Vackra Skrevet 29. mai 2018 #1 Del Skrevet 29. mai 2018 Hei! Jeg kjøpte leilighet i borettslag. Badet hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt til å pusse opp på grunn av kostnader. Det er veldig lite, cirka 6kvm. Det er ikke membran der, som fører til at jeg må ha dusjkabinett. Dette tar mye av plassen, og er ikke spesielt pent å se på på et så trangt bad. Det er heller ikke varmekabler i gulvet, så det er ganske kaldt. Jeg har sjekket med borettslaget, og de har ingen planlagt oppgradering av bad. Enkelte beboere har selv oppgradert, og mitt er av eldre standard sammenlignet med de andre. Jeg antar derfor at det ikke vil bli noen felles oppgradering da rørene nylig med tatt en sjekk på. Leser at det koster omkring 150 000+ å pusse opp et bad. Det er fullstendig urealistisk for meg som student. Mye av jobben kan jeg (pappa) ta selv, og jeg syntes det er vanskelig å estimere omtrent hva det vil koste. Jeg kan ta rivearbeid, elektrisk, og fliselegging selv. Det jeg lurer på er hva omtrent det vil koste i rørleggerarbeid, varmekabler og membranlegging, ettersom dette må oppfylle våtromsnormen? Hvis det ikke var for at jeg gjerne vil ha dusjvegger og varme kunne jeg holdt meg til flis-på-flis, og bytte do og vask og møbler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 29. mai 2018 #2 Del Skrevet 29. mai 2018 Her kom hvert av badene på 250 000 med fagfolk. Ikke store, og "garnityr" i tillegg. Legging av fliser var langt fra dyreste post, og for badet i 2 etg trengtes sveising av ekstra belegg for å sikre at vann ikke skal skade nedover i konstruksjonen. Bad er det dyreste rommet og renovere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 29. mai 2018 #3 Del Skrevet 29. mai 2018 Nettopp totalrenovert badet vårt (lite bad) og estimert pris var mellom 250-300 000. Bad er svindyrt! (hos oss var det heldigvis forsikringssak, så betalte bare en liten egenandel+ny innredning) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #4 Del Skrevet 29. mai 2018 Visst du og faren din er ganske handy, så hadde jeg vurdert og pusset opp hele badet selv. Det betyr at du ikke nevner at badet er oppgradert en gang. Ingen som har oversikt på hvordan badet ditt skal se ut. Det betyr at når du selger leiligheten en gang så nevner du ikke at badet er pusset opp en gang og at det alltid har vært slik, blir jo uansett finere enn det var og vil uansett gjøre objektet mer interessant for kjøper. Når du planlegger badet ditt så velger du å bruke eksisterende sluker, vannuttak og elektriske punkt. Legger du membran som foreskrevet av produsenten og bruker mansjetter ved sluk og kanter så skal det bli like tett som om noen andre utfører det. Lag dusj nisje og legg flis så har du fått deg nytt bad til 1/3 av prisen, men dog uten våtromssertifikat. Pusset opp mitt eget bad for 15 år siden, har ikke hatt noen problemer bortsett fra den biten hvor jeg brukte rørlegger (Fikk lekkasje på det ene avløpet som han la opp nytt, følgene ble at jeg fikk vannlekkasje i kjeller, dette fikk jeg dekket av forsikringen siden jeg kunne legg frem kvittering på at røret som lekket var lagt opp av autorisert rørlegger) Anonymkode: 79492...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullik Skrevet 29. mai 2018 #5 Del Skrevet 29. mai 2018 49 minutter siden, Vackra skrev: Leser at det koster omkring 150 000+ å pusse opp et bad. Det er fullstendig urealistisk for meg som student. Dessverre må du sannsynligvis ut med enda mer penger enn dette. Bad og kjøkken er de dyreste rommene å pusse opp i et hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #6 Del Skrevet 29. mai 2018 52 minutter siden, Vackra said: Hei! Jeg kjøpte leilighet i borettslag. Badet hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt til å pusse opp på grunn av kostnader. Det er veldig lite, cirka 6kvm. Det er ikke membran der, som fører til at jeg må ha dusjkabinett. Dette tar mye av plassen, og er ikke spesielt pent å se på på et så trangt bad. Det er heller ikke varmekabler i gulvet, så det er ganske kaldt. Jeg har sjekket med borettslaget, og de har ingen planlagt oppgradering av bad. Enkelte beboere har selv oppgradert, og mitt er av eldre standard sammenlignet med de andre. Jeg antar derfor at det ikke vil bli noen felles oppgradering da rørene nylig med tatt en sjekk på. Leser at det koster omkring 150 000+ å pusse opp et bad. Det er fullstendig urealistisk for meg som student. Mye av jobben kan jeg (pappa) ta selv, og jeg syntes det er vanskelig å estimere omtrent hva det vil koste. Jeg kan ta rivearbeid, elektrisk, og fliselegging selv. Det jeg lurer på er hva omtrent det vil koste i rørleggerarbeid, varmekabler og membranlegging, ettersom dette må oppfylle