Camzaaa Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Jeg har et spørsmål, for jeg har hørt at hvis man har mistet passet så kan man ikke komme inn i USA igjen. Er det noen som vet om dette stemmer? =) =)
beyonce_1 Skrevet 29. mai 2018 #2 Skrevet 29. mai 2018 Det tror jeg ikke kan stemme, men du kan ikke reise til USA med nødpass. Det er ikke det du mener da?
Camzaaa Skrevet 29. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2018 3 timer siden, beyonce_1 skrev: Det tror jeg ikke kan stemme, men du kan ikke reise til USA med nødpass. Det er ikke det du mener da? Da kan det være de som sa det har misforstått det, og at det er det de har hørt. Takk for svar =)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #4 Skrevet 29. mai 2018 Enkelte land krever at passet skal være gyldig i en viss periode etter at turen er ferdig... Anonymkode: c0299...a37
reiseglad Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 22 timer siden, Camzaaa skrev: Jeg har et spørsmål, for jeg har hørt at hvis man har mistet passet så kan man ikke komme inn i USA igjen. Er det noen som vet om dette stemmer? 😃 😃 Har du mistet passet, så må du si fra til politiet, og bestille nytt. Da unngår du at ditt gamle pass faktisk blir misbrukt hvis det ble stjålet. Med nytt pass må du søke ny ESTA, for den er knyttet opp til ditt gamle passnummer, hvis du har vært der før. Det er nok det du har hørt. Pass er et verdipapir og bør oppbevares som sådan.
Christiane_W Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Hvis du mister passet ditt rett før en reise til USA kan du ikke gå til politiet å få nødpass og reise allikevel, da man må ha maskinlesbart pass for å komme inn i landet. Om du derimot mister passet i god tid før reisen, så du rekker å få nytt og å søke ESTA med det nye passet kan jeg ikke skjønne at det er noe problem.
Marina234 Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 (endret) Det er ganske strenge kontroller inn til USA. Viktig å finne ut på forhånd at alt er i orden slik at du ikke får problemer. Du må ha et gyldig pass ( mulig nødpass... vet ikke). Du må ha ESTA. Jeg var i USA for litt siden og det viktige var at jeg hadde passet mitt og godkjent ESTA på papiret med meg. Viktig!. USA er et av de strengere landene du kan reise inn til. Ville pratet med passkontoret om eventuelle spørsmål om det. USA var fantastisk å oppleve. Endret 1. juni 2018 av Marina234
reiseglad Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 4 timer siden, Marina234 skrev: Det er ganske strenge kontroller inn til USA. Viktig å finne ut på forhånd at alt er i orden slik at du ikke får problemer. Du må ha et gyldig pass ( mulig nødpass... vet ikke). Du må ha ESTA. Jeg var i USA for litt siden og det viktige var at jeg hadde passet mitt og godkjent ESTA på papiret med meg. Viktig!. USA er et av de strengere landene du kan reise inn til. Ville pratet med passkontoret om eventuelle spørsmål om det. USA var fantastisk å oppleve. Nix. Funker ikke med nødpass, da ESTA er knyttet opp til passet ditt og det ikke går å søke ESTA på nødpass. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Dersom resten av verden hadde satt samme krav til amerikanske turister, som det amerikanerne stiller ovenfor utlendinger. Da ville nok alle særkravene deres fått en brå slutt... Anonymkode: c0299...a37 1
Marina234 Skrevet 5. juni 2018 #10 Skrevet 5. juni 2018 På 1.6.2018 den 17.45, AnonymBruker skrev: Dersom resten av verden hadde satt samme krav til amerikanske turister, som det amerikanerne stiller ovenfor utlendinger. Da ville nok alle særkravene deres fått en brå slutt... Anonymkode: c0299...a37 Jeg ble spurt en del spørsmål da jeg skulle reise til USA. Altså på flyplassene, men det gikk egentlig ganske greit. Men USA er strenge på hvem de tar inn i landet. Jeg hadde heldigvis alle papirer i orden: pass, esta - og fri vandel / ingenting på rullebladet. Og da foregikk alt helt uproblematisk. Men det er lurt å ha alt i orden når man skal inn i USA, for ellers risikerer man problemer.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #11 Skrevet 5. juni 2018 2 timer siden, Marina234 skrev: Jeg ble spurt en del spørsmål da jeg skulle reise til USA. Altså på flyplassene, men det gikk egentlig ganske greit. Men USA er strenge på hvem de tar inn i landet. Jeg hadde heldigvis alle papirer i orden: pass, esta - og fri vandel / ingenting på rullebladet. Og da foregikk alt helt uproblematisk. Men det er lurt å ha alt i orden når man skal inn i USA, for ellers risikerer man problemer. I tillegg kan de kreve å få gå gjennom for eksempel bærbar datamaskin, mobiltelefon og andre elektroniske "duppeditter" Noen andre land som krever dette, ved ankomst til landet ? Anonymkode: c0299...a37
Marina234 Skrevet 5. juni 2018 #12 Skrevet 5. juni 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: I tillegg kan de kreve å få gå gjennom for eksempel bærbar datamaskin, mobiltelefon og andre elektroniske "duppeditter" Noen andre land som krever dette, ved ankomst til landet ? Anonymkode: c0299...a37 De krevde å se på min laptop. Jeg var redd at de skulle granske hva jeg hadde av bilder, surfet på osv men det gjorde de ikke. Men de åpnet den og gikk gjennom tastaturet på den. De renset den til og med for støv og skit hehe. De gransket den nøye. Jeg var ganske nervøs men det gikk bra. Du kan risikere at de sjekker alt du har med deg. De studerte nøye alt av materiell jeg hadde med meg i håndbagasjen. Jeg har aldri opplevd så streng kontroll før men jeg trodde den var mye strengere. Det føltes som om jeg var i et politiavhør. Iblsnt ble jeg litt oppgitt av at vi måtte gjennom kontroll i Norge før avreise, kontroll i USA, og kontroll på tilbakeveien. Det føles som et politiavhør men vi kom oss igjennom det. Det var det tøffe med å dra til USA. Altså kontrollene. Viktigste er at man passer på å ha med seg de papirer man skal ha med på en tur ellers kan det nok lett by på problemer. Iallefall til USA. Det er fantastisk å ha opplevd USA. Var en fantastisk tur tross kontrollene. Endret 5. juni 2018 av Marina234
Christiane_W Skrevet 5. juni 2018 #13 Skrevet 5. juni 2018 Jeg har vært i USA flere ganger de siste årene og har kun opplevd at de har bedt om å å få se passet mitt, samt tolldeklarasjonen jeg har fylt ut på flyet (et blått skjema kabinpersonalet på flyet deler ut). De har stilt noen få spørsmål; om jeg hadde vært i landet før og når, hva jeg skulle i USA og hvor lenge jeg skulle være der. Har fått stempel i passet + på tolldeklarasjonen og gått videre til bagasjeutleveringen. Etter at jeg har hentet kofferten har det vært det tid for tollen hvor jeg har levert skjemaet til en toller som har stått å samlet dem inn. Har gått rett gjennom og det var det. Ingen sjekk av verken datautstyr, bagasje eller telefon. Det er kun et fåtall som blir sjekket så nøye som @Marina234 beskriver. Det er viktig å søke ESTA i god tid før avreise, i tilfelle man får avslag på søknaden og må søke visum via den amerikanske ambassaden - det er en prosess om tar tid. Man må ikke ha med utskrift av den godkjente søknaden, men det anbefales at man har det. USA er forresten ikke det eneste landet som ikke tillater innreise på nødpass. Andre land er bl.a. Indonesia, Malaysia, De Forente Arabiske Emirater og Sør-Afrika. Dette er i hovedsak fordi nødpass er et langt mindre sikkert dokument enn et ordinært pass, det er håndskrevet, ikke maskinlesbart og langt enklere å forfalske.
Marina234 Skrevet 5. juni 2018 #14 Skrevet 5. juni 2018 5 timer siden, Christiane_W skrev: Jeg har vært i USA flere ganger de siste årene og har kun opplevd at de har bedt om å å få se passet mitt, samt tolldeklarasjonen jeg har fylt ut på flyet (et blått skjema kabinpersonalet på flyet deler ut). De har stilt noen få spørsmål; om jeg hadde vært i landet før og når, hva jeg skulle i USA og hvor lenge jeg skulle være der. Har fått stempel i passet + på tolldeklarasjonen og gått videre til bagasjeutleveringen. Etter at jeg har hentet kofferten har det vært det tid for tollen hvor jeg har levert skjemaet til en toller som har stått å samlet dem inn. Har gått rett gjennom og det var det. Ingen sjekk av verken datautstyr, bagasje eller telefon. Det er kun et fåtall som blir sjekket så nøye som @Marina234 beskriver. Det er viktig å søke ESTA i god tid før avreise, i tilfelle man får avslag på søknaden og må søke visum via den amerikanske ambassaden - det er en prosess om tar tid. Man må ikke ha med utskrift av den godkjente søknaden, men det anbefales at man har det. USA er forresten ikke det eneste landet som ikke tillater innreise på nødpass. Andre land er bl.a. Indonesia, Malaysia, De Forente Arabiske Emirater og Sør-Afrika. Dette er i hovedsak fordi nødpass er et langt mindre sikkert dokument enn et ordinært pass, det er håndskrevet, ikke maskinlesbart og langt enklere å forfalske. De gikk ikke inn på laptopen å så på hva jeg hadde der. Men de sjekket tastaturet på den men skjermen var svart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå