Gå til innhold

Sparer dere barnetrygden til barna blir 18? Hvordan bruker dere den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke snakk om allverdens penger, det er bare 970 nok. Men sparer dere den til barna blir 18? Hva er den vanligvis brukes til? Førerkort, boligkjøp? 

Vi er førstegenerasjonsinnvandrere her i Norge. Begge er i full jobb. Sparte barnetrygden fra dag nr 1. 

Anonymkode: aa028...ba1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre brukes den i det store sluket. Er alene og på dagpenger så her er det dårlige tider om dagen. Må få meg jobb.

Anonymkode: 81c99...534

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruker den selvsagt, det er det den er til. Barn koster penger, masse penger. 

Anonymkode: 33958...5ba

• Liker 18
Skrevet

Den brukes på mat/klær etc. Helt uaktuelt å spare det til barnet, pengene trengs nå. Dessuten er det ikke for at barna skal få en feit buffer når de blir 18 at barnetrygden ble funnet opp. 

• Liker 19
Gjest BearMama
Skrevet
12 minutter siden, Lumos skrev:

Den brukes på mat/klær etc. Helt uaktuelt å spare det til barnet, pengene trengs nå. Dessuten er det ikke for at barna skal få en feit buffer når de blir 18 at barnetrygden ble funnet opp. 

Det er litt annerledes nå som barna trenger høy EK for å komme seg inn i boligmarkedet.

Barnetrygden er til barnet. Og om noen velger å spare det og så mye som mulig til fremtiden så ser jeg ikke noe galt i det. 

Skrevet

Det føles litt som om den er all verdens penger (nå får jeg 1940 for et barn) og jeg føler at det er veldig mye :) Det går med i sluket, pengene trengs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den brukes opp på klær og mat. 

Forstår at barnetrygden bør bli behovsprøvd når folk kan spare den opp slike at 18 åringen sitter med mye penger. Da trenger man faktisk ikke pengene. 

Anonymkode: a2990...588

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke snakk om allverdens penger, det er bare 970 nok. Men sparer dere den til barna blir 18? Hva er den vanligvis brukes til? Førerkort, boligkjøp? 

Vi er førstegenerasjonsinnvandrere her i Norge. Begge er i full jobb. Sparte barnetrygden fra dag nr 1. 

Dere innvandrer får jo mer penger enn oss etnisk norske så da er det jo lett for dere å spare.

Anonymkode: 55b43...498

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hmm tror ikke jeg skal bite  på dette agnet.  

Anonymkode: 2cb75...d51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt sårt å høre at så mange har muligheten til å spare barnetrygden og gi barna sine EK til bolig når de er voksne.  Har fulgt med på tråder angående dette tidligere også. Her skal altså staten sponse mennesker som egentlig ikke har bruk for pengene, mens de som har lite fra før er nødt til å bruke pengene til det, de er ment til.

Anonymkode: 6e4b6...aed

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, barnetrygden går inn i det vanlige budsjettet. Kunne sikkert ha spart den hvis det var det om å gjøre, men så lenge vi har huslån ser jeg ikke logikken i å sette barnetrygden på konto og få 16,75 kroner i rente hvert år og betale mange tusen i renteutgifter til samme bank. Vi "sparer" til barna ved å bedre familieøkonomien og kan hjelpe dem med EK når den tid kommer.

Anonymkode: 67488...902

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, barnetrygden går inn i det vanlige budsjettet. Kunne sikkert ha spart den hvis det var det om å gjøre, men så lenge vi har huslån ser jeg ikke logikken i å sette barnetrygden på konto og få 16,75 kroner i rente hvert år og betale mange tusen i renteutgifter til samme bank. Vi "sparer" til barna ved å bedre familieøkonomien og kan hjelpe dem med EK når den tid kommer.

Meg igjen, glemte å svare på hva barnetrygden brukes til. Nei, skal vi se... det er barnehageregning på 4500 i måneden og SFO på 2000, datteren skal på Artcamp i sommerferien (1500) og trenger nytt utstyr til det (1000). Aller helst skulle hun hatt ny klarinett også, men det koster jo flesk så vi får se hvor mye som blir igjen av feriepengene. Sønnen på håndball-reise (3500) og har vært så heldig å få plass på Hudøy (4850). Vi skal på en moderat familieferie, men med seks personer går det lett 40-50000 siden vi må reise i skoleferien. Så kommer høsten da, når alle må ha nye klær og sko, og aktivitetsavgiftene begynner å forfalle, et par tusenlapper hit, et par tusenlapper dit. Nevnte jeg at vi måtte ha ny bil etter sistemann og fremdeles betaler ned på billånet? Vinterdekkene er slitt allerede, pga mye kjøring til og fra, så det går vel noen tusenlapper neste gang vi må legge om...

Det er virkelig ikke noe problem å finne ting å bruke barnetrygden på, selv om man tjener greit. Har du barn, så flyr penga, selv om du ikke er noe luksusdyr.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Per nå går den inn husholdningen da jeg er alene og er student, men når jeg er ferdig med å studere så blir det så jeg setter den inn på sparekontoen hennes.

Anonymkode: cd613...493

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygden settes på egen konto øremerket ting til barnet (vinterdress, sko, barnesete o.l.). Vi sparer et beløpt til barnet hver mnd, men dette er lavere. Har lagt oss på et beløp som vi har råd til å spare til kommende søsken også. 

Anonymkode: 192eb...8e6

Skrevet

Barnetrygden er ment å være et supplement til familieøkonomien, det er ikke ment som sparing til barn. Det er heller ikke BARNAs penger, som jeg ser noen skriver.

at man skal ha dårlig samvittighet fordi man IKKE sparer barnetrygden, men derimot bruker den som del av familieøkonomien er bare trist. selvsagt skal man ikke det. Det er lurt å spare, men aldri i verden om jeg hadde øremerket sparing til barns EK før jeg selv hadde en OK økonomi.Man er en familie og da er det i mine øyne naturlig at man ser økonomien under ett. For de fleste så vil økonomien være bedre når ungene er blitt "unge voksne" enn da de var små, så da har man gjerne litt mer til overs enn når en selv var i etableringsfasen og har dermed forhåpentligvis noe bedre mulighet til å bistå om det trengs.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bruker mer enn 970 kr per barn i mnd dersom det var det som var spørsmålet 🤔

sparer også mer enn 970 kr per barn i mnd dersom det var det du spurte om? 

Sparer buffer, betaler avdrag på lån, sparer til ferier, sparer til oppussing og hvitevarer osv. og har ordning for langsiktig sparing. 

Selve barnetrygden kommer inn på en konto øremerket mat til barna. Har eget kort på denne kontoen. Deler med skillepinne på butikken og sparer kvitteringer for å holde oversikt 🙄 

Anonymkode: 99970...8c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en egen konto som den skal komme inn på (nyfødt, ikke fått første utbetaling enda). Dit skal også kontantstøtten de få mnd vi får det. Og så er planen at det skal stå urørt til barnehageoppstart, så vi skal betale barnehage fra de pengene de første mnd. Så får vi se da, om det lar seg gjøre, eller om vi må bruke de. Vi har jo redusert lønn i permisjonstiden. 

Anonymkode: e0614...05a

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer den, men ikke til barna blir 18. Planen er å bruke av den kontoen til større utgifter gjennom oppveksten. Er det noe igjen når de nærmer seg 18 så brukes det nok til å hjelpe til med lappen.

Anonymkode: e9ae2...e48

Gjest GiftMann38
Skrevet

Vi setter hver krone inn i indeksfond hver måned.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere innvandrer får jo mer penger enn oss etnisk norske så da er det jo lett for dere å spare.

Anonymkode: 55b43...498

Jeg liker IKKE at du skjærer alle innvandrere under en kam ! Er du også en av de få norske som ikke har noen utdanning, lat og fra «livets hard skole»?

Jeg har heldigvis ikke noen dårlig erfaring med rasisme her, og er veldig glad at ikke alle norske tenker som deg ! 

Hvis du kan morsmålet ditt i en grei nivå (btw, jeg kan 5 språk, hva med deg?), så ser du at vi begge er i full jobb ! 14.000 i skatt betaler jeg hver måned, og mannen betaler dobbelt så mye i skatt. Tror du vi er en av de som snylter???? Det er ikke sååå mye igjen etter skatt, men vi prøver så godt vi kan for å spare for barna våre så lenge det lar seg å gjøre.

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...