Påkrevd Skrevet 11. juni 2018 #21 Skrevet 11. juni 2018 På vei oppover kan jeg anbefale rivieraen fra Genova og hele veien til Frankrike. Prøv å holde dere unna autostradaen, kystveien byr på masse fantastisk utsikt og mengder av koselige småbyer (og noen litt større). Det tar jo litt lengre tid, selvsagt, men det er jo det ferie handler om. Når dere kommer til grensen, så stikk innom Menton, Monaco, Nice og evnt. Antibes, da har dere fått med dere ganske mye. Tyskland har som nevnt ikke bompenger, men som nevnt er det et oblat man kjøper i Sveits (4-500kr) som gjelder ut året. Dette trenger man dog bare om man skal kjøre på motorvei. Du sier dere vil kjapt gjennom Sveits, men det er absolutt mye storslått natur å få med seg der også. Helst skulle man hatt ferie hele året, hehe😁 Hvis dere uansett bare har Danmark, Tyskland og Sveits som transportetapper, hvorfor utnytter dere ikke tiden ved å fly ned til Italia/Frankrike eller f.eks Geneve (hvis dere må levere bilen på samme sted) og kjører derfra? Da sparer dere jo fort 2-4 dager som bare blir asfalt, avhengig av hvor lange etapper dere beregner?
Påkrevd Skrevet 11. juni 2018 #22 Skrevet 11. juni 2018 På 2.6.2018 den 2.47, Overrasket skrev: Det viktigste når man kjører bil i Italia er å være oppmerksom på Zona Traffico Limitato. Det betyr akkurat det det ser ut som, begrenset adkomst for trafikk. Det er lurt å regne med at alle bysentra i både små og store byer (og landsbyer) har en kjerne med begrenset adkomst. Er du utlending på kjøretur, så betyr slike soner at du ikke har lov til å kjøre bil der. I denne sammenheng er det ingenting som heter dum utlending som ikke skjønte noe, du blir bøtelagt, og du må betale. Det er greit å vite på forhånd før hver nye by 1) hvor ZTL starter og 2) hvor den mest nyttige parkeringsmuligheten er. Kan dere f.eks. parkere på et hotell utenfor bykjernen og gå inn? Finnes det offentlig parkeingsplasser i hjørnet av trafikksonen? Når dere er på vei inn i et område med begrenset adkomst ser dere uten unntak et varselskilt, det kan se noe i retning av slik ut: Når dere ser et slik skilt, ikke kjør videre. Så enkelt er det. Her kan man lese mer om dette, samt andre nyttige trafikkregler/avgifter i Europa http://www.urbanaccessregulations.eu
gustav Skrevet 12. juni 2018 #23 Skrevet 12. juni 2018 (endret) Italienerne har ferie i de 3 første ukene av august. Det er maange av dem, og de drar ut til sjøen. Derfor ville jeg sterkt vurdert å bestille hotell på forhånd iallefall på typiske strand-destinasjoner. Nå forstår jeg at dere neppe planlegger å ha med haugevis med bagasje på båten og vet ikke hvordan dere forholder dere til tanken telt, men til opplysning er italienerne kjempegode på det med camping.. 3-4 stjerners har både basseng, tilgang til gode strender (hvis det er vann i nærheten altså 😂) supermarket og ristoranter. Og nesten alltid plass til et lite/medium telt til.. 😉 Endret 12. juni 2018 av gustav 1
Veeera Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #24 Skrevet 12. juni 2018 22 timer siden, Påkrevd skrev: På vei oppover kan jeg anbefale rivieraen fra Genova og hele veien til Frankrike. Prøv å holde dere unna autostradaen, kystveien byr på masse fantastisk utsikt og mengder av koselige småbyer (og noen litt større). Det tar jo litt lengre tid, selvsagt, men det er jo det ferie handler om. Når dere kommer til grensen, så stikk innom Menton, Monaco, Nice og evnt. Antibes, da har dere fått med dere ganske mye. Tyskland har som nevnt ikke bompenger, men som nevnt er det et oblat man kjøper i Sveits (4-500kr) som gjelder ut året. Dette trenger man dog bare om man skal kjøre på motorvei. Du sier dere vil kjapt gjennom Sveits, men det er absolutt mye storslått natur å få med seg der også. Helst skulle man hatt ferie hele året, hehe😁 Hvis dere uansett bare har Danmark, Tyskland og Sveits som transportetapper, hvorfor utnytter dere ikke tiden ved å fly ned til Italia/Frankrike eller f.eks Geneve (hvis dere må levere bilen på samme sted) og kjører derfra? Da sparer dere jo fort 2-4 dager som bare blir asfalt, avhengig av hvor lange etapper dere beregner? Takk for tips! Det noteres😄 vi vil gjerne se litt sv Sveits og Tyskland, så vi tenker å bruke noen ekstra dager på turen hjem igjen! 😄
Veeera Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #25 Skrevet 12. juni 2018 3 timer siden, gustav skrev: Italienerne har ferie i de 3 første ukene av august. Det er maange av dem, og de drar ut til sjøen. Derfor ville jeg sterkt vurdert å bestille hotell på forhånd iallefall på typiske strand-destinasjoner. Nå forstår jeg at dere neppe planlegger å ha med haugevis med bagasje på båten og vet ikke hvordan dere forholder dere til tanken telt, men til opplysning er italienerne kjempegode på det med camping.. 3-4 stjerners har både basseng, tilgang til gode strender (hvis det er vann i nærheten altså 😂) supermarket og ristoranter. Og nesten alltid plass til et lite/medium telt til.. 😉 Ja, da må vi sette oss ned å planlegge litt! ☺️ Vi vurderer å ha med oss telt faktisk! Hvis ikke er jeg en sånn person som godt kan sove i bilen en natt😂 er ikke så fin på det si! Tenker at vi burde bestille hotell i Monaco i god tid, der blir det ”billigste” om jeg i det hele tatt kan kalle det det, tatt først, hehe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #26 Skrevet 12. juni 2018 Hva skal du nå i det gørrkjedelige og overprisede Sveits å gjøre ? Kjør over Østerrike (Tyrol), og over Brennerpasset. Siden kan du kjøre over dolomittene, fantastiske høyfjellspass. Alternativt derfra er til Cortina d`ampezzo, derfra ned til Venezia. Når det gjelder Gardasjøen, ville jeg mye heller valgt Maggiosjøen (Lago Maggio), mer spektakulært og mindre turistifisert. Anonymkode: 396ec...a35 1
Sirah Skrevet 12. juni 2018 #27 Skrevet 12. juni 2018 Kan jeg spørre hva dere må betale for å leie bil til en slik tur? Har skikkelig lyst til å ta en tilsvarende ferie en gang, men tror ikke den halvgamle bilen min har så lyst til å være med på noe slikt 😂
Ginavn Skrevet 12. juni 2018 #28 Skrevet 12. juni 2018 23 timer siden, Veeera skrev: Hei igjen! Noen som har noen meninger angående å bestille hotell før eller underveis på reisen? Personlig så vil jeg ta det litt underveis så man ikke føler seg så forpliktet... men hvordan er det med hotell i juli-august? Blir det billigste tatt først? Eller går det greit tro? Noen erfaringer? Beklager for mye mas 😬 Når det gjelder selve kjøreturen: Det blir nok billigere å bestille på forhånd, men da har du jo selvsagt det presset på deg om å rekke dit i tide. Google maps eller NAF ruteplanlegger kan si 20 timer, men tro meg - det kan fort ta lengre tid! Hoteller virker også dyre nå - i Tyskland betalte vi rundt 50 euro for ei natt... på motell! Hvis du velger friheten til å booke inn når og hvor som helst kan det straffe seg. Vi hadde planlagt å sove på et hotell vi hadde brukt før i en ungarsk by. Når vi kom fram (ingen booking på forhånd) var hotellet fullt. Resepsjonisten informerte meg også om at alle hotellene i byen var fulle, pga en idrettsfestival. Dermed ble det en times kjøring til en annen by, og ja, vi bestilte på nett før vi dro fra den første byen! 1
Veeera Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #29 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Sirah skrev: Kan jeg spørre hva dere må betale for å leie bil til en slik tur? Har skikkelig lyst til å ta en tilsvarende ferie en gang, men tror ikke den halvgamle bilen min har så lyst til å være med på noe slikt 😂 Hehe! Når det kom til priser så var det veldig forskjell fra de forskjellige utleierne.. Billigste vi kunne få i Norge var 11.000kr og da var det fri km og all forsikring inkludert i 17 dager ☺️ Og det var på rentawreck, de har helt greie biler til tross for navnet 😂 men så kom vi over et tilbud på Avis i Hirtshals (der vi går i land med danskebåten) fri km, forsikring og bedre bil til litt over 9000 det er en del, men det var flere utleiere som skulle ha godt over 20k så sånn sett så er det billig.. pluss at hvis man er fler som spleiser så blir det fort billig. Er noen som sier at det er billigere med fly osv, men man må tenke på alt man får sett på veien og alle landene man får besøkt underveis 😍 anbefaler det virkelig!
Sirah Skrevet 12. juni 2018 #30 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Veeera skrev: Hehe! Når det kom til priser så var det veldig forskjell fra de forskjellige utleierne.. Billigste vi kunne få i Norge var 11.000kr og da var det fri km og all forsikring inkludert i 17 dager ☺️ Og det var på rentawreck, de har helt greie biler til tross for navnet 😂 men så kom vi over et tilbud på Avis i Hirtshals (der vi går i land med danskebåten) fri km, forsikring og bedre bil til litt over 9000 det er en del, men det var flere utleiere som skulle ha godt over 20k så sånn sett så er det billig.. pluss at hvis man er fler som spleiser så blir det fort billig. Er noen som sier at det er billigere med fly osv, men man må tenke på alt man får sett på veien og alle landene man får besøkt underveis 😍 anbefaler det virkelig! Oj det var jo ikke galt 😄 Så klart er det billigere med fly, men det er jo en helt annen type ferie Tenk å mye mer man får oppleve med bil! 1
Veeera Skrevet 26. juli 2018 Forfatter #31 Skrevet 26. juli 2018 Noen som har noen formening om hvor mye jeg burde sette av til bensin?😅
Kjetil E Skrevet 26. juli 2018 #32 Skrevet 26. juli 2018 På 12.6.2018 den 18.35, AnonymBruker skrev: Hva skal du nå i det gørrkjedelige og overprisede Sveits å gjøre ? Kjør over Østerrike (Tyrol), og over Brennerpasset. Siden kan du kjøre over dolomittene, fantastiske høyfjellspass. Alternativt derfra er til Cortina d`ampezzo, derfra ned til Venezia. Når det gjelder Gardasjøen, ville jeg mye heller valgt Maggiosjøen (Lago Maggio), mer spektakulært og mindre turistifisert. Anonymkode: 396ec...a35 Sveits er slettes ikke gørrkjedelig, det er et meget vakkert land. Med vill og flott natur. Og med noen jernbanestrekninger som overgår alt av jernbane i Europa. Man kan snakke lenge og varmt om Flåmsbanen, Bergensbanen osv. Men etter å ha opplevd Wengeralphbahn, Jungfraujochbahn og Golden pass panoramic train. Så kommer de norske banene sørgelig til kort. Og for en nordmann er ikke sveits så veldig dyrt. Ja sikkert dyrt i forhold til nabolandene men i forhold til det vi er vant med av priser i Norge er det ikke dyrere. 3
Kjetil E Skrevet 26. juli 2018 #33 Skrevet 26. juli 2018 På 12.6.2018 den 20.08, Veeera skrev: Hehe! Når det kom til priser så var det veldig forskjell fra de forskjellige utleierne.. Billigste vi kunne få i Norge var 11.000kr og da var det fri km og all forsikring inkludert i 17 dager ☺️ Og det var på rentawreck, de har helt greie biler til tross for navnet 😂 men så kom vi over et tilbud på Avis i Hirtshals (der vi går i land med danskebåten) fri km, forsikring og bedre bil til litt over 9000 det er en del, men det var flere utleiere som skulle ha godt over 20k så sånn sett så er det billig.. pluss at hvis man er fler som spleiser så blir det fort billig. Er noen som sier at det er billigere med fly osv, men man må tenke på alt man får sett på veien og alle landene man får besøkt underveis 😍 anbefaler det virkelig! Pluss at leier du med i Hirtsals så sparer du vel og litt på fergeoverfarten i tillegg.
Veeera Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #34 Skrevet 27. juli 2018 12 timer siden, Kjetil E skrev: Pluss at leier du med i Hirtsals så sparer du vel og litt på fergeoverfarten i tillegg. Ferga fikk vi gratis så sparte noen tusenlapper der heldigvis! 1
Kjetil E Skrevet 27. juli 2018 #35 Skrevet 27. juli 2018 16 minutter siden, Veeera skrev: Ferga fikk vi gratis så sparte noen tusenlapper der heldigvis! Det er jo veldig bra. Men kan være et godt tips for folk som skal på biltur nedover på kontinentet med leiebil. At det kan være litt penger å spare på å leie bil i den byen ferja legger til hvis du har tenkt å starte turen med ferge. For da sparer du utgifter til å ha bil på ferga. Pluss at min erfaring er at det er rimeligere og leie i utlandet enn i Norge.
Veeera Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #36 Skrevet 27. juli 2018 Ja absolutt!! Var veldig mye billigere å leie i Hirtshals enn i Norge 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå