Gjest the imp Skrevet 28. februar 2005 #1 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg er en blomsterdreper av rang, nesten alle blomstene mine dør etter kort tid. Derfor kjøper jeg aldri blomster selv, men moren gir meg stadig en blomst, sannsynligvis i håp om at jeg skal klare å ta vare på den. Hun har tydeligvis glemt alle de gangene jeg har skullet passe plantene hennes mens hun var på ferie, og klarte og drepe nesten alle sammen. Den eneste planten jeg noen gang har fått til var en Hawaiirose, og grunnen til det var at jeg husket jo å vanne den hver gang den blomstret, for da var den umulig å overse. Men til problemet. Jeg har fått en primula av min kjære mor og nå lurer jeg på hvordan jeg skal stelle den. Den ser litt slapp ut, så kanskje den liker mye vann? Ville ikke vanne den i går kveld fordi den da fortsatt var litt fuktig. Nå er den tørr og ser litt pjusk ut. Tidligere har jo blomstene sett minst like pjuskete ut dersom jeg gir dem litt vann når de er litt fuktige. Jeg har jo ikke lyst til å ta livet av blomsten, og det er litt flaut om den ikke lever når mamma kommer på fredag. Jeg bør jo klare å holde den i live lenger enn 1 uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #2 Del Skrevet 28. februar 2005 Primula er ikke lett å ha i hus. For meg er det en plante man kjøper for å ha bordet noen dager den er pen. For meg så er den som avskårne blomster,man har de noen dager....... Det finnes masse planter for deg som dreper alt som du skriver. Om du beg. med grønnplanter er nok det best. Ta en prat med blomsterhandleren. Feilen folk gjør er at de får for mye/ofte vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #3 Del Skrevet 28. februar 2005 men den skal sikkert ha vann nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 1. mars 2005 #4 Del Skrevet 1. mars 2005 Primula ja.. Nydelig plante, men er egentlig en uteplante. Inne så blir det fort for tørt og varmt, da den liker seg litt kaldere enn over radiatoren i vinduet En ting som er veldig viktig er at den må ha vann på skålen, ikke rett oppi jorda. Også skal den ha mye lys, og IKKE tørke ut. Og ikke sett den rett over varmeovn. Primulaen varer nok ikke særlig lenge i de fleste norske hjem i dag, men kos deg med den så lenge du kan. Når blomstrene dør, knips de av, så ser du at det kanskje er nye skudd under Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 1. mars 2005 #5 Del Skrevet 1. mars 2005 Helt utrolig har jeg primula som blomstrer på uke etter uke og de er så flotte. Den eneste positive tingen jeg kan si om å bo i et hus med gamle vinduer som trekker er at primulaen stortrives. Der er det alltid litt kjølig, den får mye lys og så gjelder det å huske på å gi den masse vann. Ellers tørker også knoppene ut. Etter at den er ferdig blomstret kan du sette den kaldt og lyst, f.eks på soverommet (den trenger mindre vann da)og i mai kan den plantes ute og den blomstrer hele sommeren. Men det gjelder å holde liv i den til mai da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 4. mars 2005 #6 Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg glemte av hele denne tråden jeg. Men den er fortsatt i live, så da er det også håp for å få den til å leve til mai. the imp er en evig optimist Takk for gode råd, da skal jeg følge dem heretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 4. mars 2005 #7 Del Skrevet 4. mars 2005 Eneste jeg har lært om inne-primulaer er at dem ikke skal ha vann på selve planten. Altså, vann under bladene eller via skålen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 6. mars 2005 #8 Del Skrevet 6. mars 2005 Du kan like gjerne gi opp. Primulaer GÅR det bare ikke å holde liv i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 18. mars 2005 #9 Del Skrevet 18. mars 2005 Du kan like gjerne gi opp. Primulaer GÅR det bare ikke å holde liv i... Jeg har faktisk klart det. Den lever fortsatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå