Gå til innhold

Hvordan bli frisk fort?? Haster

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger å bli frisk fort (orker ikke være i dårlig form, har akkurat flytta, trenger å pakke ut, mannen er på jobb og vi har et barn under 2 år). 

Jeg har vondt i halsen, kaldsvetter, stiv nakke fordi jeg sov dårlig, gjesper hele tiden og pulsdunking i øret. Har også fått et vondt munnsår. Veit egentlig at dette ikke er like ille som feber, jeg er jo ikke sengeliggende, men det er ekstremt demotiverende for jeg har ikke energi. Vurderer å kjøpe cola og sjokolade. Hva annet hjelper? 

Hva hjelper? 

Anonymkode: 8ffb2...226

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cola og sjokolade hjelper i hvert fall ikke. Både dehydrerende og ingen næringsstoffer.

C-vitamin (tilskudd (ikke askorbinsyre men «ekte») eller grønnsaker, frukt som inneholder mye

Omega 3/tran skader aldri

Hvitløk, spis rå fedd på noe vis (sterkt hvitløkssmør)

Solhatt

Peppermynteolje (noen dråper i vann) synes jeg hjelper mot tetthet

Drikk mye vann

Hvil deg

Munnsår finnes det også salve for, men kommer an på hvilken type osv.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Joppeline skrev:

Cola og sjokolade hjelper i hvert fall ikke. Både dehydrerende og ingen næringsstoffer.

C-vitamin (tilskudd (ikke askorbinsyre men «ekte») eller grønnsaker, frukt som inneholder mye

Omega 3/tran skader aldri

Hvitløk, spis rå fedd på noe vis (sterkt hvitløkssmør)

Solhatt

Peppermynteolje (noen dråper i vann) synes jeg hjelper mot tetthet

Drikk mye vann

Hvil deg

Munnsår finnes det også salve for, men kommer an på hvilken type osv.

Takk 😄 Da blir det prioriteringer på butikken etterpå:D 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det sår i munnviken du har? Det kan være et symptom på jernmangel.

Anonymkode: 2e192...137

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Trenger å bli frisk fort (orker ikke være i dårlig form, har akkurat flytta, trenger å pakke ut, mannen er på jobb og vi har et barn under 2 år). 

Jeg har vondt i halsen, kaldsvetter, stiv nakke fordi jeg sov dårlig, gjesper hele tiden og pulsdunking i øret. Har også fått et vondt munnsår. Veit egentlig at dette ikke er like ille som feber, jeg er jo ikke sengeliggende, men det er ekstremt demotiverende for jeg har ikke energi. Vurderer å kjøpe cola og sjokolade. Hva annet hjelper? 

Hva hjelper? 

KG hjelper iallfall ikke :P :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en helt vanlig forkjølelse.

Uten medisiner tar det ca 1 uke å blir frisk. Med C-vitamin sjokk, omega 3, hvitløk, Paracet, nesespray og urtete tar det om lag 7 dager.

Med andre ord, behandle symptomer så godt du kan, hvil og vent til det går over!

God bedring!

Anonymkode: 5b758...dce

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres ut som en helt vanlig forkjølelse.

Uten medisiner tar det ca 1 uke å blir frisk. Med C-vitamin sjokk, omega 3, hvitløk, Paracet, nesespray og urtete tar det om lag 7 dager.

Med andre ord, behandle symptomer så godt du kan, hvil og vent til det går over!

God bedring!

Anonymkode: 5b758...dce

Ca 1 uke...om lag 7 dager..., - er ikke det like lenge da? :klo:

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Millimani skrev:

Ca 1 uke...om lag 7 dager..., - er ikke det like lenge da? :klo:

Tror det var det som var poenget, at det vil ta like lang tid uansett behandling.

Skrevet
9 timer siden, Elán skrev:

Tror det var det som var poenget, at det vil ta like lang tid uansett behandling.

Det er jo ikke sant da. Om en aldri tar hensyn til at en er syk, og hangler seg gjennom dagene uten søvn, væske og tar det generelt med ro tar det mye lenger tid. En føler seg også verre lenger. Studier viser også at c-vitamin tatt særlig tidlig i forløpet kan forkorte antall dager det varer. Hvitløk er antibakterielt og peppermynte brukes i drops etc for «åpnende» effekt. Dessuten er jo placeboeffekten forsåvidt også reell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke fortere frisk av forkjølelse når du forsøker å kurere den. Det tar 14 dager hvis du forsøker å kurere den og 2 uker hvis du ikke gjør noe med den 

Anonymkode: eb48f...27b

Skrevet

Hmm.. vanskelig å framskyve prossessen tror jeg. Men en ting jeg vet du ikke skal gjøre, enn hvor fristende det er, er å innta varm drikke når du har sår hals. Er det bakterier på ferde, vil varm drikke kun skape et trivselsmiljø! Ja, det lindrer, men tar lenger tid å bli frisk igjen. Dog, er det bare en mild forkjølelse er vel sansyneligheten størst for at det er virus. Vet ikke hvordan virus og varme er, men vil tro det går ut på den samme? Drikk masse kaldt vann, og sørg for hvile, så kommer du deg fort :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spare de pengene dine på c-vitamin og omega 3. Du blir ikke fortere frisk av det. Virus lever sitt eget liv, og forkjølelse må gå over av seg selv. Ta det litt rolig, spis sunt og drikk nok vann. 

Anonymkode: 993a6...428

Skrevet

Det tar sin tid ja, men sår hals blir bedre med mange saftis.
Personlig bruker jeg rådet for alt annet også...og det hjelper alltid litt.
Nok søvn, rolige aktiviteter, vann og næringsrik mat er et must. 
Å få et kort besøk av en omsorgsfull person som kan gi deg en liten hånd med tunge ting,
evt. syns litt synd på deg, massere lett på rygg/nakke og lage litt lønsj er også bra. 

God bedring uansett hva du velger å gjøre. 🌻  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...