Gå til innhold

Ekstrem veganer i kollektiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært i kollektiv rundt 1 år nå elns men jeg holder på å fly på veggene. Jeg bor med ei jente og en gutt. Og de er begge snille, rydder etter seg og er relativt rolige om nettene men det er et problem som angår hun jenta da.

Jeg har holdt ut til nå men jeg klarer snart ikke. Jeg har ikke noe imot veganere i det hele tatt. Jeg er selv ikke veganer og spiser sikkert kjøtt hver dag og dette går jo denne jenta på nervene. La oss kalle henne Linda. I de første ukene fortalte Linda oss at hun var veganer og hun spurte meg og han andre som bodde der om vi kunne respektere dette og derfor sørge for at når vi laget mat som inneholdt kjøtt så måtte vi huske å ha vifta på og vinduet åpent når vi skulle for eksempel ha kjøtt i stekepanna. La oss kalle gutten Tom. Tom hadde glemt dette en gang. Klokken var 5 og jeg og han satt i sofaen og så på tv mens vi spiste. Linda kom hjem og hun lagde brekninger og begynte å skjelle oss begge ut for kjøttlukta.

Etter dette har vi ALLTID hatt vifta på, så dette er jo ikke et problem lengre. Men jeg føler for hver uke så blir det strengere. Vi alle 3 deler kjøleskap. I første omgang så kunne alle ha alt samlet i kjøleskapet, alt av veganer mat til non-vegan you name it. Men plutselig en dag hadde Linda tatt ut alt av kjøtt og lagt i frysen, og eggene mine hadde hun slengt på kjøkkenbenken og melka hadde hun også plassert der. Argumentet hennes var at min og Toms mat ikke skulle være i nærheten av hennes? Fordi hun mener hun er krav på dette siden hennes livstil faktisk hjelper verden mens vår ødelegger og derfor skal ikke vi få ha maten våres der.

Jeg og Tom kom jo da frem til at vi kan invistere i et lite minikjøleskap. Så vi deler et kjøleskap nå på rommet mitt. Kostet kun 1000kr så var ikke så gale. I tillegg får jeg og Tom aldri lov til å bruke stekeovnen eller mikrobølgovnen hvis vi skal spise noe non-vegan tilfelle det skulle legge seg rester der?

Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem med dette til huseier? Jeg sjekket jo kontrakten vår men jeg vet ikke akkurat hvilket argument jeg skal gi huseier? Jeg føler jo at det er nesten enklere å tilpasse seg Linda men samtidig så blir jeg jo nesten redd for å komme hjem hver dag fordi det er alltid ett eller annet. Tom er for det meste hos en kompis nå fordi han takler det ikke.

Anonymkode: a1cbf...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis dette er sant og ikke et tulleinnlegg for å sverte veganere er det horribelt og superegoistisk! Huff, dette hadde jeg ikke orket. Hadde flyttet.

Anonymkode: 8ae83...78d

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hun som lager utrivelig styr og helvete. På samme måte som noen fester og bråker til 0400 hver natt. 

Anonymkode: 2fae3...b29

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som et tulleinnlegg, men dersom det faktisk er sant så får dere snakke med henne. Det er ikke rettferdig at dere skal endre på deres livsstil for hennes skyld 

Anonymkode: d5b8b...47b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker dette handler mer om at personen har "issues" enn om den er veganer eller ei

Vi hadde for eks en person i kollektivet som var hysterisk når det gjaldt lyder. Snakket vi lavt 5 over 10 på kvelden kom han og kjeftet fordi han skulle legge seg 10

Noen mennesker har oppheng i visse ting, virker som deres person har oppheng i kjøtt og ikke-kjøtt. 

Så hva skal man gjøre med slike personer? Hadde egentlig vært enklere å svare på om jeg visste mer om personligheten hennes og adferd, da hadde det vært enklere å forstå hvorfor hun oppfører seg som hun gjør og hvordan man evt kan løse det. 

Om du er sammen med en person med ekstremt oppheng, så kan det være dere må flytte eller få henne kastet ut, for slike personer kan man ofte ikke snakke med på en voksen måte, de lever i en egen verden

Anonymkode: 0ff8b...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som at denne jenta ikke er NOE selvbevisst og driter i andre mennesker rundt seg. Ja hun gjør noe bra for miljøet, men ikke prakk ned på andre av den grunnen. Det er jo HUN som burde få seg eget kjøleskap, dere er to gutter og en jente. Hun takler ikke deres mat, da får hun komme seg ut av kjøleskapet å finne på noe annet. 

Hadde jeg vært deg i din situasjon ville jeg tatt med "Tomas" og konfrontert hun og faktisk bare driti i ALT hun hadde sagt for å vise at hun ikke kan bestemme slik over dere? Og sagt ifra til huseier BEGGE TO at dette fungerer ikke for dere. Hun nærmest tvinger dere ut av huset fordi dere spiser kjøtt og det er ikke greit, da er det hun som må flytte til et "Vegan Collective". Vil understreke at jeg ikke har noe imot denne livsstilen, men blir provosert av egoistiske mennesker. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kjøp inn en hel gris som jeg hadde helstekt på sånn tønnegrill med sveiv. Rett ved inngangsdøra.

Anonymkode: 1572c...c54

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kjøp inn en hel gris som jeg hadde helstekt på sånn tønnegrill med sveiv. Rett ved inngangsdøra.

😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep

Jeg vurderer å bli veganer selv men det der er jo bare helt ekstremt. Man må da tåle å lagre kjøttvarer ved siden av grønnsaker og tåle matos av kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare ignorert alt hun sa på trass. Dere er to mot en, det er hun som får skjerpe seg. Stek kjøtt hver dag, sett melken i kjøleskapet og drit i henne. Omring henne med så mye kjøtt og døde dyr at hun klikker og må flytte ut. :P

Kjøp gjerne en gammel utstoppet grevling eller rev eller noe å ha i stuen også. ☺️

3vg8aoyip5ny.gif

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun hindrer dere i å leve et normalt liv i et husrom som dere betaler for. Du får ditt liv begrenset i tillegg til å få ekstrautgifter. Fatter ikke at du gikk med på å kjøpe det kjøleskapet. Nå tror hun jo at hun kan kreve ekstra hensyn og mad respect for sitt livssyn, når hun faktisk ikke kan det. Så jeg ville først tatt det opp med henne at dullingen er over, klarer hun ikke det så får hun flytte. Hvis tråkker over grensen én eneste gang hadde jeg klaget til utleier. Dere får ikke det dere betaler for rett og slett. 

Anonymkode: 189c7...fcd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angrer på jeg gikk på kvinneguiden i arbeidstiden fordi brøyt ut i latter

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det finnes egne veganerkollektiv hvor hun kan dyrke galskapen sin sammen med likesinnede. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda må jo ut! Det tror jeg hun egentlig skjønner selv. Bare masse piss det hun kommer med, det er ikke så enkelt at veganere nødvendigvis er så mye bedre mot miljøet som de selv liker å tro. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forundrer meg faktisk ikke om dette er sant. Studerte med en ekstrem veganer som hadde «informerte valg» som livsfilosofi. Det bestod av at hun mente hun alltid kunne gi informasjon til alle rundt seg slik at de kunne ta «informerte valg». Hun kunne gå bort til fremmende og fortelle dem om hvor mye scampien i sushien de spiste ødela verden. Tenk hvordan det var for oss som måtte omgås henne 🙄

Jeg hadde nektet å tilpasse meg henne. Husmøte, forklar at dette gidder dere ikke og så får det være opp til henne. Dere har strukket dere veldig langt allerede. 

Anonymkode: 7febd...a71

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

ts her

Jeg takker for svar. Både jeg og Tom har slitt med å si ifra til huseier fordi vi begge er egentlig veldig stille av oss og ¨¨sjenerte¨¨ mens hun er stikk motsatt. Vi tør jo ikke si imot henne fordi vi skvetter jo til fordi hun skriker jo tilbake til oss.

Jeg snakket med Tom og han tok på seg ansvaret for å ringe til huseier, forhåpentlighvis går dette rette veien.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forundrer meg faktisk ikke om dette er sant. Studerte med en ekstrem veganer som hadde «informerte valg» som livsfilosofi. Det bestod av at hun mente hun alltid kunne gi informasjon til alle rundt seg slik at de kunne ta «informerte valg». Hun kunne gå bort til fremmende og fortelle dem om hvor mye scampien i sushien de spiste ødela verden. Tenk hvordan det var for oss som måtte omgås henne 🙄

Jeg hadde nektet å tilpasse meg henne. Husmøte, forklar at dette gidder dere ikke og så får det være opp til henne. Dere har strukket dere veldig langt allerede. 

Anonymkode: 7febd...a71

Off, må være slitsomt å omgås en slik person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts her

Jeg takker for svar. Både jeg og Tom har slitt med å si ifra til huseier fordi vi begge er egentlig veldig stille av oss og ¨¨sjenerte¨¨ mens hun er stikk motsatt. Vi tør jo ikke si imot henne fordi vi skvetter jo til fordi hun skriker jo tilbake til oss.

Jeg snakket med Tom og han tok på seg ansvaret for å ringe til huseier, forhåpentlighvis går dette rette veien.

Gi oss tilbakemelding om dette ordner seg. Dette må jo egentlig bare gå bra

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun oppfører seg jo som en drittsekk, helt uavhengig om hun er veganer! Jeg tror neppe hun er typen til å bo i kollektiv i det hele tatt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...