Gå til innhold

Nettopp utdannet vernepleier, og fått 100% fast jobb på sykehjem..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trives ikke i den ny jobben i Oslo som vernepleier. På jobbintervju ble jeg fortalt at arbeidsoppgavene ikke inneholdt mye stell, da jeg har ryggproblemer. Og jeg fikk beskjed om at det skulle begynne flere vernepleiere, men det er bare meg.. Jeg trives ikke i miljøet, og jeg synes det er trist å være på jobb da det er slitt, gammelt, skittent og ekkelt. Jeg fikk et helt annet inntrykk av jobben da jeg var på intervju, men jeg føler meg lurt av avdelingsleder. Det er tydeligvis mye gjennomtrekk på denne plassen, da folk har fortalt at de sliter med å finne sykepleiere og vernepleiere til stilingene, da ingen ønsker å jobbe der. Det er dårlig tilrettelagt for ansatte, da vi ikke har kjøleskap eller kantina så maten jeg har med meg må ligge i vesken helt til jeg skal spise. I tillegg er sjefen ganske frekk. Jeg fortalte sjefen at jeg sleit med ryggproblemer, og at stellene var ganke tunge, men hun fortalte at det var helt vanlig og hun lukket bare døren til meg. Jeg har ikke gått 3 år på universitetet for å bare gjøre stell, og jeg føler jeg ikke har kommet noen vei i denne jobben. 

Jeg er ferdig utdannet om 1 uke, og jeg har allerede begynt i ny jobb. Jeg ønsker å søke nye jobber, da jeg egentlig ikke ønsker å jobbe der. Jeg kunne tenkt meg å komme meg fort fra pleie og stell, da jeg har drevet med dette i mange år, og jeg ønsker derfor å prøve noe nytt. Føler meg skikkelig lurt av leder, som fortalte at jobben var noe helt annet enn hva det egentlig var. 

Jeg ønsker å søke nye jobber fra og med i morgen, og jeg kommer ikke til å si noe som helst til leder. I tillegg har vi kjøpt oss hus, og jobben er en time unna. Må derfor bruke masse til på reisevei, noe som er slitsomt når man jobber 100% turnus. 

Gruer meg allerede til å dra på jobb i dag, og jeg har vært lei meg i en uke nå. Føler at jeg bør gjøre noe med det. 

Anonymkode: 00665...a39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare hold ut mens du søker en ny jobb så håper jeg du raskt kan bytte til en jobb du trives bedre i, det går nok bra :)

Anonymkode: 14508...163

• Liker 2
Skrevet

Søk på andre jobber og hold ut inntil du får en ny ansettelse et annet sted!

Jeg vet det er mye gjennomtrekk og frekke sjefer på mange sykehjem, det burde absolutt ha vært annerledes. Hvis du mistrives så mye, og du føler at arbeidsplassen er såpass "shabby" burde du gjøre noe med det istedenfor å flykte derfra. Har de gamle menneskene det bra der? Blir de ivaretatt? Ring arbeidstilsynet . 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, takk for svar. 

Jeg trives ikke i det hele tatt, og jeg sliter som faen med å komme meg gjennom arbeidsdagen. Jeg kommer til å syke nye jobber fra og med i morgen. 

Jeg klarer ikke å holde ut gjennom prøvetiden, dessverre. 

De eldre har det bra, men jeg ønsker ikke å jobbe der. Jeg klarer ikke i lengden. 

AnonymBruker
Skrevet

Sitter å gråter igjen nå, og jeg synes at jeg nesten begynner å bli litt syk av tanken på å dra dit. 

Jeg blir utslitt av selve jobben, og arbeidsoppgavene mine er helt lik de som er både assistenter osv. 

Føler at min kompetanse er verdt litt mer enn å bare drive med stell..

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske trist å gå tre år på universitetet for å vaske folk i baken..

