Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er student.

Neste måned får vi litt over 5.000.

Jeg har 2.500 i faste kostnader.

Det tilsier at jeg har 2.500 jeg må leve på både i juni og i juli (ikke stipendmåneden).

Jeg har ikke jobb, og har greit meg fint med de vanlige 8.000 (minus 2,5) fordelt på 1 måned, men 2,5 på 2 mnd. vet jeg ikke.

Hvor lite kan man leve BRA på? Selv mat på innvandrersjapper blir jo fort dyrt her?

Anonymkode: 0fd1d...ef7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Betaler du ikke husleie? 

Anonymkode: 6e92e...09c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du lager all mat fra bunnen av med billige råvarer og følger med på salg. Du lever ikke luksus, men du overlever.

Anonymkode: 8a4ac...7f4

• Liker 1
Skrevet (endret)

2500,- på to måneder er jo lite, det blir bare rundt 300,- i uka, så det blir neppe rom for noen form for utskeielser (fest, kino, shopping, spise ute, osv.) med mindre du er ekstremt småspist av deg, men det lar seg jo gjøre. Planlegg alle middager, lag alt fra bunnen, lag store porsjoner av fks. gryter, supper og gratenger (fks. linsegryte og fiskegrateng), bruk mye matvarer som har lav pris i forhold til kvanta (fks. ris og pasta), begynn nå og hamstre tilbudsmatvarer som kan fryses (KIWI har fks. ofte forskjellige typer kjøtt og kylling på 40% avslag pga. dato), kjør mye vegetar (bønner og linser og lignende er jo mye billigere enn kjøtt), spis mye egg og knekkebrød og denslags til frokost og kvelds, osv. Det lar seg gjøre, men noe luksustilværelse blir det ikke. Lykke til!😄

Endret av vscare
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er student.

Det tilsier at jeg har 2.500 jeg må leve på både i juni og i juli (ikke stipendmåneden).

Jeg har ikke jobb, og har greit meg fint med de vanlige 8.000 (minus 2,5) fordelt på 1 måned, men 2,5 på 2 mnd. vet jeg ikke.

Hvor lite kan man leve BRA på? Selv mat på innvandrersjapper blir jo fort dyrt her?

Det er ganske stor forskjell på det å leve bra og det å kun overleve. Det kan gå, men da har du kun råd til billig mat.

Anonymkode: 5d787...ab4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp knekkebrød slik mange anbefaler i slike tråder, det blir dyrt når du må ha mange fordi man ikke blir mett. Knekkebrød har dyr kilopris og du bruker mer pålegg ettersom du må ha flere enn er par. Evt spiser du er et par og noe annet litt senere slik at det ikke blir billigere.

Kjøp heler billig brød og skjær blingser med et egg av billigmerket etc. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er student.

Jeg vil nok heller ha satser på å spart noe av de 8000 de andre månedene slik at jeg hadde litt mer om sommeren.

Det blir nok ikke mange is i sommer på det budsjettet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som lever som ufør/sykemeldt/aap har ikke råd til f.eks luksus som husleie, det er gratis å sove ute.
Man kan få gratis mat fra noen lokale organisasjoner.
Jeg har f,eks 11000 i faste regninger hver mnd, får utbetalt 9000. Jeg er snart 40, har jobbet hele livet, ble akutt syk, og dette er livet mitt.

Anonymkode: ff78d...9d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som lever som ufør/sykemeldt/aap har ikke råd til f.eks luksus som husleie, det er gratis å sove ute.
Jeg har f,eks 11000 i faste regninger hver mnd, får utbetalt 9000. Jeg er snart 40, har jobbet hele livet, ble akutt syk, og dette er livet mitt.

Jo, de fleste har råd til husleie.

Anonymkode: c8723...706

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda de fleste har faktisk råd til husleie. 

Anonymkode: 6e92e...09c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som både er ufør og har AAP, de har da råd til husleie. Det er da ingen som sover ute her i Norge i , om de ikke virkelig har havnet fullstendig på kjøret og velger dette selv. Husleie er da ikke luksus men en nødvendighet. Og er du sykmeldt så har du vel en jobb og får inntekten din fast hver måned uansett. Og du selv har 11000 i faste utgifter ? Hva er dette siden du da tydleigvis kan sove ute og det er gratis ? Og ingen i Norge får vel utbetalt 9000,- på noen form for hverken trygd eller annet om du har jobbet i mange år i tillegg .Da hadde du i såfall fått støtte i tillegg fra NAV. Da  må du faktisk finne deg et billigere sted å bo i såfall om du har så høye faste utgifter og liten inntekt 

Anonymkode: 10c62...a65

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er student.

Anbefaler deg å skaffe en jobb, ikke bare for sommermnd sin del - men også muligheten til å opparbeide seg en buffer til neste skoleår!

• Liker 4
Skrevet
14 timer siden, vscare skrev:

2500,- på to måneder er jo lite, det blir bare rundt 300,- i uka, så det blir neppe rom for noen form for utskeielser (fest, kino, shopping, spise ute, osv.) med mindre du er ekstremt småspist av deg, men det lar seg jo gjøre. Planlegg alle middager, lag alt fra bunnen, lag store porsjoner av fks. gryter, supper og gratenger (fks. linsegryte og fiskegrateng), bruk mye matvarer som har lav pris i forhold til kvanta (fks. ris og pasta), begynn nå og hamstre tilbudsmatvarer som kan fryses (KIWI har fks. ofte forskjellige typer kjøtt og kylling på 40% avslag pga. dato), kjør mye vegetar (bønner og linser og lignende er jo mye billigere enn kjøtt), spis mye egg og knekkebrød og denslags til frokost og kvelds, osv. Det lar seg gjøre, men noe luksustilværelse blir det ikke. Lykke til!😄

Jeg håper ikke du snuser eller røyker.. 😮 

Skrevet

Jeg føler virkelig med deg:kose: Hvor mange år har du igjen som student? Jeg har selv min siste student sommer nå har skrevet bachelor og leter etter jobb. Jeg har overlevd disse sommerne med å tenke langsiktig. Det hjelper deg ikke akkurat nå men om du har flere student sommere igjen kan jeg gi deg mine overlevelse tips. Jeg sparte vær måned underveis, ja man har lite men litt må man spare for å klare sommeren. Sparte ca 500 i mnd først og fremst for ¨å klare husleie og regninger til sommeren men jo mer man klarer spare jo bedre. Når stor stipenden kom prøvde jeg spare alt jeg kan. Har lånt bøker av bibloteket, og delt på bøker med medstudenter. Man trenger heller ikke alle kun de viktigste. Jeg har også spart opp mat til sommeren, alt av tørrvarer som pasta, havregryn, supper, ris diverse, Har og spart opp en del fisk, kylling osv i fryseren som er kjøpt på tilbud underveis i løpet av året.  Dette har gjort at jeg har overlevd vær sommer. Selvsagt kan man ikke sløse penger på klær for mye festing kjøpe mat på skolen osv. Men unne seg noe innimellom kan man om man sparer både mat og penger slik jeg har gjort.

Akkurat nå bør du invistere de pengene du kan unnse i mat som havregryn, egg, billig torsk og kylling fra first price slik at du har noe mat. Til neste sommer bør du spare hele veien av penger og mat. Om du har mulighet er det og lurt å se etter sommerjobb eller en liten helgejobb slik at du har mer å spare av underveis. Selv hadde jeg ikke den muligheten da jeg har en sønn som krever tiden som er til overs fra studier.

Ønsker deg masse lykke til, dette klarer du om du bare tenker klokt nå og fremover.

For å forklare hvor lite man kan overleve på: Når jeg var ung student noen år tilbake og bare hadde meg selv ¨å tenke på overlevde jeg 3mnd på kun 2pk havregryn og 200 kr til å supplere med ting som kanel, banan m.m man klarer det meste om man må :)

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, -Missi- skrev:

Jeg føler virkelig med deg:kose: Hvor mange år har du igjen som student? Jeg har selv min siste student sommer nå har skrevet bachelor og leter etter jobb. Jeg har overlevd disse sommerne med å tenke langsiktig. Det hjelper deg ikke akkurat nå men om du har flere student sommere igjen kan jeg gi deg mine overlevelse tips. Jeg sparte vær måned underveis, ja man har lite men litt må man spare for å klare sommeren. Sparte ca 500 i mnd først og fremst for ¨å klare husleie og regninger til sommeren men jo mer man klarer spare jo bedre. Når stor stipenden kom prøvde jeg spare alt jeg kan. Har lånt bøker av bibloteket, og delt på bøker med medstudenter. Man trenger heller ikke alle kun de viktigste. Jeg har også spart opp mat til sommeren, alt av tørrvarer som pasta, havregryn, supper, ris diverse, Har og spart opp en del fisk, kylling osv i fryseren som er kjøpt på tilbud underveis i løpet av året.  Dette har gjort at jeg har overlevd vær sommer. Selvsagt kan man ikke sløse penger på klær for mye festing kjøpe mat på skolen osv. Men unne seg noe innimellom kan man om man sparer både mat og penger slik jeg har gjort.

Akkurat nå bør du invistere de pengene du kan unnse i mat som havregryn, egg, billig torsk og kylling fra first price slik at du har noe mat. Til neste sommer bør du spare hele veien av penger og mat. Om du har mulighet er det og lurt å se etter sommerjobb eller en liten helgejobb slik at du har mer å spare av underveis. Selv hadde jeg ikke den muligheten da jeg har en sønn som krever tiden som er til overs fra studier.

Ønsker deg masse lykke til, dette klarer du om du bare tenker klokt nå og fremover.

For å forklare hvor lite man kan overleve på: Når jeg var ung student noen år tilbake og bare hadde meg selv ¨å tenke på overlevde jeg 3mnd på kun 2pk havregryn og 200 kr til å supplere med ting som kanel, banan m.m man klarer det meste om man må :)

Hvordan kunne du klare å overleve på så lite? Du gikk vel ned da?

Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er student.

Selvsagt ikke noe problem å overleve på 300,- i uka, du får jo 15-20 brød hvis du handler billig/tilbud. Vann er gratis. :) 

Sier ikke at det på noen måte er kult, men å overleve er jo ikke noe problem. Problemet blir å klare å la vær å la seg friste til dumme kjøp...

Endret av Missfitness
  • Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva i alle dager ? Siden du har jobbet hele livet så har du rett på noe. Hva er det du får utbetalt siden det er så lite ? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å få en studierelevant og interessant/morsom jobb.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å få en studierelevant og interessant/morsom jobb.

Øhhhh hva med å jobbe for å tjene ekstra penger 🤔

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å bruke i underkant av 300 på mat i uka da jeg var student. Planlegg måltidene godt, se i tilbudsaviser for å se hva ting koster og regn ut hvilke næringsstoffer du trenger.Regn så ut pris opp mot næringsstoffer. Prøv å handle en gang i uka slik at du har oversikt. Husk også at mange billige matvarer er ikke verdt å bruke penger på fordi de ikke gir deg det du trenger av næring. Det gjelder særlig ferdigprodukter og sukkerholdige produkter.

Disse matvarene er som regel billig: 

Karbohydrat; first price pasta, ris, kneipbrød, havregryn, siktet hvetemel, tørkede linser, bønner og erter, bananer. 

Protein; egg, cottage cheese, tunfisk på boks, kløver-kjøttdeig.

Billig tilbehør som gjør maten spiselig (ta billige ting som du liker): smør, pesto, first price pastasaus, tomatpuré, løk, paprika, soltørket tomat, kaviar osv... Bruk beskjedent med disse tingene for å få i deg maten. 

Jeg pleide også å «investere» i ost og bruke det til nesten hvert måltid fordi jeg elsker ost for mye til å droppe det.

Lær deg også å bake ting som brød og pizzadeig. Det kan man spare en del på.

Drikk vann. Eventuelt billig, grønn te.

Billige aktiviteter: gå tur i nærområdet, lese, se serier hos en venn med strømmeabbonement, dra til parken med en venn og bare prate.

Det går an men du må ha is i magen og planlegge godt.

Anonymkode: 4390a...a11

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...