Gå til innhold

Hvordan i alle dager har folk råd til mange unger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg skal nå få sitt sjette barn. Hun har ingen fast jobb, og det er bare mannfolket som tjener penger (helt normal jobb). Halvparten av ungene er fra tidligere forhold - regner med fedrene sine familier hjelper med litt på det økonomiske. 

Grunnen til at hun får så mange barn, er rett og slett fordi hun liker barn, og er sterk motstander av abort. Skjer det, så skjer det, for å si det slik. Fair enough, jeg skal ikke blande meg inn i folk sitt syn. 

MEN, jeg lurer på hvordan i alle dag slike folk får hjulene til å gå rundt? Blir det ikke ekstremt dyrt å få 4-5-6 unger i hus? Og tenker spesielt når de begynner å bli litt eldre, og får hobbyer. Bare det å fø på dem må koste skjorta, spesielt når de er vokst opp og spiser som ungdom / unge voksene. 

Kan godt hende at jeg er litt vel sparsommelig av meg, men det virker dyrt uansett hvordan man vrir eller vender på det. 

Anonymkode: 7e825...179

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bidrag, barnetrygd, overgangsstønad? Med 6 barn får hun 7 barnetrygder. Nær 7000 kr det. Og minstebidrag pr barn er vel 1200 kr hvis ikke fedrene betaler privat bidrag. Jo hun kan leve en stund slik. Blir jo et sjokk når barna blir 18 og alle trygder faller bort.

Anonymkode: 346a1...858

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

koster jo litt men når utlendinger uten jobb får det til, må jo vi også kunne ha råd til det

Anonymkode: da15a...712

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er selv eldste i en søskenflokk på 4 (har i tillegg ei halvsøster på farssiden, men hun bor hos sin mor).

Min mor har vært hjemmeværende siden jeg var 8år fordi hun ville prioritere familie, så det er kun min stefar som jobber og han har en helt gjennomsnittlig inntekt nå. Da jeg var yngre var den en god del under gjennomsnittet. Mamma fikk forsåvidt bidrag fra nav for meg og min bror, ligger det på rett over 1000-lappen ungen mon tro? Men overgangsstønad hadde hun ihvertfall ikke når jeg var så gammel da mine foreldre splittet lag tidlig. Barnetrygd fikk de jo, og det er i dag på 970kr i mnd.

Ellers så blir man jo sparsommelig. De kjøpte det billigste oppussingsprosjektet de fant. De hadde bare en bil (ikke ny) frem til nylig. Da vi hadde dårligst råd i min oppvekst var det max en dyr hobby/idrett eller kanskje 2 billige hvis vi ønsket. Det aller dyreste hadde vi ikke råd til uansett. Det forandret seg for småsøskenene mine, de får drive på litt med hva de ønsker.

Det meste ble kjøpt på salg, og de fulgte matbudsjett. Mamma lager det meste av mat fra bunn av, og bøter klær istedet for å kaste å kjøpe nytt. Vi hadde også veldig mye arv i hus. Vi var aldri på kino, i basseng og på lekeland osv. Hadde 1 sydentur iløpet av hele barndommen min. Tenkte ikke over det da, men det var noe de valgte bort for å få det til å gå rundt.

Hjalp vel sikkert også litt at vi er litt spredt i alder, små barn er jo ikke så dyre i drift. Og at jeg flyttet ut og begynte å forsørge meg selv som 15åring.

Høres kanskje stusselig ut når jeg skriver det sånn, men jeg hadde en fantastisk fin oppvekst og ingenting å klage på :)

Endret av heipådegsann
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at dette paret mener at barn og et stort men sparsomt familieliv gir mer verdi i livet enn å ha mer penger å bruke på ferier, duppeditter og fine biler.

Anonymkode: 2bce6...145

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun gjør seg avhengig av Nav når hun får så mange barn. For hun jobbet ikke regner jeg med? Dette er standard white trash. Få en unge pr mann, gjerne etter et ONS. Mennene er lowlife og betaler ikke bidrag. Disse 6 barna er fremtidige navere. Mark my words. Hvordan skal de bli fulgt opp med lekser, materielt sett, tid med mor og dårlig økonomi med stadig flytting fordi mor aldri vil få råd til å kjøpe egen bolig men alltid må leie? 

