Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kjæresten og jeg har tenkt oss på biltur til Italia i sommer. Vi tar superspeed til Danmark og har leid bil der som vi skal kjøre videre med. Vi skal være på tur i nesten tre uker.. turen ser foreløpig slik ut: kjøre fortest mulig gjennom Danmark, Tyskland og Sveits. Vi vil bruke lengst tid i Italia. Tenker innom Milano, bort til gardasjøen, ned til Roma en liten tur, opp igjen til Portofino. Noen som vet om noen fine byer langs kysten i nord-Italia? Har vært på ferie i Diana marina før, men tar gjerne imot andre tips. Mot slutten tenker vi å besøke Monaco, Nice og Cannes før vi drar hjem igjen. Noen som har noen tips og råd? Lurer litt på bompenger i Tyskland og Sveits blant annet. Noen gjemte skatter vi burde besøke? Alle tips taes imot 😁 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så glad i bilferie, og spesielt Italia. Så det du beskriver er Drømmeferie for meg :) Og dessuten: relativt avslappa bilferie helt ned til Roma kan gjøres allerede på 2 uker, men eeenda bedre med 3..

Ingen bompenger i Tyskland eller Sveits. I Sveits kjøper du oblat til frontruta ved grensa, denne gjelder for hele landet. Italia har bompenger, men bare på autostrada. Trekk billett når du kjører på, betal når du kjører av.

Masse fine byer i Italia, høres ut som dere vet nok til å vite retning selv, kjør småveier og stopp hvor dere føler for det. Ang. Portofino: vi kom fra Santa Margherita L, retning postkortbyen Portofino. Endte i en timevis lang køseanse og når vi endelig kom frem var det ikke en parkeringsplass å oppdrive, byen var rett og slett full. Slik at hele den uendelige rekka med biler (unntatt de som åpenbart hadde reservert plass) kjørte den samme køen tilbake igjen 😂 Nå kan det seff hende at vi forsøkte å gjøre turen på en helgedag - og midt på dagen var det jo- så moralen her må være å på forhånd kjenne sin besøkstid..   

Og: hvor morro italiensk trafikk enn er, ikke kjør inn i storbyene. Parker utenfor ringveien, ta off. transport inn.

God tur, kos dere!! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes også dette høres ut som en strålende tur! Bare å kjøre over fjellene ned dit må være en stor opplevelse... :)

Jeg var nylig et par uker i en by i Piemonte, og det var utrolig flott i vindistriktene. Det å smake på barolo-viner i Barolo var litt av en erfaring. Vakre, små landsbyer på hver en topp, men vinranker nedover liene.

Hvis jeg var dere, og hadde vært i nærheten av Portofino, ville jeg absolutt fått med med Cinque terre - i allefall noen av byene. Parkert bilen. Gått imellom, og overnattet i noen av byene. og tatt tog tilbake til bilen....

Anonymkode: 2a18a...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går båt fra nabobyene inn til Portofino. Ikke finn på å ta bilen! 😊

Anonymkode: 58a38...41f

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for flotte og utfyllende svar og tips!! Kjekt å vite det om Portofino!! Vet dere hvilken by man kan ta båt fra? 😁 nå gleder jeg meg enda mer!! 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Veeera skrev:

Tusen takk for flotte og utfyllende svar og tips!! Kjekt å vite det om Portofino!! Vet dere hvilken by man kan ta båt fra? 😁 nå gleder jeg meg enda mer!! 

http://traghettiportofino.it/en/lines-and-trips/line-1/#ad-image-0 

Vi bodde i Santa Margherita og spaserte ene veien til Portofino, utrolig fin gåtur, men blir kanskje for varmt midt på sommeren? Tar en times tid. Så kan dere heller ta båten tilbake igjen? 😊

https://www.apathtolunch.com/2014/05/getting-to-portofino-walking-hiking-and.html

Anonymkode: 58a38...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Veeera skrev:

Det går båt fra Rapallo og Santa Margherita til Portofino. Ganske så dyrt der da. Leie solseng i St. Margherita kostet opptil 2000kr for to stk, skulle tro det fulgte med privat butler til den prisen! Cinque Terre er jo verdt å få med seg for å ha sett det. MYE folk midt på sommeren da. Ellers er jo Italia fantastisk, men selv foretrekker jeg de små, koselige plassene heller enn byene. 

For å kjøre gjennom Sveits må dere betale 400kr for et veioblat(dette gjelder for resten av året). Sveits er nydelig da(og latterlig dyrt), så bruk gjerne god tid på kjøringa der. Mange fine pass å kjøre gjennom. 

Anbefaler også en tur til Comosjøen(kanskje heller der enn Garda, mye roligere og mindre turister).

Anonymkode: 2b845...331

• Liker 1
Skrevet
På 29.5.2018 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Det går båt fra Rapallo og Santa Margherita til Portofino. Ganske så dyrt der da. Leie solseng i St. Margherita kostet opptil 2000kr for to stk, skulle tro det fulgte med privat butler til den prisen! Cinque Terre er jo verdt å få med seg for å ha sett det. MYE folk midt på sommeren da. Ellers er jo Italia fantastisk, men selv foretrekker jeg de små, koselige plassene heller enn byene. 

For å kjøre gjennom Sveits må dere betale 400kr for et veioblat(dette gjelder for resten av året). Sveits er nydelig da(og latterlig dyrt), så bruk gjerne god tid på kjøringa der. Mange fine pass å kjøre gjennom. 

Anbefaler også en tur til Comosjøen(kanskje heller der enn Garda, mye roligere og mindre turister).

Anonymkode: 2b845...331

Oii! Comosjøen så veldig flott ut det også! Kanskje vi hellet tar turen dit, eller begge? Hmm.. tusen takk for tips! Blir nok ikke å ligge på stranda i santa margherita da😂 husker/vet du hva båtturen til Portofino koster? Så ikke ut som det var lange turen men..:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.5.2018 den 18.54, Veeera skrev:

Oii! Comosjøen så veldig flott ut det også! Kanskje vi hellet tar turen dit, eller begge? Hmm.. tusen takk for tips! Blir nok ikke å ligge på stranda i santa margherita da😂 husker/vet du hva båtturen til Portofino koster? Så ikke ut som det var lange turen men..:) 

Båtturen koster ikke allverdens. Men er dere forholdsvis spreke til bens, anbefaler jeg å gå fra St. Margherita til Portofino. Veldig vakker tursti. 

Anonymkode: afed7...8a2

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det viktigste når man kjører bil i Italia er å være oppmerksom på Zona Traffico Limitato. Det betyr akkurat det det ser ut som, begrenset adkomst for trafikk. Det er lurt å regne med at alle bysentra i både små og store byer (og landsbyer) har en kjerne med begrenset adkomst. Er du utlending på kjøretur, så betyr slike soner at du ikke har lov til å kjøre bil der. I denne sammenheng er det ingenting som heter dum utlending som ikke skjønte noe, du blir bøtelagt, og du må betale. Det er greit å vite på forhånd før hver nye by 1) hvor ZTL starter og 2) hvor den mest nyttige parkeringsmuligheten er. Kan dere f.eks. parkere på et hotell utenfor bykjernen og gå inn? Finnes det offentlig parkeingsplasser i hjørnet av trafikksonen? Når dere er på vei inn i et område med begrenset adkomst ser dere uten unntak et varselskilt, det kan se noe i retning av slik ut: 

s187.gif 

Når dere ser et slik skilt, ikke kjør videre. Så enkelt er det.

Endret av Overrasket
Skrevet
På 2.6.2018 den 2.47, Overrasket skrev:

Det viktigste når man kjører bil i Italia er å være oppmerksom på Zona Traffico Limitato. Det betyr akkurat det det ser ut som, begrenset adkomst for trafikk. Det er lurt å regne med at alle bysentra i både små og store byer (og landsbyer) har en kjerne med begrenset adkomst. Er du utlending på kjøretur, så betyr slike soner at du ikke har lov til å kjøre bil der. I denne sammenheng er det ingenting som heter dum utlending som ikke skjønte noe, du blir bøtelagt, og du må betale. Det er greit å vite på forhånd før hver nye by 1) hvor ZTL starter og 2) hvor den mest nyttige parkeringsmuligheten er. Kan dere f.eks. parkere på et hotell utenfor bykjernen og gå inn? Finnes det offentlig parkeingsplasser i hjørnet av trafikksonen? Når dere er på vei inn i et område med begrenset adkomst ser dere uten unntak et varselskilt, det kan se noe i retning av slik ut: 

s187.gif 

Når dere ser et slik skilt, ikke kjør videre. Så enkelt er det.

Oi! Takk! Der kunne vi fort gått på en smell 😃

Skrevet (endret)

Er det noen som vet om man kan ta ferje fra Roma(eller i nærheten) til øyen sassari? 

Endret av Veeera
Skrevet

Også kalt Sardinia 😂

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Veeera skrev:

Er det noen som vet om man kan ta ferje fra Roma(eller i nærheten) til øyen sassari? 

Sassari er ikke en øy. Det er en by på nord-Sardinia. 

Det går sikkert noen ferger fra Civitavecchia til Sardinia, men tviler på at de går til Sassari. Sassari ligger på "feil" side av Sardinia i forhold til Roma. 

Kanskje til Olbia eller Cagliari? 

Må også si jeg er nysgjerrig på hvorfor du vil til Sassari? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sassari er ikke en øy. Det er en by på nord-Sardinia. 

Det går sikkert noen ferger fra Civitavecchia til Sardinia, men tviler på at de går til Sassari. Sassari ligger på "feil" side av Sardinia i forhold til Roma. 

Kanskje til Olbia eller Cagliari? 

Må også si jeg er nysgjerrig på hvorfor du vil til Sassari? 

Jeg som blinksa litt, mente selvfølgelig sardinia! Utrolig flott plass ser det ut som😍

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Veeera skrev:

Jeg som blinksa litt, mente selvfølgelig sardinia! Utrolig flott plass ser det ut som😍

Veldig vakkert mange steder, og fantastisk flotte sandstrender! Anbefales! Men velg sted på øya med omhu. Prisene varierer groteskt. Noen av småbyene er veldig jet-set preget. Der reiser kjendiser og rikfolk. Og prisene er deretter. Men det finnes mange "vanlige" steder også. 

Skrevet

Hei igjen! Noen som har noen meninger angående å bestille hotell før eller underveis på reisen? Personlig så vil jeg ta det litt underveis så man ikke føler seg så forpliktet... men hvordan er det med hotell i juli-august? Blir det billigste tatt først? Eller går det greit tro? Noen erfaringer? Beklager for mye mas 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...