Gå til innhold

Hvor kan jeg investere sparepengene mine slik at de vokser raskt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å kjøpe en liten leilighet som jeg kan leie ut, for å spe på inntekten min. Jeg har spart opp ca 300 000. Tenker å kjøpe en leilighet til rundt 3 mill. Må vente til jeg har mer EK. Har pengene på høyrentekonto. Er det noen annen plassering av pengene som vil gjøre at de vokser raskere?

Anonymkode: eb92a...f69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe annet en aksjer vel? Det er litt gambling, men. Evt bruke pengene til å få mer tilbake, noe som også kan være gambling.

Anonymkode: 8ab5a...87d

AnonymBruker
Skrevet

Høyere avkastning krever høyere risiko. Er du villig til å risikere å sitte igjen med kun 50-70% av oppsparte midler? Hvis det er mindre enn 4-5 år til du må ha pengene ville jeg ikke spart i noe annet enn høyrentekonto. 

Anonymkode: 6c4e1...218

• Liker 1
Skrevet (endret)

Penger vokser ikke ut over det man kan få på høyrentekonto uten risiko. Om det er penger til egenkapital ville jeg aldri har satt dem i aksjer f.eks., i hvert fall ikke etter at vi nå har hatt en vedvarende, nesten ti år lang oppgangsperiode. Det lureste er nok å la dem stå, ev. benytte BSU om det er mulig.

Endret av Leifern
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sette dem i fond, da vil vel sikkerheten være større?

Anonymkode: 5cf49...590

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange typer fond. Aksjefond er en samling av aksjer så denne har samme risiko/avkastning som vanlige aksjer. Rentefond f.eks, har lavere risiko enn aksjefond (og lavere avkastning), men høyere risiko enn bankinnskudd (høyrentekonto). 

Anonymkode: 6c4e1...218

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bolig. Bare verdiøkningen slår alle andre investeringer, inkludert børsen og risikovirksomheter.

I tillegg er det store skattefordeler og eventuell leieinntekter som bonus.

Anonymkode: ad7b4...8ac

AnonymBruker
Skrevet

BSU eller BSU 2.0. Ikke aksjefond eller annen bolig.

Anonymkode: 33659...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aksjefond.

Anonymkode: e5339...206

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame. Elaine Marley, mod.

• Liker 2
Skrevet
På 29.5.2018 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Bolig. Bare verdiøkningen slår alle andre investeringer, inkludert børsen og risikovirksomheter.

I tillegg er det store skattefordeler og eventuell leieinntekter som bonus.

Anonymkode: ad7b4...8ac

Å kjøpe bolig for penger som skal brukes til å kjøpe bolig når man har nok penger var et nokså merkelig råd. Om du mener å kjøpe en mindre bolig i mellomtiden tror jeg ikke det nødvendigvis er noen god ide.

• Liker 1
Skrevet
På 29.5.2018 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Aksjefond.

Anonymkode: e5339...206

Et særdeles dårlig råd. Å sette 300.000 i aksjefond når alle indekser er på all time high etter nesten ti års sammenhengende vekst, når man har kort tidshorisont, er vel noe av det dummeste man kan gjøre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...