Gå til innhold

Svigerinne prioriterer rart

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nancy Drew

... ja rart i mine øyne da...

Nå skal broren min og svigerinna mi bli foreldre for første gang, og det er stort for oss alle ettersom det er første barnebarnet. Foreldrene mine er kjempeglade og har fått laget en vogge til barnebarnet, som skal bli en slags familievogge. Dette har de snakket mye om og gleder seg til å starte en ny tradisjon. (Og bare så det er sagt... vogga er helt klassisk og lyst trehvit. )

Men i går fikk jeg vite at svigerinna mi har kjøpt en annen vogge på en babybutikk som hun heller vil bruke. Og det fortalte hun som om det var den naturligste ting i verden å gjøre. Ble helt stum jeg... det kommer til å såre foreldrene mine skikkelig, og de kommer til å oppleve det som en avvising.

Skjønner jo at man kan ha lyst til å kjøpe nye ting til barnet sitt selv... men de kan jo kjøpe alt annet fra bilstol til barneseng. Og om de ikke ville ha vogga så kunne de da vel si fra før den var kjøpt og betalt.

Og dette er det eneste "slektsklenodiet" fra vår side.

Jeg blir skikkelig sur jeg. Skjønner ikke hvorfor de ikke kunne bruke den, om ikke annet enn for å spare pengene. Antagelig får jo jeg en gang barn som kan bruke den, men det blir nok en stund til.

Jeg blir så oppgitt over at hun ikke kan ta litt hensyn til andres følelser. Det er liksom ikke vits i å si noe heller for den andre vogga er jo allerede kjøpt. Og om jeg sier noe så gjør vel ikke det henne mer positivt innstilt til familien vår.

Er det dumt av meg å reagere slik?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Fortell det til de da. Fortell det i det minste til din bror. Forstår godt om dine foreldre blir skuffet.

Spør din svigerinne hvordan hun tenker.....dere er familie så hun burde tåle spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din svigerinne prioriterer rart? Hva med din bror, har ikke HAN noe han skulle stå til ansvar for?

Synes de må få bestemme selv, selv om jeg personlig ville synes en slik vugge var flott.

Synes ikke dine foreldre kunne ta dette som noen selvfølge, de burde spurt i forkant. Om de har spurt i forkant og hun ikke sa nei da, så har man grunn til å bli sur, og det ville jeg tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din svigerinne prioriterer rart? Hva med din bror, har ikke HAN noe han skulle stå til ansvar for?

Synes de må få bestemme selv, selv om jeg personlig ville synes en slik vugge var flott.

Synes ikke dine foreldre kunne ta dette som noen selvfølge, de burde spurt i forkant. Om de har spurt i forkant og hun ikke sa nei da, så har man grunn til å bli sur, og det ville jeg tatt opp.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiny i.i.

Enig med de over.

Og ble dette "klenodiet" kjøpt bare pga denne første babyen? Det har vel ikke noe å si at den allerede er kjøpt og betalt dersom tanken er at alle (som vil) skal bruke denne..?

Forstår at foreldrene dine kan bli skuffet. Men dersom dette ikke var avtalt på forhånd forstår jeg godt at svigerinnen din føler seg overkjørt og kjøper egen vogge for å protestere. Jeg hadde blitt fryktelig fornærmet om svigers tok en slik avgjørelse over mitt hode, og forventet at jeg skulle bruke vogga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er enig med Melk.

Dine foreldre har handlet vugga i beste mening, men burde spurt din bror og svigerinne om de faktisk ville benytte ei slik vugge.

Du skriver det skal være et arveklonodium i deres familie...kanskje hun vil ha sitt eget arveklenodium for sine barn. Da kan hun beholde vugga som et minne...og ikke trenge å overlevere den til et barnebarn utenfor sin lille familie.

Å hjelpe andre betyr å bidra der de har behov for/ønske om hjelp...ikke der man selv vil bidra for egen skyld/samvittighet.

Mitt svar blir da: Jeg synes du gjør feil i å bli sur for dette. En annen ting er at du jo ikke er en del av saken her heller...det er en sak mellom din bror/svigerinne og dine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de over jeg også. Dessuten er det litt vanskelig med sånne svigers greier spesielt for oss jenter tror jeg... iallefall hos oss.... Selv om det blir gjort i beste mening kan slike ting føles som at de legger seg oppi.

Jeg hadde også en sånn helt klassisk vugge trehvit, men jeg syntes den ble vel gammeldags jeg og beiset den mørkebrun. Pappa syntes det var groteskt tror jeg... Vi liker forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt fornærmet om noen hadde kjøpt noe til meg og *forventet* at jeg skulle ta det i bruk uten at jeg overhode var konsultert. I mitt hode sorterer det under "tankeløst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

enig med de andre her, men har en liten løsning til problemet. I vår(e) famili(er) har vi to slike vugger. Den ene i mannen min sin familie, og den andre i min. Vi brukte de fra mannen sin familie siden den har vært brukt i 18 år og er påmalt navnene og fødselsdatoen til alle som har brukt den, men mamma og pappa kjøpte en vugge når søstera mi fikk unge, lenge før jeg fikk barn og gifta meg. Denne skulle også være slekts-vugge, og som en løsning på "problemet"(det var vel ikke noe problem egentlig) så hadde foreldrene mine vugga i stua hjemme hos seg, så brukte ungene mine den når vi var der på besøk. Den har vært aktivt i bruk av alle barnebarn, og de kan med god samvittighet male på navn og dato på den. Da har alle fått det slik de ville, og ingenting er bedre enn det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ble påtvunget en vugge da jeg fikk min sønn. Nå var situasjonen min litt anderledes enn din brors og svigerinnes. Jeg var ille plaget med ryggen og mente da at vugge ble for slitsomt for ryggen min. Da jeg kom hjem fra sykehuset hadde farmor og farfar (vi bodde sammen med farmor den gangen) kjøpt ny seng til barnebarnet.. Rosa, turkis og grønn (forferdelig stygg). Ikke hvit som jeg ønsket meg. Denne sto ferdig montert og klar til å putte smån i. I stua sto vuggen som søstern til farmor påtvang oss. I ettertid har jeg fått høre at hun omentrendt tvang barnefaren til å sette den i stua. Kjerringa ble helt krakilsk da hun skjønnte at jeg nektet å bruke den som fast seng...

Dette er samme dama som virkelig trodde, ikke skjønner jeg hvor hun fikk det fra, at hun skulle være med å filme fødselen. Hun presterte faktisk å ta barnet vekk fra brystet mitt fordi "tante" på død og liv skulle kose. At babyen hylskrek og jeg forbannet eder og galle over henne, overså hun glatt...

Synes nesten din svigerinne må få bestemme selv. Man har gjerne noen tanker og meninger om hva man vil ha til babyen og hvordan det skal se ut. Smak og behag vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt fornærmet om noen hadde kjøpt noe til meg og *forventet* at jeg skulle ta det i bruk uten at jeg overhode var konsultert. I mitt hode sorterer det under "tankeløst".

Jeg også. Synes det er mange fornuftige svar over.

Jeg blir så oppgitt over at hun ikke kan ta litt hensyn til andres følelser.

Jeg får inntrykk av at det er dere som ikke har tatt hensyn til den vordendes mors følelser,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var ingenting avtalt på forhånd? Du skriver at hun ikke tenker på andres følelser,men tenker dere på henne da`?

Og dytte på førstegangsforeldre noe, enten det gjelder gaver,meninger og enn hva det er, er noe man skal gjøre med varsomhet.

De har sine tanker om hva de vil ha til ungen,men at andre vil at de SKAL ha deres ting...da kan det bli kræsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke alle gaver blir ønsket like velkomne, nei.

Synes vel din svigerinne var litt taktløs her, men skjønner også at hun vil kjøpe de "viktige" tingene selv også (et bilsete er liksom ikke det helt store å kjøpe selv da!!)

Foreslår at familien din setter seg ned å prate litt om gaver og sånt til neste store anledning (dåp??) Da kan det dukke opp lignende problemer som dere nå kanskje kan unngå......... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke innlogget Varja

Babyen skal vel på besøk til besteforeldrene av og til. Ville det ikke være flott om han/hun har sin egen vugge stående klar der? Da slipper foreldrene stress med å ta med reiseseng og besteforeldrene får gleden av å se den lille sove i familieklenodiet. Tror det ville være en god løsning for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din svigerinne prioriterte ikke rart i det hele tatt. Det er helt naturlig å ville kjøpe egne ting, så jeg forstår din svigerinne veldig godt jeg.

Spurte foreldrene dine om hun ville bruke vuggen i det hele tatt? Det er ikke kjekt å bli påtvunget noe som man ikke vil bruke.

Dine foreldre må akseptere at de ikke vil bruke vuggen og heller ha den stående hos seg.

