AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #1 Skrevet 29. mai 2018 I dag var jeg på jobb og tok buss i jobben. En fremmed utenlandsk mann satte seg rett over meg, spurte meg om snusen min (holdt en boks i hånda), hva jeg jobber med og masse mer! Så snakket han om seg Selv, men kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Prøvde svare kort og høflig og se vekk men han tok virkelig ikke hintet. Han kommenterte jeg så stresset ut, men hadde virkelig ikke lyst å prate til vedkommende i det store og det hele. Gikk fri for strøm på tlf og da begynte han snakke igjen. Typisk norsk kultur å ikke prate til fremmede I guess! Hva gjør dere i slike situasjoner? Jeg måtte bare bytte plass da han var så sykt innpåsliten... Anonymkode: fd0cb...729 5
Lord Friendzone Skrevet 29. mai 2018 #2 Skrevet 29. mai 2018 Vi nordmenn er nok temmelig spesielle når vi ferdes blant folk. Mange av oss har praktisk talt «skylapper» på, graver blikket ned i telefonen, har hodetelefoner på, og stenger omverdenen ute etter beste evne. Jeg synes det er helt greit at fremmede gjør et lite forsøk på småprat, men da bør man absolutt holde seg til «lette», upersonlige spørsmål og temaer. I tilfellet du beskriver synes jeg helt klart at vedkommende burde ha tatt hintet. Når man bare ser bort, trykker på sin iDings og gir minimalt med respons så ligger det liksom i kortene at man ikke er interessert i å skravle, og det mener jeg at folk bare må respektere. 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #3 Skrevet 29. mai 2018 Syns det er kjekt å snakke med folk jeg. Tar aldri kontakt med andre selv da jeg er redd for å bli oppfattet som du oppfattet han her, men syns ofte det kan være hyggelig om noen snakker til meg. Kommer selvfølgelig litt an på, men. Anonymkode: e1411...916 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #4 Skrevet 29. mai 2018 4 minutter siden, Lord Friendzone skrev: Vi nordmenn er nok temmelig spesielle når vi ferdes blant folk. Mange av oss har praktisk talt «skylapper» på, graver blikket ned i telefonen, har hodetelefoner på, og stenger omverdenen ute etter beste evne. Jeg synes det er helt greit at fremmede gjør et lite forsøk på småprat, men da bør man absolutt holde seg til «lette», upersonlige spørsmål og temaer. I tilfellet du beskriver synes jeg helt klart at vedkommende burde ha tatt hintet. Når man bare ser bort, trykker på sin iDings og gir minimalt med respons så ligger det liksom i kortene at man ikke er interessert i å skravle, og det mener jeg at folk bare må respektere. Jeg hadde smerter i tillegg og var som sagt på jobb mens jeg tok bussen. Hadde liksom nok med meg selv og den tiden jeg hadde igjen på jobb.. vet ikke om fyren var skravlesyk eller prøvde sjekke meg opp. Men så liksom at han allerede da han kom på bussen hadde lyst å prate til meg. Anonymkode: fd0cb...729 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde smerter i tillegg og var som sagt på jobb mens jeg tok bussen. Hadde liksom nok med meg selv og den tiden jeg hadde igjen på jobb.. vet ikke om fyren var skravlesyk eller prøvde sjekke meg opp. Men så liksom at han allerede da han kom på bussen hadde lyst å prate til meg. Anonymkode: fd0cb...729 Hadde det vært annerledes om du ikke var på jobb? Anonymkode: 6e9d4...8e7 1
Gjest boblebrist Skrevet 29. mai 2018 #6 Skrevet 29. mai 2018 I slike tilfeller sier jeg rett ut, gjerne med et smil, at jeg er sliten og ønsker å være i fred. Gidder ikke hinte, og jeg mener det er en ærlig sak. Jeg gir et generelt inntrykk av utilnærmelighet, så det skjer heldigvis ikke ofte.