Anonymkode: 8c7d6...e7c

• Liker 6
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN, jeg lurer på hvordan i alle dag slike folk får hjulene til å gå rundt? Blir det ikke ekstremt dyrt å få 4-5-6 unger i hus? Og tenker spesielt når de begynner å bli litt eldre, og får hobbyer. 

Dessverre er fritidsaktiviteter blitt så dyrt, at det ofte blir valgt bort av familier som har dårlig råd. Og det skjønner jeg jo, mat og klær er viktigere. Men synd at nesten alle fritidsaktiviteter koster så mye at ikke alle kan være med. Til og med fotball er nå blitt for de velstående! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tirben skrev:

Dessverre er fritidsaktiviteter blitt så dyrt, at det ofte blir valgt bort av familier som har dårlig råd. Og det skjønner jeg jo, mat og klær er viktigere. Men synd at nesten alle fritidsaktiviteter koster så mye at ikke alle kan være med. Til og med fotball er nå blitt for de velstående! 

I en barnerik flokk har de heldigvis hverandre å leke med når vennene ellers er på trening og andre aktiviteter. 

Anonymkode: 7c4a7...0cb

• Liker 2
Skrevet

Med seks barn er ofte den ene hjemmeværende, i alle fall i en god del år. Barnetrygd er jo litt og hvis den ene er hjemmeværende får de kontantstøtte en del år med såpass mange barn og det utgjør ganske mange tusen i mnd. Siden den ene er hjemme sparer man de dyre utgiftene til barnehage og SFO. Med flere barn er det alltid både klær og utstyr som kan arves. Mange, men ikke alle, fritidsaktiviteter er dyre, men barn trenger ikke organiserte fritidsaktiviteter før tidligst når de begynner på skolen, man trenger ikke mer enn én aktivitet per barn og mange aktiviteter tilbyr søskenrabatt. Det er mange utgifter som egentlig er helt unødvendig og som er lett å kutte ut, f.eks. hyppige frisørbesøk, dyre klær til seg selv, café/restaurant/kino, dyre ferier osv. 

Og selv om dette ikke gjelder akkurat den familien du kjenner vil jeg tro at mange som får flere barn enn vanlig rett og slett også har bedre inntekt enn vanlig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, heipådegsann skrev:

Jeg er selv eldste i en søskenflokk på 4 (har i tillegg ei halvsøster på farssiden, men hun bor hos sin mor).

Min mor har vært hjemmeværende siden jeg var 8år fordi hun ville prioritere familie, så det er kun min stefar som jobber og han har en helt gjennomsnittlig inntekt nå. Når jeg var yngre var den en god del under gjennomsnittet. Mamma fikk forsåvidt bidrag fra nav for meg og min bror, ligger det på rett over 1000-lappen ungen mon tro? Men overgangsstønad hadde hun ihvertfall ikke når jeg var så gammel da mine foreldre splittet lag tidlig. Barnetrygd fikk de jo, og det er i dag på 970kr i mnd.

Ellers så blir man jo sparsommelig. De kjøpte det billigste oppussingsprosjektet de fant. De hadde bare en bil (ikke ny) frem til nylig. Når vi hadde dårligst råd i min oppvekst var det max en dyr hobby/idrett eller 2-3billige hvis vi ønsket. Det aller dyreste hadde vi ikke råd til uansett. Det forandret seg for småsøskenene mine, de får drive på litt med hva de ønsker.

Det meste ble kjøpt på salg, og de fulgte matbudsjett. Mamma laget det meste av mat fra bunn av, og bøter klær istedet for å kaste å kjøpe nytt. Vi hadde også veldig mye arv i hus. Vi var aldri på kino, i basseng og på lekeland osv. Hadde 1 sydentur iløpet av hele barndommen min. Tenkte ikke over det da, men det var noe de valgte bort for å få det til å gå rundt.

Hjalp vel sikkert også litt at vi er litt spredt i alder, små barn er jo ikke så dyre i drift. Og at jeg flyttet ut og begynte å forsørge meg selv som 15åring.

