygg i dag kommer med ikke fastmonterte garderobeskap (de spiser nemlig ikke opp boarealet, og følgelig blir kvadratmeterprisen "billigere").

I tillegg vil innvendige vegger regnes med som bruttoareal men ikke som boareal.

For at noe skal være et rom (dette er bare for å finne ut om leiligheten er f.eks to-roms eller tre-roms og har ikke noe med bo-areal å gjøre, f.eks trenger ikke kjøkken eller bad å ha vinduer), må det ha

-to rømningsveier

-x antall kubikkmeter luft (mener å huske 15,2 m3 men er ikke sikker)

-i tillegg egne seg til det formålet det skal brukes til (eks må et soverom ha plass til seng, et skap og en stol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

BTA: Bruttoareal - areal av boligen målt på ytterveggs utside, eventuelt midt i vegg mot naboleilighet eller fellesdel.

BRA: Bruksareal - arealet innenfor boligens yttervegg, fratrukket piper, kanaler etc. som er over 0,5 kvm. Medregnet boder og kjellerrom, men uten terrasse, balkong og fellesarealer i flermannsbolig. Innvendige skillevegger tas med i BRA.

BOA: Boligareal omfatter alle rom som er «bygningsmesig innredet og overflatebehandlet» - altså ikke boder og uinnredet kjeller eller loft. Har du enebolig med kjeller der det er innredet kjellerstue, tas også kjellertrappen med i tillegg til kjellerstuen. Uten innredning i kjeller tas ikke trappen med. Måles som BRA, innenfor yttervegg og medregnet skillevegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...