Pysa Skrevet 29. mai 2018 #7 Skrevet 29. mai 2018 Jeg er norsklærer for flyktninger og innvandrere, og mine elever forteller ofte at de ikke finner noen å praktisere norsk med. De snakker norsk på skolen, men ellers er det ikke lett å komme i prat med noen. Ikke alle har venner de kan sosialisere med, heller ikke på egne språk. Ensomheten er stor for mange. Det er godt mulig du traff på en ivrig norskstudent. Det er lov å si at man vil sitte i fred, men det kan også være veldig hyggelig å bruke fem minutter på litt småprat. 🙂 11
SesameStreet Skrevet 29. mai 2018 #8 Skrevet 29. mai 2018 (endret) Vi opplevde det her om dagen. Mitt barn ble pratet til på engelsk, og jeg sa rett ut at: XXX forstår ikke engelsk. XXX og jeg har gått på lang tur, og er veldig slitne nå. Vi er veldig slitne nå og ønsker litt ro. Men jeg ser jo at det er veldig vanlig i andre kulturer, at man snakker sammen på bussen med vilt fremmede. Jeg har opplevd i utlandet at veldig mange er pratsomme på bussen og snakker om seg selv som om det var noe de gjorde hver dag. Det blir kraftige språkproblemer noen ganger. Barn er jo sånn, men vi voksne vokser det fra oss. Endret 29. mai 2018 av SesameStreet
Leeloo Skrevet 29. mai 2018 #9 Skrevet 29. mai 2018 Kmmer an på om det er bare prat, eller et åpenbart forsøk på å sjekke meg opp. Hater sjekking i situasjoner der jeg er litt låst (typ fly, buss ol., selv om man kan flytte seg), men bare vanlig småsnakk på bussen, selv om det skulle være en baktanke, lever jeg fint med, enkelte er bare selskapssyke. Akkurat TS som var på jobb, og i tillegg hadde vondt kan jeg forstå, men han kunne jo ikke vite det. Generelt er nordmenn skikkelig dårlige på å snakke med fremmede. 2
Gjest hind Skrevet 29. mai 2018 #10 Skrevet 29. mai 2018 Det er typisk norsk med hinting også. Man må lære seg å si fra hvis man skal få det som man vil.
Sirah Skrevet 29. mai 2018 #11 Skrevet 29. mai 2018 15 minutter siden, Leeloo skrev: Kmmer an på om det er bare prat, eller et åpenbart forsøk på å sjekke meg opp. Hater sjekking i situasjoner der jeg er litt låst (typ fly, buss ol., selv om man kan flytte seg), men bare vanlig småsnakk på bussen, selv om det skulle være en baktanke, lever jeg fint med, enkelte er bare selskapssyke. Akkurat TS som var på jobb, og i tillegg hadde vondt kan jeg forstå, men han kunne jo ikke vite det. Generelt er nordmenn skikkelig dårlige på å snakke med fremmede. Enig, Det er helt andre kulturer for å prate med fremmede i andre land. Mest sannsynlig prøvde han bare å være hyggelig. Jeg er ikke noen fan av småprat selv, er skikkelig dårlig på det. Hadde denne mannen satt seg ned og pratet med meg hadde jeg nok prøvd å snakket med han. Både for hans del, men også for min egen for å "trene" på småprat Altså, jeg skjønner deg godt TS, men neste gang må du si skikkelig ifra og ikke bare hinte. 2
Gjest making.a.mess Skrevet 29. mai 2018 #12 Skrevet 29. mai 2018 Det er greit om fremmede rar kontakt, men da bør vedkommende være sensitiv på om motparten ønsker dette. Gir motparten korte avvisende svar eller ikke virker interessert så holder man munn.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #13 Skrevet 29. mai 2018 Det er jo bare å si "Beklager, jeg ønsker ikke å prate." Snakk om å lage problemer for seg selv. Anonymkode: 1f0a6...ad6 6
Gjest Anonym Bruker Skrevet 29. mai 2018 #14 Skrevet 29. mai 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag var jeg på jobb og tok buss i jobben. En fremmed utenlandsk mann satte seg rett over meg, spurte meg om snusen min (holdt en boks i hånda), hva jeg jobber med og masse mer! Så snakket han om seg Selv, men kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Prøvde svare kort og høflig og se vekk men han tok virkelig ikke hintet. Han kommenterte jeg så stresset ut, men hadde virkelig ikke lyst å prate til vedkommende i det store og det hele. Gikk fri for strøm på tlf og da begynte han snakke igjen. Typisk norsk kultur å ikke prate til fremmede I guess! Hva gjør dere i slike situasjoner? Jeg måtte bare bytte plass da han var så sykt innpåsliten... Anonymkode: fd0cb...729 Ærlig talt !. En dag eg satte meg på ekspressbussen kom en ukjent person å satte seg i setet ved siden, og det til tross for at det var mange ledige plasser. Den ukjente begynte å " bable i vei " og samtalen gjikk etterhvert om løst og fast, og synes det var heilt greitt. Opplever rett ofte at mange setter bagasjen sin i nabosetet med det for øye de selvsagt ønsker å bevare den ledige plassen lengst mulig. Har mange ganger opplevd at sjåføren må be passasjerer om å fjærne bagasjen grunnet mangel på ledige sitteplasser. Ellers "graver" folk flest ansiktet sitt ned i desse Ipadene, mobiltelefonen ,og går med plugger i ørene og mange er rett og slett blitt påkjørt i gangfelt av den grunn. Har absolutt ingen sympati med deg, og er du så forbaska usosial som du gjir utrykk for,så får du heller ta sikte på å gå til jobben. Endret 29. mai 2018 av Anonym Bruker
Gent82 Skrevet 29. mai 2018 #15 Skrevet 29. mai 2018 Hvis han prøvde å sjekke opp en dame som snuser så var han nok klin gæren. Ikke verdt å ta sjansen, smart av deg å bytte sete.
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #16 Skrevet 29. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag var jeg på jobb og tok buss i jobben. En fremmed utenlandsk mann satte seg rett over meg, spurte meg om snusen min (holdt en boks i hånda), hva jeg jobber med og masse mer! Så snakket han om seg Selv, men kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Prøvde svare kort og høflig og se vekk men han tok virkelig ikke hintet. Han kommenterte jeg så stresset ut, men hadde virkelig ikke lyst å prate til vedkommende i det store og det hele. Gikk fri for strøm på tlf og da begynte han snakke igjen. Typisk norsk kultur å ikke prate til fremmede I guess! Hva gjør dere i slike situasjoner? Jeg måtte bare bytte plass da han var så sykt innpåsliten... Anonymkode: fd0cb...729 Innpåsliten? Wow. Du forstår ikke meningen i begrepet tydeligvis.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #17 Skrevet 29. mai 2018 Jeg har ikke noe imot at medpassasjerer snakker til meg med mindre de opptrer på en ubehagelig måte. Noen ganger er jeg imidlertid sliten og/eller vil slappe av, så da svarer jeg litt kort tilbake. Jeg opplever at mange eldre mennesker vil prate litt. Mange blir begeistret når jeg forteller om hva jeg studerer, så kommer de med noen fine ord tilbake. Det er veldig hyggelig. Men menn, uavhengig av om de har norsk eller utenlandsk bakgrunn, som vil vite hvor jeg bor, hvor jeg jobber, hvor jeg studerer etc. synes jeg ikke noe om. Jeg vil ikke at en fremmed mann skal oppsøke meg utenfor døren min, på jobben eller på studiestedet. Man vet aldri hva personer man ikke kjenner kan gjøre, så jeg tar mine forholdsregler. Anonymkode: 873de...588
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #18 Skrevet 29. mai 2018 1 time siden, Anonym Bruker skrev: Ærlig talt !. En dag eg satte meg på ekspressbussen kom en ukjent person å satte seg i setet ved siden, og det til tross for at det var mange ledige plasser. Den ukjente begynte å " bable i vei " og samtalen gjikk etterhvert om løst og fast, og synes det var heilt greitt. Opplever rett ofte at mange setter bagasjen sin i nabosetet med det for øye de selvsagt ønsker å bevare den ledige plassen lengst mulig. Har mange ganger opplevd at sjåføren må be passasjerer om å fjærne bagasjen grunnet mangel på ledige sitteplasser. Ellers "graver" folk flest ansiktet sitt ned i desse Ipadene, mobiltelefonen ,og går med plugger i ørene og mange er rett og slett blitt påkjørt i gangfelt av den grunn. Har absolutt ingen sympati med deg, og er du så forbaska usosial som du gjir utrykk for,så får du heller ta sikte på å gå til jobben. Man må gå til jobben fordi man er usosial? Man tar ikke kollektivt for å være sosial, lille venn, man tar det fordi det er billig og/eller en god løsning. Jeg snakker med folk som snakker til meg på bussen, men jeg innleder aldri samtaler. Mange ganger er jeg sliten og svarer kort, og stort sett har jeg på meg store øreklokker som er lydisolerende, men jeg gidder ikke å irritere meg veldig over disse menneskene. Dog må det være lov å være for seg selv på bussen. Jeg har hatt et krevende studie og en krevende jobb, så å sitte for meg selv på bussen og høre på musikk er en liten avspenning i hverdagen... 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #19 Skrevet 29. mai 2018 Jeg hater å prate med fremmede når jeg sitter på buss/t-bane. Jeg snur meg bare vekk og viser tydelig at jeg ikke ønsker å snakke. Når jeg sitter på bussen, er jeg sliten etter en lang arbeidsdag og vil ha fred Anonymkode: 77ab1...228 1
WCKD Skrevet 29. mai 2018 #20 Skrevet 29. mai 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater å prate med fremmede når jeg sitter på buss/t-bane. Jeg snur meg bare vekk og viser tydelig at jeg ikke ønsker å snakke. Når jeg sitter på bussen, er jeg sliten etter en lang arbeidsdag og vil ha fred Anonymkode: 77ab1...228 Er du alltid på vei fra jobb? 😉 Slapp av, jeg spøker bare 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå