Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far har hatt samboer gjennom mange år. De har ikke felles barn, men barn på hver sin kant. De eier bolig sammen.

Jeg og min søster har skrevet under på en avtale, om at den som lever lengst, skal få sitte i uskiftet bo så lenge den vil. Det står også i avtalen at gjenlevende kan selge huset og kjøpe ny bolig. Altså, at arv ikke utbetales selv om gjenlevende selger huset. At arveoppgjør først skjer når begge er døde.

Mange år siden jeg underskrev dette, men først nå jeg stiller spørsmål ved om dette er normal eller greit? Er det lov å ta med seg uskiftet bo over i annen bolig?

Min far har størst eierandel og det er snakk om mange millioner. 

Anonymkode: 608d4...be4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far har hatt samboer gjennom mange år. De har ikke felles barn, men barn på hver sin kant. De eier bolig sammen.

Jeg og min søster har skrevet under på en avtale, om at den som lever lengst, skal få sitte i uskiftet bo så lenge den vil. Det står også i avtalen at gjenlevende kan selge huset og kjøpe ny bolig. Altså, at arv ikke utbetales selv om gjenlevende selger huset. At arveoppgjør først skjer når begge er døde.

Mange år siden jeg underskrev dette, men først nå jeg stiller spørsmål ved om dette er normal eller greit? Er det lov å ta med seg uskiftet bo over i annen bolig?

Min far har størst eierandel og det er snakk om mange millioner. 

Helt idiotisk åinngå den typen privatrettslige avtaler. Privatrettslig kan du avtale hva du vil med hvem du vil, nesten. 

Jeg hadde trukket samtykket mitt og tatt det bråket som måtte da komme. Ellers risikerer du å tape det meste av arv, selv om gjenlevende ikke kan forringe boets verdi, i utgangspunktet. 

Anonymkode: 2d13e...dea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis den som lever lengst, bruker opp all arven ? 

Anonymkode: e0f50...cec

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde trukket samtykket mitt og tatt det bråket som måtte da komme

Tror ikke det går å trekke samtykke til uskiftet bo...

Anonymkode: a0aad...151

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov, med mindre det blir brukt til vanlig forbruk ol. Da blir det ingen arv igjen.

Anonymkode: ca936...871

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt idiotisk åinngå den typen privatrettslige avtaler. Privatrettslig kan du avtale hva du vil med hvem du vil, nesten. 

Jeg hadde trukket samtykket mitt og tatt det bråket som måtte da komme. Ellers risikerer du å tape det meste av arv, selv om gjenlevende ikke kan forringe boets verdi, i utgangspunktet. 

Ja, kan man trekke samtykke?

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nei, det kan du ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at hennes barn også har skrevet under på det samme? Hvis din fars samboer dør først så betyr jo det at deres far ikke må kjøpe ut hennes barn med en gang, og dermed må selge eller betale på et lån på sine gamle dager. Er ikke det fint da? Hva er den reelle faren for at arven din forsvinner? 

Anonymkode: 13f2d...660

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov, med mindre det blir brukt til vanlig forbruk ol. Da blir det ingen arv igjen.

Ikke lov å bruke opp arven? Det er det vel mange som ikke bryr seg om og gjør det likevel.

Anonymkode: 9a98c...2b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lov å bruke opp arven? Det er det vel mange som ikke bryr seg om og gjør det likevel.

Arveloven §§ 19 og 27 regulerer blant annet det.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arveloven §§ 19 og 27 regulerer blant annet det.

Den kan regulere så mye den vil, men jeg har personlig erfart at dersom den ene bruker opp arven så er den likevel brukt opp og da er det lite man kan gjøre i ettertid dessverre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kan regulere så mye den vil, men jeg har personlig erfart at dersom den ene bruker opp arven så er den likevel brukt opp og da er det lite man kan gjøre i ettertid dessverre. 

Det er jo da man må passe på å ha en viss oversikt mens vedkommende er i live.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det kan man jo ikke nødvendigvis ha eller få. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan man jo ikke nødvendigvis ha eller få. 

Hvis man går inn for det så kan man det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man går inn for det så kan man det.

Veldig naivt å tro at en kan ha oversikt over forbruket til en annen person når man ikke har krav på det og personen evt. ønsker å skjule det. Du har tydeligvis ikke opplevd noe liknende så det er fint å gå rundt å tro at alt kan ordnes eller avverges.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det går å trekke samtykke til uskiftet bo...

Anonymkode: a0aad...151

En privatrettslig avtale mellom to eller flere parter kan avsluttes når den ene parten ikke lenger ønsker å stå ved avtalen. Men hvor enkelt det blir innad i en familie, det vil ikke jeg ta stilling til. Det menneskelige er heller ikke temaet her men jussen.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet kan ikke en person i uskiftet bo forringe verdien av boet, men i praksis så skal det mye til for å få stoppet en forringelse av et uskiftet bo. Prosessene tar tid, koster penger m.m. fordi advokater da må på banen. Er det snakk om personer som ikke er ved sine fulle fem på grunn av demens el. Og pengene er brukt opp så er pengene borte vekk.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Se første svar. Kontakt advokat og få tingene gjort etter den store kloke boka.

Og hvordan mener du du skal få det til? Ingen kan invadere en annens private økonomi eller liv for øvrig når personen er oppegående i hodet. 

• Liker 1
Skrevet

En privatrettslig avtale mellom to eller flere parter kan avsluttes når den ene parten ikke lenger ønsker å stå ved avtalen.

Dette er feil. Det er et grunnleggende prinsipp i norsk avtalerett at avtaler er bindende for partene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er grådig bullshit.  Om jeg og min partner har kjøpt hus sammen og han dør, er det fortsatt MITT hus.  Håper virkelig at mine barn blir ikke som deg. Det er ikke ditt arv før foreldrene dine dør. Det som er igjen kan du arve.  Håper dine foreldre selger alt de eier og bruker opp alt før de dør slik at du får NIKS. 

Anonymkode: c4203...eaa

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grådig bullshit.  Om jeg og min partner har kjøpt hus sammen og han dør, er det fortsatt MITT hus.  Håper virkelig at mine barn blir ikke som deg. Det er ikke ditt arv før foreldrene dine dør. Det som er igjen kan du arve.  Håper dine foreldre selger alt de eier og bruker opp alt før de dør slik at du får NIKS. 

Anonymkode: c4203...eaa

Her er jo bare én av partene forelder til Ts, saken er selvsagt en helt annen hvis begge to var foreldrene til Ts. Og beklager å måtte si det, men hvis partneren din dør, overtar du ikke automatisk hans del av huset. Dette gjelder kun dersom dere er gift uten særkullsbarn. Man kan også skrive det i et testamente, men hvis partneren din har barn, så har de krav på et minimum av formuen uansett. Han skal ha ganske stor formue for at de eventuelle barna ikke skal ha krav på deler av det. Det vanlige er da selvsagt at du må kjøpe barna ut.

Anonymkode: 190a4...f49

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...