Jeg har selv blitt påtvunget en barnevogn. Jeg ville kjøpe barnevogn selv, gå rundt å kikke litt og finne en som passet min stil/som jeg likte.

Men den gleden tok svigermor fra meg og jeg ble utrolig skuffet.

Når det er snakk om sånne ting som dette, så bør og skal det avklares på forhånd. Da slipper man sånne situasjoner som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig i at broren min er litt lite tilstedeværende i dette... det er slik han er... :roll: er like oppgitt over ham, men er veldig sikker på at dette ikke er hans avgjørelse.

De har hatt massevis av anledninger til å si at de ikke ønsket å bruke en slik familievogge. Og hadde de sagt det litt tidligere så hadde ingen tatt det ille opp. Og da hadde kanskje foreldrene mine latt være å kjøpe en dyr vogge. Det er en nær venn av familien som har laget den på bestilling, og det hele ble foreslått av foreldrene mine en gang vi alle var der. Men hverken da eller senere har de sagt at det var noe som de hadde noe imot. Eller at de heller ønsket å kjøpe en annen vogge.

Dette er faktisk ikke noe som har blitt tredd nedover hodene deres. (Foreldrene våre er ikke på noen måte pushy eller overkjørende.)

Jeg hadde skjønt det om voggen var kjempestygg, men det er den ikke. Den er veldig nøytral. For min del må jeg si at jeg ikke skjønner hvorfor det skal være et prinsipp å IKKE bruke den. Det eneste man oppnår med det er jo såre følelser fra besteforeldrene, som jo faktisk bare mente å glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hmmm.. det kan jo hende at svigerinnen din tok det opp med broren din når de var alene, men at broren din glemte å formidle det videre...

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiny i.i.

Du sier at svigerinnen din ikke sa noe da dette ble diskutert tidligere, men var det noen som spurte henne??

Slik jeg forstod av ditt første innlegg, skulle dette være noe alle fremtidige barnebarn kunne bruke. Ergo at voggen skulle kjøpes uansett. Slik oppfattet kanskje svigerinnen din det også, og da har det vel ikke noe å si når hun sier at hun ikke vil bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Det kan jo hende hun syns det var vanskelig å si at "ånei, dette familieklenodiummet vil ikke jeg bruke i allefall".

Uansett - skjønner ikke helt at man kan få så mye bråk og tull ut av sånne ting. Ser at ei over her mener at svigermoren hennes "tok fra henne gleden over å kjøpe barneogn", som om dette var noe svigermor gjorde for å være jævli.. :roll: Saken er vel heller det at våre foreldre vokste opp i en tid med knappe ressurser, og at det for dem ville vært en sann lettelse å få en slik ting den gang de var i samme situasjon. Er virkelig "rett farge" så viktig at det overskygger gleden over å få en kostbar gave?

(og for å være ærlig skjønner jeg ikke dette voldsomme fokuset/føleriet på tingene rundt babyen. Så lenge tingene er funksjonelle og pene å se på, er det vel flott at man kan slippe å bruke masse penger på det! ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett - skjønner ikke helt at man kan få så mye bråk og tull ut av sånne ting. Ser at ei over her mener at svigermoren hennes "tok fra henne gleden over å kjøpe barneogn", som om dette var noe svigermor gjorde for å være jævli.. :roll: Saken er vel heller det at våre foreldre vokste opp i en tid med knappe ressurser, og at det for dem ville vært en sann lettelse å få en slik ting den gang de var i samme situasjon. Er virkelig "rett farge" så viktig at det overskygger gleden over å få en kostbar gave?

(og for å være ærlig skjønner jeg ikke dette voldsomme fokuset/føleriet på tingene rundt babyen. Så lenge tingene er funksjonelle og pene å se på, er det vel flott at man kan slippe å bruke masse penger på det! ).

Jeg tror at i slike tilfeller er det ikke fokuset på tingene rundt babyen som er det vesentlige, men forholdet til svigerfamilien. Ting som er uproblematisk å ta opp med din egen familie eller venner, kan bli veldig betent å ta opp med svigerfamilien, kanskje spesielt med svigermor. Er det første barnebarn er det masse følelser involvert, svigerfamilien selv føler kansje ikke at de er pushy - men likevel synes den førstegangsfødende at hun blir overkjørt. Her er det i tillegg en mann som ikke sier ifra til sin familie - noe som kan bli frustrerende både for foreldrene hans og kona hans. Jeg tar igrunn ikke side for noen av dem, men skjønner godt at en slik familievugge kan skape konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...