AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Prøvde å Google, prøvde å YouTube... det er utrolig hvor komplisert de skal gjøre det for 'beginners'-level. Hvordan lager DERE risotto? Anonymkode: 104ca...781 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Min basisoppskrift: Hakker løk og hvitløk, freser det i olivenolje. Tilsetter ris og rører litt. Har i en skvett hvitvin, laurbærblad og litt urter, koker nesten inn. Tilsetter kraft ca en øse om gangen, lar koke nesten inn mellom hver gang. Når risen er ferdig kokt tilsetter jeg parmesan og smør, rører kraftig og serverer. Gode tilsetninger/tilbehør er stekt sopp, laks og annen sjømat, asparges m.m. Anonymkode: c2631...8a0 5
Skelly Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 1. Kok opp buljong (kan bruke buljongterning) og sett til side. (Du kan også gjøre det raskt med en vannkoker, og blande buljongterningen i desilitermålet) 2. Stek litt finkuttet løk i olje på svak varme. 3. Tilsett risotto-ris og rør om slik at alle blir litt blankere. 4. Tilsett litt buljong og rør om. La trekke. Du kan godt øke varmen noe. 5. Tilsett litt hvitvin og grønnsaken/soppen jeg lager det med. 6. Tilsett litt buljong, la det trekke inn. Repeter til du får ca. Den konsistensen du vil ha. Noen liker den mere bløt, andre foretrekker at den er hardere. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #4 Skrevet 29. mai 2018 Sistnevnte er jo nettopp slikt komplisert YouTube gir deg. Jeg tror jeg bare koker det som ris, jeg. Anonymkode: 104ca...781
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte er jo nettopp slikt komplisert YouTube gir deg. Jeg tror jeg bare koker det som ris, jeg. Anonymkode: 104ca...781 Det er ikke komplisert i det hele tatt. Du heller oppi litt væske, lar det koke til væsken er nesten borte og så heller du oppi litt til og lar det koke til væsken er nesten borte. Gjør det i 4-5 omganger. Helt til slutt har du i parmesan. Ferdig. Hvis du skal koke det som ris kan du like gjerne bare koke ris. Mye billigere og. Anonymkode: 5d05e...2c0 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #6 Skrevet 29. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte er jo nettopp slikt komplisert YouTube gir deg. Jeg tror jeg bare koker det som ris, jeg. Anonymkode: 104ca...781 Kok det hvordan du vil, men da blir det ikke risotto. Anonymkode: c2631...8a0 3
Djungelvrål Skrevet 29. mai 2018 #8 Skrevet 29. mai 2018 Her, kun 5 ingredienser. http://oppskrift.klikk.no/enkel-risotto/4198/
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #9 Skrevet 29. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva blir det da? Anonymkode: 104ca...781 Kokt ris Anonymkode: 9db2c...3f6 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #10 Skrevet 29. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kokt ris Anonymkode: 9db2c...3f6 Ikke nødvendigvis: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/apr/26/no-stir-risotto-recipe-felicity-cloake-masterclass Anonymkode: 8acbd...671
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #11 Skrevet 29. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/apr/26/no-stir-risotto-recipe-felicity-cloake-masterclass Anonymkode: 8acbd...671 Greit nok. Men TS skriver at hun bare vil koke risen. Da blir det: Kokt ris. Og ikke risotto. Anonymkode: 9db2c...3f6
Luckiness Skrevet 29. mai 2018 #12 Skrevet 29. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte er jo nettopp slikt komplisert YouTube gir deg. Jeg tror jeg bare koker det som ris, jeg. Anonymkode: 104ca...781 Gjør det etter oppskriften. Er du ikke villig til å følge oppskriften så blir det ikke risotto. Joda, det tar mer tid enn å koke vanlig ris. Men til gjengjeld blir det kjempegodt og vellykket! 2
Olava Skrevet 30. mai 2018 #13 Skrevet 30. mai 2018 Nå er ikke jeg den mest drevne på kjøkkenet, men etter min erfaring så er ofte oppskrifter mindre kompliserte når man først setter i gang, enn de virker når man leser dem. Når man leser lange lister med ingredienser og uvante fremgangsmåter så høres det gjerne komplisert ut. Men så fort man bare setter i gang og gjør det skritt for skritt så går det som regel overraskende greit. Så om du har lyst til å lære deg å lage risotto, så anbefaler jeg å bare sette i gang med en av oppskriftene du har funnet eller fått og se om du får et ønsket resultat 2
Skelly Skrevet 30. mai 2018 #15 Skrevet 30. mai 2018 1 time siden, Duff skrev: Hva spiser dere til risottoen? Jeg spiser den som forrett eller hovedrett med en grønnsak eller sopp oppi. Det er også en rett hvor man har skinke og erter oppi som heter risi e bisi. Det er slik jeg er vant med å spise det og det er slik jeg har lært å lage det av bestemoren min som kommer fra Italia. Skulle jeg brukt det som tilbehør så hadde jeg hatt kylling til de fleste. Kanskje laks til en risotto med asparges, og kanskje svinerull med litt mere krydder til risotto med gresskar (som er veldig mild alene).
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #16 Skrevet 30. mai 2018 9 timer siden, Peonjenta skrev: Her, kun 5 ingredienser. http://oppskrift.klikk.no/enkel-risotto/4198/ Neineinei, risotto uten vin er bare salt grøt! 😝 Anonymkode: 4cdb6...425 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #17 Skrevet 30. mai 2018 3 timer siden, Skelly skrev: Jeg spiser den som forrett eller hovedrett med en grønnsak eller sopp oppi. Det er også en rett hvor man har skinke og erter oppi som heter risi e bisi. Det er slik jeg er vant med å spise det og det er slik jeg har lært å lage det av bestemoren min som kommer fra Italia. Skulle jeg brukt det som tilbehør så hadde jeg hatt kylling til de fleste. Kanskje laks til en risotto med asparges, og kanskje svinerull med litt mere krydder til risotto med gresskar (som er veldig mild alene). Risotto milanese, dvs safranrisotto, er også vanlig tilbehør til osso buco, altså gryte med kalveskanker. Ellers er jeg vant til å tenke som deg om risotto, dvs en egen rett. Jeg har i blant brukt det som tilbehør særlig til kylling, da feks risotto med jordskokk, eller sopp, eller spinat og fennikel. Anonymkode: 8acbd...671 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #18 Skrevet 30. mai 2018 10 timer siden, Duff skrev: Hva spiser dere til risottoen? Ingenting. Hjemme hos oss er risotto en egen rett. Anonymkode: 9db2c...3f6 2
The Kitten Skrevet 1. juni 2018 #19 Skrevet 1. juni 2018 På 30. mai 2018 den 4.02, Duff skrev: Hva spiser dere til risottoen? Torsk er godt til risotto med pesto synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #20 Skrevet 1. juni 2018 Da ble det ris, da. Anonymkode: 104ca...781
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå