Gå til innhold

Ny, effektiv migrenemedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig er Aimovig, den nye, forebyggende medisinen mot migrene her. Den settes med selvbetjent sprøyte en gang pr. måned, og har vist gode resultater i testperioden. 

I USA er den nå ute på markedet.  Her i Europa ventes godkjenning i løpet av juni/juli.  

Jeg tror dette blir en ny æra i migrenebehandling, og gleder meg så til vi får ta den i bruk her!  Jeg gleder meg også til å se effekten for de som tar den i bruk i USA nå. Spennende tider. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestinnom
Skrevet

Spennende, Hva er bivirkningene? 

Skrevet
9 minutter siden, Gjestinnom skrev:

Spennende, Hva er bivirkningene? 

Tusen ganger dette.

Er det bare meg som er litt oppgitt over at 'hodepine' står som bivirkning på samtlig migrenemedisiner...?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Prisen i USA er 50 000 norske kr i året ved sprøyte 1 gang i mnd. Er spent på hva prisen blir i Norge. Er også spent på tilgjengelighet, da det var en representant fra et eller annet helseforetak i Norge på tv nylig, som sa at det er ikke for alle, de kommer til å begrense det kraftig, de som får er dem er de som har prøvd alt annet innen konvensjonell skolemedisin, uten særlig suksess. Så jeg forventer ikke at jeg blir tilbudt dette med det første... Hvorfor kan vi ikke alle med en migrene-historikk få prøve denne nye som er revolusjonerende, enn at vi må prøve ut alle de som ikke gir særlig gevinst, men mange bivirkninger?! Men ja, venter i spenning om bruker-resultater i USA, med på suksess, og ev bivirkninger

Anonymkode: e9024...7ca

Gjest Gjestinnom
Skrevet
4 minutter siden, Emmelise skrev:

Tusen ganger dette.

Er det bare meg som er litt oppgitt over at 'hodepine' står som bivirkning på samtlig migrenemedisiner...?

Ja, det er motsetningsfullt...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Emmelise skrev:

Tusen ganger dette.

Det står som bivirkning på det meste av medisiner virker det som. Nevrologen min sa at det kom av det amerikanske markedet hvor det saksøkes i hutt og pine, det gjør at dem skriver på alt som er rapportert av bivirkninger.

Venter i spenning på om jeg får den!

Anonymkode: 7c224...225

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prisen i USA er 50 000 norske kr i året ved sprøyte 1 gang i mnd. Er spent på hva prisen blir i Norge. Er også spent på tilgjengelighet, da det var en representant fra et eller annet helseforetak i Norge på tv nylig, som sa at det er ikke for alle, de kommer til å begrense det kraftig, de som får er dem er de som har prøvd alt annet innen konvensjonell skolemedisin, uten særlig suksess. Så jeg forventer ikke at jeg blir tilbudt dette med det første... Hvorfor kan vi ikke alle med en migrene-historikk få prøve denne nye som er revolusjonerende, enn at vi må prøve ut alle de som ikke gir særlig gevinst, men mange bivirkninger?! Men ja, venter i spenning om bruker-resultater i USA, med på suksess, og ev bivirkninger

Anonymkode: e9024...7ca

I USA tilbyr Amgen (produsenten) nå de 2 første månedene gratis.  Etter det tar de seg av forhandlingen med forsikringsselskapet ditt.  Hvis du fikk god effekt i prøveperioden, har de gode kort på hånden i forhandlingene.

I tillegg kommer Eli Lilly i løpet av 2-3 måneder med sin CGRP-hemmer-variant. 2 selskaper til følger hakk i hel.  
Amgen ønsker derfor å få størst mulig markedsandel før de tre andre  kommer på banen. 

Når alle 4 skal konkurrere, vil prisene gå ned og tilgjengeligheten øke.  Så jeg tror den astronomisk høye prisen er ganske kortvarig.

Det var lignende tilstander i 1991, da Imigran (Sumatriptan) var først ut på markedet, av de 7 triptanene som nå tilbys.

Skrevet
1 time siden, Emmelise skrev:

Tusen ganger dette.

Det er skikkelig kjipt.  Sjansen for hodepine øker jo oftere en tar dem også. Desto viktigere er det å ha en god forebyggende medisin, slik at man slipper å ta dem så hyppig. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venter i spenning på om jeg får den!

Anonymkode: 7c224...225

Ja, dette er spennende!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Kalevala skrev:

Bivirkningslista er bemerkelsesverdig kort.  Det skyldes at denne medisinen er skreddersydd for å blokkere CGRP.  Den virker ikke på andre områder i kroppen. 

blob.thumb.png.ac9cf78a4e2eba3251ee6491263bd609.png

https://www.rxlist.com/aimovig-side-effects-drug-center.htm#professional

...eller at medikamentet er så nytt, og har vært i bruk i så kort tid, at vi ikke vet noe om bivirkninger og langtidseffekter. Det er jo bare å se på thalidomid-skandalen, så ser vi at noe som liksom skal være trygt ikke nødvendigvis er der. Har ikke sett på studien, så vet ikke hvor mange deltakere det er.

Anonymkode: fe15c...fb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Preparatet koster ca 5000 kr pr mnd, dere får begynne å spare. De vet ikke hvilke andre medisiner det kan intereaktere med, så det kan altså bli en voldsom utilsiktet effekt av enten dette preparatet eller et annet du bruker samtidig. De vet ikke bivirkningene, man trenger ikke gå så langt tilbake som Thalodomid for å finne en skandale av det slaget. Vioxx skulle være et antiinflammatorisk vidundermiddel, men ble trukket fra markedet i 2004 etter at titusener av pasienter fikk kardiovaskulær sykdom som følge av bruk, og flere tusen døde. Litt sunn skepsis skader ikke. 

Anonymkode: 60bc8...144

• Liker 1
Skrevet (endret)

Preparatet koster ca 5000 kr pr mnd, dere får begynne å spare. 

Aimovig vil mest sannsynlig skrives ut på blå resept. Da blir kostnaden lav for de som får den innvilget. Det er den vanlige måten vi her i landet sikrer at de som trenger medisinen mest får den, uavhengig av egen økonomisk status.

De vet ikke hvilke andre medisiner det kan intereaktere med, så det kan altså bli en voldsom utilsiktet effekt av enten dette preparatet eller et annet du bruker samtidig.

Etter å ha testet Aimovig på tusenvis av mennesker over hele verden i 7 år, vet de en hel del.  Disse frivillige testpersonene har gått på forskjellige typer andre medikamenter samtidig, og blitt nøye fulgt opp med blodprøver, EKG og daglig rapportering av eventuelle bivirkninger. 

Endret av Kalevala
Hadde glemt et ord.
  • Liker 1
Skrevet

...eller at medikamentet er så nytt, og har vært i bruk i så kort tid, at vi ikke vet noe om bivirkninger og langtidseffekter.

De kliniske testene på mennesker har pågått i 7 år.  3000 personer fra forskjellige deler av verden har deltatt. 

Det er jo bare å se på thalidomid-skandalen, så ser vi at noe som liksom skal være trygt ikke nødvendigvis er der.

Thalidomid-skandalen for 60 år siden, var forferdelig.  Den var en viktig årsak til at vi nå har så rigide regler for utvikling og godkjenning av ny medisin

blob.png.4f5ec61b12e665f021a9e982401f374b.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Kalevala skrev:

Bivirkningslista er bemerkelsesverdig kort.  Det skyldes at denne medisinen er skreddersydd for å blokkere CGRP.  Den virker ikke på andre områder i kroppen. 

blob.thumb.png.ac9cf78a4e2eba3251ee6491263bd609.png

https://www.rxlist.com/aimovig-side-effects-drug-center.htm#professional

Forskere anslår at 90% av alle bivirkninger aldri blir rapportert inn. Det er flere grunnner. Leger som glemmer å melde inn, pasienter som ikke melder fra, pasienter som ikke ser sammenhengen av medisinen og bivirkningene (jeg har f.eks en veninne som gikk kraftig deprimert pga p-pillene i flere år, før legen nevnte at enkelte reagerer slik på pillene. Hun ble helt frisk med en gang hun sluttet på pillene). osv osv. Jeg lider av migrene, men har blitt ekstremt skeptisk til medisiner generelt etter alt som har kommet fram i det siste. Glemmer aldri da fastlegen advarte meg da han ga meg migrenepillene, "disse skal brukes i nødstilfeller"- det var Immigran..

Forøvrig er Ely Lily ikke de jeg har tillit til. (og jeg er ingen konspiratoriker) De hra vært innblandet i flere skandaler. Har du feks undersøkt hvem som har betalt for studiene av den nye migrenemedisinen? Ikke tilfeldigvis legemiddelskelskapet selv vel?

Lily has already paid $1.4 billion in a recent settlement over Zyprexa.

"According to company documents, Lilly pushed doctors to give the antipyschotic drug Zyprexa to elderly patients with dementia, despite medical evidence that the drug didn’t help those patients. "

Anonymkode: 266c4...d35

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskere anslår at 90% av alle bivirkninger aldri blir rapportert inn. Det er flere grunnner. Leger som glemmer å melde inn, pasienter som ikke melder fra, pasienter som ikke ser sammenhengen av medisinen og bivirkningene (jeg har f.eks en veninne som gikk kraftig deprimert pga p-pillene i flere år, før legen nevnte at enkelte reagerer slik på pillene. Hun ble helt frisk med en gang hun sluttet på pillene). osv osv. Jeg lider av migrene, men har blitt ekstremt skeptisk til medisiner generelt etter alt som har kommet fram i det siste. Glemmer aldri da fastlegen advarte meg da han ga meg migrenepillene, "disse skal brukes i nødstilfeller"- det var Immigran..

Forøvrig er Ely Lily ikke de jeg har tillit til. (og jeg er ingen konspiratoriker) De hra vært innblandet i flere skandaler. Har du feks undersøkt hvem som har betalt for studiene av den nye migrenemedisinen? Ikke tilfeldigvis legemiddelskelskapet selv vel?

Lily has already paid $1.4 billion in a recent settlement over Zyprexa.

"According to company documents, Lilly pushed doctors to give the antipyschotic drug Zyprexa to elderly patients with dementia, despite medical evidence that the drug didn’t help those patients. "

Når jeg leser bivirkninger tenker jeg jo oftest at det er snakk om helt vanlige ting alle opplever fra tid til annen, medisin eller ei - eller at det ofte har med det du tar medisinen for.

De fleste preparater har kvalme, brekninger, vondt i magen, forstoppelse, diarè, flatulens, svimmelhet, synsforstyrrelser, trøtthet, hodepine, hjertebank +++ 
Alt dette er jo helt dagligdags og vanskelig å skylde på en medisin. Det kan jo være så enkelt som hva du spiser/drikker/hvor mye du har sovet/hvor mye du stresser ++++

Anonymkode: 0fb03...2ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Kalevala skrev:

Aimovig vil mest sannsynlig skrives ut på blå resept. Da blir kostnaden lav for de som får den innvilget. Det er den vanlige måten vi her i landet sikrer at de som trenger medisinen mest får den, uavhengig av egen økonomisk status.

Etter å ha testet Aimovig på tusenvis av mennesker over hele verden i 7 år, vet de en hel del.  Disse frivillige testpersonene har gått på forskjellige typer andre medikamenter samtidig, og blitt nøye fulgt opp med blodprøver, EKG og daglig rapportering av eventuelle bivirkninger. 

Slett ikke alle medisiner er på blå resept, og de er heller ikke tilgjengelig for alle som vil ha. (Det finnes f.eks leddgiktsmedisiner på samme prisnivå som nesten ingen får i Norge fordi det er for dyrt). Det påpekes i flere artikler at interaksjoner og bivirkninger ikke er kjent, ei heller langtidseffekt. 

7 timer siden, Kalevala skrev:

De kliniske testene på mennesker har pågått i 7 år.  3000 personer fra forskjellige deler av verden har deltatt. 

Thalidomid-skandalen for 60 år siden, var forferdelig.  Den var en viktig årsak til at vi nå har så rigide regler for utvikling og godkjenning av ny medisin

blob.png.4f5ec61b12e665f021a9e982401f374b.png

Jeg har dessverre ikke tid til å skrive alt jeg har lyst til på morgenkvisten, men som jeg nevnte i innlegget mitt er Vioxx et eksempel på et nytt preparat som gjennomgikk alle tester og likevel var farlig for pasientene. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskere anslår at 90% av alle bivirkninger aldri blir rapportert inn. Det er flere grunnner. Leger som glemmer å melde inn, pasienter som ikke melder fra, pasienter som ikke ser sammenhengen av medisinen.........

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ikke tid til å skrive alt jeg har lyst til på morgenkvisten, men som jeg nevnte i innlegget mitt er Vioxx et eksempel på et nytt preparat som gjennomgikk alle tester og likevel var farlig for pasientene. 

Dere er pessimister, og tror det er sannsynlig at dette ender i katastrofe.  

Jeg er optimist, og tror at dette de neste årene vil endre livene til hundretusener av mennesker over hele verden til det bedre. 

Alle vil vi påberope oss å være realister:

• Dere, fordi: "Det har gått galt før, derfor vil det antakelig gjøre det igjen"
  • Jeg, fordi: "Legevitenskapen har tatt et kvantesprang innen sikkerhet de siste 30 årene. Medisinen blir mer målrettet, det innbærer mindre sjanse for bivirkninger. Statistikken viser at sjansen for at dette skal gå bra, er mye større enn alternativet."

Skrevet (endret)

3000 pasienter over 7 år er i min øyne ganske få mennesker. Men det blir interessant å se hvordan det ender.

Jeg er ikke nødvendigvis pessimist, men når legemiddelfirmaet sier "dette skjer når du får migrene, så vi har laget en pille som motvirker ting X" også viser det seg at det ikke skjer i det hele tatt, pillene "retter" ikke på tingen som ikke skjer, men alikevel så har du ikke anfall lenger og de aner ikke hvorfor. Daaaa kjenner jeg en naturlig form for skepsism for fremtidige "mirakelkurer".

For min del er ikke min migrene alvorlig nok til at jeg er kandidat. Og det er jeg vel egentlig ganske takknemlig for.

Endret av Emmelise
la til mer info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...