Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi har akkurat begynt å prøve å få et barn til:) Jeg leste at undervekt kan være negativt mtp fruktbarhet, men jeg tror jeg ligger på trivselsvekta? Jeg er 159 høy og veier 45 kg. Det er kategorisert som undervektig. Problemet er vel det at kroppen min stadig legger seg rundt dette området. Spiser sunt og regelmessig, og er aktiv fysisk sett hver dag. Er vekten da relevant? 

Med første barn veide jeg 43 kg. La på meg 20 kg, men gikk fort ned igjen etter fødsel, ganske jevnt og trutt og kom tilbake til normalvekta etter 10 mnd uten noe form for endring i kosthold eller aktiv trening (kun ammet veldig veldig mye). 

Hva har dere erfart av vekt og fruktbarhet? Er det noen som har måttet gå opp i vekt eller ned for å øke fruktbarheten? Om en føler seg helt ok, trenger man å gjøre noe da?

Har ingen mangler av vitaminer osv ifølge legen. 

Anonymkode: cc564...e7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 178 cm høy og veide 52 kg da jeg ble gravid med nr. 2. Ble gravid på første forsøk.

Anonymkode: 4d216...4fd

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi har akkurat begynt å prøve å få et barn til:) Jeg leste at undervekt kan være negativt mtp fruktbarhet, men jeg tror jeg ligger på trivselsvekta? Jeg er 159 høy og veier 45 kg. Det er kategorisert som undervektig. Problemet er vel det at kroppen min stadig legger seg rundt dette området. Spiser sunt og regelmessig, og er aktiv fysisk sett hver dag. Er vekten da relevant? 

Med første barn veide jeg 43 kg. La på meg 20 kg, men gikk fort ned igjen etter fødsel, ganske jevnt og trutt og kom tilbake til normalvekta etter 10 mnd uten noe form for endring i kosthold eller aktiv trening (kun ammet veldig veldig mye). 

Hva har dere erfart av vekt og fruktbarhet? Er det noen som har måttet gå opp i vekt eller ned for å øke fruktbarheten? Om en føler seg helt ok, trenger man å gjøre noe da?

Har ingen mangler av vitaminer osv ifølge legen. 

Jeg tror at det de mener med undervekt og problemer med å bli gravid er at de ikke har mensen eller stabil syklus som følge av underernæring.

Anonymkode: 856b0...780

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror undervekt blir problematisk med tanke på fruktbarhet hvis den fører til manglende eller uregelmessig syklus. Eller hvis undervekten skyldes at man ikke får i seg nok næring. Du har jo vært gravid tidligere, så hvis det gikk greit da, er det sikkert ikke noe problem nå. Jeg er normalvektig, men ligger akkurat på grensa til undervekt. Jeg slet med å bli gravid, men har stabil syklus, så jeg fikk høre at det ikke hadde sammenheng med vekta. For meg ble det litt problematisk at jeg ikke la på meg så mye i graviditeten. Det fører til at jeg går ned for mye nå som jeg ammer. Jeg vil prøve å komme opp til ei høyere startvekt innen neste graviditet.

Anonymkode: 989f0...1f3

Skrevet

Tror det kommer an på om du har regelmessig syklus egentlig. Er vel det som ofte er problemet når man er under/overvektig og ikke blir gravid. Uregelmessig menstruasjon kan tyde på at eggløsning ikke fungerer optimalt, og da blir det vanskelig. Jeg hadde bmi på 18,3 rett før jeg ble gravid, men gikk opp 3 kg med vilje og som følge av at konkurransesesongen var over så jeg kom akkurat over normalvektigkategorien. Hadde ikke problemer med å bli gravid da :) Tenker det er nå greit å ha litt ekstra å gå på og ikke drive kroppen så vanvittig hardt akkurat når man prøver å bli gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)  Menstruasjonen min er ikke veldig regelmessig, den varierer utifra 27-37 dager, men kommer hver eneste måned. Har alltid tenkt at det er stress som gjør at den blir påvirka. Føler meg generelt bra, litt svak og lavt blodtrykk, men det er nok hvis jeg ikke har spist noe greit:)

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen :)  Menstruasjonen min er ikke veldig regelmessig, den varierer utifra 27-37 dager, men kommer hver eneste måned. Har alltid tenkt at det er stress som gjør at den blir påvirka. Føler meg generelt bra, litt svak og lavt blodtrykk, men det er nok hvis jeg ikke har spist noe greit:)

Spis mer og oftere så vil du oppleve bedring.

Anonymkode: 856b0...780

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide 53 kilo og er 170 høy da jeg ble gravid. Tok 9 mnd, men det var nok pga pco. 

Anonymkode: 681fb...c8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...