våtromsnormen? Hvis det ikke var for at jeg gjerne vil ha dusjvegger og varme kunne jeg holdt meg til flis-på-flis, og bytte do og vask og møbler. Det aller meste av dette er ting du ikke kan gjøre selv. Det du i hovedsak kan gjøre er rivingen. Å ta det elektriske selv vil ikke gå siden du må ha en autorisert elektriker innom for godkjenning av opplegg og slik, og det finnes ingen elektrikere som vil riskere å stå erstattningsansvarlig (noe de gjør når de godkjenner arbeidet som er gjort) for noe de ikke har gjort og som er gjort av noen som ikke er elektriker. Dette gjelder spesielt med varmekabler og slik. Jeg har hørt om folk som har gjort det selv, lagt varmekabler og alt over ferdig bad, men de har ikke fått det godkjent siden det var umulig å finne en elektriker som ville godkjenne det elektriske opplegget siden de ikke kunne inspisere det eller noe. Anonymkode: 26b72...d0d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 29. mai 2018 #7 Del Skrevet 29. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det aller meste av dette er ting du ikke kan gjøre selv. Det du i hovedsak kan gjøre er rivingen. Å ta det elektriske selv vil ikke gå siden du må ha en autorisert elektriker innom for godkjenning av opplegg og slik, og det finnes ingen elektrikere som vil riskere å stå erstattningsansvarlig (noe de gjør når de godkjenner arbeidet som er gjort) for noe de ikke har gjort og som er gjort av noen som ikke er elektriker. Dette gjelder spesielt med varmekabler og slik. Jeg har hørt om folk som har gjort det selv, lagt varmekabler og alt over ferdig bad, men de har ikke fått det godkjent siden det var umulig å finne en elektriker som ville godkjenne det elektriske opplegget siden de ikke kunne inspisere det eller noe. Anonymkode: 26b72...d0d Riktig 😉 Sånn har det blitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #8 Del Skrevet 29. mai 2018 Om du ikke har FDV dokumentasjon fra utførende håndtverker får du uansett TG1 når du skal selge senere. Flis på flis er bare kosmetisk oppussing. Det er mye viktigere det som er bak veggene. River man en vegg, så skal man inn med rør-i-rør. (Man skal i utgangspunktet også bytte gulvsluk for å få TG0) Siden du ikke har membran er sikkert badet ditt hvertfall fra 90-tallet. Og da er det ingen grunn til å «pusse» det opp. Spar opp penger og gjør det skikkelig. Det lønner seg også under lange løp. Anonymkode: af39c...c8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #9 Del Skrevet 29. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk lekkasje på det ene avløpet som han la opp nytt, følgene ble at jeg fikk vannlekkasje i kjeller, dette fikk jeg dekket av forsikringen siden jeg kunne legg frem kvittering på at røret som lekket var lagt opp av autorisert rørlegger) Det var flaks du hadde rørlegger da, slik at du fikk igjen på forsikringen. (Og at du gjorde det hvitt) Anonymkode: af39c...c8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #10 Del Skrevet 29. mai 2018 Dette er noe du burde tenkt på når du kjøpte. For en «fattig student» er det ikke noe must å eie en leilighet med nytt fresht bad uten kabinett. Uansett 150k er nok et lavt budsjett. Mannen min er rørlegger og gjorde det aller meste på vårt bad selv. Vi hadde inn elektriker og en murer til å støpe fall samt første lag membran. Vi brukte ca 100k totalt, og da fikk vi firmaets innkjøpspriser på alt av materiale og innreding, samt en del gratis deler og utstyr mannen hadde liggende. Anonymkode: 500b8...41f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #11 Del Skrevet 29. mai 2018 8 timer siden, Vackra skrev: Hei! Jeg kjøpte leilighet i borettslag. Badet hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt til å pusse opp på grunn av kostnader. Det er veldig lite, cirka 6kvm. Det er ikke membran der, som fører til at jeg må ha dusjkabinett. Dette tar mye av plassen, og er ikke spesielt pent å se på på et så trangt bad. Det er heller ikke varmekabler i gulvet, så det er ganske kaldt. Jeg har sjekket med borettslaget, og de har ingen planlagt oppgradering av bad. Enkelte beboere har selv oppgradert, og mitt er av eldre standard sammenlignet med de andre. Jeg antar derfor at det ikke vil bli noen felles oppgradering da rørene nylig med tatt en sjekk på. Leser at det koster omkring 150 000+ å pusse opp et bad. Det er fullstendig urealistisk for meg som student. Mye av jobben kan jeg (pappa) ta selv, og jeg syntes det er vanskelig å estimere omtrent hva det vil koste. Jeg kan ta rivearbeid, elektrisk, og fliselegging selv. Det jeg lurer på er hva omtrent det vil koste i rørleggerarbeid, varmekabler og membranlegging, ettersom dette må oppfylle våtromsnormen? Hvis det ikke var for at jeg gjerne vil