Skrevet

Høres veldig slitsomt ut. Hva med å snakke med sjefen og si det var ikke sånn du hadde tenkt deg, og at du fikk et annerledes og kanskje mer positivt syn på jobben på intervjuet? De vil sikkert ikke ha ansatte som gruer seg til å gå på jobb, og som allerede så fort vet at dette ikke passer...

Ihvertfall søk på nye jobber, prat med venninner eller noen andre du kan lufte ut til, og prøv å hold ut så lenge som du kan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå inn i en nedadgående spiral der du bare har fokus på alt som er negativt og til slutt blir syk av det. Løft hodet og se fremover. Du har 100% full stilling og inntekt, du er nyutdannet og dette er bare begynnelsen. Søk nye jobber. Du skal ikke jobbe sånn til du blir pensjonist uansett, du vet jo det! Prøv å fokusere på de kollegaene og eldre som er hyggelige, smil og småprat med dem. Det høres kanskje tåpelig ut, men innstillingen din har mye å si.

Anonymkode: 76e26...3a5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg er litt delt her. Som sykepleier så blir jeg provosert. For stellet er faktisk ganske viktig. Og du som vernepleier vil kunne se mye mer i et stell enn en assistent. Og for pasienten er det ihvertfall viktig at det er en som vil være der, er der. Et stell er faktisk mer enn å vaske noen bak, som du sier. Trodde du virkelig ikke det skulle bli stell?

Og det at du mener du gjør det samme som en assistent. Har assistenter ansvar for medisinene? Har assistenter legevisitt? Har assistenter pårørendesamtaler? Har assistenter kunnskap nok til å se forandringer som må observeres videre eller ta opp med lege med en gang? 

At du deler noen oppgaver med helsefagarbeidere og assistenter er helt riktig og det vil du gjøre uansett hvor du jobber som vernepleier. 

Men, jeg forstår at det ikke er så spennende. Og jeg forstår at som nyutdannet så ønsker man å jobbe et sted man lærer og ikke minst, ikke er alene med ansvaret. For det er man ofte på sykehjem, dessverre. 

Det er ikke noe i veien for å søke nye jobber med en gang, du trenger ikke å holde ut. 

Anonymkode: 881cc...144

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Takk for gode råd. 

Jeg fikk nylig tilbud om 100% fast jobb rett ved der jeg bor i en bolig jeg har søkt på tidligere, og jeg fikk derfor et tilbud jeg ikke kunne takke nei til. Har sagt opp jobben på sykehjemmet, og jeg føler det er like greit. 

Jeg jobber på en av de tyngste avdelingene i byen, og etter kort tid er jeg allerede utslitt. Jeg er glad jeg tok kroppen på alvor, og at jeg var så heldig å fikk en ny og enklere jobb rent fysisk og psykisk. 

Har litt dårlig samvittighet overfor sjefen, men jeg må gjøre det som er riktig for meg selv. Har allerede sendt oppsigelse på mail!

• Liker 1
Skrevet
På 29.5.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Det er ganske trist å gå tre år på universitetet for å vaske folk i baken..

Helt ok at du ønsker å jobbe et annet sted med andre arbeidsoppgaver men jeg synes du i samme sleng skal ta å jekke deg ned noen hakk fordi du fremstår som køl usmakelig. At du har ryggproblemer og dermed strever med tunge løft skjønner jeg godt blir vanskelig. Her kan du, mens du søker etter jobber, få inn mer hjelpemidler/maskiner osv som kan bidra. Vil ikke arbeidsgiver så engasjer tillitsvalgt. Uansett synes jeg du skal holde deg for god til å slenge dritt som du kommer med her. Du sier rett ut at "du er for god for" å vaske andre mennesker. 

Å pleie mennesker på den siste holdeplassen i livet og å gi dem et verdig stell er verdt langt mer enn dine stakkarslige 3 år på skolebenken. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bare stikk fingern i jorda og søk på andre stillinger. Du finner nok et annet sted du kan bruke utdannelsen din, og du skylder ikke denne arbeidsplassen et mikrogram av samvittigheten din. Ikke rart de sliter med sykepleie/vernepleiere da de ikke tilrettelegger mer, eller får inn hjelpemidler som avlaster kroppen din. Men det er typisk helsesektoren det.

Anonymkode: a2ced...e99

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2018 den 13.13, XbellaX skrev:

Helt ok at du ønsker å jobbe et annet sted med andre arbeidsoppgaver men jeg synes du i samme sleng skal ta å jekke deg ned noen hakk fordi du fremstår som køl usmakelig. At du har ryggproblemer og dermed strever med tunge løft skjønner jeg godt blir vanskelig. Her kan du, mens du søker etter jobber, få inn mer hjelpemidler/maskiner osv som kan bidra. Vil ikke arbeidsgiver så engasjer tillitsvalgt. Uansett synes jeg du skal holde deg for god til å slenge dritt som du kommer med her. Du sier rett ut at "du er for god for" å vaske andre mennesker. 

Å pleie mennesker på den siste holdeplassen i livet og å gi dem et verdig stell er verdt langt mer enn dine stakkarslige 3 år på skolebenken. 

Jeg har fått meg ny jobb, så kanskje du skal søke på jobben? Høres ut som du vil trives på sykehjem. 3 år på skolebenken er ikke lett, høres ikke ut som du selv har noe utdanning?

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare stikk fingern i jorda og søk på andre stillinger. Du finner nok et annet sted du kan bruke utdannelsen din, og du skylder ikke denne arbeidsplassen et mikrogram av samvittigheten din. Ikke rart de sliter med sykepleie/vernepleiere da de ikke tilrettelegger mer, eller får inn hjelpemidler som avlaster kroppen din. Men det er typisk helsesektoren det.

Anonymkode: a2ced...e99

Ts her. 

Jeg har vært veldig heldig, å fått en ny jobb rett ved der jeg bor. Gleder meg til å starte. Det skal bli fantastisk å få en jobb som ikke er så tung! Har min siste vakt neste uke, og jeg gleder meg til å bli ferdig. 

AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg er selv vernepleier på et sted jeg mistrives, primært pga. dårlig ledelse. Vi har alt for lite folk, ingen vikarer, dårlige rutiner, ingen oppfølging etter vold mot personalet eller andre alvorlige hendelser, enorm gjennomtrekk av personale fordi det er så belastende. Så er kjempebra at du har funnet deg en annen jobb:) Gir meg håp jeg som leter etter en annen jobb:P

Anonymkode: 658fa...06a

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått meg ny jobb, så kanskje du skal søke på jobben? Høres ut som du vil trives på sykehjem. 3 år på skolebenken er ikke lett, høres ikke ut som du selv har noe utdanning?

Flott at du har fått ny jobb. 

Å kommentere at det ikke høres ut som om jeg har utdanning er helt ok. Du fremhever det som et argument i at du er "for god for" å gi andre mennesker et verdig stell. Det er bedritent gjort, uavhengig om jeg har 1 måned på skole eller 10 år på skole. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

FHuff, jeg er selv vernepleier på et sted jeg mistrives, primært pga. dårlig ledelse. Vi har alt for lite folk, ingen vikarer, dårlige rutiner, ingen oppfølging etter vold mot personalet eller andre alvorlige hendelser, enorm gjennomtrekk av personale fordi det er så belastende. Så er kjempebra at du har funnet deg en annen jobb:) Gir meg håp jeg som leter etter en annen jobb:P

Anonymkode: 658fa...06a

Jeg er vernepleierstudent og dette høres ut som der jeg jobber. Har fått tilbud om fast stilling som vernepleier der når jeg er ferdig, men takket pent nei 🙃 Jeg trives utrolig godt med brukerne og de fleste kollegaer, men dårlig ledelse og styring gjør at jeg mistrives.

Håper du finner deg noe annet snart 😊

Anonymkode: 78507...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Har bare kort tid igjen på jobben før jeg startet i den nye. Gleder meg masse til å få kort vei til jobb, og ha en helt annen jobb hverdag. Ikke minst skal det bli godt å ha mindre hektiske dager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...