Høres kanskje stusselig ut når jeg skriver det sånn, men jeg hadde en fantastisk fin oppvekst :)

Da! Den gang da.

Anonymkode: 4f8dc...138

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, tirben skrev:

Fotball koster jo 1.500 kroner for et kalenderår, ihvertfall her. Jeg tenker at du skal ikke være veldig velstående for å ha råd til det. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent av meg skal nå få sitt sjette barn. Hun har ingen fast jobb, og det er bare mannfolket som tjener penger (helt normal jobb). Halvparten av ungene er fra tidligere forhold - regner med fedrene sine familier hjelper med litt på det økonomiske. 

Grunnen til at hun får så mange barn, er rett og slett fordi hun liker barn, og er sterk motstander av abort. Skjer det, så skjer det, for å si det slik. Fair enough, jeg skal ikke blande meg inn i folk sitt syn. 

MEN, jeg lurer på hvordan i alle dag slike folk får hjulene til å gå rundt? Blir det ikke ekstremt dyrt å få 4-5-6 unger i hus? Og tenker spesielt når de begynner å bli litt eldre, og får hobbyer. Bare det å fø på dem må koste skjorta, spesielt når de er vokst opp og spiser som ungdom / unge voksene. 

Kan godt hende at jeg er litt vel sparsommelig av meg, men det virker dyrt uansett hvordan man vrir eller vender på det. 

Alt er dyrt ;) Men ting handler jo litt om hva far tjener, hvor man bor og hva forventningene til ting er ;) SFO og barnehage er gjerne en av tingene som forsvinner først i familier med dårlig råd. Noen steder er det helt greit fordi at foreldrene sender ikke barna på SFO uansett, andre steder blir barnet den ene som ikke går på SFO. Klær kjøpes brukt. Fritidsaktiviter handler gjerne om at du kan spille fotball, men du får ikke begynne på svømming selv om alle andre får lov. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidrag, barnetrygd, overgangsstønad? Med 6 barn får hun 7 barnetrygder. Nær 7000 kr det. Og minstebidrag pr barn er vel 1200 kr hvis ikke fedrene betaler privat bidrag. Jo hun kan leve en stund slik. Blir jo et sjokk når barna blir 18 og alle trygder faller bort.

Anonymkode: 346a1...858

Man får ikke overgangsstønad eller ekstra barnetrygd når man er gift/samboer (som det står i hovedinnlegg at denne dama er).

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun gjør seg avhengig av Nav når hun får så mange barn. For hun jobbet ikke regner jeg med? Dette er standard white trash. Få en unge pr mann, gjerne etter et ONS. Mennene er lowlife og betaler ikke bidrag. Disse 6 barna er fremtidige navere. Mark my words. Hvordan skal de bli fulgt opp med lekser, materielt sett, tid med mor og dårlig økonomi med stadig flytting fordi mor aldri vil få råd til å kjøpe egen bolig men alltid må leie? 

Anonymkode: 8c7d6...e7c

Det står at dama blir forsørget av mannen som jobber. 

Virker som om noen (som personene jeg siterte) tror det er lukrativt å få en haug med unger. Det er ikke det. Som TS er inne på er det dyrt å ha unger. Men man er ikke "white trash" fordi man vil ha mange unger, ærlig talt... Om de ønsker seg mange barn og er fornøyde med at han jobber og hun passer barna, så er vel det deres valg.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, SesameStreet skrev:

Fotball koster jo 1.500 kroner for et kalenderår, ihvertfall her. Jeg tenker at du skal ikke være veldig velstående for å ha råd til det. 

Her koster det 3000. 1500 kr er mye penger for mange og ikke noe man uten videre kan hoste opp, og det er dessverre gjerne slik at de som ikke har råd er de som har barn som hadde hatt mest behov for å få være med på det samme som alle andre.

Endret av Arkana
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg blir litt provosert av alle fordommer!! 

Vi har 6 barn, jobber fullt begge to. Mottar ingen stønader utover ordinær barnetrygd. Betaler makspris i barnehagen. Barna våre mangler ikke materielle ting og de deltar på de fritidsaktiviteter de ønsker. Vi bruker all vår fritid sammen med barna våre og har fått dem før du vi ønsker å ha en stor familie😀

Pass deres egne saker folkens!!

Anonymkode: 62950...296

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, SesameStreet skrev:

5200 her (2600 pr semester). Så hvis tre av barna dine går på det, og de tre andre på kulturskolen for eksempel. Så skal de ha sko, utstyr, instrumenter og dra på cup... Det blir ikke noe ridning, dansetimer og slalåmkurs uten at minst én forelder har høy lønn hvis man er seks... SFO koster jo 3000,- i måneden pr barn. Søskenrabbat på noe har ikke jeg vært borti? Alle seks bør jo gå på svømmekurs, man har 15000,- i utgift der fordelt utover. En tur på badeland to voksne og seks barn: 1000,-, en tur på kino: 1000,-, en tur på macDonalds: 800,-. Så MÅ man ikke gå på sfo eller kino eller svømmehall eller på fotball eller kafe noen gang, men det blir betraktelig mindre enn det venner med ett søsken og to foreldre i fulltidsjobb opplever.

Anonymkode: dc315...4b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare, fordi overskriften spør om hvordan "folk" har råd til å ha så mange barn, og innlegget beskriver en helt spesifikk situasjon som.

Vi er "folk", vi da, som har sju barn og har råd til å ha dem fordi vi begge jobber og har en ganske høy samlet inntekt. Jeg vil tro at enten så har du faktisk råd til å ha mange barn fordi du sitter godt i det økonomisk, eller så er det et verdivalg man gjør og synes stor familie er viktigere enn andre materielle goder (og så får vi håpe barna er enige i det...), og så finnes det vel sikkert noen få som ikke reflekterer stort over valgene og "det bare blir sånn".

For vår del kan jeg bare si at vi ikke har problemer med å sende barna på de aktiviteter de har lyst på, kjøpe det de har behov for, reise på vanlige ferier, spise på restaurant. Vi sløser ikke, sykler og ski går i arv så det holder, men alle får det de trenger og en del av det de har lyst på ;) Men da er det heller ikke stort igjen, selv med relativt mye penger inn hver måned. Som påpekt over, bare å gå på McDonalds koster jo kjapt 800 kroner, og en tur på Tusenfryd mange tusen kroner. Ting vi har valgt bort er for eksempel mye penger på bil og oppussing. 

Så jeg kan på sett og vis forstå underingen til TS, for hvis du har én normal inntekt og seks barn må du enten være en ekstremt bevisst forbruker eller kanskje rett og slett ha et annet verdisyn og mene at mye av det dagens barn vanligvis er med på eller eier ikke er nødvendig. Jeg får personlig frysninger av uttalelser som at "barna trenger ikke være med på aktiviteter for de har søsken å leke med", men for andre er dette en helt udramatisk selvfølgelighet, så her varierer nok meningene mye. Hver til sitt!

Anonymkode: 2293c...349

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt vanskelig å svare, fordi overskriften spør om hvordan "folk" har råd til å ha så mange barn, og innlegget beskriver en helt spesifikk situasjon som.

Det er litt vanskelig å svare, fordi overskriften spør om hvordan "folk" har råd til å ha så mange barn, og innlegget beskriver en helt spesifikk situasjon som legger føringer på svarene, skulle det være.

Skrevet
På 29.5.2018 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Da! Den gang da.

Anonymkode: 4f8dc...138

Endret :)

Gjest Ingrid78
Skrevet

Det går jo litt på prioriteringer og. Noen har ikke behov for moteklær, byturer, hytte og båt (satt litt på spissen), men velger å investere i ungene på en måte. Andre kan jo tjene bra og dermed klare det helt utmerket også med alle godene. Nå har jeg bare to. Men vi har aldri hatt dårligere råd på papiret som etter vi fikk barn. Mye som må kjøpes og betales og ekstra utgifter i form av sfo og barnehage. Men jeg har heller aldri følt at jeg har mer penger enn nå heller. Jeg var mye oftere blakk da vi bare var to enn nå som vi er fire. Og jeg føler jeg får mye mer ut av pengene nå. Og sånn er det nok for ganske mange

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...