AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Hei! Hadde skjært opp en kyllingfilet i biter og hatt det i en vanlig isboks i kjøleskapet. Jeg har en kjøleskap, hvor du kan oppbevare kjøtt/fisk osv, selv om det ikke er en «fryser». I dag når jeg skulle steke kyllingen, så luktet den veldig rart og hadde noe bobler på seg typ «kviser». Jeg tenkte ikke noe over det og stekte kyllingen, hadde i saus, grønnsaker og olje. Spiste opp all kyllingen for litt tilbake. Var ca 50 gram, og merket at noe av kyllingen smakte rart imens resten ikke. Nå i ettertid ble jeg litt skremt og begynte å tenke på hvor farlig det egentlig kunne være. Men som sagt spist er spist og alt jeg kan gjøre nå er å enten ringe legevakten og finne ut om hvordan man kan legge merke til «ødelagt» kylling? Anonymkode: eb513...593
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Du merker fort om du blir dårlig da tror jeg. Sist jeg spiste fordervet kylling spydde jeg det opp igjen på under en time. Anonymkode: 7e9dd...c9e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du merker fort om du blir dårlig da tror jeg. Sist jeg spiste fordervet kylling spydde jeg det opp igjen på under en time. Anonymkode: 7e9dd...c9e Ikke merket noe enda, vi har en vane for å bare la kjøtt ligge i kjøleskapet. Men denne hadde rar smak, ikke alt men fortsatt nok til at jeg er redd jeg ikke står opp imorgen... Anonymkode: eb513...593
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 Tommelfinger-regelen for om mat er dårlig er "se, lukt, smak". Du sier ikke noe om hvor lenge kyllingen har vært oppbevart heller. Men legevakta kan uansett ikke gjøre noe som helst. Om kyllingen faktisk var dårlig, og du blir syk av den, så blir du syk. Blir du syk, så vil det være oppkast, diare, feber, magesmerter... varer det i mer enn 2-3 dager bør du kontakte lege. Før det kan dem ikke gjøre noe som helst. Anonymkode: 55c03...a6f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Mulig den var oppjazzet? Anonymkode: 9f5cc...a9f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tommelfinger-regelen for om mat er dårlig er "se, lukt, smak". Du sier ikke noe om hvor lenge kyllingen har vært oppbevart heller. Men legevakta kan uansett ikke gjøre noe som helst. Om kyllingen faktisk var dårlig, og du blir syk av den, så blir du syk. Blir du syk, så vil det være oppkast, diare, feber, magesmerter... varer det i mer enn 2-3 dager bør du kontakte lege. Før det kan dem ikke gjøre noe som helst. Anonymkode: 55c03...a6f Hmm, det vet jeg faktisk ikke. Tror 2-3 uker faktisk... Anonymkode: eb513...593
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig den var oppjazzet? Anonymkode: 9f5cc...a9f Hva betyr det?😳 Anonymkode: eb513...593
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm, det vet jeg faktisk ikke. Tror 2-3 uker faktisk... Anonymkode: eb513...593 Ferdig tint kylling har holdbarhet på ca 4 dager i kjøleskap, så sjansen for at den var blitt dårlig er ganske så høy. At kyllingen er dårlig betyr ikke nødvendigvis at du blir dårlig, men sjansene er betraktelig høyere ved så lang oppbevaring på kjøletemperatur, enn om den hadde vært fryst. Anonymkode: 55c03...a6f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #9 Skrevet 28. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferdig tint kylling har holdbarhet på ca 4 dager i kjøleskap, så sjansen for at den var blitt dårlig er ganske så høy. At kyllingen er dårlig betyr ikke nødvendigvis at du blir dårlig, men sjansene er betraktelig høyere ved så lang oppbevaring på kjøletemperatur, enn om den hadde vært fryst. Anonymkode: 55c03...a6f Dette er sånne ting jeg ikke vet og aldri hadde fått vite heller om jeg ikke spurte her. Neste gang skal jeg kun ta så mye kylling jeg trenger og legge resten i fryseren. Jeg har spist kylling som har ligger ferdig tynt i over to uker osv før, siden slutten av Mats egentlig. Men denne var rar. Anonymkode: eb513...593
FrodeF Skrevet 28. mai 2018 #10 Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er sånne ting jeg ikke vet og aldri hadde fått vite heller om jeg ikke spurte her. Neste gang skal jeg kun ta så mye kylling jeg trenger og legge resten i fryseren. Jeg har spist kylling som har ligger ferdig tynt i over to uker osv før, siden slutten av Mats egentlig. Men denne var rar. Anonymkode: eb513...593 Du kan jo se på innpakningen ? Ofte kan du se hvor lenge maten er holdbar der 🧐😏 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #11 Skrevet 28. mai 2018 13 minutter siden, FrodeF skrev: Du kan jo se på innpakningen ? Ofte kan du se hvor lenge maten er holdbar der 🧐😏 Stjal med meg kyllingfilet fra mamma😭😂 Men skal sjekke neste gang jeg er hos henne, (hvis jeg fortsatt lever) Anonymkode: eb513...593
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #12 Skrevet 28. mai 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr det?😳 Anonymkode: eb513...593 Å jazze opp kyllingen. Anonymkode: 9f5cc...a9f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #13 Skrevet 28. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er sånne ting jeg ikke vet og aldri hadde fått vite heller om jeg ikke spurte her. Neste gang skal jeg kun ta så mye kylling jeg trenger og legge resten i fryseren. Jeg har spist kylling som har ligger ferdig tynt i over to uker osv før, siden slutten av Mats egentlig. Men denne var rar. Anonymkode: eb513...593 Da anbefaler jeg at du leser deg opp litt på holdbarhet og oppbevaring av forskjellige typer matvarer. Om det er slik du pleier behandle rå kylling tror jeg du har vært mer enn normalt heldig hittil, eller har en jernmage av de sjeldne. Anonymkode: 61edb...b35 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #14 Skrevet 29. mai 2018 På 28.5.2018 den 21.21, AnonymBruker skrev: Hmm, det vet jeg faktisk ikke. Tror 2-3 uker faktisk... Anonymkode: eb513...593 Anonymkode: f09ef...2fe
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #15 Skrevet 29. mai 2018 Hvis rått kyllingkjøtt er dårlig så er man ihvertfall ikke i tvil. Da stinker det helt forferdelig. Det kan selvfølgelig være det har vært i grenseland. Men det hender at kylling får en ekkel metallisk skinkeaktig smak selv om den ikke er blitt dårlig. Anonymkode: e79bc...819
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå