AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Har et barn på femte trinn. De har mye lekser. Barnet mestrer leksene varierende, å trenger til tider mye hjelp. Men har nå fått beskjed av lærere på skolen at det må gjøre leksene selv, for det vises at det er blitt gitt hjelp. "Jeg vet du ikke er så god" var en kommentar fra lærer, å beskjed at foreldre ikke skulle rette lekser. Så jeg lurer, hva er poenget med lekser? Å kartlegge det de ikke kan? Eller at de skal lære? Hjelper dere barna med lekser på mellomtrinnet? Hva gjør dere om barnet ikke mestrer leksene alene? Anonymkode: 22b52...b70
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Jeg har også barn i femte klasse. Jeg er alltid i nærheten og hjelper til når han sitter fast. Her er læreren bare glad for at vi hjelper til. Jeg sa i fra at jeg synes det ble for mye lekser. De skal sitte maks, og da absolutt maks i en time, og det skal være lystbetont. Det var svaret fra læreren. Så da gjorde hun litt forandringer. Det ble delt opp i vanskelighetsgrader og færre oppgaver. Nå er ikke leksene er kamp lenger, for det blir det når det er for mye og for vanskelig. Anonymkode: 62d44...7a6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 Har en fjerdeklassing. Prøver å hjelpe til så lite jeg kan (men er tilgjengelig i "bakgrunnen" mens barnet gjør lekser). Han er skoleflink, men ganske lat, og hvis jeg begynner å hjelpe for mye ender det opp med at han "ikke klarer" noe som helst fordi han vil at jeg skal si svaret i stedet for å tenke det ut selv...
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et barn på femte trinn. De har mye lekser. Barnet mestrer leksene varierende, å trenger til tider mye hjelp. Men har nå fått beskjed av lærere på skolen at det må gjøre leksene selv, for det vises at det er blitt gitt hjelp. "Jeg vet du ikke er så god" var en kommentar fra lærer, å beskjed at foreldre ikke skulle rette lekser. Så jeg lurer, hva er poenget med lekser? Å kartlegge det de ikke kan? Eller at de skal lære? Hjelper dere barna med lekser på mellomtrinnet? Hva gjør dere om barnet ikke mestrer leksene alene? Anonymkode: 22b52...b70 De sier jo lekser er for mengdetrening. Lesing, språk og matematikkpppgaver de mestrer. Det skal være sånn det er oppnåelig for barna å klare selv. Har selv en i 5.klasse og er sjokkert over leksene. Mengder og innhold.. Han må ha hjelp absolutt hele tiden, uten vet han ikke hva han skal gjøre. Bortsett fra lesing da. Anonymkode: e16ec...86d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Jeg er lærer, og blir oppriktig glad når jeg ser at foreldrene har hjulpet til. Elevene gir også uttrykk for at det er så hyggelig når de gjør lekser sammen med foreldre. Det er ei god stund på ettermiddagen, som de setter stor pris på. Jeg synes du skal spørre læreren som sier dette om hvorfor det oppfattes som galt at foreldrene bidrar i barnas skolearbeid? Anonymkode: 046e1...035 1
Nordmor Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du skal spørre læreren som sier dette om hvorfor det oppfattes som galt at foreldrene bidrar i barnas skolearbeid? Anonymkode: 046e1...035 Ja, jeg får gjøre det. Mitt barn mestrer ikke leksene alene. Studerer selv pedagogikk, å ut fra det jeg har lært til nå lærer barn i samhandling med en mer kompetente (Lev Vygotsky). Å la barnet sitte og ikke mestre, få et ark fult av røde anmerkning tilbake som skal bekrefte at det ikke mestrer, hva skal det være godt for? Hvilken ferdigheter barnet har ser de jo på de mange kartleggingingsprøvene. Tabeller med røde tall ble lagt frem på sist utviklingssamtale, likevel kan jeg ikke se leksene blir tilpasset. Da må jeg jo støtte barnet, gi det mulighet å mestre. Mitt barn vil ikke på skolen mer, for det mener det ikke er flink nok, det er sårt... Ts.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 Har en i 4. Klasse, men hjelper sjeldent til med lekser. Vi har også fått beskjed at de skal klare det selv, men hjelper til vis han ikke skjønner oppgaven. Han blir ferdig med lekser for uken i løpet av 1 til 2 timer, så har ikke så mye lekser. Anonymkode: d549f...c31
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 11 minutter siden, Nordmor skrev: Ja, jeg får gjøre det. Mitt barn mestrer ikke leksene alene. Studerer selv pedagogikk, å ut fra det jeg har lært til nå lærer barn i samhandling med en mer kompetente (Lev Vygotsky). Å la barnet sitte og ikke mestre, få et ark fult av røde anmerkning tilbake som skal bekrefte at det ikke mestrer, hva skal det være godt for? Hvilken ferdigheter barnet har ser de jo på de mange kartleggingingsprøvene. Tabeller med røde tall ble lagt frem på sist utviklingssamtale, likevel kan jeg ikke se leksene blir tilpasset. Da må jeg jo støtte barnet, gi det mulighet å mestre. Mitt barn vil ikke på skolen mer, for det mener det ikke er flink nok, det er sårt... Ts. Lev Vygotskys proxymale utviklingssone kan nok ikke forklare hele lekseprosessen alene, men dersom barnet ditt ikke mestrer leksene - har ikke barnet gode nok lekser. Lekser for leksas skyld er aldri av det gode. Det du skriver i denne kommentaren tyder jo også på at utfordringen er større enn som så. Be om et møte med kontaktlærer og avdelingsleder... Anonymkode: 046e1...035 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #9 Skrevet 29. mai 2018 Kan det være at kæreren mener at dere ikke skal "rette" leksen, men bare støtte? Høres rart ut å si at foreldre ikke får hjelpe. -pedagogen Anonymkode: 95d0f...6ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå