Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har jobbet noen år som lærer, og har ett praktisk fag, samt engelsk. Jeg vil ta videreutdanning, og har søkt på norsk.

Så leser jeg litt rundt at det frarådes å ha kombinasjonen norsk og engelsk. 

Mer det noen med erfaringer? Spesielt på ungdomsskolen? Er det virkelig så ille?

Nå jobber jeg på barneskole, men vil gjerne jobbe på ungdomsskole. Jeg ser jo viktigheten av å ikke slite seg helt ut. Har jeg mye å gjøre en periode, så slapper jeg litt av med faga. Lager ikke noe spesielt opplegg, jeg sjekker ikke lekser hver eneste uke, lager prøver jeg vet jeg retter raskt, men som samtidig viser hva elevene kan. Vi tar en lek, ser en film e.l. Kameratvurdering, underveisvurdering, rette selv, muntlig aktivitet.....

Er det mer press på ungdomsskolen? Mer innleveringer og sånt? Eller kan det være litt opp til lærer? Er klar over at det er mye retting ved tentamenstider, men bortsett fra det, hvor mye retting har du? Og er det helt uaktuelt å jobbe mye med aktiviteter jeg nevner over?

Anonymkode: ac924...8dd

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1194997-norsk-og-engelsk-som-fag-l%C3%A6rer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er stor forskjell på barneskole og ungdomsskole. Jeg har jobbet på mellomtrinnet noen år, og har vært ti år på ungdomstrinnet. Jeg underviser nå blant annet i norsk og engelsk på ungdomstrinnet. 

I norsk har du også nynorsk som skal vurderes. Du må ha et bredt grunnlag i hvert enkelt fag, noe som tilsier 2xinnlevering + tentamen hver termin. Har du en klasse på 25 elever får du da 75 tekster i hvert fag hver termin. I tillegg kommer muntlig vurdering i både norsk og engelsk. 

Du kan ikke bare gjemme deg bak «er dette opp til hver lærer». Elevene har krav på underveisvurdering, de har krav på å vite hvor de står i henhold til kompetansemålene og de har krav på at dere øver frem mot eksamen på 10. trinn. Ja, du kan gjøre andre ting for å lette på byrden i tøffe perioder, men rettemengden er enorm og ikke mulig å sluntre unna.

Undervisningstid varierer litt fra kommune til kommune, det er ulike måter å beregne undervisningstid på. Uten kontaktlærertime underviser jeg 21,5 time i uka på ungdomstrinnet med min fagkombinasjon. På mellomtrinnet har de 25 timer. Det er lavere undervisningsplikt, men du greier aldri å rette unna bunkene på de få timene. Du skal jo lage de morsomme oppleggene, de fengende øktene og gi de gode tilbakemeldingene også på ungdomstrinnet. 

Å «slappe litt av med faga» og la elevene gjøre jobben selv fungerer ikke på ungdomstrinnet. Hvordan skal du da sette rettferdige karakterer? 

Lek er viktig. Liker du best å leke, holder du deg i barneskolen. 

Anonymkode: 97dde...8d5

• Liker 1
AnonymBruker

Støtter det siste i innlegget. Språkfag på ungdomsskolen er tøft, og det er sjeldent rolige perioder. Jeg er norsklærer, og synes det er helt hinsides mye retting. Ville aldri, under noen omstendighet, hatt norsk OG engelsk. Kjenner heller ingen som har det, tror det er forholdsvis uvanlig. 

Anonymkode: 7ad11...52c

AnonymBruker

Ts her

Takk for svar. Vi har hatt 3 innleveringer per halvår i engelsk nå. Jeg har en klasse med 27 elever i faget på mellomtrinnet. Men dette har vært mest grammatikk/ord/setninger. I tillegg har de hatt noen kapittelprøver, og jeg kikker over og gir tilbakemelding på lekser i blant. Vi har også gloseprøve hver uke som jeg retter.

Jeg syns dette er overkommelig. Og jeg er god på å gi fremovermeldinger. Grammatikkprøver o.l syns jeg går som en lek å rette. Kunne fint klart å rette mer avanserte grammatikkprøver også.

Men hva slags type oppgaver har dere i fagene på ungdomsskolen? Er det mange langsvarsoppgaver? Type essay, stiler...? Det er vel de som tar lengst tid å rette?

Opplever dere at det blir tatt noe hensyn til rettemengde? Altså, at ledelsen prøver å ikke gi deg kun norsk og engelsk i 4 klasser liksom? Nå har jeg jo et praktisk fag også. Kan man undervise i bare to fag på ungdomsskolen? Selv om man har tre? Bytte litt på?

Jeg er glad i fagene og kunne godt tenke meg å undervise i ungdomsskolen. Men man må jo føle at ting er overkommelige. Jeg skjønner jo at kompetanse må dokumenteres, men hva er på en måte obligatorisk? Enkelte lærere legger jo så mye i det at de sliter seg helt ut. Jeg har jo lært på den måten selv. Lært at man må slappe litt av når man kjenner at det blir for mye. Er ikke det mulig i ungdomsskolen?

Av andre fag jeg kunne tenkt meg å undervise, er samfunnsfag, KRLE og mat og helse. Men jeg får ikke kastet jobber etter meg med disse fagene heller.Derfor ble det norsk. Jeg er god i faget.

Annonse

AnonymBruker

Det er mye retting av lange tekster på ungdomsskolen ja. Du skal ikke bare se på grammatikk, men også om eleven velger en hensiktsmessig teksttype i forhold til oppgaven. Du skal vurdere bruk av virkemidler, og generell oppbygning av teksten, det er DET som er krevende. Gramatikkprøver og kortsvar er like lett å rette på ungdomsskolen.

Ledelsen pleier nok å ta noe hensyn, men du må regne med en tung hverdag hvis du velger to store rettefag. Man kan bytte litt på i fag ja, du kan ha norsk, engelsk og spesped for eksempel. Eller norsk, mat og helse og spesped (alle språklærerene hos oss tar spesped), men du må nesten regne med at hvis du har norsk, så må du alltid undervise i det.

• Liker 1
AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mye retting av lange tekster på ungdomsskolen ja. Du skal ikke bare se på grammatikk, men også om eleven velger en hensiktsmessig teksttype i forhold til oppgaven. Du skal vurdere bruk av virkemidler, og generell oppbygning av teksten, det er DET som er krevende. Gramatikkprøver og kortsvar er like lett å rette på ungdomsskolen.

Ledelsen pleier nok å ta noe hensyn, men du må regne med en tung hverdag hvis du velger to store rettefag. Man kan bytte litt på i fag ja, du kan ha norsk, engelsk og spesped for eksempel. Eller norsk, mat og helse og spesped (alle språklærerene hos oss tar spesped), men du må nesten regne med at hvis du har norsk, så må du alltid undervise i det.

Ts her.

takk for svar. Det er nok rett som du sier, oppbygging av teksten og alt dette som kan ta litt tid å rette. Jeg føler jeg kan dette godt da. Har alltid fått gode tilbakemelding på tekster jeg har skrevet selv, og trivdes godt med å lese gjennom og hjelpe medstudenter med deres tekster da jeg studerte. 

Hvor mange langsvarsoppgaver har dere norsk og/eller engelsklærere i løpet av et år ca? Og hvor mange klasser har dere i fagene?

Det er liksom norsk som frister mest. Jeg syns både norsk og engelsk er kjempegøy, i tillegg til det andre faget jeg har. (Kunst og håndverk) Kunne liksom ikke tenkt meg noe annet. Musikk, gym og matte for eksempel er jeg heeeeelt håpløs i. KRLE, samf og mat&helse kunne jeg som sagt godt tenkt meg, men har jo skjønt at «alle» lærere tar samfunnsfag og KRLE, så da sloss man om jobb med alle de, og mat&helse er vel ikke så attraktivt heller.

Så jeg har ingenting i mot å undervise i norsk. Jeg vurderte å ta det i stedet for engelsk, men valgte engelsk fordi jeg følte det ville gi meg litt større utfordringer enn å studere norsk. Jeg har heller ikke noe i mot perioder med mye retting. Men er jo litt redd for å få liksom 4 klasser i norsk, 4 klasser i engelsk og 1 i kunst og håndverk, eller noe. 

AnonymBruker

Høres ut som du er motivert i hvert fall, det er jo en start. Men du forstår at norsk er dobbelt? Nynorsk... så norsk og engelsk blir nesten som tre fag å regne med tanke på retting. Jeg tror dessverre ikke du klarer å se for deg mengden.

Jeg synes også retting var gøy før, leste også andres tekster osv.. Det er noe HELT annet å rette 60 tekster etterhverandre.

AnonymBruker

Ca 3 mellom/langsvar per termin (inkludert tentamen), 6 i året. Så 12 i norsk da, med nynorsk.. Og 6 i engelsk.

18 totalt pr elev, pr år. 

Så kan vi tenke oss at du har tre klasser med 25 elever hvis du er heldig, det blir 1350 tekster det. Hver tekst tar ca 30 min å rette og skrive utfyllende vurdering til. Sjeldent at man får rettet på skolen, for retting krever konsentrasjon og lite avbrytelser. 1350 tekster må derfor i hovedsak rettes hjemme. 

Jeg sier bare; lykke til - husk at du ble advart. 

AnonymBruker
På 29.5.2018 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Støtter det siste i innlegget. Språkfag på ungdomsskolen er tøft, og det er sjeldent rolige perioder. Jeg er norsklærer, og synes det er helt hinsides mye retting. Ville aldri, under noen omstendighet, hatt norsk OG engelsk. Kjenner heller ingen som har det, tror det er forholdsvis uvanlig. 

Ikke uvanlig med norsk og engelsk. 

Og rettbyrden bestemmer du selv. Man må ikke ha én innlevering for hvert eneste kompetansemål. 

Dessuten heter det vel ikke "retting", men vurdering. ( sorry, kunne ikke dy meg.  Besserwisser...jeg vet det😊

Du får garantert jobber med den kombinasjonen. Nor-eng. 

Hilsen lærer i nor-eng-saf-krle-kroppsøving med 20 års fartstid i u-skolen. 

Anonymkode: 43c61...6d9

• Liker 1
AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og rettbyrden bestemmer du selv. Man må ikke ha én innlevering for hvert eneste kompetansemål. 

Dessuten heter det vel ikke "retting", men vurdering. ( sorry, kunne ikke dy meg.  Besserwisser...jeg vet det😊

Neida, sier ikke at man skal ha en vurdering for hvert kompetansemål, men du skal jo ha et bredt vurderingsgrunnlag så to tekster + tentamen er vel vanlig. Man klarer seg sikkert på to tekster også, men jeg personlig liker å ha et bredt grunnlag.

...Og om man kaller det retting eller vurdering i denne sammenhengen spiller da ingen verdens trille. Det er ingen "lov" som sier at du ikke kan kalle det retting/rettearbeid/rettebyrde blant kollegaer, selv om vi som regel sier vurdering til elevene :)

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ca hvor mange innleveringer langsvar pleier du ha i fagene? :)

Ts

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...