ha dusjvegger og varme kunne jeg holdt meg til flis-på-flis, og bytte do og vask og møbler. Ja, det er så dyrt. Mitt på 8 kvadrat kom på 250’000 med vennepris, dog valgte vi litt eksklusive materialer. Baderom er også det dyrest å kutte hjørner på. Man betaler jo heller vanligvis ikke et bad på en gang, man tar opp mer lån og øker det månedlige avslaget. Det er jo helt håpløst at du ikke har tatt dette med i beregningen når du kjøpte leilighet som student, så om du ikke har råd til å bruke fagfolk på alt ville jeg heller ventet til du er ferdig med å studere da det ikke virker som du MÅ pusse opp akkurat nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #12 Del Skrevet 29. mai 2018 Har du vurdert baderomsplater? De har innebygd membran, mye enklere enn membran, flis, osv. Der er både latterlig og idiotisk at man skal måtte betale flere hundre tusen kroner for et nytt bad. Hvis man ikke velger de dyreste flisene, de dyreste møblene og armatur, burde ikke det vært så dyrt. Anonymkode: f123b...495 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #13 Del Skrevet 29. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert baderomsplater? De har innebygd membran, mye enklere enn membran, flis, osv. Der er både latterlig og idiotisk at man skal måtte betale flere hundre tusen kroner for et nytt bad. Hvis man ikke velger de dyreste flisene, de dyreste møblene og armatur, burde ikke det vært så dyrt. Anonymkode: f123b...495 Det handler om lønnsnivået i Norge. Ting tar tid, det er mye jobb og håndverkere har OK+ lønn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #14 Del Skrevet 29. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert baderomsplater? De har innebygd membran, mye enklere enn membran, flis, osv. Der er både latterlig og idiotisk at man skal måtte betale flere hundre tusen kroner for et nytt bad. Hvis man ikke velger de dyreste flisene, de dyreste møblene og armatur, burde ikke det vært så dyrt. Anonymkode: f123b...495 Det er ca. en månedsarbeid. Pluss materialer og utstyr. Anonymkode: af39c...c8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #15 Del Skrevet 29. mai 2018 Vi har bygd bad fra grunnen i et ikke våtrom. Ca 40 000 i elektrikker, 15000 i rørlegger, 12 000 i gulvlegging over døplater og 18 000 for vegger. ++++ Innredning ble ca 40000. Gjort alt byggearbeid, vegger og tak selv. Priser er litt estimert siden mye annet elektrisk og rør ble gjort i tillegg i huset. Jeg har selv styrt prosjektet og hatt kontakt med, og koordinert håndverkere, byggleverandører etc fra ulike firma. Anonymkode: 4df4f...3f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #16 Del Skrevet 29. mai 2018 Denne koordineringen er noe dritt når elektrikeren plutselig er sjuk så alt annet på timeplanen må gjøres om. Og så står du der, tre måneder senere, fortsatt uten en dass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #17 Del Skrevet 29. mai 2018 Akkurat nå, JackNapier skrev: Denne koordineringen er noe dritt når elektrikeren plutselig er sjuk så alt annet på timeplanen må gjøres om. Og så står du der, tre måneder senere, fortsatt uten en dass. Fordelen med å bygge bad i et annet rom er at du gjerne allerede har et gammelt bad å bruke. Så det blir en vurdering for det enkelte prosjekt. Anonymkode: 4df4f...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #18 Del Skrevet 29. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordelen med å bygge bad i et annet rom er at du gjerne allerede har et gammelt bad å bruke. Så det blir en vurdering for det enkelte prosjekt. Anonymkode: 4df4f...3f6 Selvfølgelig, men TS skal i all sannsynlighet totalrenovere det som allerede er et bad mtp det er en borettslagsleilighet og hun er student. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #19 Del Skrevet 29. mai 2018 1 time siden, JackNapier skrev: Selvfølgelig, men TS skal i all sannsynlighet totalrenovere det som allerede er et bad mtp det er en borettslagsleilighet og hun er student. Jeg personlig hadde levd med det badet som er jeg da, så lenge det fungerer greit nok. At det er stygt er jo uviktig. Kunne levd med badet jeg hadde og i flere år selv om det var stygt, vannskadet og upraktisk om jeg ikke hadde tid og råd. Men nå har jeg tenkt å rive den delen av huset det er i, så da må det til. Men i TS tilfelle. Vent til du har råd, å gjøre en halveis og billig løsning nå gjør at du må gjøre det på nytt igjen om ikke så lenge. det er bortkastet tid og penger. Anonymkode: 4df4f...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #20 Del Skrevet 29. mai 2018 Om det er vannskadet burde man vel sjekke ut hvor alvorlig, det gang jo bli enda dyrere på sikt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå